Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Andelsvurderingens afhængighed af renten

2 deltagere

Go down

Andelsvurderingens afhængighed af renten Empty Andelsvurderingens afhængighed af renten

Indlæg af olain Tirs Mar 04, 2014 6:11 pm

Hej! Jeg har kig på en andelslejlighed i en forening som er valuar vurderet til 207 mio kr, mod den offentlige vurdering til 73 mio kr.
Ejendommens værdi er i valuars vurdering beregnet ved en afkastgrad på 1,5% og herved er ejendommens værdi bestemt på baggrund af skøn for udviklingen i renteniveau og samfundets konjunkturer. Værdien af ejendommen påvirkes derfor af renteniveauet og fastsættes afkastgraden i stedet til henholdsvis 1% eller 2% vil værdien af ejendommen i stedet udgøre 317 mio kr eller 158 mio kr.
Det skal for god ordens skyld siges at andelskronen udregnes efter valuar princippet.
Hvis jeg regner med at blive boende der de næste 5-6 år, synes I så jeg tager en stor risiko? Jeg synes at læse at valuarvurderingen i høj grad er styret af renteniveauet, men hvornår spår folk at renten stiger igen?

/ Olain

olain

Antal indlæg : 1
Join date : 04/03/14

Tilbage til toppen Go down

Andelsvurderingens afhængighed af renten Empty Sv: Andelsvurderingens afhængighed af renten

Indlæg af Thomas Tirs Mar 04, 2014 8:05 pm

olain skrev:Hej! Jeg har kig på en andelslejlighed i en forening som er valuar vurderet til 207 mio kr, mod den offentlige vurdering til 73 mio kr.
Ejendommens værdi er i valuars vurdering beregnet ved en afkastgrad på 1,5% og herved er ejendommens værdi bestemt på baggrund af skøn for udviklingen i renteniveau og samfundets konjunkturer. Værdien af ejendommen påvirkes derfor af renteniveauet og fastsættes afkastgraden i stedet til henholdsvis 1% eller 2% vil værdien af ejendommen i stedet udgøre 317 mio kr eller 158 mio kr.
Det skal for god ordens skyld siges at andelskronen udregnes efter valuar princippet.
Hvis jeg regner med at blive boende der de næste 5-6 år, synes I så jeg tager en stor risiko? Jeg synes at læse at valuarvurderingen i høj grad er styret af renteniveauet, men hvornår spår folk at renten stiger igen?

/ Olain

Jeg tror det er mere end klogt at holde sig meget langt væk fra andelsboliger. Prisen på andelen er nemlig mere end vanvittig afhængig af renten. Når der så tilmed er bygget alt for meget - specielt i København - så er det noget man skal lade være med at røre ved.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34107
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum