Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars?

4 deltagere

Go down

Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars? Empty Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars?

Indlæg af Gorrion Ons Mar 20, 2013 2:29 pm

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/03/20/0320114424.htm

Jeg tror de skal være glade, hvis det går som Nordea antyder....at man måske med neglespidserne kan holde en "defacto stabilitet".
Ment på den måde at kunstigt lave renter, og skatteydernes tvangs garanti for flextumpeobligationer via SIFI, måske kan udskyde et uundgåeligt kollaps.

Der er da ingen mere destabiliserende udsigt på boligmarkedet end det som tegner sig nu....nemlig at hundredtusinder af afdragsfrie lån udløber, og at det sker samtidig med at gælden i gennemsnit er steget i de private hjem, og at restancer for ubetalte regninger er steget med mange milliarder.

Nogen siger at gennemsnitsfamilien har fået 400-500 kroner mere om måneden til rådighed......jeg ved snart ikke.....det kommer vist helt an på hvilken kugleramme man bruger....mit eget indtryk er nærmest det stik modsatte når jeg taler med folk.

For mig at se er Nationalbankens udmelding tæt på at være helt sort!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars? Empty Sv: Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars?

Indlæg af Merkur Ons Mar 20, 2013 2:47 pm

Som jeg også skrev på den anden kanal. Se pressemødet når det bliver offentlig gjort, hvis altså det sker.

De herrer, direktørernes, sagde enormt meget usagt - og det allervigtigste budskab i relationen til boligmarkedet var - uden gennemgang af problematikken med udløb af afdragsfrihed: hensynet til realkreditobligationen er det vigtigste, så der kommer ikke en hjælpepakke!

At man så, naturligtvis ( det er jo politik) siger at det hele nok går og priserne stiger lidt, renten er lav mv. Det ændrer ikke på deres anbefaling og egentligt det vigtigste i pressemødet ( som også kunne ses på hvordan Rohde præsentere det)

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars? Empty Gorrion: Bla, bla bla.... landsskadelig, ponzi, kriminel. WH: Øh nå?

Indlæg af wh Ons Mar 20, 2013 2:49 pm

Gorrion skrev:Der er da ingen mere destabiliserende udsigt på boligmarkedet end det som tegner sig nu....nemlig at hundredtusinder af afdragsfrie lån udløber, og at det sker samtidig med at gælden i gennemsnit er steget i de private hjem, og at restancer for ubetalte regninger er steget med mange milliarder.

Og hvor har du så det fra?? Ja, for det er næppe boligejernes restancer du taler om

http://www.realkreditraadet.dk/Statistikker/Restancer.aspx

Som det fremgår har de været jævnt faldende siden 2009

Gorrion skrev:Nogen siger at gennemsnitsfamilien har fået 400-500 kroner mere om måneden til rådighed......jeg ved snart ikke.....det kommer vist helt an på hvilken kugleramme man bruger....mit eget indtryk er nærmest det stik modsatte når jeg taler med folk.

Det kan da meget vel være, at dem du taler med har færre penge men datagrundlaget er vist ikke stort nok til at du kan lave en brugbar statistik

Hvad du refererer til en DB's modelfamilie baseret på nogle tørre nøgletal. Et lidt mere retvisende billede end dine venner
http://epn.dk/okonomi2/dk/article5260756.ece

Gorrion skrev:For mig at se er Nationalbankens udmelding tæt på at være helt sort!

Så er det jo godt at vi har dig cheers

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars? Empty Sv: Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars?

Indlæg af Merkur Ons Mar 20, 2013 3:24 pm

Et godt råd, endnu engang, til alle - se pressemødet!


Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars? Empty Sv: Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars?

Indlæg af SimonJ Ons Mar 20, 2013 3:39 pm

wh skrev:
Gorrion skrev:Der er da ingen mere destabiliserende udsigt på boligmarkedet end det som tegner sig nu....nemlig at hundredtusinder af afdragsfrie lån udløber, og at det sker samtidig med at gælden i gennemsnit er steget i de private hjem, og at restancer for ubetalte regninger er steget med mange milliarder.

Og hvor har du så det fra?? Ja, for det er næppe boligejernes restancer du taler om

http://www.realkreditraadet.dk/Statistikker/Restancer.aspx

Som det fremgår har de været jævnt faldende siden 2009

Gorrion skrev:Nogen siger at gennemsnitsfamilien har fået 400-500 kroner mere om måneden til rådighed......jeg ved snart ikke.....det kommer vist helt an på hvilken kugleramme man bruger....mit eget indtryk er nærmest det stik modsatte når jeg taler med folk.


Det kan da meget vel være, at dem du taler med har færre penge men datagrundlaget er vist ikke stort nok til at du kan lave en brugbar statistik

Hvad du refererer til en DB's modelfamilie baseret på nogle tørre nøgletal. Et lidt mere retvisende billede end dine venner
http://epn.dk/okonomi2/dk/article5260756.ece

Gorrion skrev:For mig at se er Nationalbankens udmelding tæt på at være helt sort!

Så er det jo godt at vi har dig cheers

Og hvordan forklarer du så den tiggergang realkreditsektoren har gået hos Vilhelmsen?

http://epn.dk/brancher/finans/realkredit/article5213379.ece

At Nationalbanken nu taler for en prisstigning på boligmarkedet forstår jeg simpelthen ikke; alle kan se at der kommer massive udfordringer for de danske husholdninger når afdragsfriheden for alvor sparker igennem efter 2014. Indtil videre er det kun bankfolk, idioter og jubeloptimister som tror, at afdragsfrihedens udløb ikke kommer til at skabe problemer.

I øvrigt handler den artikel du linker til om diffuse betragtninger om prisstigninger, afgifter, inflation og lønstigninger fra Danske Bank's familiemodel; der kommer ingen reelle tal på bordet og forudsætningerne bag DB's model bliver heller ikke diskuteret. Gorrion forholder sig til påstanden om stigende boligpriser; hvordan kæder du den sammen med din linkede artikel?

SimonJ

Antal indlæg : 57
Join date : 09/01/13

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars? Empty Sv: Nationalbanken: Nu stiger boligpriserne snart. Gorrion: Nå...er det på Mars?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum