Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

DIIS vil fyre medarbejdere.

Go down

DIIS vil fyre medarbejdere. Empty DIIS vil fyre medarbejdere.

Indlæg af Thomas Tors Okt 01, 2015 6:28 pm

Hvad skal man også med Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)?

Der er jo økonomidebatten, der er meget mere begavet.

Jeg mindes den spøjse nar, der fik ekspertstatus i DIIS, da han begyndte at støve rundt i de amerikanske arkiver. Det var den aftale om amerikanske atomvåben på Grønland, hvor Niels Helveg til sidst rykkede ud med papirer om, hvad statsminister H.C. Hansen egentlig var gået med til.
For at standse den snagen, så fik fjolset en fin stilling i DIIS.

Jeg sagde dengang: Det er den gale idiot, de har bestukket!

Sagen er nemlig den, at vi kan se af Henrik Kaufmann's aftale med USA af 9. april 1945, at USA faktisk iht. til aftaler - mere end sandsynligt indgået i forbindelse med salget af de Dansk Vestindiske Øer - faktisk havde den ret: Nemlig, at hvis Grønland skulle afstås, så har USA forkøbsret. Det figurerer - godt gemt - i den redegørelse og betænkning, som efterfølgende blev offentliggjort. Ud af adskillige hundrede sider var det - om ikke en fodnote - så i en sidebemærkning alt det væsentlige stod. En typisk embedsmandsbegravelse af væsentlige oplysninger: Fordi INGEN læser betænkninger og redegørelser!!! Slet ikke politikere.

Nu kommer 100 året for offentliggørelse af dokumenter i forbindelse med Grønland - og jeg tror også Island, hvor USA også rykkede ind efter briterne havde besat Island. USA havde nemlig RET TIL AT GØRE DET!
Problemet er de amerikanske offentliggørelsesregler, som man kom uden om ved at begrave det hele et sted, hvor ingen kunne finde det. Ja, indtil nogen sluttede sig til, at en sådan aftale måtte eksistere - og kunne (på baggrund af USA's adfærd) slutte sig til hvad indholdet måtte være i grove træk.

USA bryder ikke traktater - når de først er kommet igennem senatet, så er de umulige at ændre - derfor tidsbegrænsningen.

Hvad er det nu? hvad er 1917 + 100 år..... ja.... 2017?

Sagen er, at DIIS har ingen berettigelse mere, for det de skulle skjule vil snart være offentligt tilgængeligt - og jeg véd godt, hvem der vil lede det rigtige sted. Derfor kan man lige så godt fyre de overflødige sutter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum