Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Debat mellem Harry Potter og Benny Engelbrecht

Go down

Debat mellem Harry Potter og Benny Engelbrecht Empty Debat mellem Harry Potter og Benny Engelbrecht

Indlæg af Thomas Søn Jul 21, 2013 9:27 am

Gement betleri, vil jeg kalde det!

BRIAN MIKKELSEN: »Generatoren for vækst er en finansiel sektor, der kan låne penge ud til erhvervslivet. 60 procent af de små og mellemstore virksomheder (SMV’er) har inden for de seneste fem år ikke skabt nye produkter eller udviklet en eneste ny produktivitetsforbedring. De har brug for kapital for at sikre det. Det er derfor vigtigt, at vi ikke kommer med skrappere krav i Danmark, end man stiller i resten af Europa.«

BERLINGSKE: Så vi skal vente, selv om det betyder, at vi ikke lever op til EUs tidsramme og krav?

»Ja, det vil være vores svar. Vi er altid duksedreng i EU. Vi implementerer altid som nogle af de første og håber, at de andre kommer med. Men vi siger, at vi skal vente og se, hvad de andre gør.«

BENNY ENGELBRECHT: »Jeg vil gerne advare mod, at vi venter på, at de sidste lande skal komme med. Så bliver det Grækenland og Spanien, som vi skal sammenligne os med. Det er hverken i Danmarks eller den finansielle sektors interesse. Der kan være få nuancer, men ellers skal vi holde os til EU’s plan og tidsramme. Men når først Storbritannien, Tyskland og Frankrig rykker i en bestemt retning, vil det være yderst uheldigt, hvis Danmark står tilbage og ikke implementerer lovgivningen.«

"Det er hverken i Danmarks eller den finansielle sektors interesse."
Jaså. Dvs. Danske Bank må ikke overleve. Det er jo ikke fordi man mangler sanktionsmuligheder overfor specielt Danske Bank. En mulighed ville være, at man ganske enkelt krævede Danske Bank lukket i Sverrig, Finland og Estland - NU - og med fuld og omgående realisering af alle aktiver - tilbagebetaling af det ECB's pengepolitiske lån på 41 mia.
De får ganske enkelt inddraget Danske Banks licens.
Hurtigt, nemt og smertefuldt.
Der er masser af muligheder uden at der er noget at indvende!

"... yderst uheldigt, ..."

Det vil sige, der er helt konkrete og umiddelbare konsekvenser - af stærkt ubehagelig karakter.

BRIAN MIKKELSEN: »Det handler ikke om, at vi skal være de absolut sidste. Men regeringen lægger op til, at vi skal overimplementere og også gøre det hurtigere, end tidsplanen lægger op til. Det vil vi ikke. Regeringen vil være first mover. Det advarer vi mod.«

BENNY ENGELBRECHT: »Det er simpelthen en fejltolkning.«

BRIAN MIKKELSEN: »På nogle områder lægger erhvervsministeren op til, at vi gør det hurtigere end EU’s tidsplan lægger op til.«

BENNY ENGELBRECHT: »Nej.«

BRIAN MIKKELSEN: Jo.«

BENNY ENGELBRECHT: »Nej.«

BRIAN MIKKELSEN: »Jo. Vi har lige diskuteret det med hende før sommerferien.«

BENNY ENGELBRECHT: »Jeg var med til samme diskussion. Jeg synes, at vi skal holde de diskussioner til forhandlingsbordet, men måske var det også en idé, hvis du lyttede efter, hvad der rent faktisk blev sagt til dig derinde. Vi lavede en teknisk gennemgang og ikke en forhandling. Nu er tingene sendt i høring, og så tager vi det stille og roligt derfra.«

Her udtaler Brian Mikkelsen sig mod bedre vidende. Brian Mikkelsen véd udmærket, hvad der kommer til at ske.
.....

7. ”Der er en kreditklemme i Danmark, der skaber behov for at styrke bl.a. Vækstfonden, Eksport Kredit Fonden eller andre alternative finansieringskilder yderligere i det kommende folketingsår.” (delvist enige)

BENNY ENGELBRECHT: »Jeg kan ikke afvise, at der er behov for mere. Der kommer initiativer i den næste folketingssamling på området med erhvervsobligationer. Samlet set har vi øget udlånene, der gives gennem ordningerne, med 40 milliarder kroner. Og det er mange penge sidst på måneden. Men hvis det er sådan, at der viser sig et behov for at udvide rammerne, så tager vi højde for det.«

BRIAN MIKKELSEN: »Der er en kreditklemme i Danmark, og det er et problem, som vi bliver nødt til at adressere. Vi har nogle SMV’er derude, som ikke kan låne til udvikling. Erhvervsobligationer kan være en del af svaret, men jeg tror stadig, at man bliver nødt til at se på, hvordan den finansielle sektor kan låne nogle flere penge ud.«

"....Samlet set har vi øget udlånene, der gives gennem ordningerne, med 40 milliarder kroner. ...."
Dette har læserne her på kanalen kunnet følge nogenlunde detaljeret med i:
Som jeg plejer at være rimelig ajour med.

Der var pr. 28/9 - 12 en forøgelse på de pengpolitiske udlån fra 19,349 mia. DKK til 53,184 mia. DKK = 33,835 mia. DKK. P.t. 13,846 mia. DKK - eller en nedgang på 39,338 mia. DKK
Eller i runde tal 40 mia. DKK Jo, pengene passer: Men det betyder også, at ECB lånet på 41 mia. DKK ikke er rørt - hvilket meget let kunne komme til at ske, hvis betingelserne ikke bliver opfyldt. Det ville betyde betalingsstandsning for Danske Bank.

Vi véd fra de månedlige likviditetsproblemer, at Danske Bank mangler ca. 40 mia. DKK i kontanter - som er lånt i EU!

Se nu har man forbedret Danske Banks likviditet med ca. det beløb ved at tage de "gode udlån" (og her har vi så strakt fortolkningen en del..... når man regner fiflerierne omkring Faaborg Sparekasse med f.eks.)
Dvs. Danske Bank har slet ikke brug for pengene? Eller hur? Nå.

Jo Harry Potter er kommet ud for én, der måske ikke er noget geni; men han kan altså regne på kanten af en avis!

BENNY ENGELBRECHT: »Jeg må sige, at når det drejer sig om erhvervsobligationer, så er Brian og jeg sgu hoppet i kedeldragten. Det handler om, hvordan vi får lavet det, så det virker.«

Javel; men det bliver ikke Danske Bank, der kommer til at nyde godt af chokoladefrøerne! ... "frøers mængde dernæst Ægypten trængte....."

"Let my people go!"

...

Jeg tror faktisk ikke, at vi ret meget længere kan nyde godt af Brian Mikkelsens talenter i det danske folkestyre.......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Debat mellem Harry Potter og Benny Engelbrecht Empty Og ikke Brian Mikkelsens privatøkonomi.....

Indlæg af Thomas Søn Jul 21, 2013 10:45 am

BENNY ENGELBRECHT: »Nej, men vi skal lave løsninger, som er tilpasset erhvervslivet.

.... eller Danske Banks slimede klør....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum