Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det er det, jeg har sagt siden slutningen af juni: Lokummet brænder.

+2
Newfido
Thomas
6 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Det er det, jeg har sagt siden slutningen af juni: Lokummet brænder. - Page 2 Empty Ja, her kommer jeg så til at demonstrere min manglende forståelse.....

Indlæg af Cirb Tirs Okt 04, 2011 2:57 pm

Thomas skrev:

Hovedproblemet er, at det er svært at lade den for store gæld gå ud mod den for store opsparing. Det er nemlig forskellige mennesker.

Debitorerne er de unge børnefamilier og deres banker. Bankerne er kreditorerne som ejer obligationerne.
Men de egentlige kreditorer - pensionskasserne - er løbet fra boligejergælden.

Finansinstitutterne har udstedt realkreditobligationer, via realkreditten, og solgt dem til sig selv i bankerne. Så meget har jeg forstået. Men bankerne må jo have pengene et sted fra ?

Noget er obligationer belånt i nationalbanken, noget er (lige nu)statsgaranteret kapital, noget er statsgaranterede indskud< 750 K - men noget (det meste ?) må altså også være egenkapital, kernekapital, usikrede simple indskud og (åbenbart) repo-forretninger. Hvem sidder med Sorteper ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Det er det, jeg har sagt siden slutningen af juni: Lokummet brænder. - Page 2 Empty Jeg tænker bare på.....

Indlæg af Thomas Tirs Okt 04, 2011 3:40 pm

Cirb skrev:

Jeg har ikke spor ondt af dem, jeg forestiller mig bare, at der bliver så mange af dem at det samfundsmæssigt kommer til et give en uhensigtsmæssig incitaments struktur. Ligesom de tog kronen som gidsel i 2008, holder bankerne lige nu en stor befolkningsgruppe som gidsler. Det kan godt være jeg er for pessimistisk, men nu må vi se.
Jingle-mail i USA blev heller ikke indført, fordi Roosevelt syntes det var synd for fallenterne. Det var en nødvendighed for at komme videre og sikre sig mod gentagelser.

Mvh
Cirb

I 2008 tog man kronen som gidsel, som du siger.
Det kan bare ikke lade sig gøre nu. Det er jo lidt svært at argumentere mod en valutareserve på 476 mia.
Nå, så Du vil have dine penge? Fint - i hvad? Græske statsobligationer - hvor mange skal Du bruge? De er da til at få fat i?

Denne gang får vi et problem med at undgå en opskrivning af kronen.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det er det, jeg har sagt siden slutningen af juni: Lokummet brænder. - Page 2 Empty Sv: Det er det, jeg har sagt siden slutningen af juni: Lokummet brænder.

Indlæg af Shintai Tirs Okt 04, 2011 3:42 pm

Thomas skrev:Denne gang får vi et problem med at undgå en opskrivning af kronen.

Det findes der jo også en løsning på som 17 andre lande allerede har valgt og 8 mere forpligtet til gå den vej ligeledes.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Det er det, jeg har sagt siden slutningen af juni: Lokummet brænder. - Page 2 Empty Sv: Det er det, jeg har sagt siden slutningen af juni: Lokummet brænder.

Indlæg af Shintai Tirs Okt 04, 2011 5:56 pm

http://epn.dk/okonomi2/dk/article2567280.ece

Udenlandsk valuta strømmer fortsat ind i landet. Valutakassen er vokset med 14,5 mia. kr.

Udenlandske investorer flygter fra gældskrisen i Sydeuropa og vælger bl.a. Danmark som sikker havn. Det har fået valutakassen til at svulme.

I år er valutakassen vokset med 61,6 mia. kr. Alene i september voksede valutareserven med 14,5 mia. kr. til rekordstørrelsen 490,3 mia. kr. Det svarer til 88.000 kr. per dansker.

Nationalbanken har ellers i flere omgange, senest 15. september, sænket den danske rente i et forsøg på at gøre investeringer i danske kroner mindre attraktive. Men tilsyneladende forgæves.

Endnu et eksempel på det gør ondt nu at have kronen.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Det er det, jeg har sagt siden slutningen af juni: Lokummet brænder. - Page 2 Empty Hvilken egenkapital?

Indlæg af Thomas Tirs Okt 04, 2011 7:25 pm

Cirb skrev:

Finansinstitutterne har udstedt realkreditobligationer, via realkreditten, og solgt dem til sig selv i bankerne. Så meget har jeg forstået. Men bankerne må jo have pengene et sted fra ?

Noget er obligationer belånt i nationalbanken, noget er (lige nu)statsgaranteret kapital, noget er statsgaranterede indskud< 750 K - men noget (det meste ?) må altså også være egenkapital, kernekapital, usikrede simple indskud og (åbenbart) repo-forretninger. Hvem sidder med Sorteper ?

Mvh
Cirb

Det minder lidt om konverteringen til D-mark i 1948.
Alle spekulationsgevinsterne blev snittet med 90%.
Denne gang tager man indskud over 3/4 mio. og fjerner dem - som det, de er: TABT.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det er det, jeg har sagt siden slutningen af juni: Lokummet brænder. - Page 2 Empty Sv: Det er det, jeg har sagt siden slutningen af juni: Lokummet brænder.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum