Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ammunitionsdepoter i Danmark.

Go down

Ammunitionsdepoter i Danmark. Empty Ammunitionsdepoter i Danmark.

Indlæg af Thomas Fre Jun 16, 2023 12:08 pm

Forsvarsminister mødet:

Det er første gang jeg hører om betydende oplagring af ammunition i Danmark. Norge har vi hele tiden vidst var et depot område.

Men det er egentlig ikke overraskende. Det overraskende er, at Bulgarien er med i den depotstruktur.

  • Der er masser af depotplads fra den kolde krigs tid. Desuden er der de hardenings, som blev bygget til jagerfly. De hardenings er ikke gode at gemme jagerfly i; men de er udmærket til ammunition. Fidusen er, at eksplosioner ikke breder sig, så hele depotet ryger i luften på én gang. Alene aftrækskanalerne for jetmotorer vil betyde at en eksplosion vil få mulighed for at gå direkte op i luften.
    Depoterne skal have en byggeteknisk gennemgang; men det er marginalt, hvad det koster - med udførelse af noget udskudt vedligehold, der skal nok bygges noget mere; meeen, det klarer vi nok også for en rimelig penge.
    Det er smart nok, at placere noget stads som ammunition langt fra
  • Der skal investeres penge i den ammunition - og nu véd vi hvad der er brug for; men pensionskasserne skal nok stille op. Det at placere pengene i ammunition er en fremragende investering - sammenlignet med at låne pengene ud til Nordsjællandske flextumper og skolelærere - og andre dybt ulækre og kriminelle elementer.
  • De umiddelbart pjattede donationer af ammunition til Ukraine er faktisk en god idé! Da den ammunitions udløbsdato nok er tæt på skal den alligevel destrueres - og den bedste måde at gøre det på: Gennem løbet på en kanon. Samtidigt får man ryddet depotet, så en modernisering af 50 år gamle anlæg kan starte - f.eks. sørge for tidssvarende læsseudstyr. Den russiske skik med at smide granater ud fra bagsmækken af en lastbil - det er ikke hensigtmæssigt; men russisk. Det er ikke så meget en utilsigtet eksplosion, der giver mig betænkeligheder ved den procedure: Det er at selv mindre buler og skrammer vil give problemer i kammeret og det hylster (og evt. granat) kan sætte sig uhjælpeligt FAST. Med det aktuelle ammunitionsforbrug, så vil løbssprængning og detonation udenfor kammeret give ubehageligheder. Specielt fordi begge parter bruger maximal ladning.
  • Men den bemærkning giver mig en formodning om, at den mulighed med overtagelse af de britiske Hercules måske har mere på sig end mine spekulationer.Der vil være 3 eskadriller - evt. med to kadrebemandede. Tirstrup, Vandel og Ålborg. Man beskytter ikke transportfly i bunkers - man spreder dem. Her er Hercules fremragende, fordi de kan anvende lokale flyvepladser uden de store problemer.
    Men vi får se, hvad der sker.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum