Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Tomme butikker

+6
Plyds
doctor
moniulven
Storebror
Thomas
SortKaffe
10 deltagere

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Go down

Tomme butikker Empty Tomme butikker

Indlæg af SortKaffe Tors Nov 22, 2012 1:12 pm

Kører man rundt i byen er der påfaldende mange butikker der står tomme, eller som "afstås for en slik"

Forklaringen er her:

http://epn.dk/okonomi2/dk/article4917909.ece

Omsætningen falder og falder.

Specielt tøj, sko og andre varer som umiddelbart kan undværes, kniber det med at sælge.

Mon ikke det generelt meget høje prisniveau er en del af forklaringen. Når basisfødevarer er steget med op mod 50 % indenfor de seneste 2 til 3 år, så kniber det med at finansierer luksusforbruget.

Men det betyder også, at endnu en ejendoms boble springer. Lystige budgetter der kalkulerede med evigt stigende lejepriser for butikslejemål bliver stille og roligt undergravet. Hvis driften af butikken ikke kan betale huslejen, ja så kommer butikken til at stå tom. Ærgerligt, når investor nu troede træerne voksede ind i himlen. Og ærgerligt for bank og kridte, der nu står til nye øretæver.

Og de bliver store. Studerer man tvangsauktionerne, kan man se tabene på erhvervslokaler snart når samme højder som bolig tabene på Lolland Falster. Også selvom erhvervslokalet ligger på sædvanligvis attraktive adresser midt i hovedstaden.

Håbet er selvfølgelig at efterlønspengene vil mildne luften for de klippede får, ligesom de helt sikkert også vil redde sommerhusmarkedet. Men mon det bliver til noget. Afskaffelsen af efterlønnen, og beskæringen af dagpengene, vil helt sikkert få mange husholdninger til at sætte lidt ekstra til side. Bare for en sikkerheds skyld.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Thomas Tors Nov 22, 2012 1:20 pm

SortKaffe skrev:Kører man rundt i byen er der påfaldende mange butikker der står tomme, eller som "afstås for en slik"

Forklaringen er her:

http://epn.dk/okonomi2/dk/article4917909.ece

Omsætningen falder og falder.

Specielt tøj, sko og andre varer som umiddelbart kan undværes, kniber det med at sælge.

Mon ikke det generelt meget høje prisniveau er en del af forklaringen. Når basisfødevarer er steget med op mod 50 % indenfor de seneste 2 til 3 år, så kniber det med at finansierer luksusforbruget.

Men det betyder også, at endnu en ejendoms boble springer. Lystige budgetter der kalkulerede med evigt stigende lejepriser for butikslejemål bliver stille og roligt undergravet. Hvis driften af butikken ikke kan betale huslejen, ja så kommer butikken til at stå tom. Ærgerligt, når investor nu troede træerne voksede ind i himlen. Og ærgerligt for bank og kridte, der nu står til nye øretæver.

Og de bliver store. Studerer man tvangsauktionerne, kan man se tabene på erhvervslokaler snart når samme højder som bolig tabene på Lolland Falster. Også selvom erhvervslokalet ligger på sædvanligvis attraktive adresser midt i hovedstaden.

Håbet er selvfølgelig at efterlønspengene vil mildne luften for de klippede får, ligesom de helt sikkert også vil redde sommerhusmarkedet. Men mon det bliver til noget. Afskaffelsen af efterlønnen, og beskæringen af dagpengene, vil helt sikkert få mange husholdninger til at sætte lidt ekstra til side. Bare for en sikkerheds skyld.
Efterløn og dagpenge betyder ikke en hujende fis.

Hvem er det, der bruger penge på tøj?

Mon ikke det er børnefamilier med begge i arbejde?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Storebror Tors Nov 22, 2012 4:34 pm

Så vidt jeg forstår er omsætningen i kroner og ører konstant (Værdiindeks) hvorimod mængderne der falder (Mængdeindeks):

Tomme butikker DETA21


Yderligere beskrivelse af graf

og det historiske perspektiv:

Detailomsætningsindeks (Historisk)


Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Storebror Tors Nov 22, 2012 4:36 pm

Ved stigende omkostninger så bliver overskuddet barberet når omsætningen ikke stiger. Så forklaringen på de tomme butikker er god nok. Den er bare lidt mindre kraftig end det udmiddelbart kunne se ud.

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af moniulven Tors Nov 22, 2012 5:23 pm

år 2000 er index 80. vi har vel haft 30 % inflation siden da så det passer da meget fint med værdiindeks i 2012

moniulven

Antal indlæg : 126
Join date : 18/08/11

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Storebror Tors Nov 22, 2012 6:03 pm

Den måde mængeindekset beregnes på er rent faktisk ved at tage værdiindekset (som kan måles) og korrigere med et ikke nærmere defineret prisindeks. Hvis man stoler på det prisindeks som dst.dk bruger så er mængdeindekset et inflationskorrigeret detailomsætningsindeks.



Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af SortKaffe Tors Nov 22, 2012 8:58 pm

Thomas skrev:
Hvem er det, der bruger penge på tøj?

I min familie er den absolutte topscorer hvad angår tøjkøb min moster (82 år), på en ærefuld 2. plads kommer min mor ( 78 år ), efterfulgt (med stor distance) af min datter på 16 år.

Jeg kan nu osså være med. Så sent som sidste år har jeg investeret i 5 par nye sokker Shocked

Denne kæmpeinvestering svarer dog næppe til mere end ½ 0/00 af min moster tøjbudget
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af doctor Tors Nov 22, 2012 10:32 pm

Det må være nogle dyre sokker. Embarassed

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Thomas Tors Nov 22, 2012 11:51 pm

SortKaffe skrev:
Thomas skrev:
Hvem er det, der bruger penge på tøj?

I min familie er den absolutte topscorer hvad angår tøjkøb min moster (82 år), på en ærefuld 2. plads kommer min mor ( 78 år ), efterfulgt (med stor distance) af min datter på 16 år.

Jeg kan nu osså være med. Så sent som sidste år har jeg investeret i 5 par nye sokker Shocked

Denne kæmpeinvestering svarer dog næppe til mere end ½ 0/00 af min moster tøjbudget
Det var nu ikke så meget forbruget som bevaringen, der forede mine forældres hus. Meen i løbet af 50-60 år bliver det til noget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Thomas Tors Nov 22, 2012 11:52 pm

doctor skrev:Det må være nogle dyre sokker. Embarassed
Heraf udtrykket levefod.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af doctor Fre Nov 23, 2012 12:40 am

Nå sådan.

Jeg tror nogle af de butikker der lukker er hælebarer efter at jeg har givet besked nedad i rækkerne om, at små belastningsflader giver større slid end store. Er der ikke en eller anden fysisk formel med vægt pr. arealenhed?
Og når man så ovenikøbet i vores familie har små fødder - så skal det jo give en høj levefod.


doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Thomas Fre Nov 23, 2012 1:32 am

doctor skrev:Nå sådan.

Jeg tror nogle af de butikker der lukker er hælebarer efter at jeg har givet besked nedad i rækkerne om, at små belastningsflader giver større slid end store. Er der ikke en eller anden fysisk formel med vægt pr. arealenhed?
Og når man så ovenikøbet i vores familie har små fødder - så skal det jo give en høj levefod.

Teknisk formel? Ork jo - den hedder en kalorietabel!

Noget andet er, at problemet med stiletter er ikke så meget hælen, som tæerne, der bliver mast.

Endelig er det lidt uafklaret for mig om belastningen af hofte og knæ ikke bliver skæv - førende til den karakteristisk gang med bagdelen godt bagud og godt foroverbøjet - lidt som Groucho Marx. Jordvindende; men ikke yndefuld.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af SortKaffe Fre Nov 23, 2012 1:35 am

Thomas skrev: Jordvindende; men ikke yndefuld.

Det kan jo så diskuteres
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Thomas Fre Nov 23, 2012 1:44 am

SortKaffe skrev:
Thomas skrev: Jordvindende; men ikke yndefuld.

Det kan jo så diskuteres
Lidt som Esther Williams, der aldrig var ude af svømmebassinet længe nok til at have fodtøj på. Men hun havde pæne tæer - også.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af SortKaffe Fre Nov 23, 2012 1:49 am

Thomas skrev:
SortKaffe skrev:
Thomas skrev: Jordvindende; men ikke yndefuld.

Det kan jo så diskuteres
Lidt som Esther Williams, der aldrig var ude af svømmebassinet længe nok til at have fodtøj på. Men hun havde pæne tæer - også.

Indrøm det nu bare Thomas, stiletter er altid pæne, især på en bikini pige
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Thomas Fre Nov 23, 2012 1:53 am

SortKaffe skrev:
Thomas skrev:
SortKaffe skrev:
Thomas skrev: Jordvindende; men ikke yndefuld.

Det kan jo så diskuteres
Lidt som Esther Williams, der aldrig var ude af svømmebassinet længe nok til at have fodtøj på. Men hun havde pæne tæer - også.

Indrøm det nu bare Thomas, stiletter er altid pæne, især på en bikini pige
Afgjort; men mest som sandal.

Problemet var vist ellers fladetrykket - altså når en dame går på fortovet og der kommer mærker i betonen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af doctor Fre Nov 23, 2012 1:59 am

Ville groucho Marx næse ikke slæbe hen af jorden, hvis han skulle gå i høje hæle. Sådan ud fra et rent fysisk princip.

Nøh du -man bliver nødt til at ranke ryggen, hvis man skal gå med høje hæle - og det er lige netop det, jeg aldrig har gidet. Men DET gider de unge godt.



doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Thomas Fre Nov 23, 2012 8:34 am

doctor skrev:Ville groucho Marx næse ikke slæbe hen af jorden, hvis han skulle gå i høje hæle. Sådan ud fra et rent fysisk princip.

Nøh du -man bliver nødt til at ranke ryggen, hvis man skal gå med høje hæle - og det er lige netop det, jeg aldrig har gidet. Men DET gider de unge godt.


Oho møntsamler!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af doctor Fre Nov 23, 2012 9:04 am

Very Happy
Netop. Jeg finder desværre bare aldrig nogen mønter---, men det kan selvfølgelig skyldes det alderssvækkede nærsyn.

Jeg ved faktisk ikke om det er forfængelighed eller nærighed der har afholdt mig fra at opsøge en optiker. Jeg bilder mig ind, at det er det sidste.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Thomas Fre Nov 23, 2012 9:11 am

doctor skrev: Very Happy
Netop. Jeg finder desværre bare aldrig nogen mønter---, men det kan selvfølgelig skyldes det alderssvækkede nærsyn.

Jeg ved faktisk ikke om det er forfængelighed eller nærighed der har afholdt mig fra at opsøge en optiker. Jeg bilder mig ind, at det er det sidste.

Møntsamler var nu ment i klinisk forstand.

Hvad med en monocle?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af doctor Fre Nov 23, 2012 10:37 am

http://da.wikipedia.org/wiki/Monokel
jeg vil tro at ordet er sammensat af ordene:
mono som betyder 1
oculi som betyder øje

Lad os nu lige holde fast i proportionerne: Helt så gammel er jeg nu heller ikke.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Thomas Fre Nov 23, 2012 10:47 am

doctor skrev:http://da.wikipedia.org/wiki/Monokel
jeg vil tro at ordet er sammensat af ordene:
mono som betyder 1
oculi som betyder øje

Lad os nu lige holde fast i proportionerne: Helt så gammel er jeg nu heller ikke.
Fint nok!

Men det var da et kompromis?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af doctor Fre Nov 23, 2012 1:34 pm

Ja da.
http://www.b.dk/kultur/saadan-bliver-et-menneske-til-et-monster


doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Thomas Fre Nov 23, 2012 3:24 pm

doctor skrev:Ja da.
http://www.b.dk/kultur/saadan-bliver-et-menneske-til-et-monster

Den ved jeg ikke hvordan vi små grønne fra det ydre rum skal forstå????

:-L
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Plyds Fre Nov 23, 2012 4:02 pm

May the force be with you!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Tomme butikker Empty Sv: Tomme butikker

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum