Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Råvarer JUL 14

Go down

Råvarer JUL 14 Empty Råvarer JUL 14

Indlæg af Thomas Man Aug 25, 2014 6:45 am

Så har jeg vist fået opdateret de væsentligste.

Der er et fald i majs og hvede - ikke specielt overraskende - årstiden taget i betragtning. Samtidig er forbrugernes valutaer faldet og USD steget, så målt i lokale priser, kan situationen se endog meget anderledes ud.

På det animalske så er prisen på kylling steget (ikke ret meget). Men det er sgu at forvente, når det for praktiske formål er det kinesiske forbrugerprisindex - og man føre en eller anden form for inflations begrænsning, hvor man slår termometret i stykker for at få feberen ned. Ganske rigtigt, få de andre former for kød er der voldsomme prisstigninger.
Der vil så i denne måned komme en modreaktion på flæsk, mens oksekødsprisen fortsætter op, hvilket igen er sagen med at man ikke slagter koen, når man hiver kontanter ud af patterne på hende - den tørmælk er tilsyneladende langt fra ovre.
Det skal man nu ikke hidse sig op over, for substitutionsmekanismerne vil virke - og majspriserne er lave, så problemet er om der bliver lagt for mange svin til. Derfor også alle de mærkelige hysteriske meldinger om usundt svinekød mm. Det er helt normalt for en pristilpasning.

Metaller forsætter - sådan i gennemsnit med nedturen - ikke overraskende, for den faldende efterspørgsel vil i rimelig grad blive modsvaret af lukning af nu urentable miner. Det vil nok i det store og hele betyde et fald på 2½-5% årligt over en længere årrække - med paniksalg og hamstring på enkelte metaller ind imellem.

Den interessante er olieprisen, der holder sig, dels fordi USD stiger, dels fordi det - indtil, der foreligger en afklaring af Iran og Rusland - er politisk opportunt at undgå pristilpasningen på indeværende tidspunkt.
Ser vi på de andre energikilder, så falder priserne.

Kul falder med 10-20% om året; mens gas er mere optaget af den finansielle spastiker i Kreml. Faldet i den russiske gaspris er nok så meget noget fjolleri, fordi man aftaler prisen i EUR - og så faldet i RUB. Skal man nok ikke tage sig så meget af.
Pointen er - set ud fra kulprisen, så er der et større prisfald på energi opsparet. Så det er nok tiden at renovere kulkraftværkerne til en opdateret teknologi - kul vil altid være interessant i energisammenhæng - og hvis man for en billig penge kan renovere nogle store kulkraftværker - og udbygge deres kapacitet - så er det nok tiden. Afsætningen af al den strøm kan lade sig gøre, fordi man kan koble sig på den fælles europæiske strømforsyning. Kulværker skal afgjort med i viften; men - igen - der er produktivitetsmæssige gevinster at hente.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Råvarer JUL 14 Empty Prøv lige at se prisen på huder

Indlæg af Thomas Ons Aug 27, 2014 12:51 am

Jeg betvivler stærkt, at man bygger flere lædersofaer.

Det er helt klart en afledt effekt af sammenbruddet i Kina!

Animalske fødevarer

Bøfpriserne er også gået helt grassat!

Man slagter simpelt hen ikke! Det har så en tid til køerne simpelt hen bliver for gamle.

De er altså ikke gratis og have gående rundt.

Det overrasker mig en del, at tørmælksefterspørgslen i Kina har haft så voldsomme afledte effekter. Herreste Gud i "gamle dage" kunne man ikke komme af med stadset og sendte det som nødhjælp til de små børn i Afrika, dem med de store maver. Hvordan kvægholdet er i Kina tør jeg slet ikke gætte på; men det er formentlig så galt, at man ikke tør tale om det. Der må virkelig være en betydelig mælkeproduktion i Kina, der er faldet væk - ellers ville det ikke have så virkninger andre steder.

Jeg formoder mælk indgår i det kinesiske forbrugerprisindex - og for at holde inflationen nogenlunde nede, så lukker man for markedsføringen af de produkter, der ikke gør som det er magthaverne bekvemt.

Det er der ikke noget usædvanligt i - altså, at man slår termometret i stykker for at slå feberen ned.

Det er bare størrelsesordnen, der overrasker mig.

Jeg har så også sat spot-priser (hvor de findes) på for august - vel vidende, at verden kan se meget anderledes ud, når tallene er blevet støvet af og poleret; men det er som de forefindes.

Det er faktisk rigtigt meget. Vi kan også slutte os til, at det må være Kina, for der er næppe andre, der alene kan rykke så voldsomt - uden man har hørt om det med usmagelige billeder af små kineserbørns, som man er nød til at spidstege for at få mad. Der er ikke tale om en katastrofe, hvor 1000 kinesere ligger under ruinerne af en spillebule - det er meget mere.

Vi kan også se en anden ting: Oksekød har ligget mellem 1,80 - 2,00 USD/lb gennem fire år - nu stikker prisen af! Vi kan være rimelig sikre på - at hvis det er de kinesiske mælkepriser, der er den udløsende faktor, så har man med alle mulige midler forsøgt at holde dem i ro - helst voldelige - midler, altså.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum