Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Forsvarsforlig 2023

Go down

Forsvarsforlig 2023 Empty Forsvarsforlig 2023

Indlæg af Thomas Fre Nov 22, 2019 9:54 pm

skal forøges.

Trinepigen er jo i den situation "Hjorten" også var: Det er svært at få udgifterne til at slå til.

Nu er der kommet en rabat ifht. de tidligere Forsvarsbudgetter på 7 mia. kroner. Det svarer nogenlunde til bygningen af 2½ Huitfeldt. Det lader jo til, at man kan skaffe besætningerne til dem. For mig at se, så er det bare om at komme i gang: Værfterne skulle være til at tale med.
De polske værfter er godt nok korrupte; men det kan man komme udenom ved selv at bestille hos underleverandørerne.
Byggetilsyn har jo før benyttet konsulenthjælp fra DFDS; mon ikke de er i stand til at finde kvalificerede folk dér?


Der kommer så nok et par ekstra SeaHawk; men det skulle være til at betale. Måske også et par ekstra Merlin?

Pengene til våbnene skulle jo være bevilget.

Hvad angår F-35, så skulle det vel være muligt at forme en uddannelseseskadrille i USA sammen med Norge og Holland (evt. Belgien).
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsvarsforlig 2023 Empty Et af de mere fornuftige indlæg:

Indlæg af Thomas Lør Nov 23, 2019 12:25 am

Pointen er:

Danmark skal bruge flere penge på forsvaret - uden tvivl; men ikke bare for at bruge penge.

Et hjernedødt udgiftsmål tager ikke højde for hvad man får for pengene.

Ingen tvivl om, at Danmark skal have et større ansvarsområde, hvilket vil koste penge; men hvordan løser man opgaven. Hvis man blindt skal rette sig efter hjernedøde amerikanske admiraler, så risikerer vi at plaske rundt i dyrt legetøj. Det kunne jo være, at vi havde en anden løsning på opgaven?

Jeg så, at det ulækre og hjernedøde bøssesvin til Torben Lund også havde en meeeeening. Det er fantastisk af en lort, der har fået en medalje fordi han er et stort røvhul - bogstavelig talt. Han er så også kriminel, hvilket gør hans meeeeening tvivlsom. Foragtelig på alle planer!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsvarsforlig 2023 Empty Lad os lige samle lidt op!

Indlæg af Thomas Tors Dec 03, 2020 11:42 am


  1. Oprindeligt gik forsvarsforliget fra 2018 til 2023; men er allerede blevet justeret et par gange i perioden. Den slags kræver normalt enighed blandt forligspartierne. Skal et forlig brydes så kræver det et folketingsvalg der imellem. Helt tydeligt er der et behov for en justering
  2. Gennem de sidste par år har fregatterne - både dem, der blev "født" som sådanne (og det var en tangfødsel, fordi oprindeligt blev de betegnet som "patruljeskibe") og Absalon'erne, der blev fregatter efter en administrativ kønsskifte operation - plasket langvarigt rundt de besynderligste steder på kloden.
  3. Hvad jeg måske - på et eller andet tidspunkt - kan få æren/skylden for; er fjernelsen af landsforræderen Nazi-Marie Krarup. Hun er - desværre ikke blevet henrettet offentligt og smertefuldt (endnu?) - ikke desto mindre blevet fjernet fra Forsvarsudvalget - og søger ikke genvalg ved næste folketingsvalg.
    Det vil imidlertid være at overdrive min betydning, fordi man har naturligvis gennem en del år holdt øje med, hvad idioten foretog sig - ellers skulle der være rullet hoveder som kugler på en keglebane. Man har da været klar over, at Nazi-Marie var russisk indflydelsesagent - bl.a. fordi hun som tolk er blevet henholdt i uvidenhed om ting og sager, som man ikke mente det opportunt at fjenden skulle vide.
  4. Miljøskibene Mette og Marie Miljø, der står foran en udskiftning har fået licitationen aflyst - hvorfor?
    Det kunne jo være fordi opgaverne 100% skal overføres til forsvaret - og søværnet har ikke skibe, der kun kan påtage sig én opgave.
    Der skal overføres ikke blot stillinger; men også bevillinger fra miljøfimserne til regulær militær aktivitet. Hvilket så også var begrundelsen for at kalde Huitfeldt'erne for "patruljefartøjer"
  5. Jeg så omtalt, at fregatterne skal kunne fungere som områdeluftforsvar. Det er så noget helt andet end det punktforsvar som de kan udføre med de Sea Sparrow, de har i dag. Er der tale om områdeforsvar, skal de integreres (med deres tilkomne våben) med fly og nærluftforsvar fra hæren. Et punktforsvar er noget som et flyluftforsvar undgår af - velbegrundet - frygt for at blive skudt ned af sine egne. Et områdeforsvar kan have jord til luft missiler integreret; men det vil betyde, at der er en weapons-allocater, der tildeler et mål til enten missiler eller jagerfly - for at undgå et mål bliver dobbeltdækket og andre så slet ikke bliver dækket.
  6. Der har været nogle fjernelser af hærens folk de sidste par år - ikke mindst i hæren. Det er såmænd ikke så meget fordi en general har knaldet de forkerte kællinger, men fordi hærchefen på et tidspunkt skulle indvies i de reviderede planer. Som udgangspunkt må man gå ud fra, at Mathiesen havde kompromitteret planerne - om han har gjort det eller bare er et fjols, véd jeg ikke; men mobiliseringen af værnepligtige i "Corona-krisen" har i hvert fald vist, at hele værnepligtstanken er en feudal vrangforestilling.
    Russerne er så et område, der har uheldige intentioner; men jeg tror langt mere, at det er amerikanerne, der er lige lovlig om sig. Vi stoler skam på vore allierede - indtil et vist punkt. Svenskere (de dumme svin) er simpelt hen fjenden.
  7. Jeg så at Trinepigen åbnede for muligheden af en revision - og Venstre brugte lejligheden til at ride med på den amerikanske bølge.
    Lad det være helt klart: Pengene er ikke noget problem. Jeg lagde mærke til, at man ville reservere 5-6 milliarder til "krigskassen" - udtrykket kan meget vel vise sig mere velvalgt end (muligvis) tilsigtet.


Jeg tror på følgende udvidelser på kort sigt:


  1. Tre Huitfeldt'er til, fordi:
    a) Ansvarsområdet er blevet fordoblet ved at også Nordatlanten skal forsvares ud over, hvad Thetis-klassen kan klare og det kræver konstant 1-2 fregatter i position Det karakteristiske er, at danske krigsskibe skal så sjældent på værft. Vi taler om, at de bruger en måned hvert andet år? Skal vi sige en måned om året til udrustning osv.: Det er 1/12 skib, der er under udrustning/værft - det passer med ca. 10 skibe, hvor den ene altid er i havn/på værft til vedligehold.
  2. To Absaloner:
    Dels er der problemet om et felthospital til to brigader. Dels er der tale om minelægning og bevogtning af minefelter. Det er meget fint, at man løser to opgaver planmæssigt; men når man begynder at komme op på tre, så kniber det at disse opgaveløsninger ikke er samtidige - for slet ikke at tale om ikke på samme sted. Der er to færgelejer i Hallskov, Knudshoved, Korsør og Nyborg - hver - der med beskedne midler kan bringes til at rumme en fregat - nogenlunde beskyttet. dertil kommer der så to til - dvs. ialt 10. De kan så nærluftforsvares fra skibene - det med at placere de kanoner/missiler andet steds er en (erfaringsmæssigt) håbløs opgave, fordi man havde luftværnskanoner på toppen af bygninger - sådan da - ved eftersyn viste det sig, at de var rustet sammen.
  3. To brigader og en kampgruppe af bataljonsstørrelse. Det bliver så netto nok nærmere 2½ brigade, fordi man vil formere en let brigade med hollænderne. Det, der kom på plads var det divisionelle hovedkvarter.
    Artilleriet er ikke officielt på plads - officielt.
  4. Flyvevåbnet skal have to eskadriller med Taifun, når nu hundehovederne kan få samlet knoglerne?
    Challenger enheden er ved at være oppe på fuld styrke - godt nok har man 2 i charter hos Cimber; men det er en bogholderimæssig detalje.
    Vi kunne nok bruge nogle flere helikoptere, for jeg er stadig ikke overbevist om funktionen af Fennec - udover, at de er billigere at flyve med.
    Transportmæssigt venter jeg stadig på enten Spartan eller et sæt Hercules til.... vi får se?
  5. Jeg formoder også, at vi skal have en oiler til søværnet. Godt nok har Huitfeldt'erne en helt pervers rækkevidde; men når man ser, hvor meget tid der er sparet ved at have sin egen benzinstation med sig - og her taler vi også flybrændstof. Én af de ting, der har undret mig er, at man ikke har olietanke til "ønskebrøndene" på Huitfeldt'erne -der kunne transporteres meget brændstof i dem (40.000 liter fylder - som bekendt 40 m3 eller en terning på 3½ meter i sidelængde - og det er immervæk til en måneds sejlads...... Det skulle ikke koste alverden - og kan så også forsyne mineryddere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsvarsforlig 2023 Empty Jeg så et internt debatoplæg fra Venstre.

Indlæg af Thomas Lør Sep 25, 2021 2:12 am

Som jeg ikke kan finde nu.

Bortset fra nogle punkter, der formentlig er anbragt aht. de Konservative - så som flere værnepligtige - så følger det meget nogle af de tanker, jeg har været inde på. De punkter der skal smides væk er Konservative mærkesager - hvilket vil sige, at man i Venstre er principielt enig med Socialdemokratiet. Derfor skal man nok ikke tage fjolset fra Fyn (Lilleholt) "ministerstorm" på Trine Bramsen alt for alvorligt.
Pointen er, at Forsvarsudvalget ikke får mere at vide end absolut nødvendigt - og det er ikke nødvendigt med ret meget. Man er med andre ord helt klar over, at fjenden (Forsvarskommandoen og/eller skolelærere og andre terrorister) har sine spioner anbragt i Forsvarsudvalget.

Der kommer ikke den store personeludvidelse, fordi bestående stillinger nedlægges og oprettes med et HELT andet indhold. Enkelte kan fjernes ved naturlig afgang - f.eks. fængselsophold p.gr.a. korruption (som majoren i Skive).
Det, der er brug for er planlæggere til Transport kommandoen. Noget kan ordnes med forbindelsesofficerer, andre via ambassaderne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsvarsforlig 2023 Empty Mette Frederiksen i Vilnius

Indlæg af Thomas Tirs Jul 11, 2023 8:25 pm

Der skal flere penge til forsvaret.

Det kunne være, at man har fået et godt tilbud på de engelske Hercules. Og evt. Taifun??
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsvarsforlig 2023 Empty Sv: Forsvarsforlig 2023

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum