Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Blæse være med Mistral!

Go down

Blæse være med Mistral! Empty Blæse være med Mistral!

Indlæg af Thomas Fre Sep 19, 2014 10:26 pm

Ikke helt overraskende skal man skrotte Iroquois-klassen, der er overbemandet, underbevæbnet, ombygget og uden rækkevidde. For at komme ud af havnen i nogenlunde orden skal den have en Protecteur-klasse med sig - der heller ikke har rækkevidde.

Kommer man først op på 9000 sømil som en Mistral - ved rimelig fart på 15 knob, så er der ikke brug for tankeren.

Én Mistral kan erstatte en Iroquois og en Protecteur - reducere bemanding have større rækkevidde og reducere deplacement.
Alene at på undgå tåbelighed vil en Mistral betyde en stor opgradering af den canadiske flåde.

Nu skal de så bare have skiftet Halifax'erne med Huitfeldt'er så er det lige før vi har en flåde. Det bedste af det hele er, at det koster ikke noget - alene driftsbesparelsen kan hive investeringen hjem. Det andet er, at ø-kæden fra Grønland til Shetland/Orkney vil kunne give genforsyningsmuligheder, så man slipper for at fumle med slanger i høj sø. Nordmændene finder det usmart at hoppe i sjip, når der er bakker på vandet.

Hele tanken om eskorte af konvojer med en fart på 25 knob er lidt dumt - de sidste 2-3 knob er dyre og navnlig dyre på eskorten, der skal kunne 5 knob mere. Normal fart i dag er 15 knob for koffardiskibe. Hvis man endelig vil lege 2 verdenskrig, så vil jeg da foretrække flyvende afløsning af eskorten fra genforsynede skibe i ø-kæden. De normale 4500 sømil er jo ca. afstanden ud og hjem over Atlanten.

Huitfeldt'er klarer sig åbenbart udmærket med dieseler, så man ikke skal ligge og rode med turbinemotorer.

Men ja, der begynder, at komme en plan for at kontrollere Nordatlanten i sin helhed - uden det koster det hvide ud af øjnene.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blæse være med Mistral! Empty Frankrig udsætter leveringen.

Indlæg af Thomas Tirs Nov 25, 2014 6:49 pm

Så vidt jeg kan gennemskue det:

Så skal Mistral-klasserne købes ud af den russiske regerings hænder af Gazprom, så de skibe kan bruges som delbetaling af bøden som kommissær Vestager knalder ud om - i gunstigste fald - en 14 dages tid.

Så vidt jeg kan se ligger problemet i bestikkelserne!

Den oprindelige pris, jeg har set var 1,37 mia. EUR. Heraf er ca. 1,17 mia. EUR gået til Frankrig - herunder Sarkozy. Dem kommer franskmændene til at æde. Det vil være differencen mellem 1,37 mia. EUR og de 1,2 mia. EUR, som nu nævnes i aviserne.

Den russiske side er formentlig Gazprom, der har brugt projektet til at loppe gasprisen op, som i hovedsagen tyskerne (til Merkels forbitrelse) skal betale. Tyskerne er nok gået ind på det af hensyn til deres ganske betydelige eksport af alt muligt maskineri, som russerne ikke selv kan fremstille.
Se det er den, som USA og Obama har fundet ud af, at Merkel så udmærket véd, gennem sine aflytninger af telefonerne. Derfor skal Merkel nok blive god igen - efter et smørret grin fra Obama. "Jeg ved godt Du er meget økonomisk med sandheden! Det kan Du da godt blive fornærmet over; men de skibe skal IKKE leveres!"

Den måde den bestikkelse fjernes på er ved, at Gazprom køber skibene fra den russiske regering, til dels for de penge, som de har modtaget i bestikkelse eller "EU-kommission" - dem skal de så hoste op med igen: En såkaldt retur-returkommission. Så når vi ned på de 0,9 mia. EUR som Canadierne kan og vil betale for skibene, som ikke er mere komplicerede end det.

Det lyder meget sandsynligt, at der på byggeprisen excl. aptering og helikoptere på 0,9 mia. EUR er en bestikkelse på fransk og russisk side på 20% af byggeprisen = 2 * (0,9*0,2) = 0,36 mia. EUR. Det bringer os ned på de 0,9 mia. med den i pressen angivne præcision.

Disse 0,9 mia EUR har nok oprindeligt været: 1,4 mia. CAD; men nu har kursen tilsyneladende stabiliseret sig ca. 10 % højere for CAD. Dvs. 1,25 mia. CAD svarer til 0,9 mia. EUR.

Det er så anskuelsesundervisning i politik, valutapolitik mm. Man afventer at valutakurserne kommer i det rigtige forhold inden man afslutter pengesiden af handlen. Derfor er der så mange internationale projekter, der bliver trukket i halen. Man venter med at overføre pengene til kurserne er faldet på plads - af alle mulige andre grunde end de foreliggende - det plejer at gå! Valutakurser bevæger sig lidt op og lidt ned; men de ender sgu nogenlunde dér, hvor teorien forudsiger dem (+/- en måneds - evt. et kvartals - tid).

Hvad så med netto-provenuet på de 0,9 mia. EUR, som Tyskland - i hovedsagen - har betalt for meget for gasleverancerne? Ja, de bliver naturligvis ikke tilbagebetalt; men vil i stedet gå i potten til infrastrukturinvesteringer: Det her ved Junker alt om!
Det er derfor Vestager har "fuld tillid" til Junker og samme fra Luxemborg imødeser "kritiske" dagsordner med den mest knusende ro. De 0,9 mia. EUR propper Vestager da i puljen:


Således skal startkapitalen bestå af 16 mia. euro fra EU's eksisterende budget og 5 mia. euro fra Den Europæiske Investeringsbank.

Der kommer også 1-1½ mia. fra Condor betalingerne, så man skal nok ikke blive så vanvittig overrasket, hvis Danmark "går forrest - som sædvanlig" (for nu at citere vores allesammens Hellepige).

- Hvad får Danmark ud af det? Ikke småting:

1) Vi får nogle gode jyske arbejdspladser - plus det løse i Kastrup, hvor der jo skal hyres personale til Boeings renovering i hangar 243.

2) Vi får nogle offentlige investeringer i infrastruktur, hvor startkapitalen i Den Europæiske Investeringsbank danner soliditet for udstedelsen af nogle lange obligationer (skal vi sige 30 års løbetid som annuitet?) med en nogenlunde forrentning til pensionskasserne. Nogle gode arbejdspladser.

3) Kommer noget ud af klemmen som banksvinene har bragt os ud i ved deres ødelæggelse af realkreditobligationen. Samtidig kommer man ud af Goldman-Sachs klemmen, så pensionskasserne betaler det for DONG-aktierne, som de er værd.

4) Vi får en del transittrafik på bane og elnet, hvor arbejdet i store træk kommer til at bestå i at tælle godsvogne og elektroner. Hårdt arbejde: Føj, for Satan!

5) Tulletåben kommer i en gevaldig og smertefuld klemme. Lad være med at undervurdere underholdningsværdien af det! Der kommer massevis af avisskriverier omkring det.

- De Baltiske lande får deres - stærkt tiltrængte (historisk hænger de tre lande nemlig slet ikke sammen infrastrukturmæssigt, de hænger på landsiden sammen med Rusland og Hviderusland) - infrastrukturinvesteringer finansieret - stort set af de penge, de har betalt for meget for deres gas.

- Tyskland får nogle infrastrukturopgaver til afløsning af dem som bortfaldet af Rusland nu åbner kapacitet for. Det er så også infrastrukturprojekter, som burde have været lavt for 20 år siden; men dengang var de for dyre, fordi russerne betalte overpris finansieret af de tyske gasforbrugere.

- Frankrig får solgt to hangarskibe til den rigtige pris: Arbejdet er jo lavet.

- Canada får et par udmærkede skibe til behovet til den rigtige pris. Det spændende bliver, når Halifax-klassen skal skiftes i utide, så kommer danske, polske og estiske underleverandører i betragtning.

- USA får også, hvad de vil have. De facto nedrustning af Rusland, ruineret Rusland, fordelt investeringerne til forsvar af Europa lidt mere ligeligt.

Det er godt gammeldags kompliceret med studehandler på kryds og tværs; men det er jo det vi har politikere til!


Om det kommer til at gå sådan? Tja... meget kan komme i vejen; men mon ikke det i hovedtrækkene kommer til at passe? Nærmere kommer man det ikke i en politisk/økonomisk case-historie.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blæse være med Mistral! Empty Frankrig vil sgu da ikke købe de Mistral-klasser.

Indlæg af Thomas Ons Jun 03, 2015 3:26 pm

Den pris som russerne har givet er jo fyldt med bestikkelsespenge til russerne.

“That Russia won’t take [the ships] – that’s a fait accompli,” Oleg Bochkaryov, told the Daily Kommersant. “There is only one discussion going on now: the amount of money that should be returned to Russia,” he added.

Moscow’s decision has left Paris trying to negotiate a face-saving compromise and work out what to do with the warships, which currently cost €5m a month to maintain.

Lad os se, hvad canadierne vil give?

A source close to the matter told Reuters News Agency skrev:“There are three possibilities:

  • deliver the boats to Russia
  • sell them to someone else
  • or destroy them

”.

A further issue has arisen though a claim made by Russia’s senior defence ministry official Yuryu Yakubov, who said the ships have been built to specific Russian navy requirements, making it a “matter of state security” strong enough to block the sale of the ships to another country instead.

De er da godt klar over, at Canadierne ikke vil give noget for dem. Russerne vil så heller ikke lade de skibe falde i fjendens hænder - det sker nu nok alligevel: Russerne skal jo skaffe fremmed valuta.

Sources told Reuters it wants a total of €1.163bn to cover the money it has already paid towards the ships – around €800m – and compensation for the money it has sped on equipment and training sailors.

Der har vi så salgsprisen, canadierne vil give: 0,8 mia. €.
Det er noget mindre end vi tidligere har hørt med de 1,2 (afrundet 1,163 mia.) mia. €.

General Christian Quesnot, chief military adviser to President Hollande's mentor, the late president Francois Mitterrand, said: "The cheapest thing would be to sink them."

Mon ikke, man når til en løsning med et salg på tilbud til canadierne. Det vil også være en god handel - for Canada.
Man skal fra fransk side heller ikke kimse af, at der vil være et løbende reservedelssalg, hvis canadierne tager dem i brug.

Det kan være det bliver det, som justerer prisen i sidste ende: Nemlig reservedelsbeholdningerne og de prislister på reservedele, som kommer på bordet.

Men bestikkelsen er ikke udbetalt endnu!

Det er fornuftigt, for før handlen er afsluttet og skibene er overdraget, så er der ikke nogen kommission at betale.
Men det er meget bestikkelse, der er i den sag: Noget, der minder om 1/3 af prisen - Gud, hvor det ligner russerne!

Sænke dem? Jeg tvivler! Russerne står i den situation, at de kan få måske halvdelen af de penge tilbage, som de har postet i skibene. Jeg formoder canadierne slipper med godt ½ mia. EUR - og det er også billigt.

Med de priser, så begynder de jo at blive interessante for Danmark. Det kræver så nogle større forsvarsbevillinger for at få dem bemandet; men det kommer an på, hvad vore Nato-partnere vil betale. Jeg tvivler: Canada er for mig at se det bedste bud.
Sænkning er ikke sandsynligt - hellere et lille tab end et stort tab.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blæse være med Mistral! Empty Hvorfor er der tilsyneladende bevægelse i den sag nu?

Indlæg af Thomas Ons Jun 03, 2015 5:11 pm

Thomas skrev:....

Men bestikkelsen er ikke udbetalt endnu!

Det er fornuftigt, for før handlen er afsluttet og skibene er overdraget, så er der ikke nogen kommission at betale.
Men det er meget bestikkelse, der er i den sag: Noget, der minder om 1/3 af prisen - Gud, hvor det ligner russerne!

Sænke dem? Jeg tvivler! Russerne står i den situation, at de kan få måske halvdelen af de penge tilbage, som de har postet i skibene. Jeg formoder canadierne slipper med godt ½ mia. EUR - og det er også billigt.

Med de priser, så begynder de jo at blive interessante for Danmark. Det kræver så nogle større forsvarsbevillinger for at få dem bemandet; men det kommer an på, hvad vore Nato-partnere vil betale. Jeg tvivler: Canada er for mig at se det bedste bud.
Sænkning er ikke sandsynligt - hellere et lille tab end et stort tab.

Tjo.... der er jo et G7 møde:

Group of Seven (G7), international organization officially established in 1985 to facilitate economic cooperation among the world's largest industrial nations; summit meetings of the member nations began in 1975. Members are Canada, France, Germany, Great Britain, Italy, Japan, and the United States.

Efter man har fået smidt russerne ud, så er de interesserede parter samlet. Det er lige til en lokumsaftale - og tyskerne vil udvise en vis surhed - men det kommer de nok over!

Afhængighed af kul?

Det skulle vi jo nok kunne finde ud af: Der er masser af kul - specielt efter at kineserne ikke skal bruge så meget mere: Det er også billigt.

Så mon ikke det er tiden for en åbning.

Men vi kommer nok til at se et par russiske "forretningsfolk" kørt væk fra deres hotelværelser hvor de har hængt sig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blæse være med Mistral! Empty Timingen er ikke så lidt pudsig.

Indlæg af Thomas Ons Apr 06, 2016 5:21 am

Men næppe helt tilfældig.

Jeg mener bare, at det er da underligt, at de Panama-papirer om Putins roden rundt med "selvhentede" midler i skattely, de kommer nu. Konspiration? Nej, da - almindelig efterretnings virksomhed.

Wikipedia skrev:In December 2014, Russia gave the French government a choice to deliver the two Mistral warships to the Russian Navy or refund the $1.53 billion purchase price. On 26 May 2015, Russian news agencies quoted Oleg Bochkaryov, deputy head of the Military Industrial Commission, the government body which oversees the defence industry, as saying “Russia won’t take them, it’s an accomplished fact. Now there’s only one discussion—concerning the money sum that should be returned to Russia.” Russia's Ka-52K (Hokum B) helicopters were developed for use on the Mistral-class; on 25 May, Kamov designer Sergei Mikheev told RIA Novosti that they will be put to work elsewhere in the Russian Navy. On 5 August 2015 it was announced that France is to pay back Russia's partial payments and keep the two ships initially produced for Russia.

Endvidere skrev:On 7 August 2015, a French diplomatic source confirmed that President Hollande discussed the matter with Egyptian President Abdel Fattah el-Sisi during his visit to Egypt during the inauguration of the New Suez Canal in Ismailia.Subsequently, Egypt and France concluded the deal to acquire two former Russian Mistral for roughly 950 million euros, including the costs of training Egyptian crews. Speaking on RMC Radio, Jean-Yves Le Drian, French Defence Minister, said that Egypt had already paid the whole price for the helicopter carriers. Egypt also purchased the Russian helicopters that were planned for the ships.

Nu skal vi lige regne lidt.

Dato______________$___kurs $/€____€___
25 maj 20151,530,921,66
7 august 20150,780,910,86

Nu ved vi også hvor meget bestikkelse, der har været i den handel - det er slet ikke så lidt - ca. halvdelen af prisen. Det bliver morsomt at se hvem, der skal hoste op med skillingerne.

Sagen er jo, at Egypten udelukkende er stråmand i den handel - hensigten har jo hele tiden været, at få de skibe til Rusland. Hvad i alverden skal Egypten stille op med Hokum helikoptere? De kan jo ikke få reservedele.
Egypten har intet, at bruge de skibe til - gentager: Intet.

Man er jo vant til, at der i våbenhandler skal "smøres"; men dobbelt op - det er rigtigt meget. Jeg har selv hørt om 20% i noget så bundkorrupt som Indonesien; men det her slår sgu rekorden.
Der er så også nogle ret betydelige valutabevægelser omkring de nævnte datoer; men jeg tror faktisk, man har sikret sig, at der bliver afregnet til den "rigtige" kurs.

De skal nok til Canada, som jeg har formodet hele tiden, prisen bliver nok den rigtige, nu da CAD er faldet noget igen. Om man tænker i de baner i ideologiens hellige haller - det garanterer jeg Jer for.

Man har så også sørget for, at de skibe aldrig kommer til Rusland - nogen sinde.
Se: I følge Montreux-konventionen af 1936 så må ikke-sortehavslande - som f.eks. Egypten - ikke sende krigsskibe på over 15.000 tons gennem Bosperus. Så de kommer ikke til Rusland, det tillader Tyrkerne ikke. Nato er desuden til stede i forbindelse med flygtninge-situationen, så russerne kan ikke lave en "israeler" på tyrkerne (refererer til de motortorpedobåde, som Mossad fik sejlet fra Frankrig efter 1967-krigen - den tror jeg ikke egypterne tillader - ihukommende, den tidligere pinlige episode, hvor Egypten stod med hovedhåndklædet i postkassen. Det fupnummer går ikke én gang til).
Omflage til Russisk flag i Egypten vil heller ikke hjælpe noget - Tyrkiet vil kunne henvise til den truende situation og stadigvæk nægte passage.

Det, jeg bare venter på er, at de bliver solgt til Canada, med uddannelse og hele pibetøjet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blæse være med Mistral! Empty Sv: Blæse være med Mistral!

Indlæg af Thomas Ons Apr 06, 2016 6:49 am

Thomas skrev:Den pris som russerne har givet er jo fyldt med bestikkelsespenge til russerne.

....

Lad os se, hvad canadierne vil give?

A source close to the matter told Reuters News Agency skrev:“There are three possibilities:

  • deliver the boats to Russia
  • sell them to someone else
  • or destroy them

”.

....

Der har vi så salgsprisen, canadierne vil give: 0,8 mia. €.
Det er noget mindre end vi tidligere har hørt med de 1,2 (afrundet 1,163 mia.) mia. €.

General Christian Quesnot, chief military adviser to President Hollande's mentor, the late president Francois Mitterrand, said: "The cheapest thing would be to sink them."

Mon ikke, man når til en løsning med et salg på tilbud til canadierne. Det vil også være en god handel - for Canada.
Man skal fra fransk side heller ikke kimse af, at der vil være et løbende reservedelssalg, hvis canadierne tager dem i brug.

Det kan være det bliver det, som justerer prisen i sidste ende: Nemlig reservedelsbeholdningerne og de prislister på reservedele, som kommer på bordet.

....

Sænke dem? Jeg tvivler! Russerne står i den situation, at de kan få måske halvdelen af de penge tilbage, som de har postet i skibene. Jeg formoder canadierne slipper med godt ½ mia. EUR - og det er også billigt.

Med de priser, så begynder de jo at blive interessante for Danmark. Det kræver så nogle større forsvarsbevillinger for at få dem bemandet; men det kommer an på, hvad vore Nato-partnere vil betale. Jeg tvivler: Canada er for mig at se det bedste bud.
Sænkning er ikke sandsynligt - hellere et lille tab end et stort tab.

Tjahhh... det er jo altid lidt morsomt at kikke tilbage på hvad man selv tidligere har sagt.

Nej, det er ikke mig, der er genial: Det er de andre der er idioter. Bare en nøgtern konstatering.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blæse være med Mistral! Empty Russerne har ikke råd!

Indlæg af Thomas Lør Aug 05, 2017 6:34 pm

Hokum

Propaganda/reklame - jeg ved bare ikke fra og for hvem.

Vi ser jo, hvordan Rusland flåde er under afvikling!
Det er naturligt nok, fordi det er meget svært at se, hvilken brug Rusland har for en flåde?
Jeg kan ikke se, hvilken brug Rusland har for et hangarskib, som et mobilt batteri Harpoon på lastbil kan sænke inden de rigtigt kommer i gang. Tilsvarende i Sortehavet, hvor et hangarskib kan fanges i krydsild mellem en fregat og et kystbatteri. Det kan man naturligvis komme uden om ved en massiv beskyttelse af hangarskibet; men så kommer man ind på om de fordele en sådan operation kan opnå, står i noget rimeligt forhold til omkostningerne?

Det man kan slutte sig til (og jeg formoder, der er tale om russisk propaganda) er, at der er en dæmrende erkendelse af, at Rusland ikke er en flådemagt og aldrig bliver det.

En anden ting er tidsperspektivet: Så længe Hokum B ikke er i tjeneste (den russiske nomenklatur er efterhånden kun reklame. Det er rigtigt, at MiG-35 er en opdateret MiG-29 - og fint nok med det; men det er ikke noget en F-35 vil tage højtideligt). så vil en gammel Super Lynx være fuldt tilstrækkelig for et luftbårent angreb på Königsberg.
Det forudsætter naturligvis, at man har F-35 til at pande missilluftforsvaret ned. Det tror jeg, så man har! Vi har ikke hørt noget videre til til F-35 i dansk regi. Det er et år siden, at aftalen blev underskrevet - og forudsætte, at Flyvevåbnet blot har siddet på sin flade mås et helt år? Er vi så ikke ude, hvor realismen er gået fløjten?
Det er naturligvis ikke noget, man har ønsket at gå ud med til offentligheden. Selvfølgelig har piloter og mekanikere været på kursus og omskoling! Hvis ikke, så er der nogen, der ikke har passet deres tjeneste.
Jeg ser også, at Norge har købt 8 - selvom flere er planlagt - hvilket siger så meget som, at der er en tandrensning på bjørnen ved Murmansk. Israel behøvede kun fire til at rydde to flyvestationer.
Jeg tror, man skal se på de våben, som Nansen-klassen har!

En anden ting, jeg kom til at tænke på: Jeg hørte, at Huitfeld'erne har stuvningsplads under helikopterdækket til 4 containere.
Nu har Absalon-klassen kun to hovedmotorer (og går ikke mere end 25 knob); men det skulle nok betyde, at der er plads til 6-8 helikoptere, hvis man strammer sig lidt an. Det skulle jo ikke være noget problem at få bygget 2 Absalon-klasser til.
Det skulle kunne løse landgangsproblemer (specielt fra den russiske flåde Rolling Eyes ) for en meget lav pris.
Det betyder så også: Har Canada overhovedet noget at bruge Mistral-klasserne til?

En Mistral-klasse koster 3/4 milliard USD. En Absalon maximalt 1/4 mia. USD. Det er vel det, der er brug for.
Det er altså svært at få udgifterne til at slå til!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blæse være med Mistral! Empty Det kommer til at koste Egypten dyrt

Indlæg af Thomas Ons Aug 23, 2017 7:50 pm

at de er stråmænd for de Mistral-klasser.

Det tyder på, at de skal til Canada for en nærmest symbolsk pris. Nu får vi se, hvor forfaldne de skibe er?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blæse være med Mistral! Empty Der endte de Mistral-klasse

Indlæg af Thomas Tors Feb 28, 2019 1:07 pm

i Egypten.

Hvad Egypten så skal bruge dem til er stadig ikke afklaret.

Men tænk bare på al den ballade, der var omkring dem for nogle år siden.

Tilsvarende har den canadiske flåde - ved nærmere eftertanke - heller ikke brug for dem.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blæse være med Mistral! Empty Sv: Blæse være med Mistral!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum