Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Rentechok truer boligejere

5 deltagere

Go down

Rentechok truer boligejere Empty Rentechok truer boligejere

Indlæg af Tigerdyret Ons Feb 12, 2014 9:43 am

www.business.dk/finans/rentechok-truer-danske-boligejere

Panikken tiltager.
Tror I at EU klør på uden at  skelne til danske særordninger? Jeg håber det. Endelig kan vi tage den kolde tyrker så økonomisk ansvarlige danskere i højere grad kan komme ind på boligmarkedet uden at geare helt vildt.


Sidst rettet af Tigerdyret Ons Feb 12, 2014 3:21 pm, rettet i alt 4 gange

Tigerdyret

Antal indlæg : 52
Join date : 04/02/13

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af Thomas Ons Feb 12, 2014 10:09 am

Tigerdyret skrev:http://m.business.dk/?redirect=www.business.dk/finans/rentechok-truer-danske-boligejere

Panikken tiltager.
Tror I at EU klør på uden at  skelne til danske særordninger? Jeg håber det. Endelig kan vi tage den kolde tyrker så økonomisk ansvarlige danskere i højere grad kan komme ind på boligmarkedet uden at geare helt vildt.

Jeg håber stadigvæk, at man kan få den løsning at fast forrentede annuiteter godkendes, fordi de har nogle egenskaber frem for statsobligationer, der virker stabiliserende og likviditetsfremmende.

Men det overlever bankerne så bare ikke, fordi problemet ligger nok så meget i de boliglån, der ligger oveni realkreditlånet.

Som jeg så tit og vist har sagt: Man kan konvertere fra en fast forrentet, konvertibel annuitet - ikke noget problem - det er de beregnet til; men man kan ikke konvertere TIL dem, for så er man gået fallit - og ejendomsværdien er faldet, så ikke hele lånet kan konverteres.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af SimonJ Ons Feb 12, 2014 11:05 am

Årets erhvervspolitiker 2007, Bendt Bendtsen skrev:Margrethe Vestager sagde, at nu var dansk realkredit reddet. I stedet står vi i en situation, der kan blive katastrofal for boligejere, for små og mellemstore virksomheder og for hele samfundsøkonomien,« siger Bendt Bendtsen.
  
Er der ikke nogen, som lukke munden på den natugle med en tjenestemandssag, stævning eller politianmeldelse. At han har frækheden til overhovedet at udtale sig, er på alle måder forargeligt.

SimonJ

Antal indlæg : 57
Join date : 09/01/13

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af Thomas Ons Feb 12, 2014 12:30 pm

SimonJ skrev:
Årets erhvervspolitiker 2007, Bendt Bendtsen skrev:Margrethe Vestager sagde, at nu var dansk realkredit reddet. I stedet står vi i en situation, der kan blive katastrofal for boligejere, for små og mellemstore virksomheder og for hele samfundsøkonomien,« siger Bendt Bendtsen.
  
Er der ikke nogen, som lukke munden på den natugle med en tjenestemandssag, stævning eller politianmeldelse. At han har frækheden til overhovedet at udtale sig, er på alle måder forargeligt.

Jamen han er så dum, at det er decideret rørende.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af Tigerdyret Ons Feb 12, 2014 3:19 pm

Thomas skrev:Jamen han er så dum, at det er decideret rørende.

Enig! Han er om nogen skyld i at Pandoras afdragsfri flex æske kunne åbnes. Og det blev den jo så også - desværre.

Tigerdyret

Antal indlæg : 52
Join date : 04/02/13

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af Thomas Ons Feb 12, 2014 3:33 pm

Tigerdyret skrev:
Thomas skrev:Jamen han er så dum, at det er decideret rørende.

Enig! Han er om nogen skyld i at Pandoras afdragsfri flex æske kunne åbnes. Og det blev den jo så også - desværre.
Konsekvensen har også været til at tage og føle på for det Konservative Folkeparti.

Det er lidt højtråbende at kalde sig et folkeparti, når landsmødet kan afvikles i en telefonboks - det gør det nu ikke! Alle har jo en mobiltelefon i dag.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af Tigerdyret Ons Feb 12, 2014 3:49 pm

Thomas skrev:
Tigerdyret skrev:
Thomas skrev:Jamen han er så dum, at det er decideret rørende.

Enig! Han er om nogen skyld i at Pandoras afdragsfri flex æske kunne åbnes. Og det blev den jo så også - desværre.
Konsekvensen har også været til at tage og føle på for det Konservative Folkeparti.

Det er lidt højtråbende at kalde sig et folkeparti, når landsmødet kan afvikles i en telefonboks - det gør det nu ikke! Alle har jo en mobiltelefon i dag.

Igen enig. Deres hjernedøde lånepolitik primært (ikke at jeg tror at størstedelen af befolkningen har forstået problemet), men jeg tror også at der er sket et skred ift. folks ønske om konservative familieværdier. Det passer bare ikke så godt ind i en travl hverdag hvor kvinden død-og-pine skal have et fuldtidsjob for at familien kan betale, say: Grundskyld Wink

Under alle omstændigheder bliver det spændende frem mod d. 30. juni. Jeg håber inderligt at flex bliver nedgraderet så de der handler hovedløst slår sig og de som har været fornuftige kan høste en fordel.

Tigerdyret

Antal indlæg : 52
Join date : 04/02/13

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af Thomas Ons Feb 12, 2014 4:48 pm

Tigerdyret skrev:

Igen enig. Deres hjernedøde lånepolitik primært (ikke at jeg tror at størstedelen af befolkningen har forstået problemet), men jeg tror også at der er sket et skred ift. folks ønske om konservative familieværdier. Det passer bare ikke så godt ind i en travl hverdag hvor kvinden død-og-pine skal have et fuldtidsjob for at familien kan betale, say: Grundskyld Wink

Under alle omstændigheder bliver det spændende frem mod d. 30. juni. Jeg håber inderligt at flex bliver nedgraderet så de der handler hovedløst slår sig og de som har været fornuftige kan høste en fordel.

Det ved jeg ikke om det gør!

Igen ser jeg problemet, som et superlikvidt papir som den fast forrentede, konvertible realkredit annuitet ikke klassificeres som sådan - i strid med virkeligheden. Det kan nemlig altid sælges - evt. mod en mindre dekort - det er ikke tilfældet med alle statsobligationer!

Jeg er principielt ligeglad med, hvem, der udsteder papiret - bare det altid kan sælges! Guld er jo illikvidt i forhold til en fast forrentet, konvertibel realkredit annuitet, som vi så her for et halvt år siden. Jo.... det kunne sælges; men til 25% under markedsprisen!

Hele problemstillingen er, at Basel III reglerne, som ECB har skrevet af efter ganske uden tanker, ikke har forstået, hvad et likvidt papir er!

Prøv Du at sælge - her og nu - 10 mia. EUR tyske statsobligationer: Det kan ikke lade sig gøre uden et kursfald der smasker!

Kan noget lignende gøres for 75 mia. DKK fast forrentede, konvertible realkredit annuiteter ? På et meget mindre pengemarked end det tyske ?



MON IKKE!


Hvorfor? Jo, fordi der er altid 1 mio. grådige husejere, der er parat til at købe deres f.eks. 5% realkredit lån hjem til kurs f.eks. 95 - og finansiere det med et f.eks. 7% lån af samme slags til kurs pari. Ikke nok med det; men lånet vil være 5% mindre hvorved lånet kun tager 75% af ejendomsværdien - at det så er endnu mindre i det omfang lånet har løbet et stykke tid og der er betalt noget af på det - det er noget andet.

Det er ikke en påstand - det er sket igen og igen og igen.

Kan det lade sig gøre med flexlort?



NEJ, FOR HELVEDE!


Man kan ikke engang sælge 20 mia. DKK i en refinansiering - ikke uden, at Lars Rohde kommer op og hænge i valutareserven!

Hvis udlandet vil sælge (det kan de så ikke, for så mange har de ikke!) 70 milliarder DKK tilbage i fast forrentede annuiteter - så siger Lars Rohde:



NÅ!


Alle investorer - i Danmark og udlandet siger: Der er billige danske fast forrentede, konvertible annuiteter til salg - dem må hellere samle op!


Sidst rettet af Thomas Ons Feb 12, 2014 5:03 pm, rettet i alt 2 gange
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af KPE Ons Feb 12, 2014 4:55 pm

Tigerdyret skrev:Under alle omstændigheder bliver det spændende frem mod d. 30. juni. Jeg håber inderligt at flex bliver nedgraderet så de der handler hovedløst slår sig og de som har været fornuftige kan høste en fordel.
Jeg er helt enig, men jeg tror så ikke det kommer til at ske. Det er helt ufatteligt så langt man vil gå som politiker, for at redde rø... på flertallet. Der vil blive hjulpet og lempet lige så langt man kan, om det så skal koste landet førligheden - og jeg svært bange for at det rækker rigtigt langt ud over min vildeste fantasier...

Skylden bliver i hvert fald ikke vælgernes (Flex tumpernes) - dem bliver det skam *synd* for.
De har jo blot handlet efter den dumme banks anvisninger, og hvordan skulle de dog have forstand på langsigtede økonomiske forhold. Nææh, de skal vel have kompensation og erstatning fra den dumme bank, men da den ikke selv er i stand til at betale så må staten jo kompensere for det.
Måske kommer der bare lempelser i boligskatterne eller andet så det ikke bliver en direkte åbenlys håndsrækning, men jeg vil vædde på at de går langt over stregen for at tækkes deres vælgere - ansvarlighed skal man ikke lede efter i de politiske kredse, de er kun til for at lave nye systemer der minimerer den.

Det bliver et drama uden lige, og at flertallet skal såmænd nok skal få "deres ret" :-(
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af Thomas Ons Feb 12, 2014 5:07 pm

KPE skrev:
Tigerdyret skrev:Under alle omstændigheder bliver det spændende frem mod d. 30. juni. Jeg håber inderligt at flex bliver nedgraderet så de der handler hovedløst slår sig og de som har været fornuftige kan høste en fordel.
Jeg er helt enig, men jeg tror så ikke det kommer til at ske. Det er helt ufatteligt så langt man vil gå som politiker, for at redde rø... på flertallet. Der vil blive hjulpet og lempet lige så langt man kan, om det så skal koste landet førligheden - og jeg svært bange for at det rækker rigtigt langt ud over min vildeste fantasier...

Skylden bliver i hvert fald ikke vælgernes (Flex tumpernes) - dem bliver det skam *synd* for.
De har jo blot handlet efter den dumme banks anvisninger, og hvordan skulle de dog have forstand på langsigtede økonomiske forhold. Nææh, de skal vel have kompensation og erstatning fra den dumme bank, men da den ikke selv er i stand til at betale så må staten jo kompensere for det.
Måske kommer der bare lempelser i boligskatterne eller andet så det ikke bliver en direkte åbenlys håndsrækning, men jeg vil vædde på at de går langt over stregen for at tækkes deres vælgere - ansvarlighed skal man ikke lede efter i de politiske kredse, de er kun til for at lave nye systemer der minimerer den.

Det bliver et drama uden lige, og at flertallet skal såmænd nok skal få "deres ret" :-(

De får IKKE "deres ret"!

Der kunne være et håb om, at Bundesbank og Draghi var så fornuftige, at de sagde, den må vi hellere kopiere.

Jeg har så min tvivl om det gør indtryk, fordi den bedre kvalitet af en fast forrentet, konvertibel realkreditannuitet vil få tyske Bundesanleihen til at ligne lokumspapir!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af KPE Ons Feb 12, 2014 5:37 pm

De vil med garanti blive kompenseret langt ud over hvad min fantasi rækker. Når lokummet for alvor begynder at brænde så bliver det første man ofrer helt sikkert boligskatterne, derefter øges rentefradraget til 100% og lur mig om man ikke også vil opfinde et "Flextumpe fradrag" til lejligheden. Well, jeg overdriver jo nok en *lille* smule, men tag ikke fejl af politikerne på midten - de fører jo netop den politik hvor flertallet af stemmerne ligger i :-)
Hvis det så bare lykkedes dem at redde 20% på den måde, og udskyde det endelige for andre - ja så er det jo bedre end ingenting...

Men jeg håber da at jeg tager fejl denne gang, for jeg har ventet den økonomiske dommedag siden 2001, ikke af ønske, men simpelthen af elementære indlysende grunde. Man har indtil videre været i stand til at afværge den med lodder, trisser og krumspring der overgår enhver fantasi, så jeg bliver sikkert overrasket igen :-)
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af Iq Ons Feb 12, 2014 9:40 pm

Helt enig med KPE.  

Sandsynlighedden for at "Formel 1" har en mængde, som gør at den er "too big to fail" er meget sandsynligt.. Og at dansk politik vil kæmpe til det sidste, for flertallet, hvilket blot vil gøre hulle bliver dybere og større i fremtiden.  Hvis skæbnen er, vi alle falder i hullet, så vil det i fremtiden være så dybt at det vil ramme alle, også dem på fast i mere eller mindre grad..

Mon ikke en lignende tendens ses med GS/Dong Aktien nu.. TBTF....


Sidst rettet af Iq Ons Feb 12, 2014 9:42 pm, rettet 1 gang (Reason for editing : Fejl)
Iq
Iq

Antal indlæg : 17
Join date : 10/12/13

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af Thomas Ons Feb 12, 2014 9:48 pm

Iq skrev:Helt enig med KPE.  

Sandsynlighedden for at "Formel 1" har en mængde, som gør at den er "too big to fail" er meget sandsynligt.. Og at dansk politik vil kæmpe til det sidste, for flertallet, hvilket blot vil gøre hulle bliver dybere og større i fremtiden.  Hvis vi skæbnen er vi alle falder i hullet, så vil det i fremtiden være så dybt at det vil ramme alle, også dem på fast i mere eller mindre grad..

Mon ikke en lignende tendens ses med GS/Dong Aktien nu.. TBTF....

Njaarhh... man vil nok ikke klare hele F1 lortet i én ombæring. Enig; men man kan se hvordan man har pillet givtige udlån fra Danske Bank og over på virksomhedsobligationer. Det frigør lissom lidt soliditet til noget andet.

Samtidig har man klemt likviditeten med virksomhedsobligationerne. De lån betaler nemlig tilbage. Vi taler 30-40 mia., der er fjernet på den konto fra Danske Bank i udlån og yderligere en 4-5 mia. i indgående likviditet.

Nykredit begynder også at mærke likviditeten stramme til, fordi nu begynder de at anbefale lån med afdrag. Det er nok ikke helt så nemt at placere flexlort i småbanker mere. Hvorfor hugge fingrene af, når det er meget sjovere at knuse dem i en tommelskrue: Banksvin skriger så morsomt.

Det tredje er hvordan Nordea kører rundt afdækket gennem Riksbanken og Valutareserven.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentechok truer boligejere Empty Sv: Rentechok truer boligejere

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum