Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet!

2 deltagere

Go down

Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet! Empty Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet!

Indlæg af Thomas Tors Jan 24, 2013 7:15 pm

Nationalbanken

Indskudsbeviser og pengepolitiske udlån +0,1% til hhv. -0,1% og +0,3%.

Jeg må sige, at det havde jeg ventet efter at flexlortet er buret inde i bankerne her - og i udlandet. Hermed påfører man bankerne et stensikkert kurstab, hvis de forsøger at sælge flexlort. Folio renten og diskontoen følger naturligvis ikke med:

Folio, fordi bankerne ikke skal belønnes for at have pengene klar til månedsskiftet, diskontoen for at de ikke bare kan sætte renten op på deres udlån.

Man forsøgte et tapsalg af statsobligationer lige før jul - men det holdt man op med da de blev samlet op til faldende rente - væsentlig faldende rente på så lille et salg.

Man har antagelig ventet fordi man vitterlige ville være sikker på, at der ikke kom et større tilbagesalg af danske statsobligationer. Nu ser man nok nogle dage an, så kommer de næste nok, så vi kommer op på ECB renten - så småt.

De fast forrentede konvertible realkreditter blive ikke billigere. Det er de reaktion, man vil undgå: Man vil have flexrenten op, så der kan komme den konvertering til fast forrentede annuiteter, som man vil have - den bliver nu ikke stor, fordi flextumper hverken kan eller vil betale rente - endsige afdrag.

De konverteringer man har været ude for - og "appetitten" på fast forrentede annuiteter (endnu foreligger tallene ikke - ikke offentligt) har været konverteringer af højt forrentede annuiteter til lavt forrentede, hvor de fornuftige boligejere har taget konsekvensen af flextumpestøtten og skyndt sig at konvertere til billigere rente mens tid var. Jeg tror ikke på nogen nævneværdig konvertering fra flexlort.

Nu skal man have overtalt fjolserne, der har taget lån i huset for at indbetale på en pensionsordning, til a betale deres skat og holde op med at lege arbitrage - på ting, de ikke har forstand på.

Derfor vil jeg forvente flere små renteforhøjelser - evt. uden diskontoforhøjelser - hen ad vejen.

Balladen omkring Danske Banks "abonnement" er nok så meget en afledning, fordi Danske Bank har kunnet låne billigt i Nationalbanken - det er forbi fra nu af.
Man har ikke villet gøre noget ved det, fordi man ønsker "almindelige solide mennesker" ud af Danske Banks ondsindede klør.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet! Empty bla bla bla

Indlæg af Thomas Tors Jan 24, 2013 8:16 pm

"Kloge" bemærkninger.

Det, der ligger af spekulant penge og roder er - bob bob - 20-40 mia. Det er slet ikke dét, der gør en nervøs - det er 200-400 mia. i flexlort der kan bryde løs fra placeringer i "udlandet".

Man skal så også sørge for at repo-forretningerne sker til stadig højere kurs i tilbagekøbet, så tabet tværes godt og grundigt af på banker/kridter.

Altså flexlort sælges til kurs 98 primo jan til tilbagekøb ult mar kurs 99.
Herefter sælges til kurs 99 og købes igen til kurs 100 ult jun
Herefter sælges til kurs 100 og købes igen til kurs 101 ult sep

Men nu kan man IKKE sælge til kurs 101 og love tilbagekøb kurs 102 ult dec!! For ult dec forfalder flexobligtionen alligevel. Der med optræder renten ikke i regnskabet som rente; men som kursregulering.

Nu hæver vi så renten så man hurtigere kommer over pari - hvorved der ikke er dækning i en evt. indfrielsesværdi, hvis banken IKKE alligevel indfrier til lovet kurs.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet! Empty Sv: Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet!

Indlæg af sur gammel mand Fre Jan 25, 2013 2:59 am

Tak til Thomas.

Ikke fordi jeg har læst hvad han har skrevet i denne omgang. (men det når jeg jo nu nok).

Men fodi jeg umiddelbart slap for at formulere spørgsmålet om han havde set rentestigningen....det vil sige den lette løsning og så bare lade Thomas tolke hvad rentestigningen betyder.

Jeg overvejer stadig på 5. år at investere i bolig, men synes jo stadigvæk at boligpriserne i Århus-området er håbløst overvurderede....så Thomas speak out.

Og grunden til at jeg opdagede rentestigningen...tjaaa. det er muligvis fordi jeg sparer penge op i et firma der er børsnoteret og hvor koncernchefen mener at de lavtlønnede får alt for meget.


sur gammel mand

Antal indlæg : 65
Join date : 13/08/11
Age : 105

Tilbage til toppen Go down

Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet! Empty Sv: Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet!

Indlæg af Thomas Fre Jan 25, 2013 5:20 am

sur gammel mand skrev:Tak til Thomas.

Ikke fordi jeg har læst hvad han har skrevet i denne omgang. (men det når jeg jo nu nok).

Men fodi jeg umiddelbart slap for at formulere spørgsmålet om han havde set rentestigningen....det vil sige den lette løsning og så bare lade Thomas tolke hvad rentestigningen betyder.

Jeg overvejer stadig på 5. år at investere i bolig, men synes jo stadigvæk at boligpriserne i Århus-området er håbløst overvurderede....så Thomas speak out.

Og grunden til at jeg opdagede rentestigningen...tjaaa. det er muligvis fordi jeg sparer penge op i et firma der er børsnoteret og hvor koncernchefen mener at de lavtlønnede får alt for meget.

Århus området er fuldstændig håbløst!

Af flere grunde:

1) Den Crumar rimelig grundig gennem tiden har påpeget, nemlig et meget svagt og dårligt almennyttigt byggeri, så der er ikke noget priskorrektiv.

2) Aarhus Lokalbank - nu en del af Vestjysk Bank - er en byggespekulant katastrofe.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet! Empty Afskedssalut???

Indlæg af Thomas Fre Jan 25, 2013 5:36 am

Jeg er ikke sikker.

Det kunne være, at der var flere skud i den bøsse - hvis valutakasse ikke reagerer, så kan det nås endnu.

Måneds skiftet, hvor alle pengene er indbetalt til Nationalbanken, så spekulationen ikke kan løbe af med banksvinene.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet! Empty Bankerne har fået det bedre?

Indlæg af Thomas Fre Jan 25, 2013 12:04 pm

næppe

Men læg mærke til, at det er Nordea, der siger det. Velkommen i spændetrøjen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet! Empty Sv: Renteforhøjelse pr. 25/1-13 Alt andet end uventet!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum