Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Som jeg siger bankerne ER DØDE.

2 deltagere

Go down

Som jeg siger bankerne ER DØDE. Empty Som jeg siger bankerne ER DØDE.

Indlæg af Thomas Ons Okt 12, 2011 11:35 pm

Nu har EU opdaget det!

Formanden advarede mod, at vigtige, europæiske banker udbetaler udbytte til aktionærerne og bonus til ledelserne, før de nye kapitalkrav er indfriet.

Dvs. aldrig, fordi egenkapitalerne er tabt flere gange.

[quote]Lige nu skyldes den frygt, som har grebet ledelserne i flere europæiske banker, at de ligger inde med store værdier i statsobligationer (min rettelse: realkreditobligationer)- papirer, som er udsat for ganske betydelige nedskrivninger. Det vil bl.a. kunne være tilfældet med græske obligationer.

For Grækenlands vedkommende kan en bankerot være ensbetydende med nedskrivning på hele 60 pct.



Som jeg siger: Hovedbankerne skal nationaliseres hele bundtet.

Så skal vi så have inddraget pensionsopsparingerne!

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Som jeg siger bankerne ER DØDE. Empty Sv: Som jeg siger bankerne ER DØDE.

Indlæg af peter777 Tors Okt 13, 2011 10:41 pm

Hvordan kan du være så sikker på, at pensionsopsparingerne vil blive inddraget? Den største vælgergruppe sidder med sin stemmemagt og vil da forhindre dette, tænker jeg.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Som jeg siger bankerne ER DØDE. Empty Sv: Som jeg siger bankerne ER DØDE.

Indlæg af Thomas Fre Okt 14, 2011 3:53 am

peter777 skrev:Hvordan kan du være så sikker på, at pensionsopsparingerne vil blive inddraget? Den største vælgergruppe sidder med sin stemmemagt og vil da forhindre dette, tænker jeg.

Det skal jeg sige dig: Der er ganske enkelt ikke andre til det!

Du kan jo ikke hæve skatterne:
Jo i sidste ende bliver det en eller anden skat på pensionsopsparing, fordi det er noget nær umuligt at sætte indkomstskatter og forbrugsskatter op. Gør man det:
a) Falder forbruget og arbejdsløsheden stiger.
b) Indkomstskatten kan heller ikke sættes op, fordi de højeste indkomster er også de mest forgældede - og insolvente. En skattestigning her vil give flere tvangsauktioner og medfølgende tab for banker, flere bankkrak osv. osv.
Der er ikke andet skattegrundlag.

Du har ret i din betænkelighed så langt, at pensionskasser og fagbevægelse vil sprælle som afsindige - ret beset har de dog lige så stort et ansvar for miseren som bankerne. Havde det ikke været for ubegrundede lønforhøjelser, der på den ene eller den anden måde skulle sparkes til hjørnespark gennem tiderne - i form af "pensionsopsparing", så havde der ikke været de mængder af midler at anbringe i boliger til stadig lavere renter - hvorefter priserne bare fik lov at stige.

Du kan faktisk opfatte ATP's initiativ med drift af motorveje som en del af dette. Der er jo ikke råd til at skatteyderne finansierer de offentlige investeringer som man ellers traditionel har gjort med f.eks. veje og jernbaner - evt. ved at kommuner og stat optog lån.
Her har ATP så - meget begavet - besluttet sig for at være en del af løsningen, fremfor som de andre pensionskasser og banker at være en del af problemet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Som jeg siger bankerne ER DØDE. Empty Sv: Som jeg siger bankerne ER DØDE.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum