Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Når Rusland nu er knækket

2 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Når Rusland nu er knækket - Page 2 Empty Svineproduktion i Rusland

Indlæg af Thomas Tirs Jan 05, 2016 11:47 am

Idiot!

3/4 af omkostningerne ved svineproduktion er foder.

Det korn skal jo også dyrkes.

Det vil betyde større forbrugerpriser, hvis kornproduktionen i Rusland skal forøges. Ellers laver bønderne da ikke noget - selvfølgelig gør de ikke det.

Derfor bliver man nødt til at importere korn, som man gjorde i Sovjet - det bliver IKKE billigt. Og Rusland har ingen penge at importere for.

Hungersnøden kan vi andre se frem til - i Rusland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Når Rusland nu er knækket - Page 2 Empty Budget 2016

Indlæg af Thomas Lør Jan 09, 2016 4:02 pm

Det seneste jeg har hørt er, at budgetforudsætning i det russiske budget er en oliepris på 50 USD/brl.
Dermed skulle olie udgøre 45% af den russiske eksport.
På den baggrund er Ruslands eksport 1/4 af BNP.

Det skulle næppe muligt at øge produktionsmængden væsentligt - den har i 2015 været øget med nogle procent; men ikke noget væsentligt: Hvad der er væsentligt, er at der ikke har været nogen produktionsindskrænkning. Det kommer heller ikke, fordi Rusland har brug for den fremmede valuta.

Nu er olieprisen på 2/3 af den russiske budgetforudsætning.
Dermed vil eksporten aftage til 85% af budgetforudsætningen - omsat til BNP, betyder det i sig selv et fald i BNP på 4-5% i 2016. Det bliver så mere, fordi de øvrige råvarer også er/vil falde.

Kommer olieprisen kommer ned på 20 USD/brl., hvorved olie-/energieksporten vil aftage til 20% af eksporten og dermed et fald i BNP på 6-7%.

Disse overslag regner så ikke med afledte effekter og tilpasninger, hvilket måske ikke gør så meget, fordi Ruslands økonomi næppe er i stand til at tilpasse sig med noget der minder om mellemlangt sigt. Det interessante bliver det interne skrump. Dels vil investeringerne ikke komme, fordi udvidelser af olie-/gasproduktionen ikke kan svare sig - uanset pris.
Da investeringerne udgør - efter, hvad jeg har kunnet finde ud af - 20% af BNP - det vil tage et hak nedad: Der er jo ikke noget, der tyder på, at investorerne vender tilbage til Rusland i den nærmere fremtid. Hvor meget investeringerne falder - det er udenfor mine evner at vurdere; men lad os sige det bliver væsentligt.

Ruslands BNP i sektorer er: Landbrug 4%, Industri 36% og "Tjenester" 60%.
Landbruget vil næppe aftage al den stund, importen stort set ophører (udgjorde på et tidspunkt 25% af fødevareforsyningen, men nok målt i USD og ikke kalorier). Om industrien holder sig med faldende investeringer er nok tvivlsomt - det er så få, der har et russisk ur.
Det efterlader "tjenester": Da sundhedssektor og uddannelse allerede har holdt slemt for, så nærmer vi os det punkt, hvor et fald i BNP nødvendigvis må omfatte rustningsudgifter. Forsvars-, intern sikkerhed og politi mv. skulle udgøre 20% af BNP.

Planen om investeringer i forsvar på 75 mia. USD/år frem mod 2020 eller 6% af BNP (1200 mia. USD) bliver svært at nå med dels et fald i de totale investeringer, dels et faldende BNP.

Når vi så oven i hatten har et fald i BNP på minimum 6-7% i 2016 - alene som følge af eksporten - med afledte effekter vil det være mærkeligt om det ikke blev det dobbelte.

Lad mig sige det, jeg har sagt før: Rusland har helt enkelt ikke råd! Pengene er der ikke - de kommer heller ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Når Rusland nu er knækket - Page 2 Empty Ruslands økonomi i dybfryseren

Indlæg af Thomas Søn Jan 10, 2016 1:09 am

Gennem længere tid.

Regeringens nuværende budget forudsætter en gennemsnitlig oliepris på 50 dollar i 2016.

Notoriske kvajpander, jubeloptimister og flextumper.
En rubel er 9 øre værd - det er stadig for meget. Det var jo det, de fik at vide i 2014 - ved juletid. Da var olien i 45 USD/brl. Nu er den i 33½ USD/brl.

Den faldende rubelkurs betyder på den ene side en stadig lavere produktionspris – målt i dollar – for en tønde russisk olie. De russiske producenter pumpede derfor i december rekordstore mængder olie for samtidig at kompensere for den faldende pris.

Det skal de nok blive ved med - og det bliver værre.

Nedturen i 2016 bliver dog øjensynligt langt mindre end mareridtsåret 2015, da BNP-faldet ventes at lande på 3,8 procent. I sin seneste rapport nedjusterer Verdensbanken forventningen til næste år fra en minusvækst på 0,6 til 0,7.

Jeg ved ikke, hvad Lagarde har drukket.

Regeringen lægger dog skjul på de mørkere udsigter. Putins finansminister, Aleksej Ulukajev, advarede på russisk TV om, at olieprisen kan forblive lav i årevis.
Den er da stadig høj i historisk sammenhæng - den skal længere ned. Jeg holder mig stadig til 20 USD/brl. Men muligvis kommer den ned på 10 USD/brl.

Spørgsmålet er om den kommer op igen i hans levetid; men det kan også være, at det må betegnes som kort sigt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Når Rusland nu er knækket - Page 2 Empty Årsagen til at det bliver værre end "bankøkonomer" forestiller sig:

Indlæg af Thomas Søn Jan 10, 2016 5:01 am

De andre varer, som Rusland - trods alt - eksporterer er:

Det er sådan noget som:

Stål
Kobber
Aluminium
Ædelstene
Uorganiske kemikalier

Alle sammen varer, der står over for et priskollaps som oliens.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Når Rusland nu er knækket - Page 2 Empty Nu siger Putin oven i købet undskyld

Indlæg af Thomas Man Jan 11, 2016 11:26 am

til Merkel.

Im „Bild“-Interview gestand Putin ein, dass die westlichen Sanktionen nachteilig für Russland und seine Wirtschaft seien. „Beim Agieren auf den internationalen Finanzmärkten schaden die Sanktionen Russland merklich“, sagte Putin.

Der russische Präsident Wladimir Putin hat Bundeskanzlerin Angela Merkel bei einem ihrer ersten Treffen nach eigenen Worten nicht mit seinem Hund erschrecken wollen. „Ich wollte ihr eine Freude machen“, sagte Putin der „Bild“-Zeitung vom Montag. Von Merkels Abneigung gegen Hunde habe er nichts gewusst. „Als ich erfuhr, dass sie Hunde nicht mag, habe ich mich natürlich entschuldigt.“

Det kan godt være, at han virkelig er så primitiv, at han tror, at det redder hele situationen. Han fatter nok ikke, at hverken Tyskland, EU eller USA virker som han forestiller sig - ikke at han har gjort sig de mange tanker om det.

Derzeit werde Russlands Wirtschaft „Schritt um Schritt“ stabilisiert, ergänzte der Präsident. Das Bruttoinlandsprodukt sei im vergangenen Jahr um 3,8 Prozent gesunken, die Industrieproduktion um 3,3 Prozent. Die Inflation liege bei 12,7 Prozent. „Die Handelsbilanz ist aber weiter positiv“, sagte Putin. „Wir exportieren zum ersten Mal seit Jahren deutlich mehr Güter mit hoher Wertschöpfung, und wir haben über 300 Milliarden Dollar an Goldreserven.“

Ja, der er jo tale om et ophørsudsalg. Man lukker jo for importen. Så kan man jo godt få handelsbalancen op.

Men han har ikke fattet en brik af det hele: Den guldreserve kan forsvinde på en formiddag i et guldprisfald. Det undrer mig, at han så tydeligt gør opmærksom på sin sårbarhed. Det overfor Tyskland, der alene har guldreserver nok til at smide ham i jorden.

„Die Nato und die Vereinigten Staaten wollten den vollen Sieg über die Sowjetunion“, sagte Putin. Er ließ das Argument nicht gelten, dass Polen und andere Staaten in die Nato wollten. Das westliche Bündnis hätte sie nicht aufnehmen sollen, sagte er.

Det er lige det, vi ikke gider høre på! Slet ikke fra en, der truer med atomvåben.

Die Europäische Union und die Vereinigten Staaten hatten die Sanktionen 2014 wegen der Annexion der ukrainischen Halbinsel Krim und der russischen Hilfe für die Separatisten in der Ostukraine verhängt. Kritik an seinem Vorgehen wies Putin zurück: „Ich sage Ihnen: Die Wiedervereinigung der Krim mit Russland ist gerecht.“

Typisk nok går han ikke ind på det fly med hollændere han skød ned. Heller ikke invasionen i det østlige Ukraine.

Jeg kan ikke se, at en plat undskyldning kan rette op på det. Det med terrorismen er jo blot at snakke om noget andet end det væsentlige.

Jeg kan heller ikke se andet end en total afvæbning af Rusland og fjernelse af alle atomvåben. Som Bismarck sagde: Rusland er aldrig så svag som det synes - eller så stærk.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Når Rusland nu er knækket - Page 2 Empty Nord Stream 2

Indlæg af Thomas Tirs Jan 19, 2016 2:19 pm

Var det nu smart at godkende det i sin tid???

Jeg mener ja, for det giver Danmark veto overfor Ruslands afpresningsplaner.

Som det er nu kører Nordstream 1 på halv kapacitet, så behovet skulle være til at overse.

Desuden er vi nogen, der mener at atombomber på gasledninger er uforsvarlige ud fra miljøhensyn.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Når Rusland nu er knækket - Page 2 Empty Ambassadøren

Indlæg af Thomas Tors Jan 21, 2016 7:20 pm

skriver.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Når Rusland nu er knækket - Page 2 Empty Sv: Når Rusland nu er knækket

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum