Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Riksbanken har nu "opdaget" at store banker er farlige.

Go down

Riksbanken har nu "opdaget" at store banker er farlige. Empty Riksbanken har nu "opdaget" at store banker er farlige.

Indlæg af Thomas Tors Nov 28, 2013 3:10 pm

Det tro pokker

Sverrig har 4 banker af Danske Banks størrelse og en økonomi, der er ca. dobbelt så stor.

Årsagen er nok, at de svenske banker bliver nød til at trække sig tilbage fra udlandet - ellers bliver deres datterbanker erklæret konkurs af de lokale myndigheder. Meeeen indskyderne i disse banker er jo som bekendt bankerne selv. Her tror jeg f.eks. Letlands regering ikke vil være helt glad for at garantere for svenske bankers indskud - og så må "indskyderne" - dvs. svenske banker tage tab - ja udover "egenkapitalen".

Jeg tror så også, at det er den besked Danske Bank har fået i Irland.

Det vil man jo ikke tale alt for højt om, så man ævler om noget, der nok er rigtigt; men irrelevant. Bankerne går nemlig ned læææænge inden vi når til de svenske boligejere. Det kunne være Finland eller Litauen, der har været så perfide at antyde noget lignende. Det bliver ikke så lidt af et problem, fordi Finland, Estland og Litauen bruger EUR - og her vil det nok automatisk komme ind under ECB og den Centrale Bankinspektion.

Bare tænk på, hvad det vil koste de svenske banker - at skulle ud af Estland, Litauen og Finland samtidig. De banker går ned omgående - skide være med at de er insolvente - det er banker jo - men de kan ikke få deres indskudte midler ud. Det bliver lissom med Rusland og Cypern - bare meget, meget værre. Sverrig kan ganske enkelt ikke dække, at bare én af bankerne går konkurs - alene den omstændighed at den svenske udlandsgæld ikke er den mindste i forvejen - og når så tilgodehavenerne siger PUFF, så har Sverrig ikke kreditværdighed - og da de heller ikke er med i EUR zonen, så er der ikke nogen hjælp at hente. Al den garanti Riksbanken kan stille, den har de stillet i forhold til Danmark og Nordea.

Jeg spøger faktisk ikke når jeg siger, at Skåne, Halland og Gulland kan erhverves - endog meget billigt - faktisk med et tilskud. Om det tilskud er stort nok, det er endnu uklart; men jeg tvivler.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum