Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Fjernvarme stiger op til 20 procent

4 deltagere

Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Gorrion Man Dec 03, 2012 10:12 pm

Fjernvarme stiger op til 20 procent
http://epn.dk/privat/bolig/article4932317.ece

Man skal lige smadre de sidste rester af håb fra de ti-tusindvis af mennesker der i forvejen vender hver eneste krone.

Ved ikke hvor mange gange jeg i løbet af et år står i en situation hvor skader fra især fugt skyldes folks spare iver på at få varmet lejligheden/huset op.
Skimmelsvamp, fugtige vægge, og rådne vinduskarme/lister.

Kære hr og fru jensen...i er nød til at skrue op for varmen for at få et fornuftigt indeklima, og få luftet ud jævnligt....

Jamen vi har ikke råd, vi har ikke pengene...

Det er jeg ked af at høre, men i har altså slet ikke råd til at lave være....jeres bolig kan/har fået svære fugt og skimmel skader hvilket er endnu mere dyrt at få lavet, og i kan selv få alvorlige sygdomme og allergier, og jeres to små børn er absolut i fare for at udvikle alvorlige og livslange kroniske sygdomme.

Jeg har virkelig hørt denne historie mange gange, og det bliver kun værre og værre.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Gæst Tirs Dec 04, 2012 12:40 am

Gorrion skrev:Fjernvarme stiger op til 20 procent
http://epn.dk/privat/bolig/article4932317.ece

Man skal lige smadre de sidste rester af håb fra de ti-tusindvis af mennesker der i forvejen vender hver eneste krone.

Ved ikke hvor mange gange jeg i løbet af et år står i en situation hvor skader fra især fugt skyldes folks spare iver på at få varmet lejligheden/huset op.
Skimmelsvamp, fugtige vægge, og rådne vinduskarme/lister.

Kære hr og fru jensen...i er nød til at skrue op for varmen for at få et fornuftigt indeklima, og få luftet ud jævnligt....

Jamen vi har ikke råd, vi har ikke pengene...

Det er jeg ked af at høre, men i har altså slet ikke råd til at lave være....jeres bolig kan/har fået svære fugt og skimmel skader hvilket er endnu mere dyrt at få lavet, og i kan selv få alvorlige sygdomme og allergier, og jeres to små børn er absolut i fare for at udvikle alvorlige og livslange kroniske sygdomme.

Jeg har virkelig hørt denne historie mange gange, og det bliver kun værre og værre.

Et opgør med "hvile i sig selv princippet". Problemet med fjernvarme er typisk, at kommunen har flere indbyggere end fjernvarmebrugere. De førstnævnte skal ikke længere låne penge gratis ud til de sidstnævnte. Der er dog stadig et kommunistisk element i det: Hvis fjernvarmen er dyr i forvejen, så gælder reglerne om rimelig forrentning alligevel ikke....

Nu får ejerne af anlæggene lov til at forrente deres investering. Det er vel fair nok? Formodentligt med sølle 1 til 2% over den lange rente? Sådan beregner staten jo "en rimelig forrentning" på den type anlæg.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Uffe Tirs Dec 04, 2012 10:26 pm

Fjernvarme er et politisk makværk og efter min opfattelse burde nederlaget erkendes og markedskræfterne slippes løs, så man kan komme ud af sindssygt dyre fjernvarmeområder som husstand hvis man selv kan finde et alternativ man synes om enten pga. pris eller andre årsager.

Denne nye "praksis" gør det endnu mere lukrativt at være fjernvarmeværk ejer. Nu kan både gode og dårlige investeringer tvinges igennem med kunderne som gidsler.

Det er fantastisk.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af HenningK Ons Dec 05, 2012 4:20 am

BamsesFar skrev:Nu får ejerne af anlæggene lov til at forrente deres investering. Det er vel fair nok? Formodentligt med sølle 1 til 2% over den lange rente? Sådan beregner staten jo "en rimelig forrentning" på den type anlæg.

Jeg har en anden vinkel på den konkrete sag fra Herning - nu er jeg jo osse gammel Herning-dreng...

Sådan som jeg har fået sagen refereret: Kommunen opbygger fjernvarme-nettet - sandsynligvis i høj grad med midler inddrevet over kommuneskatten - og skaber et ret billigt, imponerende dækkende fjernvarme-system i Herning Kommune. Til glæde for kommunens borgere (nåja, måske fraregnet et par yderligt liggende kartoffelbønder).

Men så finder kommunen på at de da ikke skal eje fjernvarme-systemet. Eller også får de øje på de penge, som de kan tjene ved at sælge denne samfundsnyttige infrastruktur til EnergiMidt (via DONG, men det er sagen uvedkommende).

Kling-klang! Dejligt mange penge i kommunekassen: 230 mill. som lige nu står til at skulle strøs ud som en guldregn over kommunen af den landskendte, elskede Venstreborgmester... (lyder det bekendt?)

65 mill. til nedslidte folkeskoler (sig mig, havde kommunen ikke noget vedligeholdelsesbudget?) og der bli'r minsanden også til et 50 meter bassin til Herning Svømmehal (pris: yderligere 65 mill.). Ingen pensionist-rejser til solkysten, endnu, dog...

Nu er der bare det, at EnergiMidt selvfølgeligt ikke har købt fjernvarme-stumperne for sjov. Der skal tjenes penge på investeringen.

Så nu står den altså på heftige energi-prisstigninger hos flertallet af kommunens indbyggere (i første omgang altså 200 spir om måneden pr. husstand) - mens en håndfuld langbane-svømmere og nogle af kommunens skoleelever ka' glæde sig over at blive tilgodeset.

For mig at se, så handler det mere om at flertallet kommer til at betale for de her skide fjernvarmerør to gange: først over skattebilletten og givetvis også tilslutningsafgift og hva' har vi - bagefter via en forøget varmeregning fra EnergiMidt. For EnergiMidt skal jo ha' afkast for den investering, som de har foretaget.

Den siddende Venstre-kommunalbestyrelse sku' skamme sig over at la' pengene fra det salg gå til at dække huller og tilgodese sær-interesser. Hvad blev der af "pengene har det bedst i borgernes lommer?"

Det er ren sale-and-lease-back, udsalg af arvesølvet, tissen-i-bukserne i bedste Brixtofte-stil, det her!

At EnergiMidt så gi'r den som den forurettede part, som "kun" tjener 1-2% på deres investering... Pffft... Det har de isoleret set måske ret i. Men de rigtigt forurettede i den her sag, det er de borgere, der har været med hele vejen og som nu må opleve den tort at sku' betale den samme regning igen.

Morale: Når en Venstre-politiker siger "Regningen er betalt", så er der grund til skepsis.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Gæst Ons Dec 05, 2012 8:13 am

HenningK skrev:
For mig at se, så handler det mere om at flertallet kommer til at betale for de her skide fjernvarmerør to gange: først over skattebilletten og givetvis også tilslutningsafgift og hva' har vi - bagefter via en forøget varmeregning fra EnergiMidt. For EnergiMidt skal jo ha' afkast for den investering, som de har foretaget.

Hvis der havde været tale om et "privatejet" fjernvarmeanlæg, så havde du delvist haft en pointe.

Først betaler brugerne via de løbende tariffer til det. Derpå sælges selskabet til tredjepart, som så sender den samme regning til forbrugerne igen. F.eks. NESA / DONG gamle el-selskab er sådan et eksempel.

I netop Herning bliver pengene dog hos den samme gruppe borgerne/fjernvarmebrugerne. I første runde lagde skatteborgerne investeringen ud på vegne af varmebrugerne. I anden runde sender skatteborgerne regningen for investeringen tilbage til varmekunderne. Varmekunderne betaler altså kun een gang alt i alt for investeringen. Bare lidt forsinket.

At kommunen så sviner med skatteborgernes penge (både de nuværende skatter og dem, som de engang har lagt ud og nu får tilbage) har intet med sagen at gøre. Det er bare helt almindelig tåbelig kommunalpolitik som kendes fra alle partier.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Plyds Ons Dec 05, 2012 11:58 am

Det her er kun en enkelt brik i et større spil om energien. Hvem der skal styre det, hvem der skal levere den, og hvem der skal tjene på det.

Vi ser nu en stadig stigende tendens til, at energileverancerne konsentreres hos større selskaber, og at forbrugerne fratages indflydelse og muligheder for egenproduktion.

Forbrugerne skal plukkes, det være sig af selskaber, stat eller kommune, og det er efter den nye lov om solceller og ande vedvarende energi, klart private skal holde snitterne fra selv at lave energi, hvad enten det er strøm eller varme.

Det er hul i hovedet, og vi ender som forarmede skatteobjekter, der ingen indflydelse har på eget liv.

Det er dybt foruroligende.....
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af HenningK Ons Dec 05, 2012 12:25 pm

BamsesFar skrev:At kommunen så sviner med skatteborgernes penge (både de nuværende skatter og dem, som de engang har lagt ud og nu får tilbage) har intet med sagen at gøre. Det er bare helt almindelig tåbelig kommunalpolitik som kendes fra alle partier.

For den enkelte Herning-borger har det da alt med sagen at gøre: At der sidder en borgmester, som cacher 230 mill. ind på at sælge infrastruktur til en privat aktør, der selvfølgeligt forventer at få sin investering forrentet passende. Nu i første gang med +200,- på varmeregningen om måneden. Og kommunen skal vel så også sætte flere penge af til varmehjælp for pensionisterne?

Hvis man på den måde sælger ud, så er det jo ingen sag at fylde hullerne i kommune-kassen. Problemet er jo så bare at der er faktisk en regning, som skal betales. Og den er større end før, for MidtEnergi skal jo også ha' dækket både deres financieringsomkostninger og lidt til overskuddet osse.

"Hvile i sig selv princippet" er vel lige netop ikke det ringeste når der her er tale om en absolut nødvendighed og der er et defacto-monopol på energi-levering?

Jeg tror at mange Herning-borgere undrer sig - og det på trods af at der ikke er mange erklærede kommunister på de kanter.

"Et skattestop er et skattestop" - ja, velkommen til Farum, siger jeg bare.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Gæst Ons Dec 05, 2012 1:48 pm

Plyds skrev:Det her er kun en enkelt brik i et større spil om energien. Hvem der skal styre det, hvem der skal levere den, og hvem der skal tjene på det.

Vi ser nu en stadig stigende tendens til, at energileverancerne konsentreres hos større selskaber, og at forbrugerne fratages indflydelse og muligheder for egenproduktion.

Forbrugerne skal plukkes, det være sig af selskaber, stat eller kommune, og det er efter den nye lov om solceller og ande vedvarende energi, klart private skal holde snitterne fra selv at lave energi, hvad enten det er strøm eller varme.

Det er hul i hovedet, og vi ender som forarmede skatteobjekter, der ingen indflydelse har på eget liv.

Det er dybt foruroligende.....

Du har udelukkende en pointe, hvis du som solcelleejer eller vindmølleejer stadig betaler din andel af de fælles omkostninger til nettet, så også du har backup når solen ikke skinner / det ikke blæser.

Sådan er de eksisterende ordninger ikke (slet ikke den nu gamle solcelleordning, som er direkte associal). Der bliver alle de øvrige forbrugere røvet af de få heldige.

Du har dog en pointe. Hvis du kobler dig helt fri af det fælles net, så skal du selvfølgeligt ikke betale til det. Tilbage er en sur skatteminister*, men det er en anden sag. Du lever i alt fald ikke på bekostning af dine medforbrugere.

*Han sover ikke. Han har et godt øje til "free riders", som nu f.eks. folk med brændeovn.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Gæst Ons Dec 05, 2012 1:56 pm

HenningK skrev:
"Hvile i sig selv princippet" er vel lige netop ikke det ringeste når der her er tale om en absolut nødvendighed og der er et defacto-monopol på energi-levering?

"Hvile i sag selv princippet" fungerer kun, hvor infrastrukturen virkeligt kommer alle til gode. F.eks. vej, vand, kloak, el, gas (til kraftværker), tog etc.

Kapital skal stadig forrentes, men da alle invester og får udbytte på lige fod, går det jo i "0".

Jeg kan ikke se, hvad det rager saktteborgerne i kommunen udenfor fjernvarmesystemet, at borgerne inde i bykernen har et fjernvarmenet, der kun forsyner netop bykernen? Så må man jo differentiere skatten? Men så er man tilbage ved at brugerne lige så godt selv kan investere?

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af HenningK Ons Dec 05, 2012 2:45 pm

BamsesFar skrev:"Hvile i sag selv princippet" fungerer kun, hvor infrastrukturen virkeligt kommer alle til gode. F.eks. vej, vand, kloak, el, gas (til kraftværker), tog etc.

Jeg kan ikke se, hvad det rager saktteborgerne i kommunen udenfor fjernvarmesystemet, at borgerne inde i bykernen har et fjernvarmenet, der kun forsyner netop bykernen? Så må man jo differentiere skatten? Men så er man tilbage ved at brugerne lige så godt selv kan investere?

Nå-nå... Så jeg som bybo skal bekymre mig om elnettet og vejnettet ud til fjerntliggende kartoffelbønder, der selv har valgt at bo og arbejde længere ude end hvor kragerne vender - mens lige netop varmen i byerne ikke følger "Hvilke i sig selv"-princippet?

Som en fodnote: Ca. 75% af varmeforbruget i Herning Kommune udgøres af kollektive varmeforsyning - og jeg har mere end på fornemmelsen at procenten var endnu højere før kommunesammenlægningerne, hvor Herning jo indgik bunkebryllup med veritable horder af disse fjerntliggende kartoffelbønder med en fetish for halm- og pille-afbrænding.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Gæst Ons Dec 05, 2012 3:42 pm

HenningK skrev:
Nå-nå... Så jeg som bybo skal bekymre mig om elnettet og vejnettet ud til fjerntliggende kartoffelbønder, der selv har valgt at bo og arbejde længere ude end hvor kragerne vender - mens lige netop varmen i byerne ikke følger "Hvilke i sig selv"-princippet?

Samfundet har besluttet, at man på rimelige vilkår har ret til tilslutning til f.eks. tele- og elnettet overalt i Danmark (mht. elnettet er et par småøer dog undtaget).

Jeg tror, at fjernvarmekunderne i Herning skal være lykkelige for, at denne ordning ikke er udbredt til hele kommunen.

I øvrigt arbejder jeg netop med bl.a. konsekvenserne af solceller i elnettet. Jeg kan love dig for, at den gamle ordning i den grad pulede de øvrige forbrugere samt skattefar. Også på subtile måder, som du slet ikke hører om i pressen.

Det er fint med mere grøn energi. Samfundet har bare ikke råd til både at indføre det og så oven i købet forgylde heldige enkeltperdoner / eller selskaber (DONG's havvindmølleparker). Energien bliver alt for dyr på den måde.

Det skal dog helt ærligt siges, at politikerne simpelthen ikke tør informere om de faktiske omkostninger på sigt hen imod "CO2-frit Dk i 2050". Selv hvis hver eneste krone løbende investeres optimalt, så er jeg overbevist om, at mange danskere ikke vil have råd til el-energi i 2050? Enten skal naboen betale for dem også, eller de må skrue ned.

/BF


Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Plyds Ons Dec 05, 2012 3:47 pm

BamsesFar skrev:
Plyds skrev:Det her er kun en enkelt brik i et større spil om energien. Hvem der skal styre det, hvem der skal levere den, og hvem der skal tjene på det.

Vi ser nu en stadig stigende tendens til, at energileverancerne konsentreres hos større selskaber, og at forbrugerne fratages indflydelse og muligheder for egenproduktion.

Forbrugerne skal plukkes, det være sig af selskaber, stat eller kommune, og det er efter den nye lov om solceller og ande vedvarende energi, klart private skal holde snitterne fra selv at lave energi, hvad enten det er strøm eller varme.

Det er hul i hovedet, og vi ender som forarmede skatteobjekter, der ingen indflydelse har på eget liv.

Det er dybt foruroligende.....

Du har udelukkende en pointe, hvis du som solcelleejer eller vindmølleejer stadig betaler din andel af de fælles omkostninger til nettet, så også du har backup når solen ikke skinner / det ikke blæser.

Sådan er de eksisterende ordninger ikke (slet ikke den nu gamle solcelleordning, som er direkte associal). Der bliver alle de øvrige forbrugere røvet af de få heldige.

Du har dog en pointe. Hvis du kobler dig helt fri af det fælles net, så skal du selvfølgeligt ikke betale til det. Tilbage er en sur skatteminister*, men det er en anden sag. Du lever i alt fald ikke på bekostning af dine medforbrugere.

*Han sover ikke. Han har et godt øje til "free riders", som nu f.eks. folk med brændeovn.

/BF

Så har du ikke fuldt ordentligt med. Med den nye finanslov kommer der høje afgifter på træpiller og brænde.
Dvs. det eneste du som privat nu kan producere er varmt vand med solfangere. Alt andet er lagt over til selskaber, eller afgiftsbelagt fra staten.
Fjernvarmen var oprindelig tænkt som hvile i sig selv projekter, men de bliver nu købt op, eller kommunerne vil have en rente af investeringen (som du som borger allerede har betalt via tilslutningsafgift), altså skal du betale for det samme to gange.

dem måde man har stikket systemet sammen på nu, betyder at man godt kan glemme alt om selvforsyning, men mindre man trækket stikket til forsyningsvirksomhederne, men så er der stadig afgifterne tilbage.

Det er jo tosset i en tid, hvor man ønsker at der skal lægges om til vedvarende energi, og at folk skal mindske energiforbruget i deres boliger.

Men lur mig, om sidstnævnte ikke bare går ud på, at selv om vi kun bruger det halve, så bliver prisen den samme. Dog skal vi lige afskrive og forrente vores investeringer, men det tænkes der ikke på.

De der ikke har råd til at foretage ændringer så de bruger mindre, bliver totalt flået i høje priser og afgifter.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Gæst Ons Dec 05, 2012 4:14 pm

Plyds skrev:
BamsesFar skrev:

*Han sover ikke. Han har et godt øje til "free riders", som nu f.eks. folk med brændeovn.

/BF

Så har du ikke fuldt ordentligt med. Med den nye finanslov kommer der høje afgifter på træpiller og brænde.


Jamen, se her. Det var lige det, som jeg skrev. Jeg er helt med på, at ALLE skal betale afgifter fremover.

Sammenlignet med de øvrige energiafgifter, så er afgiften på træ, træpiller etc. da vist også stadig latterlig lav per indfyret effekt?

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Gæst Ons Dec 05, 2012 4:21 pm

Plyds skrev:Fjernvarmen var oprindelig tænkt som hvile i sig selv projekter, men de bliver nu købt op, eller kommunerne vil have en rente af investeringen (som du som borger allerede har betalt via tilslutningsafgift), altså skal du betale for det samme to gange.

Jeg kan stadig ikke se, at pengene vælter ud af kommunen?

Du bliver som skatteborger lige præcist det "rigere", som du bliver "fattigere" som varmebruger?

Vinderne bor i kommunen - men udenfor fjernvarmenettet. Det er dog ikke engang sikkert at de er reelle vindere, da en del kommuner har subventioneret deres fjernvarmeanlæg i tidens løb på uransagelige måder. Jeg kende et par eksempler, men det lader vi lige ligge....

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Plyds Ons Dec 05, 2012 5:21 pm

BamsesFar skrev:
Plyds skrev:Fjernvarmen var oprindelig tænkt som hvile i sig selv projekter, men de bliver nu købt op, eller kommunerne vil have en rente af investeringen (som du som borger allerede har betalt via tilslutningsafgift), altså skal du betale for det samme to gange.

Jeg kan stadig ikke se, at pengene vælter ud af kommunen?

Du bliver som skatteborger lige præcist det "rigere", som du bliver "fattigere" som varmebruger?

Vinderne bor i kommunen - men udenfor fjernvarmenettet. Det er dog ikke engang sikkert at de er reelle vindere, da en del kommuner har subventioneret deres fjernvarmeanlæg i tidens løb på uransagelige måder. Jeg kende et par eksempler, men det lader vi lige ligge....

/BF

Nej - det vælter IND i kommunen. Først 30 - 50.000 i tilslutningsafgift (og der er jo tilslutnngspligt) og derefter rentebetaling af investeringen (som du lige har betalt via tilslutningsafgiften). Oven i Dette skal så betales for vvsarbejde, fjernvarme unit osv.

Naturligvis er der også en årlig afgift pr. omvarmet m2 på ejendommen.

Det er plattenslageri!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Gæst Ons Dec 05, 2012 7:47 pm

Plyds skrev:
BamsesFar skrev:
Plyds skrev:Fjernvarmen var oprindelig tænkt som hvile i sig selv projekter, men de bliver nu købt op, eller kommunerne vil have en rente af investeringen (som du som borger allerede har betalt via tilslutningsafgift), altså skal du betale for det samme to gange.

Jeg kan stadig ikke se, at pengene vælter ud af kommunen?

Du bliver som skatteborger lige præcist det "rigere", som du bliver "fattigere" som varmebruger?

Vinderne bor i kommunen - men udenfor fjernvarmenettet. Det er dog ikke engang sikkert at de er reelle vindere, da en del kommuner har subventioneret deres fjernvarmeanlæg i tidens løb på uransagelige måder. Jeg kende et par eksempler, men det lader vi lige ligge....

/BF

Nej - det vælter IND i kommunen. Først 30 - 50.000 i tilslutningsafgift (og der er jo tilslutnngspligt) og derefter rentebetaling af investeringen (som du lige har betalt via tilslutningsafgiften). Oven i Dette skal så betales for vvsarbejde, fjernvarme unit osv.

Naturligvis er der også en årlig afgift pr. omvarmet m2 på ejendommen.

Det er plattenslageri!

Jeg tog fejl og du havde ret.

http://epn.dk/article4935819.ece

Kommunerne har i praksis IKKE investeret skattekroner i fjernvarmen. De har modtaget tilslutningsbidrag etc. fra deres kunder.

I så fald er det også tyveri af fjernvarmebrugernes penge. De betaler vitterligt to gange.

Tilbage står, om kommunerne i sin tid har placeret fjernvarmenettene i lukkede juridiske selskaber, som nu er off. regulerede monopoler. hvis det er tilfældet, så er kommunerne vitterligt også de juridiske ejere af alle indskudene og de må sælge selskabet til hvem som helst. Den næste ejer har så foretaget en investering, som må forrentes.

Tilbage står dog, at der skal foregå et eller andet salg, da kommunerne jo de facto ikke har egne penge bundet i nettet?

/BF


Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Uffe Ons Dec 05, 2012 8:43 pm

BamsesFar skrev:
Jamen, se her. Det var lige det, som jeg skrev. Jeg er helt med på, at ALLE skal betale afgifter fremover.

Sammenlignet med de øvrige energiafgifter, så er afgiften på træ, træpiller etc. da vist også stadig latterlig lav per indfyret effekt?

/BF

Tjoh, men det er de færreste der har deres eget olieraffinaderi der kan tilføje kvalitet til produktet. De fleste har en kløveøkse og en motorsav.

I øvrigt vil jeg fremover købe 15rummeter møbeltræ af den lokale skov. Jeg skærer dem i 28cm stykker fordi jeg har en knægt der hedder Emil...
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Fjernvarme stiger op til 20 procent Empty Sv: Fjernvarme stiger op til 20 procent

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum