Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.

4 deltagere

Go down

FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.  Empty FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.

Indlæg af Shintai Tors Sep 29, 2011 12:16 am

http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2561304.ece

Ejendomskoncerner og svage banker med dårligt ejendomspant risikerer at vælte på stribe i den kommende tid. Så klar er meldingen fra topchefen i FIH Erhvervsbank, Bjarne Graven Larsen, der er ved at trække stikket ud hos en række store ejendomsselskaber for at få skåret bankens udlån ned, så den kan tilbagebetale sine statsgaranterede lån på 46 mia. kr. i 2012 og 2013.

»Jeg tror desværre ikke, at vi undgår konkurser. Vi vil og skal have refinansieret os, og derfor bliver vi nødt til at opsige en række ejendomsrelaterede lån. Vi har brug for pengene for at kunne tilbagebetale de statsgaranterede lån,« siger topchef i FIH, Bjarne Graven Larsen.

Det er en kontant melding der vil noget.

Blandt de største pressede ejendomsselskaber herhjemme er Essex ved Peter Halvorsen, Michael Kaa Andersens Proark, Sjælsø Gruppen, aarhusianeren Jørgen Tækkers ejendomskonglomerat, fynboen Heine Delbing, det børsnoterede Nordicom, Klaus Helmersens St. Frederikslund Holding, Schaumann Properties, det børsnoterede Victoria Properties, resterne af Oscar Jensen og investeringsselskabet Sydfyenske, ejet af Gunner Ruben.

Det betyder jo nok reelt farvel til de fleste.

Samtidig kan en række svage banker blive væltet omkuld af nye ejendomstab.

»Når vi kræver vores penge, kan det skabe problemer for de næste banker i prioritetsrækken, der i nogle tilfælde ikke har så megen solvens. Men da der ikke er finansiering derude, bliver vi nødt til at arbejde videre med vores plan,« forklarer Bjarne Graven Larsen.

Domino! Very Happy
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.  Empty Tak for henvisningen.

Indlæg af Thomas Tors Sep 29, 2011 3:26 am

Shintai skrev:Domino! Very Happy

Det er meget interessant!

Det er en faktor i den reelle magtkamp mellem Danske Bank og ATP.
Det er ikke fordi Danske Bank ikke har forsøgt at spænde ben for ATP - vi har vel stadig alle de små beskidte kneb via Harry Potter og Finansrådet i erindring.

Beskidte kneb, der ganske overser, at det reelt sparede de andre banker for massive tab - gennem bidrag til Garantifonden - for slet ikke at tale om staten, der havde fået noget nær fordoblet de tab, der ligger og modner i Finansiel Stabilitet.
Jeg syntes nok, at Lars Rohde tog den "Olfert" rimelig afslappet: "Vi kan jo ikke slæbe statsministeren i retten".
Sagt med en overbærende - og let medlidende - antydning af et smil.

Jeg spekulerede godt nok dengang på, hvad pokker Rohde havde i baghånden?

Det afsløres her:

»Vi har førsteprioritets-pant i mange ejendomme, og vi er i gang med at bede en række ejendomsselskaber indfri deres lån, nu de forfalder. Det kan være meget svært for en del af dem at finde refinansiering i det nuværende marked, og der er nogle koncerner med alvorlige problemer,« siger Bjarne Graven Larsen.

Nu taler vi formentlig om deltagelse i Essex-gruppen og lignende.
Det betyder, at de andre banker får det ubehagelige valg mellem at overtage lånet eller sende debitor på tvang.
Her vil FIH så byde sit pant - hvilket muligvis bliver en realistisk videresalgspris.

Spørgsmålet er om Danske Bank ikke bare kan gøre gengæld?
Jo det kan de da godt; men det vil så afhænge af hvor meget yderliggende gæld FIH har i ejendomme, hvor Danske Bank har inderligere liggende gæld.
Ydermere er der den detalje, at værdien som konsortiet med ATP har købt FIH til afhænger af resultatet - eller rettere vurderingen af udlånet. Det giver et par milliarder at lege med - som andre skal betale - det er jo altid de sjoveste penge at bruge.
Endnu en detalje: Det vil også betyde at flere små banker vil knække - og hvem kommer lige til at betale for underbalancen hos disse banker........
Endelig er det - som jeg hele tiden har sagt - Danske Bank er pilrådden. Hvem tror I på? Undertegnedes vilde gæt? Eller Danske Banks revisionspåtegnede regnskab? Hihihihihi... Jo, undskylder for den dårlige vittighed.
Når man låner penge ud på op til et år til en rente, der er lavere end den, man selv skal betale for at låne dem en uge?

Det betyder også et reelt pristryk, når ballonen revner for for Danske Bank, hvilket de ikke kan tåle - for slet ikke at tale om Realkredit Danmark.

Rygtet vil vide, at ATP er den sorgtyngede og desperate ejer af for 1 mia. Danske Bank aktier. Dvs. efter alt at dømme er ATP den aktionær, der har sivesolgt Danske Bank aktier - jeg mener at have læst at PFA er den anden.
Halløjsa

Det passer jo meget godt med en musketered med ATP.

Og når jeg kan finde ud af det - så kan det næppe kaldes insider information.


Sidst rettet af Thomas Tors Sep 29, 2011 9:19 am, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.  Empty Sv: FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.

Indlæg af k.pedersen Tors Sep 29, 2011 7:38 am

Sikke noget. Lige som man troede man kunne "løse" problemerne ved at lade kunderne misse et par betalinger.
k.pedersen
k.pedersen

Antal indlæg : 11
Join date : 25/09/11

Tilbage til toppen Go down

FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.  Empty Sv: FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.

Indlæg af Thomas Tors Sep 29, 2011 10:17 am

k.pedersen skrev:Sikke noget. Lige som man troede man kunne "løse" problemerne ved at lade kunderne misse et par betalinger.
Ja, det er ærgerligt, at man ikke bare kan sparke til folk - og så regne med at de nyder det - nødtvunget - men meget oprigtigt.

Specielt fordi der har været tale om Rohde som den næste nationalbankdirektør - hvor véd jeg ikke; men jeg har set det nævnt i pressen.
Om det bliver ham vil nok afhænge af bla. 2 ting:

1) Om Finanstilsynet kommer ind under Nationalbanken - jeg tror ikke Rohde vil acceptere posten; med mindre han får det magtmiddel også: Dvs. indblik lige lukt ned i udlånsbøgerne. Jeg tror ikke på, at han vil finde sig i - som Nationalbankdirektør - at skulle høre på løgnehistorier.
Det er vanskeligt at have ansvaret for mønten, hvis man ikke kender den reelle pengemængde: Altså har en opfattelse af hvilke udlån, der hverken bliver betalt renter eller afdrag af.

2) Får reddet ATP milliarderne uden om det kommende blodbad i pensionskasserne. Der er jo så store tab i bankerne, at pengene skal findes et sted. Der er kun ét sted: Pensionskasserne.
Det bliver imidlertid vanskeligt at gentage Ludwig Erhards nummer; nemlig at konfiskere indestående i banker og pensionskasser. Teknisk er det let nok - jeg har godt nok observeret en stigning i seddelomløbet, som er den traditionelle måde at gemme penge for skattefar - men alt er registreret på CPR. nr. også de sidste mange års selvangivere.
Problemet ligger et andet sted: Modposten på aktiv siden. For 5 år siden havde det været let nok, fordi på daværende tidspunkt ejede pensionskasserne en stor beholdning af realkreditobligationerne (her er der et problem med opgørelsen af MFI sektorens egenbeholdninger). Men i dag? Jeg har ikke overblik over hvilke underlige arrangementer, de kasser har indgået.
Et andet problem er, at i 1948 var det ret let, at fastsætte ejendomsværdierne i de tyske byer- den var nemlig nul.

Men tanken ligger ikke Rohde fjern, hvis jeg læser ham rigtigt. Læg mærke til gambitten med SP pengene.
Pengene blev udbetalt prompte - ikke noget vrøvl. Hellere være en del af løsningen end en del af problemet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.  Empty Sv: FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.

Indlæg af tommyjo Tors Sep 29, 2011 10:29 am

Specielt fordi der har været tale om Rohde som den næste nationalbankdirektør - hvor véd jeg ikke; men jeg har set det nævnt i pressen.

Han ville i den grad være egnet og perfekt
Han er ikke lige sådan at løbe om hjørnet med

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.  Empty Sv: FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.

Indlæg af Thomas Tors Sep 29, 2011 12:02 pm

tommyjo skrev:Specielt fordi der har været tale om Rohde som den næste nationalbankdirektør - hvor véd jeg ikke; men jeg har set det nævnt i pressen.

Han ville i den grad være egnet og perfekt
Han er ikke lige sådan at løbe om hjørnet med

Jaaaa ......
Jeg har altid heftet mig ved Helle Thornings forbillede Thorvald Stauning.
Hun kunne finde på at spørge ham om han vil være finansminister - der er en parallel:
Bramsnæs

Det tror jeg så ikke han vil være - finansminister - altså. Men Lykketoft skal - bemærkelsesværdigt nok - være formand for Folketinget.
Det er dog kommet frem, at han har været medlem af Socialdemokratiet - men i dag betragter sig som upolitisk. Ja så.

Næhh, Direktør for Nationalbanken er nok et bedre bud - og Onkel Nils har jo et godt samarbejde med ham.
Så vil bankerne - specielt hvis Finanstilsynet flyttes PRONTO - mærke en FAST og uvenlig hånd.
Jo han skal nok tage hånd om bankerne - om halsen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.  Empty Sv: FIH Erhvervsbank er ved at opsige sine lån hos en række store ejendomskoncerner.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum