Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nu går det nedad

2 deltagere

Go down

Nu går det nedad Empty Nu går det nedad

Indlæg af Lars_HH Tirs Aug 23, 2011 7:41 pm

http://www.boliga.dk/boligpriser/BoligpriserSearch.aspx?AreaSelection=80006&PropertyTypeSelection=0&DatatypeSelection=0

Tjek syd-vestsjælland, vi er kun en tussebasse pr.m2 fra 2001 inflationskorrigeret.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nu går det nedad Empty Sv: Nu går det nedad

Indlæg af [Censur] Tirs Aug 23, 2011 8:10 pm

Jeg tog en lineal fra 2001 og landede på ca 8000.
Jeg tog en lineal fra 1996 og landede på ca 6500.

Nu tager jeg så med i overvejelsen at der har været historisk lave renter de sidste 15 år. Tjek selv nationalbankens diskonto i forhold til alle andre år og perioder fra begyndelsen (100 år) så hælder jeg faktisk mest til 1996 niveauet som den naturlige udvikling, men det er vel bare en 'mening' da ingen rigtigt kan sige noget om fremtiden. Et ukvalificeret bud vil jo nok være 7250 som middel.

HELE LANDET:
11.500 nuværende, samme lineal
Jeg tog en lineal fra 2001 og landede på ca 10500.
Jeg tog en lineal fra 1996 og landede på ca 8500.
Så middel vil være ca 9500.

Nu er min 'metode' nok meget tvivlsom med bare at smække en lineal på historien der gik forud for de store politiske ændringer på lånepolitikken.. meeen.. det ser fornuftigt ud som et naturligt leje

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Nu går det nedad Empty Sv: Nu går det nedad

Indlæg af Lars_HH Tirs Aug 23, 2011 8:47 pm

Som du ved Experimentality, så mener jeg som vismændene, Brøchner Madsen og Deutsche Bank, at lave renter giver lavere priser på lang sigt ligesom under the Great Depression i USA, men sådan er vi så forskellige Very Happy

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nu går det nedad Empty Sv: Nu går det nedad

Indlæg af [Censur] Tirs Aug 23, 2011 9:20 pm

Lars, det er ok. Vi er forskellige, jeg ser på historien. Hvis jeg ser på udviklingen de sidste 15 år, med - historisk - lave renter (oa politiske indgreb der gjorde det billigere) så har det fået boligpriserne til at eksplodere.

http://www.nationalbanken.dk/dndk/minfo.nsf/officialrates.html!openview&type=rt1

Lidt i modsætning til 60'ernes og 70'ernes byggeboom med meget højere renter. Tobins Q er måske mere et spørgsmål om hvorvidt det kan betale sig at låne penge ud.

Det er måske bare lægmands logiske fejlslutning, jeg har ingen uddannelse eller specielt forstand på økonomi, det virker bare som fornuftigt. Jeg har ikke lyst til at låne 1000 kr ud, og få 900 kr igen 10 år senere efter inflation med en så lav forrentning ergo vil der heller ikke være mulighed for at låne til at investere i byggeri for.

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Nu går det nedad Empty Sv: Nu går det nedad

Indlæg af Lars_HH Tirs Aug 23, 2011 9:45 pm

Jep, tjek huspriserne i midt 30'erne i USA, med samme renteniveau som i Danmark på daværende tidspunkt: http://4.bp.blogspot.com/_JtcAf5d8LPc/TUBdGCCXeHI/AAAAAAAAAIg/0olx49T43zo/s1600/us+shiller+home+prices.jpg

All-time-Low

Credit contraction.

Men vi kan jo begge få ret endnu Smile, hvis priserne går under 2001 inflationskorrigeret får jeg ret, hvis ikke har du ret, det er det fede ved samfundsvidenskabb Smile

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nu går det nedad Empty Sv: Nu går det nedad

Indlæg af Lars_HH Tirs Aug 23, 2011 9:49 pm

USA rentegraf: http://static.safehaven.com/authors/chapman/12297_a.png

Tjek 30'erne

Og bemærk hvor hurtigt renterne kan stige fra 1972 - 1982

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nu går det nedad Empty Sv: Nu går det nedad

Indlæg af [Censur] Tirs Aug 23, 2011 10:20 pm

Jeps, men jeg vil så ikke lige gå med til et enkelt område, men hele landet er fint. Så hvis den ryger under de 9250 (jeg ta'r lige en 250 sikkerhedsmargin på det konservative bud!) på landsplan.. så kan jeg godt gå ud og investere i en ny lineal og smutte ud på marken igen for at luge kartofler!

På den anden side, er det heller ikke langt fra indeks 100. Problemet er, at med den teori du kommer med.. så skal vi faktisk ned i indeks 40-50. Hvilket ikke bare er et fald... det er et styrtdyk som i 20'erne og mere voldsomt da renterne nu er lavere end dengang. (Så vil Thomas få ret med 5000kr kvm2)

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Nu går det nedad Empty Sv: Nu går det nedad

Indlæg af Lars_HH Tirs Aug 23, 2011 10:35 pm

Ja, jeg tror den bliver rigtig grim denne gang, vi kommer i hvert fald ned i en indeks 70 stykker Smile

Men husk det er inflationskorrigeret, kunne godt forestille mig noget stagflation på vej ned

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nu går det nedad Empty Sv: Nu går det nedad

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum