Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

+6
Malmöbo
Kohl
peter777
Merkur
Thomas
Gorrion
10 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Gorrion Søn Okt 21, 2012 4:01 pm

Jeg er meget enig med Thomas indlæg her på tråden.

Jeg er også enig med Bamsefar's seneste indlæg.

Der er også en anden afspejling der viser knaphed i "boligejernes" økonomi.
Man ser lappeløsning på lappeløsning hos rigtig mange. Gaffatape og klude i vinduskarme, spande på loftet til at tage de forskellige steder det drypper igennem taget når det regner, hullede tagrender, gamle og rådne vindskeder, og generalt manglende vedligehold....
Pengene er der simpelthen ikke!
Der er tilsyneladende også mange der har brugt kviklån de senere år til at få enderne til at nå...selvom der har været afdragsfrihed på boliglånet.
Det seneste års udhulning af reallønnen som for en familie med 2 voksne og 2 børn udgør ca 11 - 12 tusinde kroner....og mange som står uden Dagpenge fra nytår, som har det slemt nok i forvejen...
Og som prikken over i'et udløber afdragsfriheden snart...
Det KAN ikke lade sig gøre....Det kommer til at gå galt....RIGTIG GALT!.

Men politikerne har mere travlt med ministerrokader, pegen fingre af hinandens dumheder (der er nok at tage af) og få raget til sig for egen vinding skyld. Alt imens danskerne økonomi bryder sammen for øjnene af dem...OG DET RAGER DEM EN SKID.

Om 1-2 år kan vi sikkert høre dem stå og sige...jamen vi trorde jo folk havde styr på deres sitiation...vi kunne jo ikke vide at krisen var så dyb, at den private gæld var så stor...bla bla bla...
Vi har jo allerede hørt ligende for den del af krisen vi allerede har oplevet...selvom det var TYDELIGT for flere år siden at vi stod overfor en historisk krise.

Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Thomas Søn Okt 21, 2012 4:15 pm

Gorrion skrev:Jeg er meget enig med Thomas indlæg her på tråden.

Jeg er også enig med Bamsefar's seneste indlæg.

Der er også en anden afspejling der viser knaphed i "boligejernes" økonomi.
Man ser lappeløsning på lappeløsning hos rigtig mange. Gaffatape og klude i vinduskarme, spande på loftet til at tage de forskellige steder det drypper igennem taget når det regner, hullede tagrender, gamle og rådne vindskeder, og generalt manglende vedligehold....
Pengene er der simpelthen ikke!
Der er tilsyneladende også mange der har brugt kviklån de senere år til at få enderne til at nå...selvom der har været afdragsfrihed på boliglånet.
Det seneste års udhulning af reallønnen som for en familie med 2 voksne og 2 børn udgør ca 11 - 12 tusinde kroner....og mange som står uden Dagpenge fra nytår, som har det slemt nok i forvejen...
Og som prikken over i'et udløber afdragsfriheden snart...
Det KAN ikke lade sig gøre....Det kommer til at gå galt....RIGTIG GALT!.

Men politikerne har mere travlt med ministerrokader, pegen fingre af hinandens dumheder (der er nok at tage af) og få raget til sig for egen vinding skyld. Alt imens danskerne økonomi bryder sammen for øjnene af dem...OG DET RAGER DEM EN SKID.

Om 1-2 år kan vi sikkert høre dem stå og sige...jamen vi trorde jo folk havde styr på deres sitiation...vi kunne jo ikke vide at krisen var så dyb, at den private gæld var så stor...bla bla bla...
Vi har jo allerede hørt ligende for den del af krisen vi allerede har oplevet...selvom det var TYDELIGT for flere år siden at vi stod overfor en historisk krise.


Jeg tror faktisk ikke vi er alene om den bekymring.
Læg mærke til, at man vil have et EU banktilsyn. Sagen er jo, at når nogen kommer løbende og flæber - jamen, vi vidste ikke......
Det gider man altså ikke høre på mere. Har man en regering i det land eller har man IKKE?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Plyds Søn Okt 21, 2012 6:14 pm

Helt enig med Gorrion og Bamse. Det begynder at se ud til, at folk p.t. kun lige kan få enderne til at nå sammen - og det med 50% på afdragsfrihed.

Vi får derfor helt sikkert en boligkrise der får den fra 85 - 95 til at ligne en søndagsudflugt, og priserne skal som tidligere skrevet ned i 94 niveau før det stabiliserer sig. (tidligere bund er mit bedste bud)

Men samfundet skal nok overleve. De tvangs- og konkursramte ligeledes, men finansektoren imploderer totalt.

Når vi når ned omkring 94 niveauet, så kan der igen købes selv for folk med moderate indtægter, dvs. de der nu bor til leje og som har sparet op til udbetaling og renovering af på et billigt hus.

Alle fallenterne kommer til at bo til leje i en rum tid, og for mange er der kun er gældssanering som udvej. Men det er også ok, da størstedelen af gælden dermed afskrives.

Tidsmæssigt kan det godt vare 10 - 15 år inder der er ryddet ordentligt op efter den boble vi senest har haft, og som luften endnu kun er gået halvt ud af.

Men det er jo efterhånden triviel viden herinde!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Gæst Søn Okt 21, 2012 7:01 pm

Plyds skrev:Helt enig med Gorrion og Bamse. Det begynder at se ud til, at folk p.t. kun lige kan få enderne til at nå sammen - og det med 50% på afdragsfrihed.

De sidste 5 år har også lige så stille drænet blodet ud af kadaveret.

Så vidt jeg kan vurdere, så er gælden blevet øget over de sidste 5 år. Dvs. der er blevet pisset i bukserne år for år, men man ventede på politikernes "opsving" eller den vækst, der kunne skaffe beskæftigelse. Det sidste kræver så vidt jeg mindes mindst 3 til 4 % vækst, da der løbende rationaliseres. Så høj vækst ser vi nulevende dog næppe igen. Derfor hedder det "jobløst opsving" i bedste fald.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Thomas Søn Okt 21, 2012 7:30 pm

Plyds skrev:Helt enig med Gorrion og Bamse. Det begynder at se ud til, at folk p.t. kun lige kan få enderne til at nå sammen - og det med 50% på afdragsfrihed.

Vi får derfor helt sikkert en boligkrise der får den fra 85 - 95 til at ligne en søndagsudflugt, og priserne skal som tidligere skrevet ned i 94 niveau før det stabiliserer sig. (tidligere bund er mit bedste bud)

Men samfundet skal nok overleve. De tvangs- og konkursramte ligeledes, men finansektoren imploderer totalt.

Når vi når ned omkring 94 niveauet, så kan der igen købes selv for folk med moderate indtægter, dvs. de der nu bor til leje og som har sparet op til udbetaling og renovering af på et billigt hus.

Alle fallenterne kommer til at bo til leje i en rum tid, og for mange er der kun er gældssanering som udvej. Men det er også ok, da størstedelen af gælden dermed afskrives.

Tidsmæssigt kan det godt vare 10 - 15 år inder der er ryddet ordentligt op efter den boble vi senest har haft, og som luften endnu kun er gået halvt ud af.

Men det er jo efterhånden triviel viden herinde!

Jeg tvivler på en gældssanering. Det vil nemlig betyde at "nogen" skal betale de penge, de skylder. Skatteyderne? Hvilke skatteydere? Du tager fejl.
Der kan komme en mulighed for modregning i pensionsopsparingen - efter opsparingen er beskattet; men ikke noget derudover.
Det man prøver i øjeblikket og vil prøve er at få amatørgenierne, der tog lån i huset for at "investere" i pensionsopsparing.

De penge skal ud og betale banklån

Det bliver givetvis sådan at man IKKE kan få gældssanering hvis man har f.eks. ratepensioner.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Thomas Søn Okt 21, 2012 7:32 pm

BamsesFar skrev:
Plyds skrev:Helt enig med Gorrion og Bamse. Det begynder at se ud til, at folk p.t. kun lige kan få enderne til at nå sammen - og det med 50% på afdragsfrihed.

De sidste 5 år har også lige så stille drænet blodet ud af kadaveret.

Så vidt jeg kan vurdere, så er gælden blevet øget over de sidste 5 år. Dvs. der er blevet pisset i bukserne år for år, men man ventede på politikernes "opsving" eller den vækst, der kunne skaffe beskæftigelse. Det sidste kræver så vidt jeg mindes mindst 3 til 4 % vækst, da der løbende rationaliseres. Så høj vækst ser vi nulevende dog næppe igen. Derfor hedder det "jobløst opsving" i bedste fald.

/BF

Der bliver to måder man kommer til at betale det som pensionist - enten opsiger man sine pensioner og betaler gæld af - eller man få ikke nogen rente på sin pension.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Uffe Man Okt 22, 2012 9:32 pm

Cirb skrev:@ Uffe

Og hvis flexreten stiger ?

Og når administrations-bidraget stiger ?

Mvh
Cirb

Det kan du jo regne ud selv, Cirb. Det der blev diskuteret var overgangen fra afdragsfri til ikke-afdragsfri. Min påstand er at der er ikke den store forskel har man blot tilrettelagt banklån og realkreditlån "korrekt".

Lad være med at blande tingene sammen, dit spørgsmål er retorisk og er udenfor emnet.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Jomsviking Tirs Okt 23, 2012 12:22 am

Uffe skrev:
Cirb skrev:@ Uffe

Og hvis flexreten stiger ?

Og når administrations-bidraget stiger ?

Mvh
Cirb

Det kan du jo regne ud selv, Cirb. Det der blev diskuteret var overgangen fra afdragsfri til ikke-afdragsfri. Min påstand er at der er ikke den store forskel har man blot tilrettelagt banklån og realkreditlån "korrekt".

Lad være med at blande tingene sammen, dit spørgsmål er retorisk og er udenfor emnet.

Den mener jeg også Uffe har ret i.

Men Spg'et er jo om folk i almindelighed har udvist den påkrævede finansielle disciplin?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Uffe Tirs Okt 23, 2012 10:02 pm

Jomsviking skrev:
Men Spg'et er jo om folk i almindelighed har udvist den påkrævede finansielle disciplin?

Det bliver en kold dag i helvede før det kommer på tale herinde, har jeg på fornemmelsen.

Jeg ved ikke hvordan tingene står til - men da jeg fik realkredit+banklån lød det meget som en standard jeg bare fulgte.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Jomsviking Tirs Okt 23, 2012 10:16 pm

Det må være sådan at har man et dyrt banklån og et "godt" fast realkreditlån, så skal man afdrage banklånet før realkreditten. Det kan ikke være anderledes.

Selvfølgelig skal der tages højde for kurs forskelle mellem det afdragsfrie og det med afdrag når lånet tages, og man skal være opmærksom på om man kan konverterer i den afdragsfrie periode.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Thomas Ons Okt 24, 2012 12:58 am

Uffe skrev:
Jomsviking skrev:
Men Spg'et er jo om folk i almindelighed har udvist den påkrævede finansielle disciplin?

Det bliver en kold dag i helvede før det kommer på tale herinde, har jeg på fornemmelsen.

Jeg ved ikke hvordan tingene står til - men da jeg fik realkredit+banklån lød det meget som en standard jeg bare fulgte.
Nogen har og andre har ikke disciplin! Det er der problemet ligger.
I blandingsforholdet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån. - Page 2 Empty Sv: Der er ikke udsigt til, at flere vil afdrage på deres boliglån.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum