Mozart 40 symfoni (store G-dur) KV550
Side 1 af 1
Mozart 40 symfoni (store G-dur) KV550
Nu ligger de 3 store symfonier før Mozarts diskussioner vedrørende klarinetter.
Nu er Köchel Verzeichnis nok rimelig kronologisk, bla. fordi den bygger på Mozarts egne optegnelser - altså, hvornår Mozart selv anså værket for færdigkomponeret. Mozart har skrevet en del udover, fordi hvis en forestilling var ved at bryde sammen - komponisten havde f.eks. komponeret færdig og var stukket af fra kreditorerne (gælder bl.a. for Raupach, som senere dukker op i Sct. Petersborg), hvorfor man liiiige manglede en arie til operaen, der skulle åbne i morgen....... Et problem, som - som regel - kunne løses med et generøst honorar til en mand i konstant pengeknibe.
Jeg er så ikke enig med Harnoncourt, at de 3 symfonier er ét hele - der er utvivlsomt et sammenfald i tid; men næppe intimt i kompositorisk idé. Både 39 og 40 er instrumenteret med et par klarinetter; mens 41 klarer Mozart sig tilhøreladende med et par trompeter i C.
Leonard Bernstein beskriver, hvordan 1. satsen kører hele kvintcirklen rundt og kommer i lidet brugte tonearter. Hør selv:
Men ellers henviser jeg til diskussionen omkring Sabine Meyer.
- nr. 39 KV543 bla. andet instrumenteret for et par klarinetter (formentlig bdr. Stadtler?) - Mozart arbejdede med det, han havde.
- nr. 40 KV550. Store G-mol
- nr. 41 KV551 (Jupiter)
Nu er Köchel Verzeichnis nok rimelig kronologisk, bla. fordi den bygger på Mozarts egne optegnelser - altså, hvornår Mozart selv anså værket for færdigkomponeret. Mozart har skrevet en del udover, fordi hvis en forestilling var ved at bryde sammen - komponisten havde f.eks. komponeret færdig og var stukket af fra kreditorerne (gælder bl.a. for Raupach, som senere dukker op i Sct. Petersborg), hvorfor man liiiige manglede en arie til operaen, der skulle åbne i morgen....... Et problem, som - som regel - kunne løses med et generøst honorar til en mand i konstant pengeknibe.
Jeg er så ikke enig med Harnoncourt, at de 3 symfonier er ét hele - der er utvivlsomt et sammenfald i tid; men næppe intimt i kompositorisk idé. Både 39 og 40 er instrumenteret med et par klarinetter; mens 41 klarer Mozart sig tilhøreladende med et par trompeter i C.
Leonard Bernstein beskriver, hvordan 1. satsen kører hele kvintcirklen rundt og kommer i lidet brugte tonearter. Hør selv:
Men ellers henviser jeg til diskussionen omkring Sabine Meyer.
Thomas- Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|