Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Leopard 1

Go down

Leopard 1 Empty Leopard 1

Indlæg af Thomas Tors Nov 04, 2021 1:17 pm

Hvorfor dukker den video op?

Netop nu?

Skulle det være, at man følger - med en del forsinkelse - min anbefaling, at beholde ca. en bataljon af dem?
Skal vi sige det sådan? Opgraderingen af T-72 imponerer langt fra! OK, der skal måske moderniseres; men det kan ikke koste al verden - og så er der masser af ammunition til den.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Leopard 1 Empty Nå de danske Leopard 1

Indlæg af Thomas Ons Apr 13, 2022 4:57 pm

ender i Ukraine? Det passer nogenlunde med antallet, som bør befinde sig hos fabrikanten.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Leopard 1 Empty Hmm... man prøver med Leopard 1A5

Indlæg af Thomas Tirs Jun 28, 2022 1:36 pm

Det er jo noget, som man med kort varsel kan bringe kampvognsstyrken op på flere omdrejninger. Jeg tror også, at det drejer sig om at afprøve ammunitionen.
Men jeg vil stadig holde på, at en L7 kanon på et Piranha chassis skulle være en mulighed og så bruge vognen til sideretningen.

Noget andet er, at man skal have uddannet større styrker iflg. Stoltenberg.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Leopard 1 Empty En anden godbid information, der kom ud mellem sidebenene:

Indlæg af Thomas Søn Apr 16, 2023 1:32 pm

Man startede med at ville sende 80 Leopard 1 til Ukraine, det bliver nu til over 100?

Her fornemmer jeg den ukrainske generalstab! Sagen er (Jeg husker ikke hvor jeg så det), at 1/3 af alle kampvogne er konstant under dybt vedligehold/reparation. Det er viden som Forsvarskommandoen ikke har kunnet bidrage med. Det mest påfaldende er: Det omfang, hvor Forsvarskommandoen viser sig uvidende og inkompetent. De har overset, at når man beskyder materiellet med kanoner, så opstår der skader. For nu at citere Peder Tordenskjold - under hans krigsretssag.

Det er sådan set ikke noget nyt, at Forsvarskommandoen og DIIS er uvidende tåber og platugler.

Det må få konsekvenser for materielanskaffelserne: Der skal anskaffes ca. 50% mere end "genierne" i Forsvarskommandoen påregner. Det skyldes bl.a. at det ældre materiel nu forlader depoterne og den reserve man havde, den har man nu ikke mere. Hele tallegen omkring værdien af donationerne er temmelig barnagtig og fjollet - viser desuden en administrativ inkompetence.
De Leopard 1 - for nu at tage det eksempel - er anskaffet for 40 år siden og burde have været afskrevet for mange år siden til værdi 0. De historiske værdier som fiser rundt i snotabernes bogholderi er irrelevante.
Hertil kommer, at ammunition, som er reelt den største post, har en begrænset lagerholdbarhed. Afhængig af opbevaringen, så bliver disse nitrocelluloser ustabile med tiden.

Det er ikke bare pjat: Det, der endte Iowa-klassens karriere var nogle eksplosioner af ammunitionen på uplanlagte tidspunkter:

Powder from the same lot as the one under investigation was tested at the Naval Surface Warfare Center Dahlgren Division. Spontaneous combustion was achieved with the powder, which had been originally milled in the 1930s and improperly stored in a barge at the Navy's Yorktown, Virginia, Naval Weapons Station during a 1988 dry-docking of Iowa. As it degrades, gunpowder gives off ether gas, which is highly flammable and could be ignited by a spark. This revelation resulted in a shift in the Navy's position on the incident, and Admiral Frank Kelso, the Chief of Naval Operations at the time, publicly apologized to the Hartwig family, concluding that there was no real evidence to support the claim that he had intentionally killed the other sailors. Iowa captain Fred Moosally was severely criticized for his handling of the matter, and as a result of the incident the Navy changed the powder-handling procedures for its battleships. The incident remains one of the surface Navy's worst losses of life during peacetime operations.

Én ting, jeg har lært, er at betragte disse stabsgenier med - ikke alene mistillid; men med dybeste mistro.

Man forsøgte at friske drivladningerne ved at blande nyt og gammelt krudt. Det medførte, at man under bombardementet af Libanon ramte - absolut ikke det tilsigtede mål. Man havde ikke korrigeret for den hybridiserede forbrændingshastighed. Det, der er karakteristisk for en kanon - fremfor f.eks. en haubitzer - er, at løbet på en kanon er så langt, at drivladningen når at brænde færdig når projektilet forlader mundingen. De mere moderne krudtladninger brænder langsommere end gammeldags sortkrudt.
Man kan på Tøjhusmuseet se, hvor meget kortere kanoner var i gamle dage.
Men når man blander krudt med væsentlig forskellig forbrændingshastighed, så aner man ikke hvor skidtet lander.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Leopard 1 Empty Sv: Leopard 1

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum