Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

De rigeste snyder mest.

+6
Lars_HH
Shintai
KPE
Polemides
sur gammel mand
dkguy66
10 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

De rigeste snyder mest. Empty De rigeste snyder mest.

Indlæg af dkguy66 Tirs Sep 13, 2011 12:20 am

http://epn.dk/samfund/article2543617.ece

Endnu engang ser man en undersøgelse der viser at de rigeste i DK snyder så vandet driver. Samtidig med de råber på mindre skat. Så på trods af de skattelettelser de allerede har fået, så fortsætter de med at snyde. Hvad enten det er ulovlig billig underbetalt arbejdskraft, eller privat brug af firmabiler, eller kreativ import af grænsebiler, eller biler på udenlandske nummerplader. Eller så er det boligen der er ejet af firmaet, og udlejet til ejer, til en "rimelig" leje.

Der er åbenbart ikke grænser for grådigheden blandt visse grupper i samfundet. Bare sjovt at det er blandt dem, der i forvejen tjener mest, og er mest velhavende.

Beklager, men så klinger det hult når de samme grupper så råber på lavere skat, osv. De betaler jo knap nok skat i forvejen.

Men med tidligere borgmester der lejer store billige lejligheder ud til egne børn, og kreativ skattetænkning, selv hos vores politikere, så er moral efterhånden et ukendt begreb. Men det gælder måske kun for "pøblen" ?

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af sur gammel mand Tirs Sep 13, 2011 2:00 am

1. Just curious. Er det ikke dig der har været valgt som politiker for de borgerlige tidligere?
2 .Ja jeg er borgerlig.
3. Nej jeg mener ikke den nuværende regering har fortjent min stemme.
4. Kommer det bag på dig at folk i Nordsjælland er mere end almindeligt kreative....mig overrasker det i hvert fald ikke
5. Det er helt sikkert slemt. Men tag det nu med et gran salt. Der er trods alt kun 3 dage til valget.
6. Jeg har relativt ofte ansvaret for 10-15 mennesker, hvoraf langt de fleste er fra det vi prosaisk tidligere kaldte østblokken.
7. Og de udfører dag efter dag (langt de fleste af dem i hvert fald; nogen af dem har jo luret at det danske arbejdsmarked i udbredt grad også tilgodeser de der simulerer sygdom) deres arbejde på forbilledlig vis. Vel at mærke et arbejde der er fysisk meget hårdt.
8. Ja de får deres overenskomstmæssige løn.
9. Jeg går ud fra den borgmester du tænker på er Erik Fabrin...han synes umiddelbart at passe ind i profilen. Ja jeg er også forarget.

sur gammel mand

Antal indlæg : 65
Join date : 13/08/11
Age : 105

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af dkguy66 Tirs Sep 13, 2011 12:36 pm

@ sur gammel mand

1. Jo, har tidligere været borgerlig folkevalgt.
Og må tilstå at jeg er i vildrede med hvor jeg stemmer denne gang. VKO har ødelagt landet, bla med en massiv forøgelse af uligheden, der er upassende, eftersom det ikke er de dårligst stilledes skyld at vellønnede nu sidder med bagdelen i vandskorpen pga lånefinancieret overforbrug.

Men samtidig kan jeg altså ikke udstå Helle T. Hun er for "smart" efter min smag. Og alt andet end hvad man kan kalde en socialdemokrat.

Overvejede i protest at stemme taktisk på EL, da det ville tvinge S-SF og R til at samarbejde over midten i alle de sager EL ikke kan og vil deltage i. Og de er jo mange.

Men tanken om Helle T som stasminister, har altså givet mig mareridt de sidste dage. Så ender nu nok med at mit borgerlige sind vinder.
4. Det overrasker mig ikke. Det skuffer mig. ( "far er ikke gal, far er skuffet" Very Happy ) Og på sin vis er det jo fint at vi endelig ser disse kontroller også i whisky-bæltet. Når den samme gruppe borgere gang på gang brokker sig over de betaler for meget i skat, samtidig med de gang på gang snuppes i kreativ skattetænkning, og snyd og svindel, så klinger det altså hult i mine ører, og er svært at respektere.
5. Alt der kommer fra medierne tager jeg med et gran salt, problemet er bare, at det jo ikke er hverken 1, eller 2. gang at dette påvises. Og der er jo sjældent røg uden ild.

Jeg har som sådan intet at udsætte på de håndværkere der kommer hertil fra "østlandene". Jeg foretrak dog at det var danske håndværkere man først og fremmest brugte af hensyn til beskæftigelsen.

Men vi har jo også set horrible eksempler på at de udnyttes massivt. Får stillet en skurvogn til rådighed de kan bo i, vel at mærke mod en høj lejebetaling, samtidig med de underbetales. Det er vel det nærmeste vi kommer udtrykket "hvid slavehandel", og det har jeg ingen respekt for.
Men sålænge folk arbejder til danske overenskomster, er det som det skal være.

9. Desværre er nepotisme i det politiske system jo ikke et ukendt begreb. Beklageligvis føler disse folk, der har fået borgernes tillidserkendelse, sig ofte hævet over alle andre, og ikke for gode til at profitere af denne tillid, hvilket jeg finder usmageligt. Og det er ikke kun centreret i blå stue, men i hele det politiske spektrum.

Det handler vel om moral, eller mangel på samme. Men udgangspunktet må være, at hvis man pålægger andre at de skal spare, eller "beskæres" så må det gælde alle. Så kan vi bare ikke have en "overklasse" der omgår enhver regel eller lov, som kun "det jævne folk " skal følge.

Deraf også min forargelse.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Polemides Tirs Sep 13, 2011 9:38 pm

Ifølge FN er Ginikoefficienten, der er målet for landets ulighed uændret 24,7% siden 2007.
Iøvrigt er Danmark overhalet af Azerbaijan som verdens mest lige land i 2011.

http://www.visionofhumanity.org/gpi-data/#/2007/gini/

Jeg har svært ved at se den ulighed.

Polemides

Antal indlæg : 18
Join date : 31/07/11

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af dkguy66 Tirs Sep 13, 2011 10:12 pm

Hvor bliver uligheden nævnt ?

Mig bekendt omhandler ovenstående om at det gang på gang viser sig at de højtlønnede i whisky-bæltet snyder ret meget.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Polemides Ons Sep 14, 2011 1:31 pm

Du skriver jo selv:
dkguy66 skrev:
VKO har ødelagt landet, bla med en massiv forøgelse af uligheden, der er upassende, eftersom det ikke er de dårligst stilledes skyld at vellønnede nu sidder med bagdelen i vandskorpen pga lånefinancieret overforbrug.

Alle snyder - tror jeg. Det er også meget udbredt blandt lavere lønnede at lave sort arbejde. Det store problem er de enorme skatter, der gør "kreativ" tænkning til en folkesport.

Polemides

Antal indlæg : 18
Join date : 31/07/11

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af dkguy66 Ons Sep 14, 2011 2:42 pm

Jamen når du så påpeger at en FN måling viser at uligheden ikke er forøget, må jeg jo så påpege at skattetrykket, for de højeste indkomster er faldet.

men lidt underligt at du ikke på noget tidspunkt tager afstand fra det snyd, og svindel artiklen og andre artikler tiligere har påpeget.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af KPE Ons Sep 14, 2011 7:20 pm

Derfor handler det om at gøre incitamentet til snyd mindre - ikke øge det...
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Shintai Ons Sep 14, 2011 7:27 pm

Om vi så havde 1% skat ville der være nogle der snød. Nogle ville enda snyde blot der var et papir der skulle udfyldes.

Så nytter det ikke noget med de evige postuleringer om andet. Dårlig moral og etik løses ikke ved at sænke skatten.

Man skal jo blot kigge rundt omkring, specielt i lavt beskattede lande. Der er jo lige så meget snyd.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af KPE Ons Sep 14, 2011 8:32 pm

Det mener jeg så ikke. Men med 1% i skat, så går statskassen da i det mindste ikke glip af noget særligt, så netto snyderiet vil om ikke andet være mindre Very Happy

Jeg er f.eks. ret sikker på at den overvejende del af befolkningen gerne vil have garanti på deres håndværkerarbejde, hvis ikke der var så store fristelser i det sorte arbejde.

Men jeg kunne godt tænke mig at undersøge din påstand om at lavt beskattede lande har lige så meget snyd. Har du nogle links, eller lignende der beskriver/dokumenterer dette?
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Shintai Ons Sep 14, 2011 9:09 pm

Jeg har personlig erfaring fra venner, familie samt tilbud selv fra håndværkere, butikker (Specielt arkaderne i Mong Kok.) og andet i f.eks. i Hong Kong. Der er skatten jo ultra lav, hvorfor snyder folk så stadig? Samme kan siges i USA hvor det decideret er massivt udbredt via illegale indvandere især.

Virksomheder laver jo det samme. De er jo først tilfredse med 0%. Ofte vil de faktisk hellere have fradrag og ender med negativ skat på den måde med et postuleret tab. Hvilket man jo kan se som effekt af transfer pricing og andet.

Man har også i Tyskland en massiv mængde sort arbejde. Der har man så prøvet at sænke skatten, mere kontrol osv, men uden effekt.

70% af danskerne mener at sort arbejde er i orden. Blandt 18-29-årige er andelen på 84%

Det er et helt banalt kulturelt problem. Det er jo ikke meget anderledes, end de fleste mener det er helt ok at "stjæle" på nettet via piratkopier osv.

(pct. af BNP):
Grækenland - 28,2%
Italien - 25,7%
Spanien - 22%
Portugal - 21,9%
Belgien - 21%
Norge - 18,4%
Sverige - 18,3%
Danmark - 17,3%

Skat og sort arbejder hænger bare ikke sammen som sådan. Håndværkerfradraget har jo heller ikke rykket en meter.

A UCLA study showed that a weak economy in the state of California was the result of more than two million workers who were receiving their pay off the books without paying taxes

The "unreported economy" consists of those economic activities that circumvent or evade the institutionally established fiscal rules as codified in the tax code. A summary measure of the unreported economy is the amount of income that should be reported to the tax authority but is not so reported. A complementary measure of the unreported economy is the "tax gap", namely the difference between the amount of tax revenues due the fiscal authority and the amount of tax revenue actually collected. In the U.S. unreported income is estimated to be $2 trillion resulting in a "tax gap" of $450–$500 billion
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af KPE Ons Sep 14, 2011 9:49 pm

Har du links til disse kilder?

Det klassiske problem er jo den med håndværkeren og direktøren der begge betaler topskat (lad os sige 66% for at gøre regnestykket nemt). Direktøren skal tjene 9000 for at kunne betale håndværkeren 3000. Håndværkeren skal tjene de 3000 for at få udbetalt 1000. Dertil kommer der moms oveni, så det kan vel ikke undre nogen at der sker afvigelser i et sådant system. Så hvad kan man gøre udover at give et relativt lavt fradrag på 15.000 - hvilket jeg vil mene er et skridt på vejen.

Vores skatte niveau er simpelthen for højt - det er min mening. Jeg tror det skal meget længere ned, ikke bare lidt, men meget, før det giver mening for den gennemsnitlige dansker. Det er måske også derfor at moralen er på tilbagetog i Danmark (84% blandt unge). Se bare HTS og Kinnock - de legitimerer jo nærmest sort arbejde og skatte fusk.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Shintai Ons Sep 14, 2011 10:28 pm

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/chronicle/archive/2005/09/28/BUG92EURPQ1.DTL&type=business

http://ideas.repec.org/p/pra/mprapa/29672.html

http://ideas.repec.org/p/pra/mprapa/19564.html

http://politiken.dk/erhverv/article788712.ece

http://www.italy.dk/samfund/sort.htm

Din holdning viser jo netop den komplet manglede forståelse for det grundlæggende problem. Lav skat giver ikke mindre sort arbejde. Det er præcis det samme med piratkopier med spil, film og musik. Det er helt upåvirket uanset prisen og tilgængeligheden for den lovlige vare.

Hvis lav skat var løsningen, hvor er der så massivt sort arbejde og salg i f.eks. USA og Hong Kong? Du har sikkert intet svar, for der er intet vedrørende skatten på det punkt til trods for hvad din guru siger.

De rigeste snyder mest. 5547

Er skatten ikke højere i Østrig? Og skatten er jo meget lav i f.eks. Grækenland. De er på niveau med Irland. Men de har meget mere sort arbejde, hvilket jo er en direkte modsætning til dit postulat. Samme kan siges om Danmark vs Belgien osv.

Nåå, skal HTS nu også beskyldes for sort arbejde? Kom nu tilbage til den virkelige verden. Du har vidst taget LA forslaget med fri hash lidt for bogstaveligt.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Lars_HH Ons Sep 14, 2011 10:58 pm

http://www.rff.dk/files/RFF-site/Publikations%20upload/Newsletters/Dansk/nyedsbrev%20juni%202010.PDF

Selvfølgelig køber rige mest sort arbejde, da de generelt tilkøber flere serviceydelser. Problemet opstår jo for dem der ikke har mulighed for at give og tage sort arbejde, lavt uddannede offentligt ansatte eksempelvis.

Du beskriver jo bare den forskudte laffer-kurve

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Shintai Ons Sep 14, 2011 11:00 pm

Kan tilføje andelen af sort arbejde er 14% af BNP i Hong Kong. Tæt på Danmark. Hvis lav skat og økonomisk frihed skulle udrydde sort arbejde, Så burde Hong Kong stort set have 0.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Lars_HH Ons Sep 14, 2011 11:28 pm

Jojo, men helt konkret har murermesteren da større fordel af den end pædagogen, da pædagogen aldrig kan lave sort arbejde eller køre rundt i sin gulplade bil

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af grunj Tors Sep 15, 2011 12:22 am

dkguy66 skrev:
Der er åbenbart ikke grænser for grådigheden blandt visse grupper i samfundet. Bare sjovt at det er blandt dem, der i forvejen tjener mest, og er mest velhavende.
Jeg er egentlig fortaler for at når vi en gang er blevet enige om hvad skatten skal være, skal man sgu osse betale den. Du gør imidlertid en effektiv sag ud af at overbevise mig om det modsatte.

Som efterhånden relativt højtlønnet godt på vej ud af den reproduktive alder bliver jeg sgu ærlig talt pissed over at blive skudt i skoene at jeg er grådig når jeg synes at når jeg yder et arbejde er der sælges internationalt for mange millioner om året, så har jeg ret til som minimum tak for den indsats jeg yder. Du gør imidlertid en dyd ud af at håne og spotte de højtydende gang på gang på gang.

Og dér, lige netop dér, forsvinder min solidaritet med resten af samfundet. Hvis i ikke vil anerkende at jeg yder en indsats ud over det normale, har evner ud over det normale og har investeret mange år ud over det normale på blive så højtydende, hvorfor i al verden skulle jeg så være solidariske med jer?

I så fald, hvorfor skulle jeg da have problemer med at tage hvad jeg kan slippe af sted med?

Og så alligevel ville jeg gerne at det var anderledes. Jeg synes bare ikke at det er rimeligt at der ikke er et afkast og at der ikke er nogen der vil give mig et nap med når jeg har brug for hjælp. Der er ingen hjælp at hente når de højtuddannede skal have børn midt i 30'erne og fertiliteten er presset til det yderste fordi de investerede de unge år i at dygtiggøre sig. Det må de klare selv synes svaret at være. Når vi taler børnecheck: De højtlønnede må klare sig selv har dr lige fundet ud af. Når slut lånet skal betales tilbage er det med topskat. Tak for hjælpen. Bilen til arbejde for at få dagligdagen til hænge sammen... Don't mention the war! Og så hovedet på sømmet skat: De "rige" (aka højtlønnede) kan saagtens betale lidt mere, for de bredeste skuldre... Det klarer de nok. Og det gør de nok også. Men hvorfor faen skulle de når de bare kan lade stå til?

dkguy66 skrev:
Beklager, men så klinger det hult når de samme grupper så råber på lavere skat, osv. De betaler jo knap nok skat i forvejen.
http://www.skm.dk/tal_statistik/indkomstfordeling/689.html

Bemærk at der 710.000 danskere, der er oppe marginalskatteklasse 50-59 "knap nok betaler skat"! Det er dem du pisser på når du højt og vidt klandrer dem for at være grådige og ikke yde deres og "knap nok betaler skat". Langt de fleste af dem er højst sandsynligt forældre, der forsøger at skaffe et udkomme til deres børn.

Bemærk desuden at denne "marginalskat" ikke inderholder med eller modregninger:
http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/2011/Valg/2011/09/13/160730.htm
http://www.kk.dk/?sc_itemID=%7B5EFEEA5C-6664-428D-99B7-1E13C89659FA%7D
http://www.kk.dk/Borger/Borgerservice/Selvbetjening/BoligOgForbrug/AnsoegningOmBoligstoette.aspx
http://www.su.dk/SULaan/Sider/default.aspx


grunj

Antal indlæg : 16
Join date : 02/11/08

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af KPE Tors Sep 15, 2011 12:41 am

Som du kan se her, så er det jo netop fradraget (mindre skat), der gør at man kan skabe et incitament til at få sit arbejde udført hvidt. Selvfølgelig hænger de reelle omkostninger til arbejdet sammen med om det udføres sort eller hvidt. Med andre ord, ingen skat på arbejdet - større incitament til at få det lavet hvidt.
http://i.pol.dk/erhverv/article1021385.ece

Nåå, skal HTS nu også beskyldes for sort arbejde? Kom nu tilbage til den virkelige verden. Du har vidst taget LA forslaget med fri hash lidt for bogstaveligt.
Nej, det var ikke lige sort arbejde jeg tænkte på i den forbindelse. Det var mere den moral man udviser ved at stå i spidsen for et parti der ønsker at "de andre" skal betale. Det passer jo glimrende med hendes egen praksis...

Men det er sjovt som du bliver personlig hver gang man trykker lidt på dit ømme punkt.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af KPE Tors Sep 15, 2011 1:10 am

@grunj:
Jeg er meget enig i dit synspunkt her. Det virker nogle gange som om man blot er hjernedødt skaffedyr til en teenager flok der skriger på mere og mere. Der kunne sagtens udvises en lidt større respekt for dem der bidrager med en pæn netto indbetaling til fællesskabet. Hermed ikke sagt en respekt i forhold til indbetalingen, men i det mindste blot en respekt for at man ikke nødvendigvis er grådig, selvfed og selvtilstrækkelig. Men det er åbenbart opfattelsen af de 680.000 "rige" her i landet.

Men det sjove er sku at det oftest er Social Kammaraterne der udfører det sorte arbejde, henter varer i tyskland, og snyder med dagpenge o.s.v.
Alle de almindeligt kendte "fiduser". Min kone arbejder på en produktionsvirksomhed, hvor der er masser af tilbud fra den røde blok om sort arbejde, mens de samtidigt går ind for en højere beskatning af millionærerne. Tjaaaa, moral er godt, og dobbeltmoral er jo som bekendt dobbelt så godt. I min verden er det ikke dobbelt moral, blot asocialt.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Marovingian Fre Sep 16, 2011 2:14 am

Det er vel meget naturligt ... rige har flere muligheder (pga en mere divers privatøkonomi) og mere incitament til at snyde.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Moriarty Fre Sep 16, 2011 9:36 pm

Marovingian skrev:Det er vel meget naturligt ... rige har flere muligheder (pga en mere divers privatøkonomi) og mere incitament til at snyde.

Derudover er det velkendt at der i lederstillinger er en større andel af folk med dyssocial personlighedsstruktur (det man i gamle dage kaldte psykopati). De har ikke en dårligere moral end os andre, de har nemlig slet ingen.

Samtidig har selve kulturen i det højere erhvervsliv en socialiserende effekt på folk, man lærer simpelthen at bekymre sig mindre om andre.

Moriarty

Antal indlæg : 15
Join date : 01/08/11

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Lars_HH Fre Sep 16, 2011 10:40 pm

Moriarty skrev:

Derudover er det velkendt at der i lederstillinger er en større andel af folk med dyssocial personlighedsstruktur (det man i gamle dage kaldte psykopati). De har ikke en dårligere moral end os andre, de har nemlig slet ingen.

Samtidig har selve kulturen i det højere erhvervsliv en socialiserende effekt på folk, man lærer simpelthen at bekymre sig mindre om andre.

Har du nogle videnskabelige kilder på dine påstande?

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Gæst Fre Sep 16, 2011 11:17 pm

Shintai skrev:Kan tilføje andelen af sort arbejde er 14% af BNP i Hong Kong. Tæt på Danmark. Hvis lav skat og økonomisk frihed skulle udrydde sort arbejde, Så burde Hong Kong stort set have 0.

Der er vist noget med at mennesker i praksis ikke kan relatere sig ift. større grupper end ca. 80 mennesker. Måske ligger det simpelthen ikke i mennesket natur at betale løbende afgifter til en eller anden højere sag langt udenfor primærgruppen?

Systemer med lave "bytteforhold", når tjenesteydelser skal indkøbes af allerede beskattede penge, virker heller ikke særligt naturlige? Kunne man forestille sig hulemanden, der gang på gang dukker op på den samme markedsplads med 3 skind, hvoraf de to første straks inddrages som "afgift", hvorefter han allernådigst får lov at prøve at bytte det tredje?

Jeg tror, at man skal tænke sig meget om, når man opbygger skattesystemer. De skal på en eller anden måde laves sådan, at der kun "tages" en relativt lille del til samfundskagen ad gangen. Spørgsmålet er nok grundlæggende, om skatten kun skal kunne hjælpe de trængende til de allervigtigste basale fornødenheder - eller om den også skal fungere som en kunstig omfordelingsmekanisme mht. at tildele forbrugsgoder til folk, som reelt ikke kunne skaffe disse ved egen indsats?

Dernæst er der et helt andet problem: Nordboerne er gamle bondesamfund og derfor vænnet til en høj form for solidaritet, hvor alle lægger sig i selen og i øvrigt relativt passivt accepterer "røveri" fra statens side. Hvis der i det nuværende bl.a. multikulturelle samfund pludseligt opstår nærmest professionelle momsfuskere og nassere i parallelsamfund, så revner solidariteten fuldkommen.

Skat bliver aldrig frivillig, så længe pengene forsvinder ud af primærgruppen hen til en eller anden myndighed. Eller de overstiger meget mere end 10 %.

Jeg har i øvrigt svært ved at se, at skattesnyderi med polske arbejdere reelt er værre ned at omgå indkøb af dyre vesteuropæiske varer ved at købe billige kinesiske varer. Ved at købe de kinesiske varer viser man jo i praksis, at man ikke er villig til selv at betale prisen for de gode løn og aftaleforhold, som arbejdsmarkedets parter er kommet frem til lokalt. Det er da meget værre, da man direkte tager naboens arbejde fra ham.

/BF


Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Moriarty Lør Sep 17, 2011 2:00 pm

http://www.saxo.com/dk/item/sanne-udsen-psykopater-i-jakkesaet-e-bog.aspx?adgroupid=270162911&gclid=CLexwNSPpKsCFcRXmAodL2pn2w

jeg vil da forslår ovenstående bog.



http://www.abcnyheter.no/borger/borgermeninger/090702/psykopater-i-politikk-og-ledelse

Det er udbredt viden selv blandt lægfolk.

Moriarty

Antal indlæg : 15
Join date : 01/08/11

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Shintai Man Sep 19, 2011 4:04 pm

Måske ikke det bedste eksempel men alligevel:

http://ekstrabladet.dk/112/article1623259.ece

Selv så meget fusk og bedrag bliver jo reelt ikke skraffet. Manden har vel stadig sit gods, stadig alle sine ting osv. Og kan forsætte som han altid har gjort.

Hvis sagerne ikke bliver politiske, så kan de jo som regel forsætte som altid.

Men det er vel blevet en trend:
http://www.24.dk/article.jsp?articleId=5425
http://epn.dk/privat/article2389071.ece
http://avisen.dk/velhavende-danskere-snyder-i-skat_142328.aspx
http://www.dinepenge.dk/bil/paene-folk-snyder-med-biler-koebt-i-udlandet

Det kan man så tænke lidt over, når man så læser dette:
http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/215466/skattefar_har_40_milliarder_til_gode.html
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

De rigeste snyder mest. Empty Sv: De rigeste snyder mest.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum