Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

De billige droner.

Go down

De billige droner. Empty De billige droner.

Indlæg af Thomas Tors Dec 28, 2023 11:14 pm

Hvad er egentlig deres rolle?

Her taler jeg om droner, der koster et par tusind kroner og laves i enormt antal.

Den egentlige fidus med disse droner er, at artilleri og infanteri bekadiger et køretøj let eller et andet køretøj i kolonnen og så forlader personellet vognen - forståeligt nok, fordi når man lige har set en kammerat køre på en mine eller blive ramt af et billigt projektil fra en Carl Gustav. Så er det bare om at komme væk (for at blive mejet ned af et maskingevær). I den situation, så lukker man ikke luger efter sig, slæber ikke på ammunition - det skidt vejer!
Så er vejen åben for en billig drone med en håndgranat - der så laver en sekundær eksplosion.
kt
Fidusen er, at ukrainerne konverterer en lettere beskadigelse til et totalt havari. Der er intet at bjerge og vraget kan identificeres på et satellit billede.

Når man så betænker, at disse droner kan flyves af personel med minimal uddannelse, koster "ingenting". Smart.

Jeg kan heller ikke slippe tanken, at når man så Nord Korea for et par år siden skyde en ø i sænk under en øvelse. Personligt tror jeg, at det mere var for at komme et stort lager af udløben ammunition til livs. Det er den nemmeste måde at destruere gammel ammunition på (og det skal gøres, ellers så bliver det ustabilt - og destuerer sig selv - på en uhensigtsmæssig måde. Det er det vi ser med den defekte ammunition, som russerne brænder af i Ukraine.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum