Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Spørgsmål om offentlig produktion

4 deltagere

Go down

Spørgsmål om offentlig produktion Empty Spørgsmål om offentlig produktion

Indlæg af Nærigfryns Søn Mar 23, 2014 1:18 am

Denne artikel stiller et spørgsmål jeg heller aldrig har forstået

http://politiken.dk/debat/ECE2241839/hvorfor-stiller-journalister-aldrig-disse-syv-spoergsmaal/

Spørgsmål 6

Et eksempel. To sygeplejersker kører på hjemmebesøg hos ældre mennesker. Den ene arbejder for et privat firma og bidrager dermed til samfundsøkonomien. Den anden er offentligt ansat og bogføres som en udgift. Er der nogen der kan forklare mig dette?

Nærigfryns

Antal indlæg : 182
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spørgsmål om offentlig produktion Empty Sv: Spørgsmål om offentlig produktion

Indlæg af Thomas Søn Mar 23, 2014 2:43 am

Nærigfryns skrev:Denne artikel stiller et spørgsmål jeg heller aldrig har forstået

http://politiken.dk/debat/ECE2241839/hvorfor-stiller-journalister-aldrig-disse-syv-spoergsmaal/

Spørgsmål 6

Et eksempel. To sygeplejersker kører på hjemmebesøg hos ældre mennesker. Den ene arbejder for et privat firma og bidrager dermed til samfundsøkonomien. Den anden er offentligt ansat og bogføres som en udgift. Er der nogen der kan forklare mig dette?
Hvem betaler dem?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34079
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spørgsmål om offentlig produktion Empty Sv: Spørgsmål om offentlig produktion

Indlæg af doctor Søn Mar 23, 2014 3:38 am

Hvem betaler for det offentliges uddannelse af personale til firmaerne.
Hvem betaler for ambassader i udlandet til at promovere firmaers ekspansion i andre lande.
Hvem betaler for arbejdsskadestyrelsen, miljøstyrelsen osv.
Hvem betaler for at søværnet sender krigsskibe til Somalia for at bekæmpe sørøvere.
Hvem betaler for sygdomsbehandling som følge af arbejdsulykker og arbejdsskader.
Jo jeg har stillet de spørgsmål.

Nærigfryns: Jeg synes det er en god artikel, og det understreger at såvel firmaer som private naturligvis får noget for de Her skattekroner de betaler.
Det kan så diskuteres om det bliver billigere, hvis det overladet til det private. Jeg tvivler.
Det kan også diskuteres om kvaliteten bliver bedre. Jeg tvivler.

Endelig kan det diskuteres om alle ville have råd til de ydelser vi modtager fra det offentlige, hvis vi selv skulle betale til private udbydere. Det er her de liberale føler sig snydt. De får ikke champagne på sygestuen og der er ventetid... Og selv de allermest fattige får samme gode behandling som de rige. Lige , fri og gratis adgang.

Og sluttelig får de liberale ikke mulighed for investere i alle de opgaver det offentlige har og dermed bliver de afskåret fra udbytte. Et udbytte som vil fordyre ydelsen. Og det er nok det de omskriver til at det offentlige ikke er produktivt!!!!

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Spørgsmål om offentlig produktion Empty Sv: Spørgsmål om offentlig produktion

Indlæg af Regina Søn Mar 23, 2014 9:48 am

Jeg tror ihvertfald at offentlige banker ville være billigere for samfundet. Ikke mindst lægge låg på de horrible lønninger vi er vidne til
Regina
Regina

Antal indlæg : 74
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Fyn, over bæltet

Tilbage til toppen Go down

Spørgsmål om offentlig produktion Empty Sv: Spørgsmål om offentlig produktion

Indlæg af Thomas Søn Mar 23, 2014 10:10 am

Regina skrev:Jeg tror ihvertfald at offentlige banker ville være billigere for samfundet. Ikke mindst lægge låg på de horrible lønninger vi er vidne til
Njaahhh... der en finte med de høje lønninger.....

Se, når man får fat i en sag omkring svindel i en bank: Hvis medarbejderen så har fået en bonus, så er forklaringen om, at han/hun ikke vidste, hvad de gjorde - og de foresatte heller ikke - lidt vanskelig at retfærdiggøre.

Det er nok et lille punkt mod disse svindlere i Danske Banks handelsafdeling og RD......
Troede De, at Vorherre kom med små pæne kontoudtog - sådan bare ud af glæde og nåde.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34079
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spørgsmål om offentlig produktion Empty Sv: Spørgsmål om offentlig produktion

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum