Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Spansk seperatisme

2 deltagere

Go down

Spansk seperatisme Empty Spansk seperatisme

Indlæg af Marovingian Lør Okt 06, 2012 6:42 am

Har endeligt luret hvem jeg tror bliver politiske benefactors af Spaniens kaos - det bliver seperatisterne.

tilfældigt link:

http://www.euronews.com/2012/09/11/spain-s-catalonia-region-speeding-toward-separation/

Seperatisterne tilbyder de samme ting som fascismen gør i krisetider - nemlig faste holdepunkter i tilværelsen.

Jeg har undret mig over at fascisterne ikke fik vind i sejlene i Spanien ... det er fordi seperatisterne opsuger utilfredsheden i stedet

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Spansk seperatisme Empty Sv: Spansk seperatisme

Indlæg af Thomas Lør Okt 06, 2012 7:16 am

Marovingian skrev:Har endeligt luret hvem jeg tror bliver politiske benefactors af Spaniens kaos - det bliver seperatisterne.

tilfældigt link:

http://www.euronews.com/2012/09/11/spain-s-catalonia-region-speeding-toward-separation/

Separatisterne tilbyder de samme ting som fascismen gør i krisetider - nemlig faste holdepunkter i tilværelsen.

Jeg har undret mig over at fascisterne ikke fik vind i sejlene i Spanien ... det er fordi separatisterne opsuger utilfredsheden i stedet
Jeg tvivler, for dem, der er mest på røven er de bedst aflagte dele.

Jeg tror heller ikke på en succesfuld separatisme - alene fordi den måde Spanien er opdelt er IKKE økonomisk; men kommer fra tilbagetrængningen af maurerne.

Det bemærkelsesværdige er at den sproglige separatisme sker i et land, hvor de sproglige forskelle er mindre end i Jylland.

Nej, hvis man skal analysere, så skal man nok tilbage til borgerkrigen, hvor fascismen og kommunismen efter den krig fandt en ligevægt, hvor fascismen - eller rettere la Falange Española - regerede ved at købe sig fred.

I det hele taget er dine betragtninger mig en smule for nationalromantiske, som ikke har nogen særlig relevans.
Ingen havde forestillet sig den udvikling, der er sket efter Franco's fald, som rent faktisk er sket. Det betyder så ikke at spanierne er blevet mindre spaniere.

Dit ræsonnement prøver at gøre Bornholm lokalpatriotisme vigtigere end danskhed - som om der bestod en modsætning! Tilsvarende stiller Du det op som om grækerne er lykkeligere i jordhuler end andre mennesker.

De interne spændinger i Grækenland er nok så meget større end spændingerne til EU.

Det problematiske er, at disse regioner i f.eks. Spanien ikke er økonomisk levedygtige i sig selv. Det ville Danmark (uden olie) heller ikke være.
EU problemet er de lande, hvor de interne spændinger er voldsomme - hele balkan f.eks.
Det viser sig dog erfaringsmæssigt, at de modsætninger er væsentlig mindre end samhørigheden med f.eks. Europa. Vi kunne nævne Estland som eksempel herpå.

Folkedanserdragter er nok dekorative; men har i hverdagen ikke betydet det store.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spansk seperatisme Empty Sv: Spansk seperatisme

Indlæg af Marovingian Lør Okt 06, 2012 7:54 am

Jeg tvivler, for dem, der er mest på røven er de bedst aflagte dele.
Da ikke Catalonien så vidt jeg ved?

Jeg tror heller ikke på en succesfuld separatisme - alene fordi den måde Spanien er opdelt er IKKE økonomisk; men kommer fra tilbagetrængningen af maurerne.

Det bemærkelsesværdige er at den sproglige separatisme sker i et land, hvor de sproglige forskelle er mindre end i Jylland.
Baskisk er jo voldsomt forskelligt fra spansk Smile Mener heller ikke man kan forstå catalansk ud fra spansk.

Nej, hvis man skal analysere, så skal man nok tilbage til borgerkrigen, hvor fascismen og kommunismen efter den krig fandt en ligevægt, hvor fascismen - eller rettere la Falange Española - regerede ved at købe sig fred.

I det hele taget er dine betragtninger mig en smule for nationalromantiske, som ikke har nogen særlig relevans.
Ingen havde forestillet sig den udvikling, der er sket efter Franco's fald, som rent faktisk er sket. Det betyder så ikke at spanierne er blevet mindre spaniere.
Helt sikkert, jeg er ved at opvurdere den betydning jeg tror nationalisme har i Europa.

Dit ræsonnement prøver at gøre Bornholm lokalpatriotisme vigtigere end danskhed - som om der bestod en modsætning! Tilsvarende stiller Du det op som om grækerne er lykkeligere i jordhuler end andre mennesker.
Ikke forstået?

De interne spændinger i Grækenland er nok så meget større end spændingerne til EU.
Ikke sikker. Gyldent Daggry går kraftigt frem i meningsmålingerne stadigvæk.

Det problematiske er, at disse regioner i f.eks. Spanien ikke er økonomisk levedygtige i sig selv. Det ville Danmark (uden olie) heller ikke være.
Danmark har eksisteret i 1000 år før olie blev "opfundet, så jo det er det.

EU problemet er de lande, hvor de interne spændinger er voldsomme - hele balkan f.eks.
Ikke forstået?

Det viser sig dog erfaringsmæssigt, at de modsætninger er væsentlig mindre end samhørigheden med f.eks. Europa. Vi kunne nævne Estland som eksempel herpå.
Ved ikke så meget om hvad der er sket i Estland for nyligt. Mener du deres behandling af russerne?

Folkedanserdragter er nok dekorative; men har i hverdagen ikke betydet det store.
Tjekkoslovakiet blev delt f.eks. Så jo.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Spansk seperatisme Empty Sv: Spansk seperatisme

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum