Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det er dér pengene skal hentes

2 deltagere

Go down

Det er dér pengene skal hentes Empty Det er dér pengene skal hentes

Indlæg af Thomas Lør Jun 15, 2013 1:25 pm

Bedre og billigere offentlig service
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det er dér pengene skal hentes Empty Sv: Det er dér pengene skal hentes

Indlæg af Jomsviking Lør Jun 15, 2013 3:22 pm

Det er jo helt mageløst!

"Tydelig ledelse, motiverede medarbejdere,klare resultatkrav og flere frihedsgrader i opgaveløsningen"

Og

"udbrede bedste praksis "

For det første er det stort set udbyttet af enhver firma-teambuilding dag.

Særlig elsker jeg "bedste praksis" JA, hvis bare vi alle sammen kunne være lige så gode som den bedste! Det er også tidsløst at bemærke at man både skal indføre bedste praksis OG have flere frihedsgrader i opgaveløsningen, samtidigt.
Det har også reddet min dag, at man både skal have motiverede medarbejdere og tydelig ledelse. Man kunne i uvidenhed friste den tanke at man skal have tydelig ledelse til umotiverede medarbejdere og mindre tydelig ledelse til motiverede medarbejdere - men det er jo en smagssag.

Klare resultatkrav er også rigtigt godt, for uklare resultatkrav er jo utvetydigt dårligt.

Forskellen mellem dette på overfladen tilsyneladende sludder og ægte sludder, er at dette er "videnskabeligt sludder" det er nemlig "evidensbaseret". Vi har indsamlet en hel masse data som vi har puttet ind i nogle computermodeller og sagt abrakadrebra og syv ave maria'er over - og så har vi ret.
  
Os i den virkelige verden, der godt er klar over at vi ikke har svarene, ved dog at man har sagt ovenstående absolutte sludder i årevis og intet er blevet bedre af det.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Det er dér pengene skal hentes Empty Sv: Det er dér pengene skal hentes

Indlæg af Jomsviking Lør Jun 15, 2013 3:41 pm

MEN! lad mig være konstruktiv:

Alle offentlige chefer ned til kontor-niveau, skal bedes om at lave  en opgave/formåls beskrivelse af deres ansvarsområde og at denne beskrivelse skal være dækkende og kortest mulig.

Alle besvarelser over 5 linjer, lægges da i rød bunke. Resten lægges i blå bunke.

To tilfældigt udvalgte gennemsnitlige studenter, skal så læse beskrivelserne i blå bunke igennem. Hvis der er beskrivelser de ikke kan forstå indholdet i, lægges disse i rød bunke.

    
Alle områder tilhørende beskrivelser i rød bunke, nedlægges.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Det er dér pengene skal hentes Empty Sv: Det er dér pengene skal hentes

Indlæg af Thomas Lør Jun 15, 2013 4:38 pm

Jomsviking skrev:MEN! lad mig være konstruktiv:

Alle offentlige chefer ned til kontor-niveau, skal bedes om at lave  en opgave/formåls beskrivelse af deres ansvarsområde og at denne beskrivelse skal være dækkende og kortest mulig.

Alle besvarelser over 5 linjer, lægges da i rød bunke. Resten lægges i blå bunke.

To tilfældigt udvalgte gennemsnitlige studenter, skal så læse beskrivelserne i blå bunke igennem. Hvis der er beskrivelser de ikke kan forstå indholdet i, lægges disse i rød bunke.

    
Alle områder tilhørende beskrivelser i rød bunke, nedlægges.

Ja, de konklusioner kunne ethvert medlem af Dansk Folkeparti have skrevet på 5 min i sin sædvanlige weekend brandert.

Det er ikke dér det ligger: Værdien ligger i at der er forholdsvis lavthængende frugter for ca. 10 % - hertil kommer så de løbende forbedringer, som hen ad vejen vil kræve investeringer.

De lavthængende frugter er teknisk enkle at implementere; men politisk vanskelige. De VIL betyde arbejdsløshed blandt offentligt ansatte, de VIL betyde reorganiseringer, der ikke bare er at jage fuglene op, hvor efter de så sætter sig på de samme pinde igen.

Det væsentlige er, at de 10% kan hentes uden væsentlige investeringer.

Problemet er om der er politisk vilje til at gøre det? Det er der nu nok, når det kommer til stykket.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det er dér pengene skal hentes Empty Sv: Det er dér pengene skal hentes

Indlæg af Jomsviking Lør Jun 15, 2013 6:20 pm

Ja, det tog også kun 5 min!

Jeg synes det væsentlige er at staten/ det offentlige må og skal reduceres i størrelse og omfang. Der skal være færre ansatte, mindre aktivitet (eller hvad man skal kalde det) .
Man skal tilbage til en stat/det offentlige der varetager det en stat kan finde ud af.

Vi lever i et land hvor halvdelen af arbejdsstyrken er ansat i en monstrøs stat (inkl. region og kommune) der er ledet af en blanding af komplette amatører og professionelle bureaukrater. Og hvad laver de egentligt af nyttige ting? Tjaa det som den almindelige befolkning har glæde af, og det som staten burde kære sig om, er de selvsamme områder der gang på gang bliver udsat for sparerunder og vrangstyring (være sig skoler, hospitaler, plejehjem, politi, forsvar m.m.), og hvorfor? Tjaa en grund er at omkostningsniveauet er for højt, som jo skyldes inkompetence og ligegyldighed for ikke at sige sløseri med skatteydernes penge og den anden grund er at staten hele tiden påtager sig nye opgaver: Nye service forpligtelser, nye kontroller, som en blæksprutte der spreder sin fangarme om landet. Vi har tidligere her på forummet diskuteret aktiveringsindsatsen a 15 milliarder per år som et godt eksempel på vanviddet, og den fuldstændig manglende respekt for skatteydernes penge.
Den danske "velfærds"stat har øjensynligt nået en barriere: Skatte maksimum. Man kan ikke længere bare forhøje skatteprovenuet, for økonomien segner i samme takt som skatteskruen spændes: Og det har skabt panik i den samfundsledende klasse af levebrødspolitikkere og topembedsmænd.        

De 10% Hvad er det? "bedste praksis" for 5 år siden hed det "bench marking", og dengang hjalp det ikke, lige som det heller ikke hjælper nu. Der er ikke 10% at hente noget steds med "bedste praksis" for problemet er et andet, nemlig at staten bare ikke egner sig til rigtig mange af de opgaver den påtager sig.
Det burde man erkende.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Det er dér pengene skal hentes Empty Sv: Det er dér pengene skal hentes

Indlæg af Gæst Lør Jun 15, 2013 6:37 pm

Jomsviking skrev:Ja, det tog også kun 5 min!

Jeg synes det væsentlige er at staten/ det offentlige må og skal reduceres i størrelse og omfang. Der skal være færre ansatte, mindre aktivitet (eller hvad man skal kalde det) .
Man skal tilbage til en stat/det offentlige der varetager det en stat kan finde ud af.

Vi lever i et land hvor halvdelen af arbejdsstyrken er ansat i en monstrøs stat (inkl. region og kommune) der er ledet af en blanding af komplette amatører og professionelle bureaukrater. Og hvad laver de egentligt af nyttige ting? Tjaa det som den almindelige befolkning har glæde af, og det som staten burde kære sig om, er de selvsamme områder der gang på gang bliver udsat for sparerunder og vrangstyring (være sig skoler, hospitaler, plejehjem, politi, forsvar m.m.), og hvorfor? Tjaa en grund er at omkostningsniveauet er for højt, som jo skyldes inkompetence og ligegyldighed for ikke at sige sløseri med skatteydernes penge og den anden grund er at staten hele tiden påtager sig nye opgaver: Nye service forpligtelser, nye kontroller, som en blæksprutte der spreder sin fangarme om landet. Vi har tidligere her på forummet diskuteret aktiveringsindsatsen a 15 milliarder per år som et godt eksempel på vanviddet, og den fuldstændig manglende respekt for skatteydernes penge.
Den danske "velfærds"stat har øjensynligt nået en barriere: Skatte maksimum. Man kan ikke længere bare forhøje skatteprovenuet, for økonomien segner i samme takt som skatteskruen spændes: Og det har skabt panik i den samfundsledende klasse af levebrødspolitikkere og topembedsmænd.        

De 10% Hvad er det? "bedste praksis" for 5 år siden hed det "bench marking", og dengang hjalp det ikke, lige som det heller ikke hjælper nu. Der er ikke 10% at hente noget steds med "bedste praksis" for problemet er et andet, nemlig at staten bare ikke egner sig til rigtig mange af de opgaver den påtager sig.
Det burde man erkende.

Lige præcis. Der skal en holdningsændring til. Ellers finder man konsekvent de "10%" hos de umælende slaver i bunden. Dem som bare passer deres borgernære arbejde.

Jeg ville såmænd stramme din 5 liniers "opgave/formåls beskrivelse af ansvarsområde" til også at omfatte ebn beskrivelse, hvad skatteyderne kan forvente for hvilke omkostninger - og om det mon kunne "produceres" bedre på anden vis eller et andet sted. Det er en rigtig god øvelse i øvrigt: Kan manden ikke finde ud af noget så simpelt, så må man jo betvivle kompetencerne i øvrigt. Kan han pege på alternativer, så kunne man bede ham gå videre med tankerækken?

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Det er dér pengene skal hentes Empty Sv: Det er dér pengene skal hentes

Indlæg af Jomsviking Lør Jun 15, 2013 7:26 pm

@BF

Staten skal gentænkes, samfundet skal gentænkes.

Jeg mener at vi skal have f.eks. en "hellig almindelig" folkeskole, et godt offentligt sundhedssystem, et ordentligt politi, en social forsorg for de svage, forsørgelse af de fattige, et ordentligt forsvar, ordentlig og effektiv udførelse af myndighedsopgaver m.m.
Det kræver skat, og sådan er det.  
Men der er ingen der siger at alle disse aktiviteter skal foretages indenfor staten/kommunen. Der er ingen der siger at staten skal blande sig i stort set alle forhold i livet. Og det er ikke nødvendigt at halvdelen af arbejdsstyrken skal være ansat i stat/kommune.

Der er noget sygt ved at "arbejdsløshedsunderstøttelse", noget man engang gav til voksne borgere, der pga. tidens ugunst havde mistet deres levebrød, udvikler sig til et aktiveringscirkus, hvor voksne mennesker trækkes rundt i cirkusmanegen og det koster kassen og det er til ingen verdensnytte.

Det er sygeligt, at kommunen har en kæmpe administrativ afdeling for at holde 5 vuggestuer og et par skoler  i luften. Det er helt unødvendigt.

Det er sygeligt at de kan sidde på et ministerium og beslutte at min datter skal have OBLIGATORISK lektiehjælp/idræt m.m. i skolen og ikke i hjemmets regi og det i 30  timer om ugen, bare for de små. Det er mit barn, ikke statens barn, og det er mig der bestemmer hvad min datters tid skal bruges på, hvor jeg selvfølgelig accepterer at mit barn skal have et vist mål af undervisning
         
Staten/kommunen trænger ind over alt, og ressourceforbruget på denne maskine suger saft og kraft ud af samfundet.

Et lille dagligdags eksempel på denne invasive adfærd:
På halvanden måned har jeg fået ikke mindre end 17 rykkere fra noget der hedder "OIB"

RYKKER: Invitation til udfyldelse af indberetning på OIB


Kære modtager

 

 

Du er tidligere blevet inviteret til at udfylde partsoplysninger til den digitale selvbetjeningsløsning fra OIB Borger:

 

Selvbetjeningsløsning

--------------------------------------------------------

Navn: Anmeldelse  og afmelding af fritagelse for  Optagelse i lokal vejviser  Henvendelse om videnskabelig undersøgelse  Henvendelse mhp. markedsføring

Referencenummer: (...)
 
(....)


VIGTIGT!

Hvis du ikke ønsker at udfylde partsoplysninger til selvbetjeningsløsningen, skal du vælge at trykke på ovenstående link, hvor du har mulighed for aktivt at stoppe selvbetjeningsforløbet ved at vælge menuen "Jeg ønsker ikke at udfylde partsoplysninger til selvbetjeningsløsningen". Følg blot vejledningen ved tryk på link.

Afsender (ovenfor) bliver automatisk adviseret pr. e-mail om, at du ikke ønsker at udfylde partsoplysninger og har stoppet selvbetjeningsløsningen.

 

OIB Borger

OIB er forkortelsen for Offentlig InformationsBase. Det er en digital borger- og virksomhedsrettet selvbetjeningsløsning, som erstatter papirblanketten. Du starter selvbetjeningsløsningen med din NemID/digitale signatur. Når du er logget på, vil der fremgå en lille hængelås nederst i dit browservindue. Det er din sikkerhed for, at du er inde på en sikker side, og at de oplysninger, som du indtaster, bliver sendt over internettet på en sikker måde. Når du sender selvbetjeningssløsningen til modtager, får du tilsendt et link til din kvittering i en e-mail.

 

Venlig hilsen

 

OIB Borger


SKRID, lad være med at skrive til mig!

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Det er dér pengene skal hentes Empty Sv: Det er dér pengene skal hentes

Indlæg af Gæst Søn Jun 16, 2013 8:01 am

Jomsviking skrev:@BF

Staten skal gentænkes, samfundet skal gentænkes.

Jeg mener at vi skal have f.eks. en "hellig almindelig" folkeskole, et godt offentligt sundhedssystem, et ordentligt politi, en social forsorg for de svage, forsørgelse af de fattige, et ordentligt forsvar, ordentlig og effektiv udførelse af myndighedsopgaver m.m.
Det kræver skat, og sådan er det.  
Men der er ingen der siger at alle disse aktiviteter skal foretages indenfor staten/kommunen. Der er ingen der siger at staten skal blande sig i stort set alle forhold i livet. Og det er ikke nødvendigt at halvdelen af arbejdsstyrken skal være ansat i stat/kommune.

Der er noget sygt ved at "arbejdsløshedsunderstøttelse", noget man engang gav til voksne borgere, der pga. tidens ugunst havde mistet deres levebrød, udvikler sig til et aktiveringscirkus, hvor voksne mennesker trækkes rundt i cirkusmanegen og det koster kassen og det er til ingen verdensnytte.

Det er sygeligt, at kommunen har en kæmpe administrativ afdeling for at holde 5 vuggestuer og et par skoler  i luften. Det er helt unødvendigt.

Det er sygeligt at de kan sidde på et ministerium og beslutte at min datter skal have OBLIGATORISK lektiehjælp/idræt m.m. i skolen og ikke i hjemmets regi og det i 30  timer om ugen, bare for de små. Det er mit barn, ikke statens barn, og det er mig der bestemmer hvad min datters tid skal bruges på, hvor jeg selvfølgelig accepterer at mit barn skal have et vist mål af undervisning
         
Staten/kommunen trænger ind over alt, og ressourceforbruget på denne maskine suger saft og kraft ud af samfundet.

Et lille dagligdags eksempel på denne invasive adfærd:
På halvanden måned har jeg fået ikke mindre end 17 rykkere fra noget der hedder "OIB"

RYKKER: Invitation til udfyldelse af indberetning på OIB


Kære modtager

 

 

Du er tidligere blevet inviteret til at udfylde partsoplysninger til den digitale selvbetjeningsløsning fra OIB Borger:

 

Selvbetjeningsløsning

--------------------------------------------------------

Navn: Anmeldelse  og afmelding af fritagelse for  Optagelse i lokal vejviser  Henvendelse om videnskabelig undersøgelse  Henvendelse mhp. markedsføring

Referencenummer: (...)
 
(....)


VIGTIGT!

Hvis du ikke ønsker at udfylde partsoplysninger til selvbetjeningsløsningen, skal du vælge at trykke på ovenstående link, hvor du har mulighed for aktivt at stoppe selvbetjeningsforløbet ved at vælge menuen "Jeg ønsker ikke at udfylde partsoplysninger til selvbetjeningsløsningen". Følg blot vejledningen ved tryk på link.

Afsender (ovenfor) bliver automatisk adviseret pr. e-mail om, at du ikke ønsker at udfylde partsoplysninger og har stoppet selvbetjeningsløsningen.

 

OIB Borger

OIB er forkortelsen for Offentlig InformationsBase. Det er en digital borger- og virksomhedsrettet selvbetjeningsløsning, som erstatter papirblanketten. Du starter selvbetjeningsløsningen med din NemID/digitale signatur. Når du er logget på, vil der fremgå en lille hængelås nederst i dit browservindue. Det er din sikkerhed for, at du er inde på en sikker side, og at de oplysninger, som du indtaster, bliver sendt over internettet på en sikker måde. Når du sender selvbetjeningssløsningen til modtager, får du tilsendt et link til din kvittering i en e-mail.

 

Venlig hilsen

 

OIB Borger


SKRID, lad være med at skrive til mig!

Ganske enig.

"Forvaltningen" opfinder alt for mange "problemer", som den så skal løse. Det eneste problem, som de ikke kan se, er netop forvaltningen.

Desværre ser det ud til, at det eneste måde til at kvæle alt dette er at stemme på folk, som vil have skatterne langt ned. Meget langt ned. Lidt sørgeligt, for selvfølgeligt er der da et fornuftigt niveau et sted.

Ja, og tvungen lektielæsning for børn, som fungerer? Helt gakgak.

/BF


Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Det er dér pengene skal hentes Empty Sv: Det er dér pengene skal hentes

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum