Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Marts 2020

3 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 16/3 - 2020

Indlæg af Thomas Man Mar 16, 2020 10:48 pm

Oberkommando der Nazionalbank gibt bekannt:


  1. Sigtepunktet for salget af statsobligationer øges til 125 mia. kr. i 2020
    I lyset af regeringens initiativer til at afbøde konsekvenserne af COVID-19 opjusteres sigtepunktet for salget af indenlandske statsobligationer i
    2020 fra 75 mia. kr. til 125 mia. kr.

  2. Fremrykning af åbningsauktion over ny 30-årig statsobligation. Åbningen af den nye 30-årige obligation, 0,25 pct. 2052, fremrykkes fra 5.maj til 1. april 2020. 4,5 pct. 2039 udgår dermed af låneviften den 31.marts 2020, jf. tabel 1.
  3. Skatkammerbevisprogrammet udvides og øges Den 30. marts åbnes to nye skatkammerbeviser med forfald 1. december 2020 og 1. marts 2021. Afledt af forventede likviditetsforskydninger sigtes der mod en betydelig midlertidig forøgelse af udeståendet i skatkammerbevisprogrammet.
  4. Gebyret på statens udlånsordning reduceres pr. 1. april 2020
    I lyset af de ekstraordinære markedsforhold reduceres gebyret for værdipapirudlån til statens primary dealere midlertidigt til 0,1 pct. p.a. ved udlån med valør den følgende dag. For udlån med valør samme dag reduceres gebyret til 0,2 pct. p.a.
  5. Alle øvrige dele af strategien er uændrede i forhold til annonceringen 17.december 2019.


Ad


  1. For praktiske formål vil udlån på kassekredit forsvinde i bankerne. Det betyder naturligvis, at indlånsoverskuddet bliver det større. Der bliver naturligvis også en reduktion i svingningen på indestående i Nationalbanken.
  2. Jeg havde undret mig over det besynderlige åbningstidspunkt for 1/4% 2052. Det har formentlig været et røgslør, da man udmærket er klar over at Tulletåben er agent for Nordea. At Putin har Nazi-Marie som agent er nærmest kun latterligt; men man må sikre sig imod den alvorligere trussel fra banksvinene. Nationalbanken skulle først lige sikre sig, at "krisetiltagene" kom igennem Folketinget.
  3. Udvidelse af skatkammerbeviserne er et tiltag, jeg gennem flere år har været fortaler for. Det betyder ikke, at midlet ikke har været under overvejelse/forberedelse i Nationalbanken. Tidspunktet har bare ikke været opportunt?
  4. Der skulle heller ikke være noget til hinder for, at banksvinene kan sælge danske statsobligationer - nej , vel, det er lidt svært at sige nej, når nogen står og vil proppe pengene ned i lommen på én.
  5. Pladder: Alt trækker sammen til en rentesænkning. Der er vel ikke mere at jage ud af landet, så nu skal statsgælden jages over på længere løbetider.
    Flextumperne skal tvinges til at betale deres bankgæld og ikke låne penge af staten og sig selv.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 16/3 - 2020 fortsat

Indlæg af Thomas Tirs Mar 17, 2020 1:20 am

NOK 65 øre
SEK 68 1/3 øre
RUB 9 øre - på vej i hullet - igen.

WTI 29 USD/brl
Brent 30 USD/brl

Nu får vi se i morgen, hvor meget strategipapiret ændrer?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 17/3 2020

Indlæg af Thomas Ons Mar 18, 2020 1:28 am

Thomas skrev:NOK 65 øre
SEK 68 1/3 øre
RUB 9 øre - på vej i hullet - igen.

WTI 29 USD/brl
Brent 30 USD/brl

Nu får vi se i morgen, hvor meget strategipapiret ændrer?

Hmmm... olieprisen:

WTI: 27 USD/brl
Brent: 28½ USD/brl

Nettostillingen: 160 mia.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 18/3 - 2020

Indlæg af Thomas Ons Mar 18, 2020 5:39 pm

Solgt 1/4 mia. 2029 - hvilket er det samme som at sige, at auktionen fejlede: Kurs 106½? Latterlig lav pris!

Det var nu forventeligt, fordi SEK til 67 3/4 øre og NOK til 63½ øre må siges at være dødens pølse for Nordea og Danske Bank!
"Bankøkonomerne" fra Nordea og Danske Bank vånder sig svært under hjælpepakken til erhvervslivet! Nykredit er sgu ligeglade!
Dvs. vi kan med tilfredshed konstatere at det er en finger i øjet på banksvinene i Danske Bank og Nordea.

Der er som sådan ikke noget at hente i en spekulation mod kronen. Hverken NOK eller SEK er noget værd. SEK er svensk pølseret - ikke penge!
Selv med en højere indskudsrente - ren åger fra bankernes side - kan kompensere for det fald NOK og SEK kommer ud for ved at spekulere mod rigtige penge, som DKK.
Nu er spekulationspengene (og det skal såmænd nok passe, at det er en 40-50 milliarder) låst inde i valutaer, der kun kan falde yderligere.

SEK er faldet med 1½% på en måned, hvilket er mere end indskudsrenten mellem Nationalbanken og Riksbanken. NOK er ikke så lidt værre: Her er kursfaldet ifht. DKK over samme periode på 15% eller 10 gange mere: Der bliver billige flyvemaskiner til salg - når nu Norwegean går på røven.

Der skulle ikke være noget til hinder for, at DDL opretter et datterselskab uden om SAS og køber de Boeing 737-800 - de fejler da ikke noget og har en fremragende brændselsøkonomi. Hvis finansieringen er NOK, så skulle det nok blive interessant - evt. begrænse passagertallet og give mere ben og røvplads? Opererende fra Keflavik, så kan man nå hele det østlige USA og Canada - ikke noget problem.

Tilbage til valuta:

Når nu spekulationen fra Danske Bank og Nordeas side ophører, så må man vel overveje at sænke renten yderligere, så man kan prissætte de kortere obligationer mere interessant. 2022 er jo nærmest PINLIG, den er ALT for billig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 18/3 -2020

Indlæg af Thomas Tors Mar 19, 2020 1:12 am

West Texas har været nede at røre 20 USD/brl. Hvor den stabiliserer sig er svært at sige: Det bliver nok ikke så lavt i denne omgang, hvor vi nok skal ligge på 2003 niveau. Inden det næste store prisfald.

Den norske krone har det ikke godt! Nede på 60½ øre. Der må være billige Boeing 737-800 fra Norwegean til salg - hvis de altså er forgældet i NOK.
Jeg mener 10% rabat på en uge - det er da ikke så dårligt?

SEK på 67 øre. SEK er på vej til at blive degraderet fra sin høje status som spændeskiver.

USD oppe i små 7 kroner, hvad ikke er overraskende med den fart de andre valutaer falder med.

RUB er i 8½ øre 20-25% ned på et par uger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 19/3 - 2020 Renteforhøjelse

Indlæg af Thomas Tors Mar 19, 2020 7:49 pm

Indskudsbevisrenten øges til -0,6% fra 0,15%

Det var så ikke lige den retning, jeg havde forestillet mig!

Jeg ved ikke hvad den egentlige baggrund er! Vi har set at indeståendet i Nationalbanken falde. Vi ved også, at med den kredit med som regeringen stiller til rådighed for erhvervslivet - og den facilitet er endog meget omfattende - så vil bankernes udlån til erhvervslivet falde ganske betydeligt (hvilket så også var formålet) til en meget fordelagtig rente for erhvervslivet.
Det vil naturligvis betyde en større kontant beholdning af likviditet i bankerne, som vil rettes mod (i første omgang) SEK og NOK, som rasler ned:

NOK har rørt 57½ øre. Dvs. et fald på 20-25% på en måned! Der er ikke småting.
SEK har rørt 66 øre. Dvs. et fald på godt 5% på en måned.

Man siger i Nationalbanken, at det har baggrund i Nationalbankens salg af valuta - uden at være specifik. Har man en blot nogenlunde beholdning af NOK og SEK, så vil de kursfald betyde et tab på de beholdninger.

Det er så det mine få og små åndsevner kan komme med - formentlig har man sat et langsigtet formål om retablering af en rentekurve på pause.

En massiv tilførsel af likviditet af ret så stort omfang (som ved kreditgivningen til erhvervslivet via skatte opkrævningen) vil naturligvis skulle anbringes et sted......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 19/3 - 2020 Renteforhøjelse fortsat....

Indlæg af Thomas Tors Mar 19, 2020 8:29 pm

Thomas skrev:Indskudsbevisrenten øges til -0,6% fra 0,15%

Det var så ikke lige den retning, jeg havde forestillet mig!

Jeg ved ikke hvad den egentlige baggrund er! Vi har set at indeståendet i Nationalbanken falde. Vi ved også, at med den kredit med som regeringen stiller til rådighed for erhvervslivet - og den facilitet er endog meget omfattende - så vil bankernes udlån til erhvervslivet falde ganske betydeligt (hvilket så også var formålet) til en meget fordelagtig rente for erhvervslivet.
Det vil naturligvis betyde en større kontant beholdning af likviditet i bankerne, som vil rettes mod (i første omgang) SEK og NOK, som rasler ned:

NOK har rørt 57½ øre. Dvs. et fald på 20-25% på en måned! Der er ikke småting.
SEK har rørt 66 øre. Dvs. et fald på godt 5% på en måned.

Man siger i Nationalbanken, at det har baggrund i Nationalbankens salg af valuta - uden at være specifik. Har man en blot nogenlunde beholdning af NOK og SEK, så vil de kursfald betyde et tab på de beholdninger.

Det er så det mine få og små åndsevner kan komme med - formentlig har man sat et langsigtet formål om retablering af en rentekurve på pause.

En massiv tilførsel af likviditet af ret så stort omfang (som ved kreditgivningen til erhvervslivet via skatte opkrævningen) vil naturligvis skulle anbringes et sted......

Hmmm ... 750 milliarder EUR - jo det skal jo give skvulp i snapsen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 20/3 - 2020

Indlæg af Thomas Fre Mar 20, 2020 3:12 pm

Det besynderlige er, at der ikke i Danske Bank og Nordea er EUR likviditet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 20/3 - 2020 fortsat.....

Indlæg af Thomas Lør Mar 21, 2020 12:22 am

Jeg henviser til behandlingen andetsteds.

LNG er 1,58 USD/mmBTU fra Henry Hub.

West Texas Intermediate er: 23,40 USD/brl.
Brent: 27,46 USD/brl.
Guld: 1500 USD/oz

NOK: 59½ øre
SEK: 67½ øre
EUR: 7,47 kr.
RUB: 0,08½ kr.
USD: 7,00 kr.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 21/3 2020

Indlæg af Thomas Lør Mar 21, 2020 8:57 am

Norge sætter renten ned - igen:

Dato_____________Ændring____rente___
Jan - 2020- 1½%
13/3 - 2020-½%1%
20/3 - 2020-3/4%1/4%

Det skal jo gå galt - man sætter renten ned fordi valutaen er overvurderet - giver kapitalflugt og kursfald samtidig.

Det skal naturligvis give skvulp i den danske valuta. En beskeden rentforhøjelse skulle dirigere kapitalen ind i Danmark, hvor den så bliver klar til næste auktion af statsobligationer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty Sv: Marts 2020

Indlæg af klogeaage 35 Søn Mar 22, 2020 11:14 am

Her er der to du er på samme linie med 🧐😎
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty Sv: Marts 2020

Indlæg af Thomas Søn Mar 22, 2020 4:47 pm

klogeaage 35 skrev:Her er der to du er på samme linie med 🧐😎

Nu har Danmark vel nok den stærkeste økonomi i EU og derfor er der ikke nogen egentlig grund til ikke at lave disse støtteforanstaltninger - vel at mærke hvis man løbende foretager de tilpasninger, der i øvrigt skal til - i den fagre nye verden med billig energi. Det, der i øjeblikket driver BNP er forbruget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty Sv: Marts 2020

Indlæg af klogeaage 35 Søn Mar 22, 2020 6:01 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:Her er der to du er på samme linie med 🧐😎

Nu har Danmark vel nok den stærkeste økonomi i EU og derfor er der ikke nogen egentlig grund til ikke at lave disse støtteforanstaltninger - vel at mærke hvis man løbende foretager de tilpasninger, der i øvrigt skal til - i den fagre nye verden med billig energi. Det, der i øjeblikket driver BNP er forbruget.
DST er enig med dig
Cool
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty Sv: Marts 2020

Indlæg af Thomas Man Mar 23, 2020 1:12 am

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:Her er der to du er på samme linie med 🧐😎

Nu har Danmark vel nok den stærkeste økonomi i EU og derfor er der ikke nogen egentlig grund til ikke at lave disse støtteforanstaltninger - vel at mærke hvis man løbende foretager de tilpasninger, der i øvrigt skal til - i den fagre nye verden med billig energi. Det, der i øjeblikket driver BNP er forbruget.
DST er enig med dig
Cool

Det, der er sagen er, at med optagelsen af de 24 mia. euro i lån:

  • Det er bemærkelsesværdigt, at man tilsyneladende - uden videre - fordobler lånerammen!
  • Regn lige efter: 24 mia. euro * 7½ DKK/EUR = 180 mia. kroner.
    Vi taler faktisk et ret stort beløb. Det er hele det kontante indestående i Nationalbanken.
  • Læg mærke til, at Norge og Sverrig har lignende arrangementer - men med FED. Det er en enorm sum.
  • EU er så sandelig også interesseret, fordi det gør, at DKK reelt er et andet ord for EUR, når man tillader, at Danmark sådan uden videre (og her går man ikke detaljer med hvilke betingelser, der er knyttet til lånet) bare får lov til at trykke EUR.
  • Sagen er, at samhandlen mellem USA og Rusland er så minimal, at USA reelt ikke har noget pressionsmiddel overfor Rusland.
  • Hvis nogen tror, at den amerikanske olieindustri bare vil overlade oliemarkedet til Rusland og håndklædehovederne, så er "nogen" utilgivelig naiv! USA har uden nåde tværet Venezuela ud af verdenskortet.
  • Sandheden er, at EU og ECB er glade for at få Danmark - med en bomstærk økonomi, der får Tysklands til at ligne den fattige fætter med hatten i hånden, der beder tante Margrethe om en økonomisk håndsrækning i en vanskelig situation.
    Ordene er valgt med omhu. En pantelåner på de fleste sprog har betegnelsen "onkel" - undtagen på fransk, hvor det den populære betegnelse er "tante" i klar erkendelse af, at det er er fruen i huset, der reelt sidder på pengekassen. Derfor har kvinder, med Martin Luthers ord: "Sin brede røv".
  • Jeg vil endnu engang opfprdre til et nærstudie af Mozarts "Figaro's Bryllup". Her er det i sidste ende Rosina, der sidder med magten. At Almaviva er en idiot, det véd vi da godt; men "Perdone Condessa"....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 22/3 2020

Indlæg af Thomas Man Mar 23, 2020 5:35 am

Russisk Naturgas FEB 2020: 2,91 USD/mmBTU.

Jeg ved godt, at Henry Hub er 1½ USD/mmBTU - javel, men der er altid en forskel - bl.a. i transportomkostninger osv.
Det man skal lægge mærke til er, at den russiske gas ligger under 2002 - vi skal faktisk tilbage til 1999 for at se noget lignende.

Indexmundi's tal for februar 2020 er ret beset uinteressante - det er historieskrivning.

Olieprisen er 21-22 USD/brl - selvom jeg ikke tror, der handles specielt store mængder lige i disse dage. Det vi konstaterer er hvordan vi skal længere og længere tilbage for at finde tilsvarende lave priser.

SEK 67 øre.
NOK 59 øre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty Sv: Marts 2020

Indlæg af klogeaage 35 Tirs Mar 24, 2020 4:37 am

Angreb på kronen fra egne rækker
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty Hmm.... ja, jeg ved heller ikke hvad der sker.

Indlæg af Thomas Tirs Mar 24, 2020 12:56 pm

klogeaage 35 skrev:Angreb på kronen fra egne rækker

De tal vi har er:


  1. Indskudsbeviser er faldet til 100 mia., hvor de ellers ligger på omkring 150-200 mia.
  2. Ekstraordinære udlån mod pant, 1 uge.
    30 mia. kr. og samtidig er der på folio 31,1 mia.
  3. Man har truffet aftale med ECB om lån af 24 mia. euro - eller faktisk hele indestående i Nationalbanken på folio, indskudsbeviser og ekstraordinære udlån.
  4. SEK og NOK er faldet hhv. 6-7% og 18% bare siden 1. marts 2020. Specielt NOK er tydeligt i lokumstønden. Bankerne har intet håb om at købe NOK og SEK for at komme ud af DKK.
  5. RUB er faldet på en måned (dvs. siden 19 februar 2020) 28%
    faldet har været så brat, at procenttal ikke giver nogen rigtig mening, fordi det ændrer sig voldsomt med klokkeslettet. En højst ustabil situation.
  6. Nationalbanken har - som nævnt - indgået aftale om at trække euro-likviditet på ECB og Riksbanken og Norges Bank på FED. Dvs. i hver sin retning.
  7. Kursen på EUR er stabil - sådan da - hvor kronen ifht. EUR er svagt trykket.


Jeg aner ikke, hvad der i detaljer er sket; men nogen ting springer i øjnene:


  • Der er tale ikke om en udvikling; men et niveauskift. Det er til at få øje på på olieprisen, hvor vi i løbet af en måned taler om minimum en halvering. Det betyder naturligvis, at pengene vil ud af Norge - koste, hvad det koste vil.
  • Vi taler om en krise af mindst samme størrelsesorden som 2008.
  • Det er lidt svært at se, hvordan kronen kan fortsætte som selvstændig valuta! Den har længe været en farce - nu har man så taget papnæsen på og lånt 24 mia. euro.
  • Den måde, hvorpå man har overført penge fra indskudsbeviser til kortfristede udlån - og her taler vi ikke en provinsiel mikrobank, som Sydbank el. lign. vi taler Danske Bank og Nordea, som minimum.
  • Jeg har udtalt mine reservationer omkring det saglige grundlag for Corona-krisen. Personligt tror jeg, at man bruger en opfundet krise til at holde kontrollen, så panik ikke udbryder. Der er en grund til at banker kun bør have kontorer i stueplan. Det med at få en tagsten i hovedet er ikke sandsynlig; men banksvin, der hopper ud er en til vished grænsende mulighed.
    Jeg hæfter mig specielt ved stuearresten, der nu er forlænget til efter påske.
    Der er simpelt hen for meget Hollywood i Corona-historien, hvilket man kan se af flere ting - lad mig sige det sådan: Jeg er gået over til gin & tonic som profylaktisk adjuvans (dvs. det har ingen medicinsk effekt; men man får det unægteligt bedre af det - og går rimelig afslappet ind til panikken.
  • Vi véd at Rusland er stærkt udadreagerende - og her skal man nok hæfte sig ved, at militære forberedelser ikke sker! Officielt.
    Det kan vi være rimelig sikker på, fordi som led i enhver beredskabsplan indgår forøget beredskab - og forøget civil beredskab.
    Man skal også være opmærksom på, at Lars Rohde holder sin kæft.


Men det er så langt gætterierne rækker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 24/3 - 2020

Indlæg af Thomas Tirs Mar 24, 2020 4:27 pm

Ombytningsoperationen blev først bekendtgjort efter kl. 12 og så er det den ligegyldige 2027 til 2029 med 1 mia. som grænse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty Auktion over dollar likviditet

Indlæg af Thomas Ons Mar 25, 2020 2:28 am

Det bliver interessant at se: Hvor stort behovet egentlig er!

Det er jo rimelig klart, at miseren skyldes at Danske Bank og Nordea fjoller rundt mellem valutaerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty Så kom der et forsøg på forklaring.

Indlæg af Thomas Ons Mar 25, 2020 7:34 am

Thomas skrev:Det bliver interessant at se: Hvor stort behovet egentlig er!

Det er jo rimelig klart, at miseren skyldes at Danske Bank og Nordea fjoller rundt mellem valutaerne.

Udlånsrammerne er som følger:

Med auktionen får de finansielle virksomheder hjælp til at håndtere den dollar-dominerede gæld, som mange af dem har liggende.
Nationalbanken  20 mia.
Riksbanken  10/60 mia.
Norges Bank   5 mia.
Det er som man kunne have formodet Danske Bank og Nordea (ellers havde det ikke den udbredelse), men fortrinsvis er problemet Sverrig, der ligger med en gæld, der opskrives og opskrives. Norge har så problemet akut fordi deres dollarindtægter fra oliesalg falder, hvorfor de skal have dollar koste hvad det vil - og det er dyrt. Sverrig er imidlertid i en permanent mere desparat situation, fordi de 60 mia. svarer til 10 mia. om måneden!

Man har fra Nationalbankens side forsøgt, at sælge valuta (skal vi gætte på USD) i størrelsesordnen 40-50 mia. kroner ~ 5-10 mia. USD.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 25/3 - 2020 Ombytningen.

Indlæg af Thomas Ons Mar 25, 2020 1:11 pm

Nu har Nationalbankens sikring af Nordea's og Danske Banks gæld med 24 mia. Euro og 10 mia. USD påkaldt sig den eftertænksomme, velinformerede og rationelle (for slet ikke at nævne: Tændende på alle V12 motorens intellektuelle cylindre) del af befolkningens interesse. Med god ret! Vi taler jo ikke om provinsielle mikrobanker som Jyske Bank f.eks.: Det er vel 2/3 af Danmarks finansielle sektor, der er ved at gå noget så læsterligt på røven.
Problemet er bare, at denne gang er man - i modsætning til 2008 - forberedt på det.
Ikke nok med det; men man har tydeligvis haft en snak på herretoilettet mellem Nationalbanken, Norges Bank og Riksbanken. Her er det så lykkedes at "finde en ordning".

Den "ordning" bliver kostbar for hovedbankerne. De vil ikke igen få lejlighed til at tvinge landet i knæ - alene det, at statsministeren ikke (officielt) er rodet ind i sagen - hun skal pludre omkring småbørns forkølelse. Selvfølgelig foretager Rohde sig ikke noget uden at have dækket egen røv! Ikke to gange - altså.

Nej, vi ser, at 1 mia. 2029 er blevet solgt for 1,225 mia. 2027. Hvordan nogen er gået med til den handel er mig en gåde!
Hvorfor? Hør nu her: Nogen er gået med til at vente yderligere to år på at få deres penge - og det betaler de en relativ kurs på 122½ for.
Lad os sige det på den måde: Det tør svagt antydes, at Nationalbanken har en egenartet måde at nedbringe statsgælden på - ikke en dårlig måde; men besynderlig. Med ét hug har man nedbragt statsgælden med ca. 1/4 mia. - og det på en måde, så selv de mere vakse i befolkningen næppe lægger mærke til det.

Der er intet, der er så godt til at skjule luskede forretninger, som når den fede dame inde på scene skriger. (undskyld Mette).
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 26/3 - 2020 Negative indlåns renter for erhvervslivet.

Indlæg af Thomas Tors Mar 26, 2020 10:31 am

Der er kun en ting at gøre for virksomhederne: Betale bankgælden ud. Ikke alene den; men også realkreditgælden. Det er jo vanvittigt at have gæld, når gældsrenten er højere evt. 0% end indlånsrenten.

Der er så heller ikke nogen tvivl om, at hensigten fra Nationalbankens side er, at erhvervslivet gør sig uafhængig af banksvinene.
Også at virksomhederne sælger deres indestående i udenlandsk valuta og får kronen op, hvor den skal være. Jo mindre banksvinene har at lege med - jo bedre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 27/3 - 2020

Indlæg af Thomas Fre Mar 27, 2020 7:53 pm

Nå, det lader til, at kronen rammer kursen på euro. Ret beset er rentejusteringen minimal (+0,15%) - hvilket sammenlignet med både Riksbanken og Norges Banks rentehævning principielt er symbolsk.

Derfor kan vi med god sikkerhed sige, at det skyldes Danske Bank og Nordea (til nød Swedbank). Problemet er, at de er finansieret i dollar og skal have sig vredet ud af det pjat - det bliver dyrt for dem.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty Olieprisen 30/3 - 2020

Indlæg af Thomas Man Mar 30, 2020 4:35 am

Olieprisen ved åbning mandag.......

Klunk!

West Texas åbner i 20-20½ USD/brl.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty 30/3 - 2020 Så har olieprisen rørt 20 USD/brl (WTI)

Indlæg af Thomas Man Mar 30, 2020 9:46 pm

Brent er på 24 1/4 USD/brl.

LNG er ikke specielt berørt.

Hele lagerproblematikken er noget overdrevet - tankskibskapaciteten er mildest talt enorm og enormt overdimensioneret. Lad os sige det sådan: I øjeblikket kan man tage, hvad det skal være af olie - og finde steder at proppe den hen.

Det problematiske for russerne er, at nedlukningen af oliekilder har nok været mindre end de troede.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Marts 2020 - Page 2 Empty Sv: Marts 2020

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum