Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Rohde er enig med mig!

2 deltagere

Go down

Rohde er enig med mig! Empty Rohde er enig med mig!

Indlæg af Thomas Man Maj 12, 2014 12:44 am

Eller også er det omvendt.

Skidt pyt, sligt generer ikke store ånder!

Jeg har også længe ventet på, at det privatforbrug skulle stige!
Det har hængt på manglende forbrugslån, som forhandlerne nu må yde. Vi taler ikke de store beløb; men det er den nye vaskemaskine, fordi den gamle er gået i stykker. Den hovne, insolvente so i banken vil/kan man ikke snakke med - fordi man er ufaglært med et beskedent job. Ikke kreditværdig! At man - i modsætning til flextumpen - altid har betalt, hvad man skylder: Det er lige meget.

»Ja, men vi forventer, at risikoen er tosidet. Der er ligeså stor risiko for, at vi skyder for lavt, som vi skyder for højt til en afveksling, men vi forventer ikke meget høje vækstrater,« siger Lars Rohde.
Det er jeg så også enig i, for nu kommer der nogle infrastrukturinvesteringer. Hvordan de slår igennem, det er svært at sige, for de første timelønninger er ikke udbetalt i den sammenhæng. Vi har end ikke fået skrevet alle kontrakterne endnu.
Tilsvarende har skattelettelserne for de laveste indkomster ladet vente på sig - folkene skulle lige finde arbejdet - for nu har virksomhederne råd til at ansætte den ekstra ufaglærte, fordi de ikke skal betale så meget i tåbelige afgifter.

Derfor sætter Nationalbanken sin lid til de underliggende indikatorer som industriproduktion, udenrigshandlen og privatforbruget i overvågningen af økonomien på kort sigt.

Et godt tip til alle med interesse for substans.

»Stigende indenlandsk efterspørgsel vil på den anden side formentlig kun i mindre grad påvirke landbrug og traditionel industri, erhverv som er stærke i udkantsområderne,« siger Nationalbankdirektøren, som netop er bekymret for landbruget, som stadig døjer med høje jordpriser og overdreven gældsætning, til Berlingske.
Derfor skal der nu nakkes offentligt ansatte i byerne! Så vi ikke kommer i flaskehalsproblemer og overforbrug.

Jeg deler bekymringen omkring landbruget, men her skal Løkke have "Lakdåsen" i omdrejninger. Slagterierne er ved at smide kommunister ud; men det tager sgu sin tid: Der er ellers lagt op til rimelige investeringer på området - og højere priser.
Det opmuntrende er, at produktionen af smågrise ikke er så meget bag efter - dem kunne man evt. beholde, hvis man fik en rimelig afregning på slagteriet. Mælkeproducenterne har lidt svært ved at klage lige p.t.
Den traditionelle industri hænger mere på Tyskland - direkte og indirekte.
Det er alt sammen noget, der har en latenstid.

Jeg har imidlertid svært ved at se, at de store infrastruktur investeringer - og her er Merkel sgu ikke den hurtigste! - kan undgå at ophæve den negative effekt af, at Rusland lukker helt ned.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rohde er enig med mig! Empty Sv: Rohde er enig med mig!

Indlæg af Gorrion Man Maj 12, 2014 12:44 pm

Der er ingen tvivl om de efterhånden ret lukrative kreditter man kan få rundt omkring i butikker er den direkte årsag til et øget forbrug.
Jeg vil håbe at folk bruger disse fornuftigt.

Det er som regel heller ikke de første afdrag der giver problemer....det komme som regel et stykke inde i forløbet.

Er det et langvarigt stabilt opsving......næppe endnu.....men butikkerne kan indirekte kickstarte en mere stabil fremgang....Noget bankerne aldrig nogensinde igen kommer til at spille en rolle i!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rohde er enig med mig! Empty Sv: Rohde er enig med mig!

Indlæg af Thomas Man Maj 12, 2014 1:09 pm

Gorrion skrev:Der er ingen tvivl om de efterhånden ret lukrative kreditter man kan få rundt omkring i butikker er den direkte årsag til et øget forbrug.
Jeg vil håbe at folk bruger disse fornuftigt.

Det er som regel heller ikke de første afdrag der giver problemer....det komme som regel et stykke inde i forløbet.

Er det et langvarigt stabilt opsving......næppe endnu.....men butikkerne kan indirekte kickstarte en mere stabil fremgang....Noget bankerne aldrig nogensinde igen kommer til at spille en rolle i!

Nu er de kreditter ikke specielt lukrative, hvis forhandleren skal binde lånte penge i dem. Det opmuntrende er, at forhandlerne kan binde penge i kunderne.
Kickstart er der heller ikke tale om - så havde det set helt anderledes ud.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rohde er enig med mig! Empty Sv: Rohde er enig med mig!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum