Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Finans- og Pengepolitik.

Go down

Finans- og Pengepolitik. Empty Finans- og Pengepolitik.

Indlæg af Thomas Tors Sep 02, 2021 5:34 am

Lars Rohde

Den fortjener et større publikum. Talen er godt nok sjappet til i økonomisk teori; men skulle ikke være vanskeligere at forstå end, hvis man kan tage en faglig uddannelse, så skulle den være indenfor rækkevidde.

Jeg kan naturligvis ikke holde mig fra mine næsvisheder:

  1. Tidligere brugte man penge- og valutapolitikken som regulator for økonomien og finanspolitikken var fri til at bevæge sig ud i det politiske Lala-land med "komme hinanden ved." Det havde så afgjort uheldige konsekvenser Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og SF - for nu at nævne nogle.
    Det er ophørt!
    Nu finanspolitikken regulatoren!
    Det tør svagt antydes, at der her er skruer at justere med.
  2. Når de private investeringer ikke kan give et afkast - reelt, så er der visse offentlige investeringer, der giver mening. Det betyder naturligvis ikke, at man skal betale mestergrise og ekspropriering til platugler; men visse ting kan være fornuftige, når renten er så lav.
  3. Det er en myte, at man ikke kan tjene penge på forsvaret - jeg har f.eks. intet imod, at Grønland tjener sine egne penge - bare nogle af dem. Pecunia non olet.
  4. Nu får vi se om briterne vil indse, at vi ikke vil betale for at gøre dem en tjeneste. Vi skal nok betale for hvad vi får - det er også i vores interesse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum