Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det går jo godt...sagde Mads Skjern

4 deltagere

Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af RealTrouble Tors Feb 28, 2013 3:03 pm

Øhhhh...er der nogen der kan oversætte hvad der foregår i Korsæk? Italien i kaos, USA budgetaftale i kaos, vaklende euro, væksttal for DK en skuffelse, Frau Merkel skal igen til lommerne...hvis hun får lov...og alligevel stiger aktier ufortrødent videre som om alt er ved at vende til det bedre?? Shocked

RealTrouble

Antal indlæg : 35
Join date : 23/02/13

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af Storebror Tors Feb 28, 2013 3:24 pm

Det er den massive likviditet der er pumpet ud fra Centralbankerne der er årsagen. Et sted skal likividiteten ("falske" pengeseddler) jo flyde hen.

Underliggende så tror jeg situationen er anderledes. Det er primært indekset for de 20 mest omsatte aktier der går op. Og her er Novo Nordisk af væsentlig betydning.

Fra: http://www.statistikbanken.dk/MPK13

Det går jo godt...sagde Mads Skjern 16640147951286419_13192798

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af Thomas Tors Feb 28, 2013 3:49 pm

RealTrouble skrev:Øhhhh...er der nogen der kan oversætte hvad der foregår i Korsæk? Italien i kaos, USA budgetaftale i kaos, vaklende euro, væksttal for DK en skuffelse, Frau Merkel skal igen til lommerne...hvis hun får lov...og alligevel stiger aktier ufortrødent videre som om alt er ved at vende til det bedre?? Shocked

Grundlæggende er en aktie et værdipapir med en årlig betaling og UDEN indfrielse.

Siger vi at det årlige udbytte er y, så er kursen på en consol:

K0 = y/i


hvor i = rentefoden.

Da i = 0 - så dividerer man altså med 0 - det kan man ikke, hvorfor man ikke aner, hvad en aktie er værd.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af RealTrouble Tors Feb 28, 2013 4:40 pm

Udfra den formel, så er aktiemarkedet lige nu som i Forrest Gump....like a chocolate box, you never know what you gonna get!? Men det må alle andre sgu da for pokker også kunne regne ud...så er det bare riding the dragon strategien. Jeg mener...hvorfor er der ikke flere der søger ud af aktier og over i obligationer, så vi får lange realer der blæser endnu mere i vejeret end de gør?

RealTrouble

Antal indlæg : 35
Join date : 23/02/13

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af Thomas Tors Feb 28, 2013 5:12 pm

RealTrouble skrev:Udfra den formel, så er aktiemarkedet lige nu som i Forrest Gump....like a chocolate box, you never know what you gonna get!? Men det må alle andre sgu da for pokker også kunne regne ud...så er det bare riding the dragon strategien. Jeg mener...hvorfor er der ikke flere der søger ud af aktier og over i obligationer, så vi får lange realer der blæser endnu mere i vejret end de gør?

Fordi der ER ikke realkreditobligationer. Slet ikke i det omfang som, der er efterspørgsel til.

Det er det, der er det alvorlige! Det er en klar indikation af, at investorerne - og her taler jeg ikke de små selvoptagne snotaber på Euroinvestor - jeg taler de institutionelle investorer: Investorerne har aldeles mistet tilliden til flexlortet: Det er ikke længere et spørgsmål om et mindre tab eller dårligt afkast: Der er tale om bare chancen for at se nogle af sine penge igen.

Hvis Du ser renten på statsobligationer - så er nationalbanken holdt op med at bringe den daglige notering. Man havde et prøvesalg i december, hvor alt blev snuppet under stigende kurser.

De annuiteter, der er er låst inde hos investorerne: Ingen investor kunne drømme om at sælge, hvis de først har fået fat i ordentlig realkredit.

Derfor er det af vital betydning af få reddet den fast forrentede annuitet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af Marovingian Fre Mar 01, 2013 4:25 pm

Novo Nordisk er vel også mindre følsom overfor hele krisen end de fleste andre ting?

ens insulin er jo det aller sidste man skærer i

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af Thomas Fre Mar 01, 2013 9:11 pm

Marovingian skrev:Novo Nordisk er vel også mindre følsom overfor hele krisen end de fleste andre ting?

ens insulin er jo det aller sidste man skærer i
Ja... de kunder vi har kunnet jage væk - de er gået.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af RealTrouble Ons Mar 06, 2013 3:24 pm

[quote="Thomas"][quote="RealTrouble"]Fordi der ER ikke realkreditobligationer. Slet ikke i det omfang som, der er efterspørgsel til.
quote]

Skulle det ikke netop få kurserne til at stige og renterne til at falde endnu mere end de allerede er?

RealTrouble

Antal indlæg : 35
Join date : 23/02/13

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af Thomas Ons Mar 06, 2013 3:40 pm

[quote="RealTrouble"]
Thomas skrev:
RealTrouble skrev:Fordi der ER ikke realkreditobligationer. Slet ikke i det omfang som, der er efterspørgsel til.

Skulle det ikke netop få kurserne til at stige og renterne til at falde endnu mere end de allerede er?
Jo men der er jo ikke nogen til salg!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af RealTrouble Ons Mar 06, 2013 4:24 pm

Hmmm...hvis jeg vil købe en 3 pct. 30 årig annuitet, så kan jeg da bare gøre det. Hvis mange vil gøre det samme og der er så få af dem, så må vi jo bare betale mere...?

RealTrouble

Antal indlæg : 35
Join date : 23/02/13

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af Thomas Ons Mar 06, 2013 5:43 pm

RealTrouble skrev:Hmmm...hvis jeg vil købe en 3 pct. 30 årig annuitet, så kan jeg da bare gøre det. Hvis mange vil gøre det samme og der er så få af dem, så må vi jo bare betale mere...?

næ.

Tror Du det er for sjov skyld, at pensionskasserne har parkeret deres likviditet i Nationalbanken til negativ rente? Tror Du oprigtig talt ikke at de ville købe realkreditobligationer, hvis de var til at få fat i?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af RealTrouble Ons Mar 06, 2013 7:47 pm

Nej - jeg tror sgu ikke det er særligt sjovt at være pensionkasse i øjeblikket og skulle præve at finde er rimeligt afkast uden for meget risiko. Men der er jo mange der gøre ting lige nu, som ikke er særligt sjove, fordi alternativet er meget værre.

Jeg tænker¨- hvis jeg skulle købe et så lavt 30-årigt cashflow og ovenikøbet risikere at blive indfriet indenfor en relativt kort tidshorisont med 10, 20, 30 kurspoint tab, så vil jeg hellere have pengene parkeret til negativ rente. Kan det ikke lige så godt være det der er situationen...når vi roder rundt nede i de her niveauer for den lange rente?

RealTrouble

Antal indlæg : 35
Join date : 23/02/13

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af Thomas Ons Mar 06, 2013 8:37 pm

RealTrouble skrev:Nej - jeg tror sgu ikke det er særligt sjovt at være pensionkasse i øjeblikket og skulle præve at finde er rimeligt afkast uden for meget risiko. Men der er jo mange der gøre ting lige nu, som ikke er særligt sjove, fordi alternativet er meget værre.

Jeg tænker¨- hvis jeg skulle købe et så lavt 30-årigt cashflow og ovenikøbet risikere at blive indfriet indenfor en relativt kort tidshorisont med 10, 20, 30 kurspoint tab, så vil jeg hellere have pengene parkeret til negativ rente. Kan det ikke lige så godt være det der er situationen...når vi roder rundt nede i de her niveauer for den lange rente?

Hvor fanden finder Du 100 mia. i fast forrentede annuiteter til salg? Du finder dem IKKE.

Det med indfrielsen, de er noget en investor helt koldt regner med og priser ind når han køber papiret.
Efter en 7-8 år er restløbetid faldet og sikkerheden blevet bedre. Dvs. nu skal den resterende fordring forrentes lavere - dermed kommer kursen over pari. Obligationen indfries før tid, man har haft et godt afkast af den i de 7-8 år, pænt over gennemsnittet - der er ikke noget at være sur over.

Det er spillets regler blandt professionelle. De lån har reelt ikke mere end 7-8 års løbetid. Skønner man galt og køber for dyrt - ja, så går der flere år inden man får lånet indfriet af debitor.

Det er derfor det er så vigtigt at få reddet den fast forrentede konvertible annuitet. Den er stærkt stabiliserende! Den opfanger fejltagelser og fejlskøn.

Den er meget bedre end en statsobligation, for statsobligationer er stående inkonvertible lån.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det går jo godt...sagde Mads Skjern Empty Sv: Det går jo godt...sagde Mads Skjern

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum