Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det fornuftige at gøre!

Go down

Det fornuftige at gøre! Empty Det fornuftige at gøre!

Indlæg af Thomas Tirs Mar 24, 2015 3:58 pm

SAS maskine lettede med eksploderet hjul.

For transportmaskiner er det IKKE landingen, der er et problem - det er starten!
Maskinen kører tung og skal op i betydelig fart - og så har den taxiet fra terminalen: Så bliver dækkene varme!
Rent faktisk er fly ikke så langt fra at eksplodere dækkene under normale forhold - de vil f.eks. ikke kunne klare to starter i træk. Derfor vil en aborted take-off altid involvere en længere periode, hvor flyet tømmes og dækkene får lejlighed til at køle af.

Hvis der ikke er andre skader, så skal man fortsætte til destinationen. Flyet kommer op i højden, hvor dæk og bremser kan køle af. Samtidig brændes brændslet af - og det letter flyet betydeligt. Så de 10-20 i reduceret dæk mere end opvejes af at flyet er lettere.
Den smider noget gummi på landingsbanen; men det giver om ikke andet en køling på den barske måde - en del af energien bliver i den sorte stribe på landingsbanen. Det er ikke noget, der belaster carcassen nævneværdigt - medmindre naturligvis at dækket ikke har mere slidbane.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum