Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det bliver som jeg siger: Danmark EJER Nordatlanten.

Go down

Det bliver som jeg siger: Danmark EJER Nordatlanten. Empty Det bliver som jeg siger: Danmark EJER Nordatlanten.

Indlæg af Thomas Tors Sep 19, 2013 1:15 pm

Anders Fogh

Danmark vil forsvare Arktis - hvilket ikke er hverken svært eller dyrt, forudsat, at man ved hvad man foretager sig. USA har så et lejlighedsvis hangarskib til at være operativ/strategisk reserve - mere kræver det ikke.

Der kommer IKKE nogen nordlig handelsrute gennem Canada eller nord for Rusland: De kan ganske enkelt aldrig komme til at svare sig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det bliver som jeg siger: Danmark EJER Nordatlanten. Empty Hvad er fællesnævneren?

Indlæg af Thomas Lør Aug 30, 2014 3:53 pm

Som jeg så viist siger:

Der Einheit in der Größe einer Division sollten sowohl Bodentruppen als auch Luftstreitkräfte und Marineeinheiten angehören und sie solle unter britischer Führung stehen. Vorbild sei das gemeinsame Britisch-Französische Expeditionskorps, das im Jahr 2016 einsatzbereit sein soll. Bis jetzt seien Dänemark, Estland, Lettland, Litauen, Norwegen und die Niederlande am Aufbau der Truppe beteiligt. Kanada habe ebenfalls Interesse bekundet.

Fællesnævneren er Danmark. Østersøen og Nordatlanten.

At den er under britisk ledelse er meget naturligt - fordi jeg tror det er de eneste, der har kvalificerede generaler til opgaven.

Her skal man nok hæfte sig ved, at der er tale om en opstillende og uddannende enhed.

Canada? Skal vi gætte på 2 Mistral-klasser som Rusland ikke får brug for alligevel - og 15 Huitfeldt-klasser. Bare et vildt gæt!

Man vil så danne et antal operative stabe, der til de enkelte scenarier planlægger og fører.
Det kræver altså ikke så lidt planlægning og ledelse, at få det til at spille sammen og undgå, at man træder hinanden over tæerne. Øvelsesplanlægning og logistik og transport.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det bliver som jeg siger: Danmark EJER Nordatlanten. Empty ... og ikke mindst Østersøen.

Indlæg af Thomas Lør Aug 30, 2014 8:59 pm

Tusk som EU's præsident.

Der har Hellepigen godt nok arbejdet hårdt!

De baltiske lande, har hun styr på gennem Nato og BaltLink. Polen er nu på plads og værftet i Danzig (hvor er det Tusk er født og Walesa er fra? Nå?) får nok ordren på nogle Huitfeldtklasser til Canada - men se, det er jo underleverancerne, der er interessante - det med at klistre nogle stykker folie (ok-svær folie) sammen, det er til at finde ud af.
Merkel er på plads gennem finansieringen af jernbanen tværs over Nordtyskland.

Rigtig, rigtig dygtigt gjort.

Hvad har det med Atlanten at gøre? Canada får Mistral-klasserne og Huitfeldt-klasser (vel nok i sidste ende betalt for af amerikanerne) - en hel del, faktisk rigtigt meget.

En anden krølle, jeg ikke havde med er: Storbritannien får opgaven med koordination af uddannelse og opstilling af styrker til hele Nordatlanten - og Arktis - til Alaska. Det er det, de får for Orkney og Shetland.

Den operative ledelse, ja, se det er jo noget andet.

Og hvad så med vedligeholdelsesjobs..... gæt!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det bliver som jeg siger: Danmark EJER Nordatlanten. Empty SNMG-1

Indlæg af Thomas Tors Maj 04, 2017 7:32 pm

Det er så godt nok en rotation.

Men mon ikke det bliver sådan, at Spanien og Portugal får deres egen kommando for Sydatlanten.

Jeg tror så, det ender med den gamle COMLANDJUT model: Når chef er dansk, så er næstkommanderende norsk - og omvendt.

Det interessante er Arktisk Kommando i Nuuk med ansvaret for integrationen af land, sø og luft!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det bliver som jeg siger: Danmark EJER Nordatlanten. Empty Danmark øver i Barentshavet!

Indlæg af Thomas Søn Sep 20, 2020 12:32 pm

Russerne kan lige så godt vænne sig til det.

Udenrigsminister Jeppe Kofod skrev:Som verdens femtestørste søfartsnation er det vigtigt, at vi fra dansk side værner om retten til fri sejlads. Øvelsen skete i overensstemmelse med internationale regler, og der var fuld transparens over for Rusland.

Det er så åbenbart derfor den gamle sag på Bornholm dukker op igen for Jeppe Kofod!

Hvad der imidlertid er mere interessant er om Danmark skal have flere Challenger eller evt. P-8 Poseidon.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det bliver som jeg siger: Danmark EJER Nordatlanten. Empty Der jages ubåd i Barentshavet.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 12, 2022 7:40 pm

Sunderland (Sutherland ?) med tankskib, USS Ross, Thor Heyerdal (Norge, hvis nogen skulle være i tvivl), En dansk Challenger.
USS Seawolf er der ude et sted ?

Jeg bemærker følgende:

  • Samtidig ligger Northhumberland, en Zeven Provinciës, Willemoes og en tysker ved finske bugt. Den russiske flåde skal IKKE sejle - overhovedet.
  • Danmark har brug for flere Huitfeldt'er og hellere i går end i dag. lad os se om værftet i Danzig ikke kan komme med et tilbud - nu da Mette-pigen har haft en alvorlig og oprigtig snak med den polske PM - mens Stoltenberg hørte på det.
  • At Challenger'en deltager kunne være en spydig erindringspåmindelse, at Storbritannien har en flok, som de ikke bruger til noget!


Hmm... vi får se?

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det bliver som jeg siger: Danmark EJER Nordatlanten. Empty Sv: Det bliver som jeg siger: Danmark EJER Nordatlanten.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum