Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år«

2 deltagere

Go down

25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år« Empty 25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år«

Indlæg af Gorrion Søn Dec 04, 2016 12:23 pm

https://jyllands-posten.dk/protected/premium/erhverv/ECE9190998/25-aar-og-snart-aktuar-jeg-skal-arbejde-til-jeg-er-over-75-aar/

Denne artikel kræver nok et abonnement ved jyllandsposten for at læse.

Essensen i artiklen er igen den forvitrede opgylp om at vil lever længere...selvom jeg vil bruge udtrykket at nogen nok "holdes i live" længere.

Det der irritere mig er at der er en ufravigelig ide om at alle bare kan arbejde længere og længere....oven i købet i et tempo der bliver hurtigere og hurtigere....det må altså høre op når vi snakker pensionsalder og nedslidning!.
I artiklen er det Astrid Skriver på 25 år der er brugt som et eksempel. Hun er Aktuar-studerende og færdig med den uddannelse om 18 måneder...så hun er 27 (eller tæt på 27 når hun er udlært)
Men vi er altså mange som startede i Mesterlære (37 timers fuldtid) i et erhvervsfag som 17 årige, og var færdiguddannet som 20-21 årige (3½ års uddannelse)!
Det er altså 9-10 års fysisk fuldtidsarbejde (minus nogle få måneders skoleophold) som ligger på visse menneskers skuldre inden de når den alder som Astrid har når hun er færdig med at studere.
For mit eget vedkommende havde jeg allerede to større arbejdsskader inden jeg var 25, hvoraf den ene fortsat giver smerte. (og nej der er ikke tildelt arbejdsskades erstatning) Sådan nogen som os kommer med overvejende sandsynlighed aldrig til at arbejde til vi bliver 70 år gamle....vi skal nok prise os lykkelige hvis vi holder til vi bliver 60 år!.

Min pointe er at Pensionsalder ikke kan fastsættes så stift som det er....samfundet har ændret sig meget, og den dygtiggørelse som Astrid har fået via en tilsyneladende lang uddannelse, er så nok også en rimelig baggrund for at hun må/skal/kan arbejde til hun bliver "måske" 75 år gammel.
Tillykke med det Astrid, og jeg håber du vil får et godt og dejligt liv på arbejdsmarkedet hvor end det bringer dig Wink
Men for nogen er det sort snak....det er håbløst og frustrerende at skulle høre på igen og igen uden at trække de virkelige forhold frem og anerkende at rigtig mange overhovedet ikke kommer i nærheden af at kunne være så længe på arbejdsmarkedet da de er startet LANGT tidligere!, og samtidig har haft meget hårdt fysisk arbejde.


Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år« Empty Sv: 25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år«

Indlæg af Thomas Søn Dec 04, 2016 12:28 pm

Gorrion skrev:https://jyllands-posten.dk/protected/premium/erhverv/ECE9190998/25-aar-og-snart-aktuar-jeg-skal-arbejde-til-jeg-er-over-75-aar/

Denne artikel kræver nok et abonnement ved jyllandsposten for at læse.

Essensen i artiklen er igen den forvitrede opgylp om at vil lever længere...selvom jeg vil bruge udtrykket at nogen nok "holdes i live" længere.

Det der irritere mig er at der er en ufravigelig ide om at alle bare kan arbejde længere og længere....oven i købet i et tempo der bliver hurtigere og hurtigere....det må altså høre op når vi snakker pensionsalder og nedslidning!.
I artiklen er det Astrid Skriver på 25 år der er brugt som et eksempel. Hun er Aktuar-studerende og færdig med den uddannelse om 18 måneder...så hun er 27 (eller tæt på 27 når hun er udlært)
Men vi er altså mange som startede i Mesterlære (37 timers fuldtid) i et erhvervsfag som 17 årige, og var færdiguddannet som 20-21 årige (3½ års uddannelse)!
Det er altså 9-10 års fysisk fuldtidsarbejde (minus nogle få måneders skoleophold) som ligger på visse menneskers skuldre inden de når den alder som Astrid har når hun er færdig med at studere.
For mit eget vedkommende havde jeg allerede to større arbejdsskader inden jeg var 25, hvoraf den ene fortsat giver smerte. (og nej der er ikke tildelt arbejdsskades erstatning) Sådan nogen som os kommer med overvejende sandsynlighed aldrig til at arbejde til vi bliver 70 år gamle....vi skal nok prise os lykkelige hvis vi holder til vi bliver 60 år!.

Min pointe er at Pensionsalder ikke kan fastsættes så stift som det er....samfundet har ændret sig meget, og den dygtiggørelse som Astrid har fået via en tilsyneladende lang uddannelse, er så nok også en rimelig baggrund for at hun må/skal/kan arbejde til hun bliver "måske" 75 år gammel.
Tillykke med det Astrid, og jeg håber du vil får et godt og dejligt liv på arbejdsmarkedet hvor end det bringer dig  Wink
Men for nogen er det sort snak....det er håbløst og frustrerende at skulle høre på igen og igen uden at trække de virkelige forhold frem og anerkende at rigtig mange overhovedet ikke kommer i nærheden af at kunne være så længe på arbejdsmarkedet da de er startet LANGT tidligere!, og samtidig har haft meget hårdt fysisk arbejde.



Ja.... lad os se hvordan det bliver.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34066
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år« Empty Sv: 25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år«

Indlæg af Gorrion Tors Jan 05, 2017 4:02 pm

Befolkningen til Løkke: Drop højere pensionsalder
http://www.avisen.dk/befolkningen-afviser-hoejere-pensionsalder_424196.aspx

At skulle arbejde til en alder af 65 er i forvejen en meget høj alder for mange af os der har været i erhvervslivet siden vi var 17 (44 år i dag). Over halvdelen af os i denne gruppe vil ende i det frygtelige og nedværdigende forløb som ressourceforløb faktuelt er, og som kommunerne misbruger GROFT!.

Afskaffelsen af efterløn har også gjort det overvejende sandsynligt at denne gruppe havner i en situation hvor den lille opsparing man er blevet opfordret til at ligge til side til pension, vil blive os påtvunget at leve af de sidste år op imod folkepension....især da det jo er kommet frem at den senior førtidspension man på papiret indførte er blevet afskaffet i kommunerne sammen med den "tidligere" kendte førtidspension....altså der bliver IKKE taget hensyn til den enkeltes situation og nedslidning efter et langt nedslidende arbejdsliv OVERHOVEDET!.
Dette er derudover den gruppe af mennesker der oftest har bidraget mest til velfærdssamfundets finansiering!.

Det er mig en gåde at politikerne overhovedet har tanken om højere pensionsalder, netop hvor et oprør breder sig overalt fordi folket overhovedet ikke bliver hørt!.
Helle og Bjarne er jo et tydeligt eksempel på den skændsel politisk ledelse og ansvar er når den er værst...bare tanken om disse kan give de fleste kvalme!.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år« Empty Sv: 25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år«

Indlæg af Gorrion Tors Jan 05, 2017 4:08 pm

Det første eksempel med Astrid er jo et glimrende eksempel på den forskel der er på arbejdsmarkedet. Hun er næsten 30 år inden hun begynder rent fysisk at være en del af arbejdsmarkedet.....men vi er altså rigtig mange der var under 20 da vi var fuldtidsbeskæftiget i hårdt fysisk arbejde....og ofte overarbejde som fast skema på arbejdsugen!.

VI KAN IKKE HAVE EN FASTLAGT PENSIONSALDER OG SLET IKKE OPPE I NÆRHEDEN AF 70 ÅR, DET ER SINDSYGT!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år« Empty Sv: 25 år og snart aktuar: »Jeg skal arbejde, til jeg er over 75 år«

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum