Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Gældsfælden klapper

+6
wh
Hugaffen
Uffe
Thomas
Gorrion
klogeaage 35
10 deltagere

Go down

Gældsfælden klapper Empty Gældsfælden klapper

Indlæg af klogeaage 35 Man Dec 24, 2012 12:13 pm

Mens vi venter på wh (Godot) og hans absurde skuespil om robuste boligejere:





Vi er gået fra 185.000 til 223.000 dårlige betalere på fem år. Man skal huske på, at vi kun registrerer den gæld, som folk ikke kan betale. Reelt er den enkeltes gæld som regel meget større, og ifølge OECD er danskerne det mest forgældede folkefærd i verden


Under højkonjunkturen i de herlige 00ere har vi gældsat os i en sådan grad, at vores privatøkonomi ikke levner plads til uforudsete udgifter.

Danskerne har haft en adfærd, hvor man blev anset for småfjollet, hvis man ikke tog lån i friværdien. Det har betydet, at vi har designet vores økonomi til ikke at have et risikoberedskab, så vi kan stå imod, når vi bliver skilt eller mister jobbet.

De dårlige betalere i november har en samlet gæld på 15,25 milliarder kroner - næsten en milliard kroner mere end for blot fem måneder siden.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Gorrion Man Dec 24, 2012 12:34 pm

Det er også derfor det er en frygtingydende tanke hvilke enorme konsekvenser det får når ti-tusindvis/hundrede-tusindvis af afdragsfrie lån udløber.
Så skal de jo først for ALVOR til at AFDRAGE!
I mange tilfælde på boliger der er langt mindre værd en den illusionsværdi de købte for.
Det bliver et kæmpe problem for boligmarkedet hvis det bare går galt for nogle få procent af disse....men prognosen peger på at det er LANGT mere alvorligt!.
Danmark skal forberede sig på en ganske alvorlig situation, der kan få den krise vi indtil nu har været vidne til, at ligne en skovtur.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Thomas Man Dec 24, 2012 1:09 pm

Gorrion skrev:Det er også derfor det er en frygtingydende tanke hvilke enorme konsekvenser det får når ti-tusindvis/hundrede-tusindvis af afdragsfrie lån udløber.
Så skal de jo først for ALVOR til at AFDRAGE!
I mange tilfælde på boliger der er langt mindre værd en den illusionsværdi de købte for.
Det bliver et kæmpe problem for boligmarkedet hvis det bare går galt for nogle få procent af disse....men prognosen peger på at det er LANGT mere alvorligt!.
Danmark skal forberede sig på en ganske alvorlig situation, der kan få den krise vi indtil nu har været vidne til, at ligne en skovtur.

Det er jeg meget enig i.

For gælden vil i stigende omfang blive overtaget af det offentlige og de vil inddrive gælden uden hensyn til omkostningerne: Trods alt vil en bank - på et tidspunkt - kunne gå med til en gældssanering (mod aldrig at se vedkommende igen), hvor noget af gælden afbetales mod en saldokvittering på resten.

Den går ikke med skattefar: Man kommer aldrig ovenpå igen! Den mindste smule formue/arv og den bliver snuppet! Ethvert arbejde og det bliver trukket på lønsedlen (ok nu kan arbejdsgiveren ikke se det mere; men det sker!).
Tro mig: De pensionsopsparinger, hvor man troede man kunne gemme sig for kreditorerne - de vil blive åbnet. De vil blive konfiskeret og beskattet. Resultatet vil blot være at gælden bliver det mindre; men den er stadig uoverstigelig.

Hele pointen med en stat er, at den glemmer aldrig - og den tilgiver aldrig.

Enhver ordning man kan få med sin bank vil være at foretrække. Enhver!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Uffe Man Dec 24, 2012 1:34 pm

Hvis afdragsfriheden udløber så må obligationen være 10 år gammel. For 10 år siden var huspriserne højere end i dag, ikke sandt?

Har man optaget yderligere gæld i boligen kan problemet opstå, hvis man samtidig er økonomisk afhængig af sin afdragsfrihed. Det bliver så op til den enkelte at vurdere problemets omfang.

Man burde dog have tilrettelagt tingene således at banklånet afdrages hurtigere og der ved afdragets opstart ikke vil være en bankgæld tilbage.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Thomas Man Dec 24, 2012 2:28 pm

Uffe skrev:

Man burde dog have tilrettelagt tingene således at banklånet afdrages hurtigere og der ved afdragets opstart ikke vil være en bankgæld tilbage.

Det er det, der IKKE er sket - Dit kvaj!

Alle påstande om, at man skam selv er så fornuftig at afdrage - det kan ikke bruges til noget, for det er formentlig ikke sandt. - og i øvrigt i modstrid med tallene.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af klogeaage 35 Man Dec 24, 2012 2:31 pm

Bundløs gæld er ikke længere forbeholdt samfundets svageste.
Nogle af dem, vi ser, har haft et udmærket liv med en høj uddannelse og et højtlønnet job. De er så blevet fyret eller skilt og kan ikke betale deres lån.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Thomas Man Dec 24, 2012 2:48 pm

klogeaage 35 skrev:Bundløs gæld er ikke længere forbeholdt samfundets svageste.
Nogle af dem, vi ser, har haft et udmærket liv med en høj uddannelse og et højtlønnet job. De er så blevet fyret eller skilt og kan ikke betale deres lån.

Samfundets svageste er såmænd det mindste problem - alene den omstændighed, at der er en grænse for HVOR megen gæld en kontanthjælpsmodtager har kunnet optage - den grænse kan så ligge rimelig højt; men alligevel.

Når GODE indkomster IKKE kan klare sig - med al den hjælp de har fået med skattelettelser og 0-rente, så taler vi om beløbsmæssigt store problemer. Det er så også mennesker der med omhu har bragt sig i en umulig situation: Når selv ikke den mest fordelagtige udvikling kan afværge sammenbruddet - så ......

Flextumper regner med den ugentlige større lottogevinst som en fast indtægt!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Hugaffen Ons Dec 26, 2012 3:56 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:Bundløs gæld er ikke længere forbeholdt samfundets svageste.
Nogle af dem, vi ser, har haft et udmærket liv med en høj uddannelse og et højtlønnet job. De er så blevet fyret eller skilt og kan ikke betale deres lån.

Samfundets svageste er såmænd det mindste problem - alene den omstændighed, at der er en grænse for HVOR megen gæld en kontanthjælpsmodtager har kunnet optage - den grænse kan så ligge rimelig højt; men alligevel.

Når GODE indkomster IKKE kan klare sig - med al den hjælp de har fået med skattelettelser og 0-rente, så taler vi om beløbsmæssigt store problemer. Det er så også mennesker der med omhu har bragt sig i en umulig situation: Når selv ikke den mest fordelagtige udvikling kan afværge sammenbruddet - så ......

Flextumper regner med den ugentlige større lottogevinst som en fast indtægt!

0-rente har været en stor hjælp for boligejerne, men at sige at der har været skattelettelser er en eklatant overdrivelse. Der har været skatteomlægninger fra indkomst til forbrugsafgifter, men skatten skal betales alligevel. At det hen af vejen har resulteret i en hel del substitution (Audien er blevet til en Kia, Bøffen er gået hen og blevet hakket), ja det påvirker selvfølgelig den betalte afgift. En skattelettelse bør reducere det samlede skattetryk, ikke flytte det til venstre.
Hugaffen
Hugaffen

Antal indlæg : 105
Join date : 04/08/11
Geografisk sted : Københavns Vestegn

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af wh Ons Dec 26, 2012 5:17 pm

Thomas skrev:Flextumper regner med den ugentlige større lottogevinst som en fast indtægt!

Lad mig nu se... 2010, 2011 og 2012 var ekstremt billige år. Derudover har jeg haft en længere årrække med absolut lave renter (omkring 3-4%) i årene efter 2000. Nu har jeg så fået omlagt til F5 og sikret mig en rente på 1,2% i 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 alt imens afdraget (ja, vi er faktisk nogen der afdrager alien ) udgør broderparten af ydelsen.

Det er nu lidt svært at være sur på den baggrund Thomas, men godt nytår til dig alligevel. Prøv at spørge noget familie eller venner om du kan holde jul med dem næste år i stedet for at skrive herinde juleaftensdag. Ellers har Frelsens Hær eller Mændenes Hjem sandsynligvis nogle arrangementer juleaften cheers

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Thomas Ons Dec 26, 2012 6:01 pm

wh skrev:
Thomas skrev:Flextumper regner med den ugentlige større lottogevinst som en fast indtægt!

Lad mig nu se... 2010, 2011 og 2012 var ekstremt billige år. Derudover har jeg haft en længere årrække med absolut lave renter (omkring 3-4%) i årene efter 2000. Nu har jeg så fået omlagt til F5 og sikret mig en rente på 1,2% i 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 alt imens afdraget (ja, vi er faktisk nogen der afdrager alien ) udgør broderparten af ydelsen.

Det er nu lidt svært at være sur på den baggrund Thomas, men godt nytår til dig alligevel. Prøv at spørge noget familie eller venner om du kan holde jul med dem næste år i stedet for at skrive herinde juleaftensdag. Ellers har Frelsens Hær eller Mændenes Hjem sandsynligvis nogle arrangementer juleaften cheers

Nej Du gør ikke - Du er nemlig en insolvent bankansat flextumpe!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af wh Ons Dec 26, 2012 7:30 pm

Så morsomt at læse dine vrangforestillinger lille ven jocolor når man nu sidder på denne side af skærmen og udmærket godt ved hvordan tingene hænger sammen.

1) Man er ikke insolvent med en friværdi på over 1 mio, en stor likvid opsparing samt en relativt ny bil der er købt kontant
2) Jeg er ikke bankansat
3) Ja, flextumpe er jeg da (i dine øjne), men som jeg skriver så har et årelangt forløb med ekstremt lave renter givet dine fastforrentede annuiteter baghjul 15 gange

Men godt nytår skal du da stadig have med forhåbninger om en personlighed der måske kan blive tilrettet lidt Basketball

PS: Du behøver såmænd ikke tro på ovenstående. Ellers falder din lille verden jo krampagtigt sammen for TÆNK nu hvis der virkelig fandtes flexlånere som rent faktisk var både likvide og afdrager på gælden Shocked

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af peter777 Ons Dec 26, 2012 7:43 pm

Nu spørger jeg bare, sådan som jeg lige husker det: var der ikke 2 år i træk, hvor man forhandlede på plads, at nogle pensionskasser skulle redde flexerne? Bare sådan som jeg lige husker det.

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/144110/oekonom_staten_hjaelper_flexlaanere.html
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Thomas Ons Dec 26, 2012 8:30 pm

wh skrev:
PS: Du behøver såmænd ikke tro på ovenstående. Ellers falder din lille verden jo krampagtigt sammen for TÆNK nu hvis der virkelig fandtes flexlånere som rent faktisk var både likvide og afdrager på gælden Shocked

Jeg tror ikke noget - jeg konstaterer!

Ejerboligudlånet
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Merkur Ons Dec 26, 2012 10:24 pm

peter777 skrev:Nu spørger jeg bare, sådan som jeg lige husker det: var der ikke 2 år i træk, hvor man forhandlede på plads, at nogle pensionskasser skulle redde flexerne? Bare sådan som jeg lige husker det.

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/144110/oekonom_staten_hjaelper_flexlaanere.html

Wh kan du ikke forklare hvorledes du vurderer de fakta som er beskrevet i den artikel Peter777 linker til...

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Cirb Ons Dec 26, 2012 10:27 pm

wh skrev: TÆNK nu hvis der virkelig fandtes flexlånere som rent faktisk var både likvide og afdrager på gælden Shocked

Og tænk hvis der virkelig var krokodiller under sengen eller spøgelser på loftet....
Til gengæld er der masser af overbelånte tumber og 'ejendomsmæglere' hvis evner og uddannelse lige netop rækker til en omskoling til hjemmeplejen.

Lige en advarsel - vi er en del der har sat overvågnings kameraer op hos familiens mere hjælpeløse medlemmer.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Ny definition af UDKANTSDANMARK

Indlæg af Thomas Tors Dec 27, 2012 1:28 am

Vi er så vant til at det er Nordjylland og Lolland, der betegnes som udkanten.

Men lad os se lidt på Gældsslavekysten i Nordsjælland.

Slave priser

Sommerhusene - tjo - bum bum - et generelt fald på 10.000 kr/kvm. Til svær antidepressiv medicamentering; men ikke helt til selvmord - endnu....... Sommerhuse har det med at holde sig meget, meget længe inden prisfaldet sætter ind - for alvor altså.

Ejerlejligheder - tjaaaaaaahhhh
Bortset fra at det er ved at være et par år siden, at der overhovedet er solgt nogen - end ikke RKR vil skamme sig til at lyve om en pris.
Men sidst man kikkede efter, så var priserne tilbage på niveau 1999 - njaaah 1998 lad os se.....
Siden dengang er priserne steget med 35%, så vi taler ikke helt 1998 - vi skal nok længere tilbage til måske 1997; men det er så længe siden..... Vikingespillene i Frederiksund var science-fiction dengang.......

Så når vi til Parcelhusene:

Fy da, Føj da - av hvor en skallesmækker!!!!

En ting er Odsherred, hvor priserne aldrig kom så højt op - ja faktisk er der ikke sket noget i Odsherred siden man sænkede vikingeskibene for at undgå at svenskerne kom på besøg - noget, der helt tydeligt er lykkedes.

Et grimt prisfald i Grib skov - tjoo; men området har jo også altid været bedst egnet til uterlig omgang med større stykker vildt, så..... jeg mener ...... moderne skifter, nu vil Pernille Skipper have en afveksling fra farmand, så må man få sig en bror.

Så er der Halsnæs ...... overlevede kun kommunalreformen som følge af en beklagelig slåfjel på runestenen (kvajelak var ikke så udbredt den gang......)

Hold da KÆFT mand!

Lad os se et prisfald fra toppen på:

50%

Det kan jo ligefrem få Brovst til at se overrendt ud!!

Er DU skingrende hamrende SINDSSYG ? ? ?

Den med Brovst var så ikke så ringe endda!

Årsagen til at der ikke er så mange til salg i Sindal er den enkle, at dels har der ALDRIG været bygget noget videre i Sindal, dels tog julestormen 4. juledag 1443 halvdelen af områdets bebyggelse med i sig i havet - begge gårde!

Men på Gældsslavekysten flygter man ikke fra husene; man bliver begravet i dem - uindviet jord og et merlespiger gennem kadaveret for at hindre utidig natterenderi!!!!

Det er sgu ikke Udkantsdanmark: Det er

UNDERKANTSDANMARK
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Plyds Tors Dec 27, 2012 2:29 am

Tjaaa - Sjælland er fallit, især Nordsjælland. God fader i skuret nogle tosser der må bo der. Give 5 x prisen for hvad en knaldhytte koster andre steder i landet.


Men jo jo - det har da altid kostet at føre sig frem med "kjøvenhavnerstil" Selv Sjællands røvhul Hundested (Ja sådan var de i gamle dage) er prissat helt ude i Hampen - ellers tjek med priserne i Hampen!

Gældsslavekysten bør vel rettere være GældsslaveØEN - når vi tager Sjælland under et.

Lad os overdrage det til Svensken mod at de overtager det hele incl. gælden. Det vil være den bedste forretning i 1.000 år.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Uffe Søn Dec 30, 2012 9:28 pm

Thomas skrev:
Det er det, der IKKE er sket - Dit kvaj!

Alle påstande om, at man skam selv er så fornuftig at afdrage - det kan ikke bruges til noget, for det er formentlig ikke sandt. - og i øvrigt i modstrid med tallene.

God jul til dig - TORSK! santa
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Thomas Søn Dec 30, 2012 9:34 pm

Uffe skrev:
Thomas skrev:
Det er det, der IKKE er sket - Dit kvaj!

Alle påstande om, at man skam selv er så fornuftig at afdrage - det kan ikke bruges til noget, for det er formentlig ikke sandt. - og i øvrigt i modstrid med tallene.

God jul til dig - TORSK! santa
Åh...... tak alien
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gældsfælden klapper Empty Sv: Gældsfælden klapper

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum