Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Forsvarsbudget.

Go down

Forsvarsbudget. Empty Forsvarsbudget.

Indlæg af Thomas Ons Aug 13, 2014 3:50 am

Jeg tror nu nok mere, der er tale om prisforhandling omkring F-35.

Wikipedia

In 2014, the airframe cost went below $100 million for the first time, and the Air Force expected unit costs to fall.

Det tal jeg har set i DKK er 1 mia./stk for 30 fly.

Nu er den slags tal altid salg af elastik i metermål, for hvor meget er med i pakken og hvilket ekstraudstyr og udgifter til værksteder og jeg skal komme efter dig.

Tager vi nu beløbet - som må regnes som rygtevis erfaret (har ikke umiddelbart kunne genfinde det i Finansloven) - på 30 mia., så passer det ingen steder!

Derimod har Norge købt 56 og: 56 * 5,5 DKK/USD * 0,1 mia. USD = 30,8 mia. DKK.

Se det passer nogenlunde.

Det interessante er imidlertid springet fra 30 F-16 som vi har i dag til 56. Holland planlægger 35, Canada 65

Regner vi en eskadrille til 3 flights á 4 fly (+ 3 i værkstedsreserve), så når vi til 15 fly/esk.

Dvs. 56 er for meget til 3 og for lidt til 4 - eskadriller altså.
Regner vi med 3 eskadriller, så taler vi 45 fly - og hermed 11 i nedslidningsreserve. Efter dagens anvendelse er det lidt meget at afsætte til at splaske i Nordsøen.

Jeg kunne have en mistanke om 2 eskadriller á 15 fly med 3 flights og 1 eskadrille med 4 flights og 20 fly.

Eller skal vi gætte på 54 fly i 9 flights á 6 fly (to i reserve)  Wink 

Under alle omstændigheder er der tale om andre og større opgaver end dem Flyvevåbnet løser i dag. Det er derfor jeg holder på, at der må være tale om et udvidet ansvarsområde.

Det finder støtte: nytkampfly.dk

Den nuværende chef for Flyvertaktisk Kommando, generalmajor Henrik Røboe Dam, skal nemlig fra 1. september være Danmarks forsvarsattaché i Washington, USA. Det erfarer nytkampfly.dk og oplysningen bekræftes af Forsvarsministeriet.

Normalt er en forsvarsattaché oberst - kan være oberstløjtnant for mindre steder, hvis man ikke klarer sig med sideakkrediteringer. Men her har vi en udnævnt generalmajor - ikke engang noget med en midlertidig forfremmelse - der så ville være to hop - dvs. hen over brigadegeneral, som eller er "hakket", hvor vi havde en ubåd i Irak, med til.

Nu plejer - så vidt jeg husker - forsvarsattachéen i Washington at være sideakkrediteret til Ottawa.
Dernæst flyver - ikke overraskende - det canadiske flyvevåben også med Challenger.
Sjovt nok er canadierne i Litauen lige nu med CF-18.

Der er noget, der skal bringes på plads, så den snak om budgetter er et røgslør over noget andet!





Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum