Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Problemet med bankunionen.

2 deltagere

Go down

Problemet med bankunionen. Empty Problemet med bankunionen.

Indlæg af Thomas Ons Sep 04, 2013 1:57 pm

Han er - ikke overraskende - enig med mig.

Fuest skrev:Das wichtigste Defizit des Kommissionsvorschlags liegt allerdings woanders. Er gibt keine Antwort auf die Frage, wie mit der wirtschaftlichen Asymmetrie innerhalb Europas umzugehen ist. Den Banken in den Krisenstaaten drohen erhebliche Verluste durch faule Kredite. Diese Verluste sind wirtschaftlich schon vorhanden, aber oft noch nicht verbucht. Die Banken und Kapitalanleger in Nordeuropa weigern sich verständlicherweise, durch einen gemeinsamen Restrukturierungsfonds für absehbare Verluste von Banken in Krisenstaaten zu haften.
Lad os være ærlige: Der er næppe én solvent bank af blot middelstørrelse i Europa. Jo større, jo værre.

Det er jo ikke bare Danske Bank, der ikke kan tages højtidelig af investorer!

Hvis man skal gøre noget positivt fra EU's side, så bliver det oprettelsen af nye banker - og tilføre disse banker kapital. Disse nye banker fortager så opdelingen i Blå Bank óg Rød Bank ganske enkelt ved at overtage debitorerne én for én.
At hælde yderligere kapital i de bestående banker er rent pengespild.
Der, hvor vi har kikket efter er egenkapitalen tabt - minimum to gange.

Skal man have en fornuftig finanssektor, må man begynde forfra - for min skyld gerne med offentlige midler; men at hælde yderligere med offentlige midler i de sorte huller - det giver ikke nogen mening.

Personligt ser jeg ESM, ECB mv. som et fælleseuropæisk organ for afvikling af store banker. Jeg mener så også det er nødvendigt med en institution på europæisk plan, når man ser på hvilke problemer Tyskland har med at få Deutsche Bank til blot at være orienteret om hvor straffeloven kunne tænkes at befindes sig, så tør jeg ikke tænke på de problemer andre lande kan have. Det er så rimelig velfungerende lande som Holland og Frankrig - vi taler slet ikke rædselskabinettet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Problemet med bankunionen. Empty Sv: Problemet med bankunionen.

Indlæg af Gorrion Ons Sep 04, 2013 10:10 pm

Utroligt så enig jeg kan være med dig på nogle områder, mens vi på andre nærmest er i skyttegravskrig :-)
Det er bare træls at man har brugt astronomiske summer for skattekroner på at redde noget der ikke burde reddes.
Det gælder også i udlandet, hvor Fannie Mae, Freddie Mac, AIG, og Nothern Rock står som nogle rigtige kriminelle møgsvin i den helt tunge ende.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Problemet med bankunionen. Empty Sv: Problemet med bankunionen.

Indlæg af Thomas Ons Sep 04, 2013 11:39 pm

Gorrion skrev:Utroligt så enig jeg kan være med dig på nogle områder, mens vi på andre nærmest er i skyttegravskrig :-)
Det er bare træls at man har brugt astronomiske summer for skattekroner på at redde noget der ikke burde reddes.
Det gælder også i udlandet, hvor Fannie Mae, Freddie Mac, AIG, og Nothern Rock står som nogle rigtige kriminelle møgsvin i den helt tunge ende.
Ja, men problemet med bankerne er, at det er debitorerne, som man har brug for.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Problemet med bankunionen. Empty Sv: Problemet med bankunionen.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum