Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Samspillet mellem råvarer og valuta

Go down

Samspillet mellem råvarer og valuta Empty Samspillet mellem råvarer og valuta

Indlæg af Thomas Fre Sep 07, 2018 1:52 am

Så vidt jeg kan gennemskue begivenhederne så:

Rusland har formentlig forlangt betaling i USD for deres olie- og gasleverancer til Kina og vil ikke længere acceptere guld. Det kommer de nu til alligevel; men ad en kringlet ("kinesisk") omvej:
Kineserne sælger antagelig guld på markedet og underbyder markedsprisen - det kan de roligt gøre, fordi Rusland er nødt til at forsvare sin guldreserve og opkøbe guld for at holde prisen oppe - det gøres som bekendt i dollar. Dermed veksler Kina sit guld til dollars og køber olie/gas af Rusland for de samme dollars, som Rusland har erhvervet ved salg af olie/gas til Europa.

Noget tilsvarende gør sig formentlig gældende for kobber, sølv og platin. Der er nogen, der bruger en del penge på at forsvare deres lagerbeholdninger. Det er så interessant, fordi platinbeholdningerne (som formentlig er små) lader ikke til at blive forsvaret særlig stærkt. Kobber har haft et forsvar; men om det holder? Jeg har min tvivl.

Resultatet er en nedskrivning af rublen hen over sommeren - på 10-15% - og den lader ikke til at være overstået endnu. Ruslands valutareserve er meget overvurderet, fordi så stor en del af den ligger i guld - som ikke kan sælges uden at værdien styrter.

Det betyder også at noteringen på naturgas og olie er rimelig fiktiv, fordi Ruslands forsøg på at kompensere med mængde, hvad de ikke kan få i pris - det VIL trykke prisen.

Det andet vi kan se er, at SEK til en vis grad afspejler RUB fald.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum