Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

5 deltagere

Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

Indlæg af Thomas Man Jan 20, 2014 9:52 am

Hvilken syg forklaring kommer nu?
Formentlig alle andre end den rigtige.

Klokken 05:15 mistede man, da man opdaterede it-systemet bag dankortet, forbindelsen til datacentralen, hvilket har sat et normalt dankortsystem ud af drift.

Jeg troede kun man opdaterede bank-edb-systemer den sidste bankdag i måneden......

Jeg siger bare, at så omfattende et nedbrud - uden reserve - det er suspekt.

Jeg vil ikke engang udelukke, at der virkelig denne gang er tale om en edb-fejl, for alle de andre, der har det i hvert fald været løgn.

Der er bare det ved det, at man kunne tænke sig, at man endeligt klokken 3 i nat har opgivet at åbne Danske Banks filialer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Øhh..... hvad mener de egentlig????

Indlæg af Thomas Man Jan 20, 2014 9:56 am

Normalt?

Det er da normalt at lortet brækker i mange små stykker....... en gang om måneden f.eks.......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Sv: Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

Indlæg af HenningK Man Jan 20, 2014 12:20 pm

Thomas skrev:Jeg siger bare, at så omfattende et nedbrud - uden reserve - det er suspekt.

Man har sandsynligvis fine, fuldt-dublerede, geografisk adskilte maskinstue og "dobbelt af det hele" og alting. Men Nets tør næppe svinge over på det - andet end hvis en Boeing dratter ned i den primære maskinstue. Problemerne ved at komme tilbage igen til den primære site er højest sandsynlig så uoverskueligt store at det setup kun er beregnet til regulære katastrofer.

Det er selvfølgeligt også problematisk hvis den kode, der er sat i drift i nat, er strengt nødvendigt for at systemet rent faktisk kan fungere. At man ikke kan rulle tilbage eller køre med gammel software fordi idriftsættelsen hænger sammen med andre idriftsættelser i f.eks. bankerne.

Thomas skrev:Der er bare det ved det, at man kunne tænke sig, at man endeligt klokken 3 i nat har opgivet at åbne Danske Banks filialer.

Iflg. kommentarer på Version2, så havde Nets annonceret et servicevindue i nat, så det er næppe en akut, lodret ordre fra Finanstilsynet.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Sv: Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

Indlæg af Gorrion Man Jan 20, 2014 1:48 pm

Jeg er ikke sikker på det er så suspekt denne gang, men man er dog forbeholden!

Men jeg er enig i at vi flere gange har set nedbrud og manglende overførsler der skyldes MEGET alvorlige problemer med likviditet i banksystemet!
Primært Danske Bank!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Sv: Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

Indlæg af Thomas Man Jan 20, 2014 5:36 pm

HenningK skrev:
Thomas skrev:Jeg siger bare, at så omfattende et nedbrud - uden reserve - det er suspekt.

Man har sandsynligvis fine, fuldt-dublerede, geografisk adskilte maskinstue og "dobbelt af det hele" og alting. Men Nets tør næppe svinge over på det - andet end hvis en Boeing dratter ned i den primære maskinstue. Problemerne ved at komme tilbage igen til den primære site er højest sandsynlig så uoverskueligt store at det setup kun er beregnet til regulære katastrofer.

Det er selvfølgeligt også problematisk hvis den kode, der er sat i drift i nat, er strengt nødvendigt for at systemet rent faktisk kan fungere. At man ikke kan rulle tilbage eller køre med gammel software fordi idriftsættelsen hænger sammen med andre idriftsættelser i f.eks. bankerne.

Thomas skrev:Der er bare det ved det, at man kunne tænke sig, at man endeligt klokken 3 i nat har opgivet at åbne Danske Banks filialer.

Iflg. kommentarer på Version2, så havde Nets annonceret et servicevindue i nat, så det er næppe en akut, lodret ordre fra Finanstilsynet.

Jeg tror faktisk også det er nogenlunde uskyldigt.

Men lad os se, hvor det rammer ellers.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Fejl hos en underleverandør??

Indlæg af Thomas Man Jan 20, 2014 7:05 pm

Leverandør af hvad ?????

Ifølge dankort-udbyderen skyldtes sammenbruddet et netværksproblem hos IBM, som er en af selskabets underleverandører.

Gud.... jeg troede, det var noget alvorligt! Så som, at pizzabuddets cykel var punkteret.

Ulrik Marschall, kommunikationskonsulent i Nets, der er selskabet bag dankort-systemet.

Ja, hold endelig teknikerne væk! De kunne komme til at sige noget, der mindede om sandheden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Sv: Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

Indlæg af HappyCamper Man Jan 20, 2014 8:38 pm

Jeg tænker om det kan have noget med børnepenge udbetalingerne at gøre. Det er jo også en slags løn overførsel.(som bare ikke er omkring den 1. I måneden) hvor det typisk "går galt"
http://epn.dk/privat/ECE6418657/boernecheck-ikke-laengere-ens-for-alle/
HappyCamper
HappyCamper

Antal indlæg : 26
Join date : 01/08/11

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Sv: Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

Indlæg af Thomas Tirs Jan 21, 2014 12:57 am

HappyCamper skrev:Jeg tænker om det kan have noget med børnepenge udbetalingerne at gøre. Det er jo også en slags løn overførsel.(som bare ikke er omkring den 1. I måneden) hvor det typisk "går galt"
http://epn.dk/privat/ECE6418657/boernecheck-ikke-laengere-ens-for-alle/
Jeg tvivler faktisk. Men indtil videre er der ikke det store at se. Det er rigtigt, at folio er langt nede på under 75% af max.; men det er sket før midt på måneden.
Jeg tror nærmere det er noget med noget, er skal køres tilbage, som man ikke kan komme til - før bankernes systemer kører.
Der er ikke nogen nyheder om banker i speciel desperation - andet end et mindre kort pengepolitisk udlån, der ikke vil gå væk.

Der er ikke for mig at se andre kilder end netop, at lortet ikke virker.

Det eneste skulle være manglen på nyheder i det hele taget. Der har i 1½ måneds tid ikke været noget, hvilket den prekære situation taget i betragtning, der skulle være.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Nå så er det nationalbanken, der har overtaget Dankort systemet!

Indlæg af Thomas Tirs Jan 21, 2014 11:32 pm

Det manglede sgu også bare!

Det er møntens omsættelighed, som man har langet ud efter.

Jeg tror ikke der er anden forklaring. Man vil ikke finde sig i, at der én gang til kan blive truet med at lægge landets dankort øde. Det kræver selvfølgelig en "opdatering". Sådan som Danske Bank har skaltet og valtet, så kan jeg ikke se, at der er anden mulighed end at overtage systemet.

En udbudsbekendtgørelse fra i fredags fra Nationalbanken
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Købmænd vil have dankortet i Nationalbankens hænder.

Indlæg af Thomas Ons Jan 22, 2014 11:11 pm

Jeg tror faktisk, at det er det, der er på vej til at blive resultatet.

Nationalbanken kan ikke blive ved med at stå og glo dumt, når møntens omsættelighed bliver udsat for det ene attentat efter det andet.

Det er en helt klar Nationalbankopgave! Bankerne har igen og igen bevist, at de ikke agter at løfte opgaven.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty IT problemer i Danske Bank

Indlæg af Thomas Tors Feb 05, 2015 2:04 pm

holder jo ALDRIG op!

Det er nøje udvalgt, hvem der skal have "fejlen".

Danske Bank har jo ingen likviditet: Den ligger og lumrer i Nationalbanken.
19000 er så det tal, de medgiver - og som ingen kan kontrollere! Det er noget flere, hvis sandheden kom frem; men det gør den jo ikke!

Der mangler jo 10 mia. på foliorammerne - ikke fordi, der er mangel på kontanter - der ligger 230 mia. på indskudsbeviser, som kundeidioterne i Danske Bank ikke kan komme til.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Der er IGEN nogen, der ikke har haft pengene klar.

Indlæg af Thomas Fre Mar 06, 2015 6:20 pm

Det er da pudsigt.

Igen Danske Bank -sjovt når man betragter nettostillingen i Nationalbanken og den pludselige efterspørgsel efter SEK.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Sv: Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

Indlæg af Sune Fre Mar 06, 2015 7:59 pm

Nets fucker deres system og du skriger DANSKE BANK..... Du har da vist drukket af natpotten igen.

Sune

Antal indlæg : 114
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Sv: Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

Indlæg af Thomas Fre Mar 06, 2015 9:23 pm

Sune skrev:Nets fucker deres system og du skriger DANSKE BANK..... Du har da vist drukket af natpotten igen.

Njaahr... det er nu nærmest, fordi Danske Bank er ude og forklaaaare.

Jeg havde egentlig troet, at det var Nordea; men..... det peger på Danske Bank....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Sv: Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

Indlæg af Sune Fre Mar 06, 2015 10:25 pm

Thomas skrev:
Sune skrev:Nets fucker deres system og du skriger DANSKE BANK..... Du har da vist drukket af natpotten igen.

Njaahr... det er nu nærmest, fordi Danske Bank er ude og forklaaaare.

Jeg havde egentlig troet, at det var Nordea; men..... det peger på Danske Bank....

Danske Bank forklarer ikke en bønne, det gør Nets. Og bl.a. forklarede de at det var alle korttyper som skulle ind over deres systemer der var ramt. Alle transaktioner direkte i egen bank (uanset bank) fungerede. Så hvis du skal pinne denne op på Danske Bank skal du vist ud i noget med at Nets fuckede hele kortverdenen op i løbet af eftermiddagen fordi Borgen bad dem om det.

Sune

Antal indlæg : 114
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014 Empty Sv: Dankortet er gået i SORT - nu igen! 20/1 2014

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum