Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Cummins kompakte diesel

Go down

Cummins kompakte diesel Empty Cummins kompakte diesel

Indlæg af Thomas Ons Nov 28, 2018 7:55 pm

Så vidt, jeg kan gennemskue, så er der tale om en motor efter Folkevogns princippet.

Muligvis en boxermotor. Hmm.... nej. det er modsat virkende? Dvs. to stempler hamrer mod hinanden - hvilket skulle være en fordel til en højere kompression. Så vidt mine fattige åndsevner fatter, så er der tale om 4 cylindre og 8 stempler. Jeg mener ikke at kunne se kraftudtaget.

Der er formentlig tale om - igen med forbehold for min ringe fatteevne - om to søl (dvs. to "knæk" på krumtapakslerne). Det vil i hvert fald give en kompakt motor. Hvordan vedligeholdet har det med modvirkende stempler? Hmmm...

Ulempen er at motorgangen måske ikke er optimal, fordi den ikke eliminerer døde punkter helt. Det kan være årsagen til, at de planlægger en 6 cylindret udgave, da den vil være bedre i balance.

Nu er der så ikke så megen erfaring med den prototype.

Det, jeg ser er, at frontpanseret på f.eks. Piranha er stærkt kileformet - for at skaffe maksimal effektiv pansertykkelse.
Samtidig er der det evindelige pladsproblem i kampkøretøjer. Denne motor vil kunne komme længere ind i den "spidse ende" og fylde mindre - navnlig i den del af karossen, som ellers kun anvendes til kørerens tæer.

Her tror jeg nok, at problemerne med Abrams turbinedrift er i skræmmende erindring. Tubinemotorer bruger afsindigt med brændsel - specielt i tomgang.

Det man så under Golfkrigene var (foruden filterproblemer med fint støv, som der blev suget fantastiske mængder ind af - naturligt nok med den større luftgennemstrømning i en turbinemotor: Dels slider det på turbineblade noget så grusomt med sand, dels har man ved høje temperaturer et problem med glacering indvendig.

Nu får vi se; fordi det er nok mere væsentligt end både en større kanon og et tykkere panser. Leopard 2 har kun diesel og 1500 heste.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum