Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

+6
[Censur]
dkguy66
Marovingian
Gorrion
Thomas
Esbjerg
10 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Esbjerg Lør Aug 20, 2011 8:15 pm

Jesus! Kan jo næsten få een til at stemme på rød blok..... næsten!

http://www.b.dk/politiko/regeringens-vaekstpakke-skal-saette-gang-i-boligmarkedet

Esbjerg

Antal indlæg : 91
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Kbh

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Thomas Lør Aug 20, 2011 9:33 pm

Nedsætte afgiften på bolighandler - hvilke handler?
Det er svarer godt til en afgiftslempelse på snustobak.

1) I forhold til prisniveauet, så betyder det ikke noget - jeg tror nok køberne koncentrer sig lidt mere om at få barberet ½ mio. af de 2 mio. fremfor at spare 36.000.

2) Hvis vi siger, at der er 56 tu. hushandler og 16 tu. ejerlejligheder - og cirbs indikationer holder stik: ½ ned på huse og 1/3 ned på ejerlejligheder, så sælges der 28 tu. huse og 11 tu. ejerlejligheder det næste år. Så taler vi 30 tu. handler.

Hvis både antallet af handler falder og priserne samtidig også falder: Så er det en meget billig "reform".
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Gorrion Søn Aug 21, 2011 1:04 am

Det kan meget nemt vise sig blot at være endnu mere ild på bålet, ala samme skuffe som pauselån/afdragsfrihed, som udgangspunkt for handlen havde/har.
Der er snart gået 10 år siden de første og MANGE handler, med afdragsfrihed som udgangspunktet for handlen...og ovenikøbet i rigtig mange tilfælde var det eneste der gjorde handlen mulig....atlså som vi utallige gange efterfølgende har dokumenteret som fakta, at der i de år overhovedet ingen kredit-vudering fandt sted.
Jeg tror dog godt man kan være ganske rolig denne gang, for jeg tror ikke denne panik løsning...eller rettere mangel af samme, får nogen effekt overhovedet...ud over "måske" at flytte lidt problemer endnu engang ud i fremtiden, men også samtidig risikere at gøre problemet endnu større....
Kulminationen af ubehageligheder fortsætter åbenbart med at hobe sig op til 2013.....et år, "og en rum periode efter" som i forvejen ser ud til at blive rigtig grimt.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Marovingian Søn Aug 21, 2011 1:25 am

Gorrion skrev: Det kan meget nemt vise sig blot at være endnu mere ild på bålet, ala samme skuffe som pauselån/afdragsfrihed, som udgangspunkt for handlen havde/har.
Der er snart gået 10 år siden de første og MANGE handler, med afdragsfrihed som udgangspunktet for handlen...og ovenikøbet i rigtig mange tilfælde var det eneste der gjorde handlen mulig....atlså som vi utallige gange efterfølgende har dokumenteret som fakta, at der i de år overhovedet ingen kredit-vudering fandt sted.
Jeg tror dog godt man kan være ganske rolig denne gang, for jeg tror ikke denne panik løsning...eller rettere mangel af samme, får nogen effekt overhovedet...ud over "måske" at flytte lidt problemer endnu engang ud i fremtiden, men også samtidig risikere at gøre problemet endnu større....
Kulminationen af ubehageligheder fortsætter åbenbart med at hobe sig op til 2013.....et år, "og en rum periode efter" som i forvejen ser ud til at blive rigtig grimt.
Ja det her er jo end, omende ret lille, del af den normale mekanisme hvor man flytter gæld fra boligboblen ind i statskassen. Nu "mister" staten 36 000 per handel, hence bliver statsgælden større. Der kommer nok ikke megen effekt, men ideen er det samme om end det er Obamas giga stimulus pakker eller det her.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Thomas Søn Aug 21, 2011 2:37 am

Gorrion skrev: Det kan meget nemt vise sig blot at være endnu mere ild på bålet, ala samme skuffe som pauselån/afdragsfrihed, som udgangspunkt for handlen havde/har.
Der er snart gået 10 år siden de første og MANGE handler, med afdragsfrihed som udgangspunktet for handlen...og ovenikøbet i rigtig mange tilfælde var det eneste der gjorde handlen mulig....atlså som vi utallige gange efterfølgende har dokumenteret som fakta, at der i de år overhovedet ingen kredit-vudering fandt sted.
Jeg tror dog godt man kan være ganske rolig denne gang, for jeg tror ikke denne panik løsning...eller rettere mangel af samme, får nogen effekt overhovedet...ud over "måske" at flytte lidt problemer endnu engang ud i fremtiden, men også samtidig risikere at gøre problemet endnu større....
Kulminationen af ubehageligheder fortsætter åbenbart med at hobe sig op til 2013.....et år, "og en rum periode efter" som i forvejen ser ud til at blive rigtig grimt.

Du har en pointe: Hvis det var sådan, at vi i den nuværende situation havde al gælden i gammeldags fast forrentede konvertible annuiteter, så kunne man måske have gjort noget.
Man har allerede konverteret stort set alt til afdragsfrie flex - det har ikke hjulpet - jo det brød tvangsauktionsaccelerationen; men det har godt nok kostet realkreditten livet - også.
Dette er et langt mindre tiltag.
Forsøget på at udbrede den samlede private gæld på flere - for at gøre en tilbagebetaling mulig - vil ikke lykkes, fordi handlerne bliver til reducerede priser.
Det eneste, der vil ske er, at den samlede gæld vil vokse lidt langsommere. Den vil vokse, fordi de ejendomme, der kan sælges er enten lavt forgældede eller helt gældfrie.

Det, der eventuelt kunne hjælpe lidt ville være, at tilbagebetale de omkostninger - bagud; men det bliver for dyrt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af dkguy66 Søn Aug 21, 2011 3:14 am

Thomas

citat: "Det, der eventuelt kunne hjælpe lidt ville være, at tilbagebetale de omkostninger - bagud; men det bliver for dyrt."

Øhhh, synes du ikke at boligejerne så rigelig har sparet på omkostningerne via fastfrysningen af ejendomsværdiskatten?

Det man foreslår er en direkte hån mod alle de borgere der bor til leje, alle de boligejere, der ikke har købt over evne, eller lånt i en teoretisk friværdi. Og nu skal man høre på at den politiske leflen for disse insolvente blærerøve fortsætter.

Nej, vil man sælge, må man sku bare sætte en pris som andre vil betale, og så lave en aftale med sin bank om afdraget af tabet, eller blive boende.

Det kan ganske enkelt ikke være rigtig at de førnævnte tenknisk insolvente blærerøve, der ikke kunne få det stort nok, fint nok og dyrt nok, nu igen igen skal ødelægge eller diktere dansk økonomi, bare fordi holdningen til at købe OG BETALE er forsvundet som dug for solen.

Nu er det ikke længere bare komisk, nej nu er det efterhånden direkte ulækkert at skulle både læse og høre på, hvad politikerne tryller frem af fantasifulde løsninger.

Nej, lad os få en statsminister med hår på brystet (m/k ) der tør stille sig op og en gang for alle fortælle boligejerne, at nu er festen slut. Vil du sælge, så sæt prisen ned, og tag tabet, eller bliv boende. Alternativt, tilbagekøb din pension og betal af på lånet, efter de 60 % skat. Og så ta en tudekiks ved dit fine samtalekøkken.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Thomas Søn Aug 21, 2011 3:21 am

dkguy66 - tjo; men der er ½ mio af dem.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af [Censur] Søn Aug 21, 2011 3:36 am

[Censur]


Sidst rettet af Experimentality Fre Sep 02, 2011 2:39 am, rettet 1 gang

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Thomas Søn Aug 21, 2011 3:19 pm

Jeg synes sådan set ikke noget - jeg prøver blot at vurdere den sandsynlige effekt og motivationen bag forslaget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af xwing99 Søn Aug 21, 2011 5:18 pm

http://www.b.dk/politiko/loekkes-og-thornings-boligpakker

Venstre
Konservative
Socialdemokratiet
SF

De 4 partier kan jeg så ikke stemme på ved valget, hvis dette bliver gennemført eller man tager det med i valgkampen.

Så er det blandt de andre partier at krydset skal sættes.
xwing99
xwing99

Antal indlæg : 63
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Storkøbenhavn

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Thomas Søn Aug 21, 2011 5:29 pm

xwing99 skrev:http://www.b.dk/politiko/loekkes-og-thornings-boligpakker

Venstre
Konservative
Socialdemokratiet
SF

De 4 partier kan jeg så ikke stemme på ved valget, hvis dette bliver gennemført eller man tager det med i valgkampen.

Så er det blandt de andre partier at krydset skal sættes.

Jeg tror du skal overveje følgende: Det er så det, de siger ja til; men hvad har de sagt nej til?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af xwing99 Søn Aug 21, 2011 5:34 pm

Thomas skrev:Jeg tror du skal overveje følgende: Det er så det, de siger ja til; men hvad har de sagt nej til?

Måske, men det ender nok alligevel med at jeg må stemme på et parti som ikke kan støtte det her. Selvom jeg ikke tror på at forslaget på nogen måde vil hjælpe boligmarkedet, så vil det alligevel pine mig at stemme på et parti som vil støtte det.
xwing99
xwing99

Antal indlæg : 63
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Storkøbenhavn

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Thomas Søn Aug 21, 2011 5:52 pm

Tjaa, som jeg ser det, så støtter disse forslag boligmarkedet på samme måde som et reb støtter en hængt mand.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af [Censur] Søn Aug 21, 2011 6:09 pm

[Censur]


Sidst rettet af Experimentality Fre Sep 02, 2011 2:39 am, rettet 1 gang

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Thomas Søn Aug 21, 2011 6:39 pm

Experimentality skrev:Thomas,
Knuden er vigtigere end rebet ved en hængning.

giv tid, giv tid - og nyd sprælleriet så længe.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Det værst tænkelige i situationen

Indlæg af Thomas Man Aug 22, 2011 3:38 pm

nakkeskuddet

En ting er, at man ivrigt står og vifter fluer væk fra politisk hold med virkningsløst plat - men man sørger sandelig også for at rage porcelænet ned af hylderne.

Det skal sgu nok gavne.

Men hva' hvis vi kan få forhindret nogle tåbelige handler, der kun vil føre ud i insolvens - så har initiativet haft sin berettigelse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af [Censur] Man Aug 22, 2011 3:48 pm

[Censur]


Sidst rettet af Experimentality Fre Sep 02, 2011 2:40 am, rettet 1 gang

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af xwing99 Man Aug 22, 2011 4:28 pm

Experimentality skrev:http://jp.dk/indland/indland_politik/article2521482.ece

Køb Trygt Bolig Nu! Det er vist nærmere en pistol mod de ædlere dele, end en human henrettelse med et nakkeskud.

Enig. Og jeg er nød til at gentage: Jeg VIL IKKE stemme på et parti som støtter en af de her 2 boligpakker fra hhv regeringen / S+SF. En ting er at folk selv kan gå konkurs pga tåbelig opførsel, men at folkevalgte partier ligefrem vil tilskynde til det. Der sætter jeg ikke mit kryds.
xwing99
xwing99

Antal indlæg : 63
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Storkøbenhavn

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af dkguy66 Man Aug 22, 2011 4:37 pm

@ xwing99

Jeg er helt enig. Problemet er blot, at der snart ikke er noget parti tilbage at stemme på.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Thomas Man Aug 22, 2011 4:39 pm

Med hensyn til effekten:
Lolland Falster

Det minder mig om to landmænd, der stod og snakkede om hver sin nye bil.
Audi: "Hvordan har du dog fået råd til ny bil?"
Mazda: "Jooo, jeg har lige fået udbetalt 1 million fra brandforsikringen. Men hvad med dig?"
Audi: "Jooo, JEG har lige fået udbetalt 2 millioner fra forsikringen i haglskade."

tavshed

Mazda: "Hvordan dælen fik du det til at hagle?????"
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af dkguy66 Man Aug 22, 2011 4:42 pm

For de fleste har åbenbart valgt at begå kollektivt selvmord i jagten på boligejernes stemmer.

Dog glemmer de så lige, at blandt boligejerne er den politiske holdning, lige så forskellig som blandt alle andre.

Lejere er jo heller ikke pr def. "røde".

Men til gengæld findes der jo fornuftige boligejere, der godt kan se, hvad det er for et kollektivt selvmord man er i gang med, og at det ikke batter en disse.

Jeg tror partierne skal være glade for at det først er på det seneste at krisens grimme ansigt virkelig viser sig, ellers havde vi muligvis kunnet opleve et jordskredsvalg a la '73.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af xwing99 Man Aug 22, 2011 5:18 pm

http://politiken.dk/politik/ECE1368148/oekonomer-er-i-oproer-over-hysteri-fra-loekke-og-thorning/

Det er heldigvis ikke kun på dette forum at folk kan se at den er helt galt pt med regeringen og S+SF.

xwing99
xwing99

Antal indlæg : 63
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Storkøbenhavn

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Thomas Man Aug 22, 2011 5:41 pm

xwing99 skrev:http://politiken.dk/politik/ECE1368148/oekonomer-er-i-oproer-over-hysteri-fra-loekke-og-thorning/

Det er heldigvis ikke kun på dette forum at folk kan se at den er helt galt pt med regeringen og S+SF.


Det er sgu heller ikke svært at se: Knald i låget.

Men det tyder på, at den anden sko, der skal falde - det er ikke en balletsko - det er en rockerstøvle.

Det trækker op til en "snudeklemmer" for bankerne: Man taler om noget komplet ligegyldigt og - ret beset - ukontroversielt (der er jo ikke nogen afstand mellem regering og opposition): Hvad er det så man taler om bag de lukkede døre?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af xwing99 Man Aug 22, 2011 5:51 pm

Thomas skrev:Det er sgu heller ikke svært at se: Knald i låget.

Men det tyder på, at den anden sko, der skal falde - det er ikke en balletsko - det er en rockerstøvle.

Det trækker op til en "snudeklemmer" for bankerne: Man taler om noget komplet ligegyldigt og - ret beset - ukontroversielt (der er jo ikke nogen afstand mellem regering og opposition): Hvad er det så man taler om bag de lukkede døre?

Nej, der er ingen nævneværdig forskel på de to parter.

Løkke havde ellers for et års tid siden fat i noget af det rigtige da han igen og igen sagde "regeringen kan ikke løse krisen". Af en eller anden grund gik han så væk fra fortsat at sige det, nok pga fald i meningsmålingerne.
xwing99
xwing99

Antal indlæg : 63
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Storkøbenhavn

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Gorrion Tirs Aug 23, 2011 1:42 pm

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/213417/professor_boligpakker_minder_om_subprimelaan.html

Ja...det smager lidt af subprime, selvom hvis man tager udgangspunkt i et boligkøb på ca 2millioner, og besparelsen (regningen til skatteyderne) så er lige i underkanten af 40.000 kroner. Så hjælper det ikke meget hvis boligen stadig er købt flere hunderede tusinde kroner over den reele værdi, der bør afspejle de realøkonomiske omstændigheder, for den gennemsnitslige hustandsindkomst for en dansk lønmodtager (familie).

Regeringen kalder det ansvarlig økonomisk politik.

Jeg kalder det dybt umoralsk, og direkte skadelig for både staten, og de borgere der føler sig fristet af en kortfristet (skatteyderfinansieret) søde tabelet, der rikere at udvikle sig til en regulær blodprop når den søde smag forsvinder.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsstøtte til boligsælgere/ - købere Empty Sv: Statsstøtte til boligsælgere/ - købere

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum