Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

+2
Thomas
Gorrion
6 deltagere

Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af Gorrion Ons Jun 18, 2014 10:16 pm

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-73636273:banker-til-kunderne-i-har-alt-for-mange-penge-stående.html

Jamen så prøv lige at se på HVEM det er der har så mange penge stående....
Det er altså ikke den gennemsnitlige HR og FRU Danmark!
Og SLET ikke de yngre generationer 20 år og op til de 40 (45) år

Derimod er jeg ikke i tvivl om at der sidder nogle nye velpolstrede generationer der i dag er på efterløn, eller i den tidlige folkepensions alder der har nogle enorme formuer.
For den generation har i den grad haft en guldske under sig igennem livet, om end der selvfølgelig er nogle der falder igennem.

Hvis man hiver disse ud af statistikken så er jeg overbevist om at der viser sig et helt andet billede!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af Thomas Ons Jun 18, 2014 11:05 pm

Gorrion skrev:http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-73636273:banker-til-kunderne-i-har-alt-for-mange-penge-stående.html

Jamen så prøv lige at se på HVEM det er der har så mange penge stående....
Det er altså ikke den gennemsnitlige HR og FRU Danmark!
Og SLET ikke de yngre generationer 20 år og op til de 40 (45) år

Derimod er jeg ikke i tvivl om at der sidder nogle nye velpolstrede generationer der i dag er på efterløn, eller i den tidlige folkepensions alder der har nogle enorme formuer.
For den generation har i den grad haft en guldske under sig igennem livet, om end der selvfølgelig er nogle der falder igennem.

Hvis man hiver disse ud af statistikken så er jeg overbevist om at der viser sig et helt andet billede!

Det er principielt set rigtigt; men så kunne bankerne begynde at tage tab, så garanterer jeg for, at de bliver glade for indskuddene. Eller De kunne lave nogle ordentlige obligationer i stedet for flexlortet, for hvis banksvinene tror, at indskyderne er glade for, at bankerne tværer deres tab af på sparerne, så tager de grueligt fejl.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af Gorrion Tors Jun 19, 2014 4:46 pm

Enig med dig Thomas.
så længe bankerne kan få gratis penge fra centralbanker så er der ingen grund til at give normale renter til rigtige indskydere.
Disse indskydere er dertil påtvunget at stå garant for selv samme bank via SIFI.

Det er mafia uden sidestykke!

Jeg har efterhånden forstået hvad HAD er for en størrelse....jeg indrømmer gerne at jeg hader den finansielle sektor så meget, at jeg næsten føler mig radikaliseret til at gøre noget slemt :-/
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af Thomas Tors Jun 19, 2014 6:42 pm

Gorrion skrev:Enig med dig Thomas.
så længe bankerne kan få gratis penge fra centralbanker så er der ingen grund til at give normale renter til rigtige indskydere.
Disse indskydere er dertil påtvunget at stå garant for selv samme bank via SIFI.

Det er mafia uden sidestykke!

Jeg har efterhånden forstået hvad HAD er for en størrelse....jeg indrømmer gerne at jeg hader den finansielle sektor så meget, at jeg næsten føler mig radikaliseret til at gøre noget slemt :-/

Der er noget, Du gevaldigt undervurderer: Nemlig at Dine følelser overfor den finansielle sektor nærmest kun kan betegnes som en mild irritation sammenlignet med det centralbankerne og regeringerne - specielt i Europa - nærer af følelser.

Jeg tror Du skal se på, hvad Draghi gør! Han kopierer det kneb Rohde lavede! Lån bankerne pengene; men mod sikkerhed i deres lån til gode solide virksomheder!
Næste træk er så de diskrete henvendelser til virksomhederne: "Hvorfor ikke låne direkte fra investorerne - udenom bankerne?" Det er det, der sker i øjeblikket.

Jeg tror heller ikke at Du skal undervurdere, at politikerne - dem alle sammen - ikke er begejstrede for, at bankerne chikanerer dem på deres ferieø. Man kan mene om Pia Kjærsgaard, hvad man vil; men jeg har svært ved at forestille mig, at Dansk Folkeparti kan stille sig alt for meget på tværs, når vi skal med i Bankunionen. For så vidt som de tænker i Dansk Folkeparti, så går det meget langsomt.

Du skal heller ikke overse, at Lars Rohde har sagt, at de banker - de skal altså rationalisere! Der er to måder: Enten fyrer de selv - eller også hiver vi dem i retten - til fængsel. Nu ved vi efterhånden, hvad dommerne skal bruge til lukke dem inde - og smide nøglen væk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af doctor Ons Jun 25, 2014 1:11 am

Jeg kan ved Gud ikke se at vi er kommet et skridt længere væk fra afgrunden end i 2007.
Nærmere tværtimod.

http://epn.dk/privat/bolig/ECE6826914/prisen-pa-ejerlejligheder-saetter-rekord/

til gengæld har man skubbet de fattige, de arbejdsløse, udkantsbefolkningen ud over afgrunden. De figurerer ikke længere i statistikkerne éller i politikernes bevidsthed - hverken som levende eller døde. Jeg tænker på hele Europa.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Du blander to ting sammen.

Indlæg af Thomas Ons Jun 25, 2014 3:50 am

doctor skrev:Jeg kan ved Gud ikke se at vi er kommet et skridt længere væk fra afgrunden end i 2007.
Nærmere tværtimod.

http://epn.dk/privat/bolig/ECE6826914/prisen-pa-ejerlejligheder-saetter-rekord/

til gengæld har man skubbet de fattige, de arbejdsløse, udkantsbefolkningen ud  over afgrunden. De figurerer ikke længere i statistikkerne éller i politikernes bevidsthed - hverken som levende eller døde. Jeg tænker på hele Europa.

På den ene side er der tale om man i Europa har en offentlig sektor, der er meget lidt effektiv. Skolevæsnet herhjemme er et fremragende eksempel: Der bliver færre børn, der skal uddannes, der ansættes flere lærere, der frembringer stadig ringere resultater - evt. kun er skadelige.
Det er ikke, at der ikke skal være skoler og uanset hvad bliver de altid modbydelige; men det skal foregå på en helt anden måde. Helt anden. Om det nemmeste ville være at nedlægge og begynde helt forfra er stadig et åbent spørgsmål. Tilsvarende med DSB - det er jo ikke fordi jernbaner ikke principielt kan bruges; men det skal altså organiseres og effektiviseres.

I Spanien har man f.eks. et arbejdsmarked, der består af bygningshåndværkere, tjenere og automobilarbejde og ikke ret meget andet. Den erhvervsstruktur skal naturligvis omlægges.

Den anden side er en finanssektor, der har tilrevet sig en magt og en indflydelse på et løgnagtigt og forfalsket grundlag, som under ingen omstændigheder tilkommer dem.

På det erhvervsstrukturelle område er problemet, at der skal ske en opbygning og en nedbrydning samtidig. Der burde egentlig være en meget højere arbejdsløshed, fordi skolelærere og bankansatte burde fyres så det står om ørerne.
Jeg kan da godt forstå, hvis de grupper ikke mener, at det går bedre for dem - det skal det heller ikke - og for dem bliver det meget værre - forhåbentlig.
Men vi kommer forhåbentlig aldrig tilbage til den 2005 verden som de drømmer om. Der er tegn på bedring - bla. i Irland og Tyskland - de baltiske lande er ret beset også på ret vej.

På det finansielle område er der til de grader taget fat på svindel og humbug. Euroen var jo alligevel slet, slet ikke en misforståelse. Tyskland har ikke tænkt sig at betale spekulanter og svindlere - selvfølgelig har de ikke det.

Det, der sker i øjeblikket er, at man murer bankerne inde i deres hvælvinger. Man er faktisk i gang med at afvikle bankerne. Man piller simpelt hen - funktion for funktion - arbejdsopgaverne fra dem. F.eks. omlægger man finansieringen af erhvervslivet til erhvervsobligationer, så man helt kan komme uden om bankerne.

Vi kommer aldrig tilbage til 2005 - det sker ikke: Den verden er brudt endegyldigt sammen - der er nogle stumper, der kan bruges; men de skal sættes sammen på en anden måde.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Finanstilsyn slår alarm

Indlæg af klogeaage 35 Tirs Jul 15, 2014 11:09 am

Thomas skrev:
Gorrion skrev:http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-73636273:banker-til-kunderne-i-har-alt-for-mange-penge-stående.html

Jamen så prøv lige at se på HVEM det er der har så mange penge stående....
Det er altså ikke den gennemsnitlige HR og FRU Danmark!
Og SLET ikke de yngre generationer 20 år og op til de 40 (45) år

Derimod er jeg ikke i tvivl om at der sidder nogle nye velpolstrede generationer der i dag er på efterløn, eller i den tidlige folkepensions alder der har nogle enorme formuer.
For den generation har i den grad haft en guldske under sig igennem livet, om end der selvfølgelig er nogle der falder igennem.

Hvis man hiver disse ud af statistikken så er jeg overbevist om at der viser sig et helt andet billede!

Det er principielt set rigtigt; men så kunne bankerne begynde at tage tab, så garanterer jeg for, at de bliver glade for indskuddene. Eller De kunne lave nogle ordentlige obligationer i stedet for flexlortet, for hvis banksvinene tror, at indskyderne er glade for, at bankerne tværer deres tab af på sparerne, så tager de grueligt fejl.

Den går ikke, siger Ulrik Nødgaard  : Vi vil vurdere nybevilgede lån frem for den gamle bestand. Razz 

Aner ikke om det er nogle banker  der lægger pres og hyler over ikke at have til udlån. Question
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Her er problemet forkert fremstillet.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 15, 2014 11:36 am

klogeaage 35 skrev:

Den går ikke, siger Ulrik Nødgaard  : Vi vil vurdere nybevilgede lån frem for den gamle bestand. Razz 

Aner ikke om det er nogle banker  der lægger pres  og hyler over ikke at have til udlån. Question

Jeg forstår sådan set godt Nødgaard, fordi der er ikke nogen grund til at se på de gamle tabte udlån: De er nemlig tabt - og på dem sker der - ingenting. Medmindre man er som Sydbank, hvor man flytter frem og tilbage med nedskrivninger på tabte fordringer, når man nu har brug for lidt flere penge at lave plat for.

I gamle dage så betød et indlånsoverskud, at så smed de større eller mindre banker deres overskudslikviditet i realkreditter. Det gav ikke meget; men dog noget, i afkast, så man kunne holde på indlånskunderne og likviditeten.

I dag er der ikke nogen realkreditobligationer til salg. Man kan få masser af flexlort; men de er jo mildest talt brandfarlige. Dels er de usælgelige, dels bliver de aldrig betalt.

Så bankerne er ved at lave det sammen nummer, som brændte dem ned for 5 år siden - for de har da ikke lært noget - snotdumme som de er.

Det tredje er, at landet - i et vist omfang - har lært sig at leve uden banker. Det er ikke sådan, man skaffer finansiering - mere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af HenningK Tirs Jul 15, 2014 5:34 pm

Thomas skrev:I dag er der ikke nogen realkreditobligationer til salg. Man kan få masser af flexlort; men de er jo mildest talt brandfarlige. Dels er de usælgelige, dels bliver de aldrig betalt.

Men det er jo nærmest umuligt at gå konkurs med et afdragsfrit flexlån i den afdragsfrie periode - ydelsen er så grinagtigt lav at det i praksis ikke sker. Men hvad sker der ved udløb af den afdragsfrie periode? Bankerne slår jo massivt på tromme for at få folk over i fastforrentede med afdrag.

Vandringen er så ikke så stor endnu - for kun få er jo blevet ramt af den pludselige og uforklarlige økonomiske katastrofe, som udløbet af afdragsfrihed jo er for den slags såkaldte husejere.

Men jeg kunne da godt frygte at bankerne kunne være fristede til at lempe en del fallenter over i fastforrentet med afdrag - og bruge de uundgåelige tab som undskyldning for at stramme bidragsskruen for de fornuftige fastforrentede "malkekøer" osse.
Man kan jo ikke plukke penge op af lommen på dem, der ikke har nogen, og når der nu bliver sat penge af til tab på fastforrentede lån, så er det da pokkers fristende at bruge dem til at dække hullerne. Så længe skuden ka' gå...

Bli'r det alt for grimt, så ka' bankerne jo altid slå ud med armene og sige: Vi gjorde hvad vi kunne indenfor lovgivningens rammer (som giver lov til omlægning til fastforrentet uden vurdering af boligen) for at redde de her fallenter, men nu må staten træde til og gi' os flere penge og flere statsgarantier.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af Thomas Tirs Jul 15, 2014 6:46 pm

HenningK skrev:
Thomas skrev:I dag er der ikke nogen realkreditobligationer til salg. Man kan få masser af flexlort; men de er jo mildest talt brandfarlige. Dels er de usælgelige, dels bliver de aldrig betalt.

Men det er jo nærmest umuligt at gå konkurs med et afdragsfrit flexlån i den afdragsfrie periode - ydelsen er så grinagtigt lav at det i praksis ikke sker. Men hvad sker der ved udløb af den afdragsfrie periode? Bankerne slår jo massivt på tromme for at få folk over i fastforrentede med afdrag.

Vandringen er så ikke så stor endnu - for kun få er jo blevet ramt af den pludselige og uforklarlige økonomiske katastrofe, som udløbet af afdragsfrihed jo er for den slags såkaldte husejere.

Men jeg kunne da godt frygte at bankerne kunne være fristede til at lempe en del fallenter over i fastforrentet med afdrag - og bruge de uundgåelige tab som undskyldning for at stramme bidragsskruen for de fornuftige fastforrentede "malkekøer" osse.
Man kan jo ikke plukke penge op af lommen på dem, der ikke har nogen, og når der nu bliver sat penge af til tab på fastforrentede lån, så er det da pokkers fristende at bruge dem til at dække hullerne. Så længe skuden ka' gå...

Bli'r det alt for grimt, så ka' bankerne jo altid slå ud med armene og sige: Vi gjorde hvad vi kunne indenfor lovgivningens rammer (som giver lov til omlægning til fastforrentet uden vurdering af boligen) for at redde de her fallenter, men nu må staten træde til og gi' os flere penge og flere statsgarantier.

Det er helt klart banksvinenes plan: At køre hele lortet i sænk én gang til - jeg tror bare ikke de får lov.

Lad så boligejerne være - om de trækker vejret et år mere eller mindre - det er ligegyldigt. Det er realkreditobligationen, det drejer sig om at redde.

Det jeg kikker efter er de pludselige og uforklarlige dødsfald blandt bankansatte. De vil i hvert fald ikke blive forklaret. Én ting er dem, der følger en høflig henstilling om at tage i sommerhuset og hænge sig - det sker jo hele tiden. Det er de andre, der holder op med at trække vejret af helt uforklarlige grunde - jeg véd ikke om vi er kommet så langt endnu.

Nationalbankdirektøren har jo været ude og fortælle bankerne, at de skal til at fyre folk i den helt store skala - og det er ikke sket endnu.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af guldimund Tirs Jul 15, 2014 7:03 pm

Altså, så svært er det jo heller ikke. Banker, kridte og dens kunder går fallit.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af Thomas Tirs Jul 15, 2014 7:06 pm

guldimund skrev:Altså, så svært er det jo heller ikke. Banker, kridte og dens kunder går fallit.
Det er de skam gjort - man lader bare som om.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af guldimund Tirs Jul 15, 2014 7:17 pm

Ja, det der har holdt liv i alle parterne er renten. Renteindbetalingen holder banken og kridte i live, og afdragsfriheden holder kunden i live. Det der skulle have gjort flexlånet til århundredets forretning for banken, bliver deres undergang. Bernsteins feberredning op til auktionen i 2008 og Foghs ubegrænsede indlånsgaranti må ikke ske igen !
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af Thomas Tirs Jul 15, 2014 9:34 pm

guldimund skrev:Ja, det der har holdt liv i alle parterne er renten. Renteindbetalingen holder banken og kridte i live, og afdragsfriheden holder kunden i live. Det der skulle have gjort flexlånet til århundredets forretning for banken, bliver deres undergang. Bernsteins feberredning op til auktionen i 2008 og Foghs ubegrænsede indlånsgaranti må ikke ske igen !

Det tror jeg heller ikke sker!

Det problematiske er, at Danske Banksvin lægger op til det. Men mon ikke der kommer andre boller på suppen?

Det kan godt være at renten har holdt bankerne i live; men administrationsbidraget har hold kridterne i live. Og ja, begge dele går under.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående Empty Sv: Banker til kunderne: I har alt for mange penge stående

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum