Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Jan 13 opdateret.

Go down

Jan 13 opdateret. Empty Jan 13 opdateret.

Indlæg af Thomas Tirs Feb 12, 2013 3:55 am

De mere væsentlige er ved at være der.

Metal priserne er generelt spekuleret op, jernmalm er fuldstændig vanvittig - og samtidig faldende kulpriser! Det hænger ikke sammen - det tyder på at nogle af bankerne er ved at knække. Det er jo ikke til stålfremstilling, der handles.

Samtidig ser guld, sølv (har også været spekuleret op - i løbet af meget kort tid) og kobber - og guld og sølv ser ud til at vige. Jeg kan ikke helt frigøre mig fra tanken om, at Bundesbank henter guldet hjem for at slås mod den kinesiske valutamanipulation: Et kort; men heftigt salg af guld til høje priser vil hive EUR op - når der skal afregnes; men det vil ske uden at røre ved USD forholdet - og det vil ruinere adskillige kinesiske sparere og spekulanter: Det var noget, jeg kunne finde på, hvis jeg hed Weidmann.

Det vil nedskrive USD; men uden at rode med USD/EUR i nogen særlig grad. Samtidig vil det sætte RMB under pres. Hvis så USA går med på den, så (både Tyskland og USA skal være indforstået), så vil fødevarepriserne - målt USD ryge i vejret, så Kina bliver nød til at opskrive RMB.

Det vil også være en god sikkerhed for kinesiske betalinger, hvis guldet ligger i depot Tyskland, sælges til kineserne, falder i værdi - og der gøres udlæg p.gr.a. manglende betaling.

Guld er noget gøgl; men det tror kineserne IKKE, at det er. USA - Europa kan være ligeglade. Det vil betyde noget for flæskepriserne, der ér kommet lidt op; men slet ikke noget af betydning.

Jeg vil IKKE blive det mindste overrasket, hvis det smælder på den måde - kinesernes manipulationer er ulidelige.

Forbrugerpriserne i Kina er i de seneste 2 år vokset med 8% om året - målt på kyllingerne. Det mærkelige er at prisstigningen på kyllinger er næsten helt jævn.

En anden ting er, at når man sammenligner med for 20 år siden - med dyrtidsportioner, devalueringsvrøvl, punktafgifter, indefrosne dyrtidsportioner - løn og prisstop - alle mulige barnagtige krumspring. Hvor er vi dog kommet langt!

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum