Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Opsvinget et fatamorgana.

+3
Plyds
klogeaage 35
Thomas
7 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Lør Okt 26, 2013 9:41 pm

Det kan da for Helvede ikke undre nogen!

Jeg har sagt det så tit: Forbrugerne er børnefamilier i klamme små ejerlejligheder i København - insolvente og illikvide. De har ingen penge og får det heller aldrig.

Bilsalget er lala. Men de biler, der sælges er væsentlig mindre end de rædselsfulde pansrede mandskabsvogne for få år siden.

Samtidig er det jo ikke fordi importpriserne stiger med raketfart!

Pensionister bruger ikke mere på værtshusene, fordi de går på pension.

Der kommer ikke gang  i økonomien før vi får slagtet flextumperne og taget tabene.

Men det er jo heller ikke planen: Planen er at eksportere os ud af skidtet - det kan vi nok også godt; men det hjælper ikke noget på forbruget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af klogeaage 35 Lør Okt 26, 2013 10:33 pm

Thomas skrev:Det kan da for Helvede ikke undre nogen!

Jeg har sagt det så tit: Forbrugerne er børnefamilier i klamme små ejerlejligheder i København - insolvente og illikvide. De har ingen penge og får det heller aldrig.

Bilsalget er lala. Men de biler, der sælges er væsentlig mindre end de rædselsfulde pansrede mandskabsvogne for få år siden.

Samtidig er det jo ikke fordi importpriserne stiger med raketfart!

Pensionister bruger ikke mere på værtshusene, fordi de går på pension.

Der kommer ikke gang  i økonomien før vi får slagtet flextumperne og taget tabene.

Men det er jo heller ikke planen: Planen er at eksportere os ud af skidtet - det kan vi nok også godt; men det hjælper ikke noget på forbruget.




Troede sgu Fyn var et univers uden forbindelse til omverden
De eksport/import virksomheder jeg har informationer om , melder afbestilte ordrer an masse.



.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Lør Okt 26, 2013 11:03 pm

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:Det kan da for Helvede ikke undre nogen!

Jeg har sagt det så tit: Forbrugerne er børnefamilier i klamme små ejerlejligheder i København - insolvente og illikvide. De har ingen penge og får det heller aldrig.

Bilsalget er lala. Men de biler, der sælges er væsentlig mindre end de rædselsfulde pansrede mandskabsvogne for få år siden.

Samtidig er det jo ikke fordi importpriserne stiger med raketfart!

Pensionister bruger ikke mere på værtshusene, fordi de går på pension.

Der kommer ikke gang  i økonomien før vi får slagtet flextumperne og taget tabene.

Men det er jo heller ikke planen: Planen er at eksportere os ud af skidtet - det kan vi nok også godt; men det hjælper ikke noget på forbruget.



Troede sgu  Fyn var et univers uden forbindelse til omverden
De eksport/import virksomheder jeg har informationer om , melder afbestilte ordrer en masse.



.
Den fangede jeg ikke! Er det, der bliver afbestilt:

1) Er det sådan, at det er købsordrer på varer til forbrug i Danmark?
2) Eksportordrer?

Ingen af delene ville undre mig: På eksporten er der jo nok af ophørsudsalg rundt omkring - og steder, hvor man revurderer lønniveauet, når man nu ikke har penge til investeringer.

Import af forbrugsgoder er næppe en brillant idé for tiden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af klogeaage 35 Lør Okt 26, 2013 11:32 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:Det kan da for Helvede ikke undre nogen!

Jeg har sagt det så tit: Forbrugerne er børnefamilier i klamme små ejerlejligheder i København - insolvente og illikvide. De har ingen penge og får det heller aldrig.

Bilsalget er lala. Men de biler, der sælges er væsentlig mindre end de rædselsfulde pansrede mandskabsvogne for få år siden.

Samtidig er det jo ikke fordi importpriserne stiger med raketfart!

Pensionister bruger ikke mere på værtshusene, fordi de går på pension.

Der kommer ikke gang  i økonomien før vi får slagtet flextumperne og taget tabene.

Men det er jo heller ikke planen: Planen er at eksportere os ud af skidtet - det kan vi nok også godt; men det hjælper ikke noget på forbruget.



Kontra ordre af tidligere bestilling.....sådan så neutralt som det kan skrives.....
Der skal som dit emnestart fortæller: Ingen juhuuu investeringer fra dem jeg omgåes/observerer på af "lønslaver".
Kan ikke tilføje mere :-))



.



Hvem



Troede sgu  Fyn var et univers uden forbindelse til omverden
De eksport/import virksomheder jeg har informationer om , melder afbestilte ordrer en masse.



.
Den fangede jeg ikke! Er det, der bliver afbestilt:

1) Er det sådan, at det er købsordrer på varer til forbrug i Danmark?
2) Eksportordrer?

Ingen af delene ville undre mig: På eksporten er der jo nok af ophørsudsalg rundt omkring - og steder, hvor man revurderer lønniveauet, når man nu ikke har penge til investeringer.

Import af forbrugsgoder er næppe en brillant idé for tiden.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af klogeaage 35 Lør Okt 26, 2013 11:35 pm

.



Kontra ordre af tidligere bestilling.....sådan så neutralt som det kan skrives.....
Der skal som dit emnestart fortæller: Ingen juhuuu investeringer fra dem jeg omgåes/observerer på af "lønslaver".
Kan ikke tilføje mere :-))




"Smartphone" svar under arbejds medfør :-))
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Plyds Søn Okt 27, 2013 10:21 am

Thomas skrev:Det kan da for Helvede ikke undre nogen!

Jeg har sagt det så tit: Forbrugerne er børnefamilier i klamme små ejerlejligheder i København - insolvente og illikvide. De har ingen penge og får det heller aldrig.

Bilsalget er lala. Men de biler, der sælges er væsentlig mindre end de rædselsfulde pansrede mandskabsvogne for få år siden.

Samtidig er det jo ikke fordi importpriserne stiger med raketfart!

Pensionister bruger ikke mere på værtshusene, fordi de går på pension.

Der kommer ikke gang  i økonomien før vi får slagtet flextumperne og taget tabene.

Men det er jo heller ikke planen: Planen er at eksportere os ud af skidtet - det kan vi nok også godt; men det hjælper ikke noget på forbruget.
Ja det er da et fatamorgana - groft understøttet af vestagers spindoktorer med flere.

Der går da mange år inden der kommer gang i forbruget igen. Det er da logisk, når man i husholdningerne går fra et gældsfinansieret forbrug til et opsparingsfinansieret forbrug. Der kan vel let gå 10 år fra skiftet finder sted, til forbruget kommer op igen, men det vil aldring nå tidligere tiders højder.

Der er en kraftig underliggende trend om, at overforbrug er YT, og genbrug er ind. Folk handler brugt mellem hinanden i stor stil, og det kaster jo ikke noget af sig, hverken på dankortene eller moms m.v.

I det hele taget har folk jo også købt så meget under festen, at de vel reelt ikke har brug for mere, ud over ædelse og en ny bil, når den gamle er slidt, eller blevet for dyr at køre i. Så det høje bilsalg afspejler i høj grad et skifte fra benzinslugerne til små økonomibiler. Bortset fra alle blærerøvene med små tissemænd, som stadig har behov for en 4 WD Audi for at stive deres direktørimage af, da det er mere af navn end af gavn.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af ren_øko Søn Okt 27, 2013 12:21 pm

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:Det kan da for Helvede ikke undre nogen!

Jeg har sagt det så tit: Forbrugerne er børnefamilier i klamme små ejerlejligheder i København - insolvente og illikvide. De har ingen penge og får det heller aldrig.

Bilsalget er lala. Men de biler, der sælges er væsentlig mindre end de rædselsfulde pansrede mandskabsvogne for få år siden.

Samtidig er det jo ikke fordi importpriserne stiger med raketfart!

Pensionister bruger ikke mere på værtshusene, fordi de går på pension.

Der kommer ikke gang  i økonomien før vi får slagtet flextumperne og taget tabene.

Men det er jo heller ikke planen: Planen er at eksportere os ud af skidtet - det kan vi nok også godt; men det hjælper ikke noget på forbruget.



Troede sgu  Fyn var et univers uden forbindelse til omverden
De eksport/import virksomheder jeg har informationer om , melder afbestilte ordrer an masse.



.
Sjovt. Den multinationale exportvirksomhed jeg er ansat i på fyn har historisk aldrig haft bedre ordrebøger end nu.
Det samme gælder mange af vores underleverandøre.
Exporten har det fint!!! det redder nok bare ikke noget på den lange bane.

R

ren_øko

Antal indlæg : 60
Join date : 31/07/11

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Søn Okt 27, 2013 1:28 pm

Plyds skrev:
Thomas skrev:Det kan da for Helvede ikke undre nogen!

Jeg har sagt det så tit: Forbrugerne er børnefamilier i klamme små ejerlejligheder i København - insolvente og illikvide. De har ingen penge og får det heller aldrig.

Bilsalget er lala. Men de biler, der sælges er væsentlig mindre end de rædselsfulde pansrede mandskabsvogne for få år siden.

Samtidig er det jo ikke fordi importpriserne stiger med raketfart!

Pensionister bruger ikke mere på værtshusene, fordi de går på pension.

Der kommer ikke gang  i økonomien før vi får slagtet flextumperne og taget tabene.

Men det er jo heller ikke planen: Planen er at eksportere os ud af skidtet - det kan vi nok også godt; men det hjælper ikke noget på forbruget.
Ja det er da et fatamorgana - groft understøttet af vestagers spindoktorer med flere.

Der går da mange år inden der kommer gang i forbruget igen. Det er da logisk, når man i husholdningerne går fra et gældsfinansieret forbrug til et opsparingsfinansieret forbrug. Der kan vel let gå 10 år fra skiftet finder sted, til forbruget kommer op igen, men det vil aldring nå tidligere tiders højder.

Der er en kraftig underliggende trend om, at overforbrug er YT, og genbrug er ind. Folk handler brugt mellem hinanden i stor stil, og det kaster jo ikke noget af sig, hverken på dankortene eller moms m.v.

I det hele taget har folk jo også købt så meget under festen, at de vel reelt ikke har brug for mere, ud over ædelse og en ny bil, når den gamle er slidt, eller blevet for dyr at køre i. Så det høje bilsalg afspejler i høj grad et skifte fra benzinslugerne til små økonomibiler. Bortset fra alle blærerøvene med små tissemænd, som stadig har behov for en 4 WD Audi for at stive deres direktørimage af, da det er mere af navn end af gavn.
Både og.......

Tidsskalaen er jeg nogenlunde enig i +/- et par år. Vi har set et i store træk før i 1930'erne. Der er egentlig ikke tegn til oprustning nogen steder.

Problemet ligger faktisk ikke i forbruget! Det er i investeringerne. Der er ikke ret mange profitable investeringer, der byder sig til.
Der er nogle interessante infrastrukturelle investeringer, der ligger - jeg mener ikke i Sydeuropa, for dér er de gennemført (alt for dyrt; men gennemført) - det er nord for Rhinen.

Historien gentager sig - bare ikke på helt samme måde. Den væsentlige forskel er at Europas væsentligste land Tyskland er under kontrol.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Søn Okt 27, 2013 1:37 pm

ren_øko skrev:
klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:Det kan da for Helvede ikke undre nogen!

Jeg har sagt det så tit: Forbrugerne er børnefamilier i klamme små ejerlejligheder i København - insolvente og illikvide. De har ingen penge og får det heller aldrig.

Bilsalget er lala. Men de biler, der sælges er væsentlig mindre end de rædselsfulde pansrede mandskabsvogne for få år siden.

Samtidig er det jo ikke fordi importpriserne stiger med raketfart!

Pensionister bruger ikke mere på værtshusene, fordi de går på pension.

Der kommer ikke gang  i økonomien før vi får slagtet flextumperne og taget tabene.

Men det er jo heller ikke planen: Planen er at eksportere os ud af skidtet - det kan vi nok også godt; men det hjælper ikke noget på forbruget.


Troede sgu  Fyn var et univers uden forbindelse til omverden
De eksport/import virksomheder jeg har informationer om , melder afbestilte ordrer an masse.



.
Sjovt. Den multinationale exportvirksomhed jeg er ansat i på fyn har historisk aldrig haft bedre ordrebøger end nu.
Det samme gælder mange af vores underleverandøre.
Exporten har det fint!!! det redder nok bare ikke noget på den lange bane.

R
Det er faktisk helt typisk i en omstilling - nogen klar sig strålende andre har svære problemer - mellemvaren er der næsten ikke. Det er også det problem regeringen står i! Det er at skabe en balance mellem nedlukninger og ekspansion og holde beskæftigelsen. Hidtil har vi ikke set den store arbejdsløshed. Den kan komme med en rationalisering af det offentlige; her kommer den offentlige sektors noget ringere reaktionstid os til hjælp.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Gæst Søn Okt 27, 2013 1:59 pm

Omvendt så har vi historisk mange dårlige betalere i Udkantdanmark.

Her vil der dog omvendt ske det, at de off. kasser rammes hårdt, når boligejerne skal til at betale den "korrekte" ejendomsskat. Jeg har mange gange undret mig, hvordan "ejendomsværdierne" kan være 2 til 3 gange højere end de faktiske handelspriser. Og så taler vi ikke engang om de områder, hvor alt er usælgeligt = 0 kr. i ejendomsværdi.

PS. Ejendomsværdi er her ment som bolig- og jordskatter.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Søn Okt 27, 2013 2:41 pm

BamsesFar skrev:Omvendt så har vi historisk mange dårlige betalere i Udkantdanmark.

Her vil der dog omvendt ske det, at de off. kasser rammes hårdt, når boligejerne skal til at betale den "korrekte" ejendomsskat. Jeg har mange gange undret mig, hvordan "ejendomsværdierne" kan være 2 til 3 gange højere end de faktiske handelspriser. Og så taler vi ikke engang om de områder, hvor alt er usælgeligt = 0 kr. i ejendomsværdi.

PS. Ejendomsværdi er her ment som bolig- og jordskatter.

/BF
Det ér et problem, at ejendomvurderingerne er smadret. At "Udkantsdanmark" har problemer med ejendomssalget og ejendomsvurderingerne skyldes jo den manglende finansiering. Ejendommene på Lolland er jo langt fra usælgelige; men kridternes grænse på ½ mio. er forkert, fordi den ligger dobbelt så højt som ejendommenes handelsværdi, hvis handlerne kan finansieres.

Hovedstadens problemer skyldes overfinansiering.

Det egentlige problem ved ejendomsvurderingen er, at finansieringen har destrueret markedet, så begrebet markedsværdi et blevet til noget nonsens. Derfor er en ejendomsvurdering for praktiske formål umulig.
Vi har set det på landbrugsejendomme, hvor man arbitrært og centralt fastsætter en ejendomsværdi ud fra nogle afkastbetragtninger. Det kommer så i problemer, når flæskepriserne retter sig; men det er ikke værre end at så laver man bare nogle nye, der passer +/- 10-20%, som er en tilstrækkelig præcision.

Man forsøger tilsyneladende at gøre noget lignende på udlejningsejendomme; men det støder ind i bankernes insolvens, fordi den yderste tredjedel er uhjælpelig tabt; men den hænger småbanker som oftest på. Du kan se det af Finanstilsynets tilsynsrapporter: Man tager de 30-50 største engagementer, der står for mellem 1/3 og ½ af udlånet. Her er man lykkelig hvis man har konstateret 10 engagementer, der er foretaget reservationer på.

Ejerboligerne er komplet håbløse: En klam ejerlejlighed på 50 kvm beliggende i et udpræget kriminelt kvarter er 1-2 millioner "værd"; og desværre også som standard og udgangspunkt overbelånt.
Glem boligerne udenfor København - og til dels - Århus: De er rimelig enkle og de kan kappes ned med en procentsats.
At der er mange dårlige betalere i "Udkantsdanmark" skyldes at disse er uinteressante for bankerne, hvorfor de ikke forsøger at holde disse betalere flydende.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Gæst Søn Okt 27, 2013 3:07 pm

Thomas skrev:At "Udkantsdanmark" har problemer med ejendomssalget og ejendomsvurderingerne skyldes jo den manglende finansiering. Ejendommene på Lolland er jo langt fra usælgelige; men kridternes grænse på ½ mio. er forkert, fordi den ligger dobbelt så højt som ejendommenes handelsværdi, hvis handlerne kan finansieres.
En arbitrær grænse på 0,5 mio. kr. er selvfølgeligt forkert. På den anden side, så rammer den nok relativt præcist en pragmatisk tilgang = tingene er billige nu, fordi de potentielle købere hverken kan eller vil nedbetale og fordi gensalg om 20 til 30 år ser håbløst ud. Ergo hænger realkreditten på et værdiløst aktiv og 100% gæld til den tid. Det vil man selvfølgeligt ikke.

Omvendt rækker lønningerne i Udkantdanmark meget længere. De har jo samme mindsteløn som københavnerne (også en sådan ikke eksisterer officielt). Derudover er der jo masser af middelklasse tilbage derude. Så de skal bare - som de første - til at lære at spare op inden køb af fast ejendom.

Endeligt har vi et pantebrevsmarked.


Jeg mener altså ikke, at ejendomme i Udkantdanmark ikke kan sælges på grund af finansieringen - men fordi at der simpelthen intet pant er på sigt. Dvs. køberne må påtage sig mere risiko = kontant handel / pantebrev / meget stor opsparing (300.000 til 400.000 vil række langt).


/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af doctor Søn Okt 27, 2013 3:55 pm

http://www.business.dk/global/verden-glimter-af-guld
http://www.business.dk/global/verden-glimter-af-guld skrev: Det er første gang siden 2007, at de gennemsnitlige formuer er over 50.000 dollar, og Danmark ligger lunt placeret med nettoformuer, hvor al gæld er trukket fra, på hele 255.000 dollar. Det er lige så meget som 1,4 mio. kr. per voksen person, hvor opsparing i boliger og på pensioner også er talt med.


Danskerne verdens tiende rigeste


Det placerer Danmark som verdens tiende rigeste befolkning. Formuerne herhjemme er tilmed steget med ti procent siden midten af sidste år, hvilket er den 12. største fremgang i verden.

Det er bl.a. stigende priser på boliger, højere aktiekurser og øget pensionsopsparing, der har fedet danskeres sparegrise så meget op.
Og som jeg meget hurtigt lærte af jer i 2008, så er det jo desværre sådan, at når nogen har en formue, så er der andre der har en gæld.
Det bliver dyrt for den kommende generation at servicere den kæmpe gæld, som de formuende har i boliger og pensioner. Pensionerne skulle helst ikke overstige det beløb som de ældre har behov for i alderdommen, men det gør de i mange tilfælde.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Søn Okt 27, 2013 5:35 pm

BamsesFar skrev:
Thomas skrev:At "Udkantsdanmark" har problemer med ejendomssalget og ejendomsvurderingerne skyldes jo den manglende finansiering. Ejendommene på Lolland er jo langt fra usælgelige; men kridternes grænse på ½ mio. er forkert, fordi den ligger dobbelt så højt som ejendommenes handelsværdi, hvis handlerne kan finansieres.
En arbitrær grænse på 0,5 mio. kr. er selvfølgeligt forkert. På den anden side, så rammer den nok relativt præcist en pragmatisk tilgang = tingene er billige nu, fordi de potentielle købere hverken kan eller vil nedbetale og fordi gensalg om 20 til 30 år ser håbløst ud. Ergo hænger realkreditten på et værdiløst aktiv og 100% gæld til den tid. Det vil man selvfølgeligt ikke.

Omvendt rækker lønningerne i Udkantdanmark meget længere. De har jo samme mindsteløn som københavnerne (også en sådan ikke eksisterer officielt). Derudover er der jo masser af middelklasse tilbage derude. Så de skal bare - som de første - til at lære at spare op inden køb af fast ejendom.

Endeligt har vi et pantebrevsmarked.


Jeg mener altså ikke, at ejendomme i Udkantdanmark ikke kan sælges på grund af finansieringen - men fordi at der simpelthen intet pant er på sigt. Dvs. køberne må påtage sig mere risiko = kontant handel / pantebrev / meget stor opsparing (300.000 til 400.000 vil række langt).


/BF
Kender argumenterne; men da kridterne heller ikke kan komme af med de interessante boliger, så hænger vrøvlet heller ikke sammen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Søn Okt 27, 2013 5:36 pm

doctor skrev:http://www.business.dk/global/verden-glimter-af-guld
http://www.business.dk/global/verden-glimter-af-guld skrev:    Det er første gang siden 2007, at de gennemsnitlige formuer er over 50.000 dollar, og Danmark ligger lunt placeret med nettoformuer, hvor al gæld er trukket fra, på hele 255.000 dollar. Det er lige så meget som 1,4 mio. kr. per voksen person, hvor opsparing i boliger og på pensioner også er talt med.


Danskerne verdens tiende rigeste


Det placerer Danmark som verdens tiende rigeste befolkning. Formuerne herhjemme er tilmed steget med ti procent siden midten af sidste år, hvilket er den 12. største fremgang i verden.

Det er bl.a. stigende priser på boliger, højere aktiekurser og øget pensionsopsparing, der har fedet danskeres sparegrise så meget op.
         
Og som jeg meget hurtigt lærte af jer i 2008, så er det jo desværre sådan, at når nogen har en formue, så er der andre der har en gæld.
Det bliver dyrt for den kommende generation at servicere den kæmpe gæld, som de formuende har i boliger og pensioner. Pensionerne skulle helst ikke overstige det beløb som de ældre har behov for i alderdommen, men det gør de i mange tilfælde.  
Hvilket lige præcis er begrundelsen for, at pensionsopsparingerne bliver snuppet, når bankerne skal tage tabene.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Gorrion Søn Okt 27, 2013 8:40 pm

Jeg ved ikke om pensionsopsparingerne bliver snuppet....

Jeg syntes mere at man prøver at tørre tab af ud over et bredere og tykkere stykke brød, ved at overføre tabene via SIFI til skatteyderne.

Men Thomas, mfl. har ret i at de penge der ligger i pensioner og evt. friværdi er i den ældre generation.
Det er en generation der ikke skaber vækst, i hver fald ikke noget der virkelig batter.
Meget tyder også på at de ikke er så interesseret i at pengene skal gå i arv.

I stor udstrækning bliver pengene brugt i udlandet, eller havner som støtte til det lokale plejehjem, hvis der er lidt arv tilbage.
Den yngre generation er begravet i gæld....en gæld der ikke kan afdrages, og kun med nød kan betale en endog historisk lav rente på.
Det er netop generationen der skulle skabe vækst der ALDRIG kommer til det.
Oven i det høre vi nu politikerne og økonomer skynde på de unge, og komme hurtigere igennem skolesystemet, men nu også at de skal lave flere børn.
Man kan sige at det danske samfund er ramt af en "Fukushima"
Alt hvad der kunne gå galt.....ER GÅET GALT!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Plyds Søn Okt 27, 2013 11:45 pm

Gorrion skrev:Jeg ved ikke om pensionsopsparingerne bliver snuppet....

Jeg syntes mere at man prøver at tørre tab af ud over et bredere og tykkere stykke brød, ved at overføre tabene via SIFI til skatteyderne.

Men Thomas, mfl. har ret i at de penge der ligger i pensioner og evt. friværdi er i den ældre generation.
Det er en generation der ikke skaber vækst, i hver fald ikke noget der virkelig batter.
Meget tyder også på at de ikke er så interesseret i at pengene skal gå i arv.

I stor udstrækning bliver pengene brugt i udlandet, eller havner som støtte til det lokale plejehjem, hvis der er lidt arv tilbage.
Den yngre generation er begravet i gæld....en gæld der ikke kan afdrages, og kun med nød kan betale en endog historisk lav rente på.
Det er netop generationen der skulle skabe vækst der ALDRIG kommer til det.
Oven i det høre vi nu politikerne og økonomer skynde på de unge, og komme hurtigere igennem skolesystemet, men nu også at de skal lave flere børn.
Man kan sige at det danske samfund er ramt af en "Fukushima"
Alt hvad der kunne gå galt.....ER GÅET GALT!
Ja ha - det sørgede Fjog jo omhyggeligt for....
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Man Okt 28, 2013 12:10 am

Plyds skrev:
Gorrion skrev:Jeg ved ikke om pensionsopsparingerne bliver snuppet....

Jeg syntes mere at man prøver at tørre tab af ud over et bredere og tykkere stykke brød, ved at overføre tabene via SIFI til skatteyderne.

Men Thomas, mfl. har ret i at de penge der ligger i pensioner og evt. friværdi er i den ældre generation.
Det er en generation der ikke skaber vækst, i hver fald ikke noget der virkelig batter.
Meget tyder også på at de ikke er så interesseret i at pengene skal gå i arv.

I stor udstrækning bliver pengene brugt i udlandet, eller havner som støtte til det lokale plejehjem, hvis der er lidt arv tilbage.
Den yngre generation er begravet i gæld....en gæld der ikke kan afdrages, og kun med nød kan betale en endog historisk lav rente på.
Det er netop generationen der skulle skabe vækst der ALDRIG kommer til det.
Oven i det høre vi nu politikerne og økonomer skynde på de unge, og komme hurtigere igennem skolesystemet, men nu også at de skal lave flere børn.
Man kan sige at det danske samfund er ramt af en "Fukushima"
Alt hvad der kunne gå galt.....ER GÅET GALT!
Ja ha - det sørgede Fjog jo omhyggeligt for....
Det med at det kan blive tørret af på pensionssparerne - det kan jeg så leve med. Beskatningen af pensionsopsparingen bliver på 80% efter hvad jeg så på boligdebatten for et par år siden. Det var naturligvis inklusiv det man mistede i diverse tillæg. Om man betaler skat på den ene eller den anden måde kan sådan set være ligegyldigt.

Som jeg har sagt så mange gange: Pensionsopsparing er bare et andet ord for skat.

Det afgørende er om man som pensionist har et nogenlunde rimeligt forsørgelsesgrundlag - her mener jeg ikke de feberfantasier som som bryggeriarbejdere drømte om: Konstant brandert på solbeskinnede strande mens nubiske slavinder viftede kølende.
Men mindre kan også gøre det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af SortKaffe Man Okt 28, 2013 12:39 am

Thomas skrev:
Det afgørende er om man som pensionist har et nogenlunde rimeligt forsørgelsesgrundlag - her mener jeg ikke de feberfantasier som som bryggeriarbejdere drømte om: Konstant brandert på solbeskinnede strande mens nubiske slavinder viftede kølende.
Det lyder da ellers tiltalende.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af klogeaage 35 Tors Okt 31, 2013 5:43 am

ren_øko skrev:
klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:Det kan da for Helvede ikke undre nogen!.

Troede sgu  Fyn var et univers uden forbindelse til omverden
De eksport/import virksomheder jeg har informationer om , melder afbestilte ordrer an masse.



.
Sjovt. Den multinationale exportvirksomhed jeg er ansat i på fyn har historisk aldrig haft bedre ordrebøger end nu.
Det samme gælder mange af vores underleverandøre.
Exporten har det fint!!! det redder nok bare ikke noget på den lange bane.

R
 Jydepotten ser samme grimme billeder af Fyn 


Odense har tabt flere job i industrien og har ikke formået at skabe nye job på vækstområder, f.eks. i konsulentbranchen.

Det har efterladt landets fjerdestørste by og resten af Fyn i en meget svær situation, som kan blive endnu værre, hvis ikke man snart vender udviklingen.



.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Tors Okt 31, 2013 1:44 pm

SortKaffe skrev:
Thomas skrev:
Det afgørende er om man som pensionist har et nogenlunde rimeligt forsørgelsesgrundlag - her mener jeg ikke de feberfantasier som som bryggeriarbejdere drømte om: Konstant brandert på solbeskinnede strande mens nubiske slavinder viftede kølende.
Det lyder da ellers tiltalende.
Det er jo Dansk Folkepartis plan for landet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af doctor Fre Nov 01, 2013 1:48 am

Den er helt helt galt med forbrugertilliden.  

Jeg overhørte en 20 årigs samtale med banken: Hun insisterede på at få lukket sin konto ved evt. overtræk. (det var praktisk taget umuligt). Derefter  bad hun om prisen på en opsparingskonto, og forhørte sig indgående om alle priser og muligheder for konti  i en evt. ny bank.

HOLD DA KÆFT en indsigt hun fremviste. (undskyld sproget)

Nu falder æblet jo sjældent langt fra stammen, men det er først nu ti-øren er faldet.

http://epn.dk/okonomi2/dk/ECE6183953/opsving-i-dansk-oekonomi-loejer-af/

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Fre Nov 01, 2013 2:08 am

doctor skrev:Den er helt helt galt med forbrugertilliden.  

Jeg overhørte en 20 årigs samtale med banken: Hun insisterede på at få lukket sin konto ved evt. overtræk. (det var praktisk taget umuligt). Derefter  bad hun om prisen på en opsparingskonto, og forhørte sig indgående om alle priser og muligheder for konti  i en evt. ny bank.

HOLD DA KÆFT en indsigt hun fremviste. (undskyld sproget)

Nu falder æblet jo sjældent langt fra stammen, men det er først nu ti-øren er faldet.

http://epn.dk/okonomi2/dk/ECE6183953/opsving-i-dansk-oekonomi-loejer-af/
Øhh... familie....?
Problemet er at forbrugerne - det vil i praksis sige børnefamilierne - har ikke penge at bruge. De er insolvente.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af klogeaage 35 Lør Nov 02, 2013 12:28 am

Thomas skrev:
doctor skrev:Den er helt helt galt med forbrugertilliden.  

Jeg overhørte en 20 årigs samtale med banken: Hun insisterede på at få lukket sin konto ved evt. overtræk. (det var praktisk taget umuligt). Derefter  bad hun om prisen på en opsparingskonto, og forhørte sig indgående om alle priser og muligheder for konti  i en evt. ny bank.

HOLD DA KÆFT en indsigt hun fremviste. (undskyld sproget)

Nu falder æblet jo sjældent langt fra stammen, men det er først nu ti-øren er faldet.

http://epn.dk/okonomi2/dk/ECE6183953/opsving-i-dansk-oekonomi-loejer-af/
Øhh... familie....?
Problemet er at forbrugerne - det vil i praksis sige børnefamilierne - har ikke penge at bruge. De er insolvente.

Vi her verdens rekorden i husholdningsgælden, som der ses på nedenstående graf. Vores nettoformue er dog fortsat god, men nettoformuen indeholder pension, som ikke bare trækkes ud, til evt. nedbringelse af gælden i f.eks. huset. Ydermere er det formentligt den unge generation, der sidder på største parten af gælden og den ældre befolkning, der sidder på den største part af formuen.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Thomas Lør Nov 02, 2013 12:43 am

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:
doctor skrev:Den er helt helt galt med forbrugertilliden.  

Jeg overhørte en 20 årigs samtale med banken: Hun insisterede på at få lukket sin konto ved evt. overtræk. (det var praktisk taget umuligt). Derefter  bad hun om prisen på en opsparingskonto, og forhørte sig indgående om alle priser og muligheder for konti  i en evt. ny bank.

HOLD DA KÆFT en indsigt hun fremviste. (undskyld sproget)

Nu falder æblet jo sjældent langt fra stammen, men det er først nu ti-øren er faldet.

http://epn.dk/okonomi2/dk/ECE6183953/opsving-i-dansk-oekonomi-loejer-af/
Øhh... familie....?
Problemet er at forbrugerne - det vil i praksis sige børnefamilierne - har ikke penge at bruge. De er insolvente.
Vi her verdens rekorden i husholdningsgælden, som der ses på nedenstående graf. Vores nettoformue er dog fortsat god, men nettoformuen indeholder pension, som ikke bare trækkes ud, til evt. nedbringelse af gælden i f.eks. huset. Ydermere er det formentligt den unge generation, der sidder på største parten af gælden og den ældre befolkning, der sidder på den største part af formuen.
Lige præcis.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Opsvinget et fatamorgana. Empty Sv: Opsvinget et fatamorgana.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum