Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Længere frist til kulegravning af finanskrise

5 deltagere

Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Gorrion Ons Okt 03, 2012 9:45 am

http://finans.borsen.dk/artikel/1/242526/laengere_frist_til_kulegravning_af_finanskrise.html

Jeg kunne godt afsætte en enkelt dag på at give nogle rigtig gode indikationer for hvordan de skal få sådan en undersøgelse færdig.

Problemet for dem er formuleringen, for hvis man fulgte mine henvisninger VIL det føre til retssager.
Men det er too big to fail, så undersøgelsen vil kun bære præg af hvad man skal undgå i fremtiden...for der er ikke råd til at rydde op i de forhold der førte til finanskrisen, og det vil yderligere underminere finansverdenen.
Det systemisk vigtige...er vigtigere end sandheden!


Sidst rettet af Gorrion Ons Okt 03, 2012 11:58 am, rettet 1 gang
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Thomas Ons Okt 03, 2012 10:40 am

Gorrion skrev:http://finans.borsen.dk/artikel/1/242526/laengere_frist_til_kulegravning_af_finanskrise.html

Jeg kunne godt afsætte en enkelt dag på at give nogle rigtig gode indikationer for hvordan de skal få sådan en undersøgelse færdig.

Problemet for dem er formuleringen, for hvis man fulgte mine henvisninger VIL det føre til retssager.
Men det er too big to fail, så undersøgelsen vil kun bære præg af hvad man skal undgå i fremtiden...for der er ikke råd til at rydde op i de forhold der førte til finanskrisen, og det vil yderligere underminere finansverdenen.
Det systemisk vigtige...er vigtigere en sandheden!

Det tror jeg ikke du skal sige....

En, der er lige så pissesur, sum Du er den tyske finansminister Schäuble.......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34081
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af doctor Ons Okt 03, 2012 12:30 pm

Gorrion skrev:Jeg kunne godt afsætte en enkelt dag på at give nogle rigtig gode indikationer for hvordan de skal få sådan en undersøgelse færdig.

Problemet for dem er formuleringen, for hvis man fulgte mine henvisninger VIL det føre til retssager.
[/b]

Hvis det vil føre til en hurtigere sagsbehandling med efterfølgende retssager lover jeg, at jeg ikke skal gøre indsigelse mod selve formuleringen.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Plyds Ons Okt 03, 2012 7:41 pm

Gorrion skrev:http://finans.borsen.dk/artikel/1/242526/laengere_frist_til_kulegravning_af_finanskrise.html

Jeg kunne godt afsætte en enkelt dag på at give nogle rigtig gode indikationer for hvordan de skal få sådan en undersøgelse færdig.

Problemet for dem er formuleringen, for hvis man fulgte mine henvisninger VIL det føre til retssager.
Men det er too big to fail, så undersøgelsen vil kun bære præg af hvad man skal undgå i fremtiden...for der er ikke råd til at rydde op i de forhold der førte til finanskrisen, og det vil yderligere underminere finansverdenen.
Det systemisk vigtige...er vigtigere end sandheden!

Sanheden blev fejet ind under gulvtæppet for mange år siden, og har siden ikke været at finde. Men flertallet elsker jo at lade sig manipulere - så slipper de for besværet med at tænke selv.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Thomas Ons Okt 03, 2012 9:40 pm

Plyds skrev:
Gorrion skrev:http://finans.borsen.dk/artikel/1/242526/laengere_frist_til_kulegravning_af_finanskrise.html

Jeg kunne godt afsætte en enkelt dag på at give nogle rigtig gode indikationer for hvordan de skal få sådan en undersøgelse færdig.

Problemet for dem er formuleringen, for hvis man fulgte mine henvisninger VIL det føre til retssager.
Men det er too big to fail, så undersøgelsen vil kun bære præg af hvad man skal undgå i fremtiden...for der er ikke råd til at rydde op i de forhold der førte til finanskrisen, og det vil yderligere underminere finansverdenen.
Det systemisk vigtige...er vigtigere end sandheden!

Sanheden blev fejet ind under gulvtæppet for mange år siden, og har siden ikke været at finde. Men flertallet elsker jo at lade sig manipulere - så slipper de for besværet med at tænke selv.

Jeg tror den er mere kompleks end som så!

Der er jo ikke nogen tvivl om at alle ideologierne er blevet taget med bukserne nede!
En ting er finanssektoren og dens egen tro på uovervindelig, ubetinget nødvendighed - nu er man ved at finde ud af at leve - om ikke uden - så med finanssektoren som et meget mindre element.

Hvis vi tager valutaen, som er blevet anset af nogle for værende den hellige gral - bare Mor Margrethes lettere nervøse fjæs var på tyveren, så ville alt blive godt igen - ligesom når Egon kom ud af fængslet. Det viser sig jo at være noget vås: Aldrig har vi pumpet så mange penge ud i omløb - og aldrig har vi kæmpet så indædt for at holde bare en lille smule inflation.

Vi har en elendig konkurrenceevne; men alligevel kæmper vi for at UNDGÅ at revaluere!

EU viser sig jo ikke at være et spørgsmål om at fremmede horder invaderer landet. Det er IKKE et spørgsmål om at ensrette landene - tværtimod; men et spørgsmål om at tillade den maksimale nationale selvstændighed! Den er kun mulig, såfremt finanssektorerne håndteres. Danske boligejere har i årevis været revnende ligeglade om dem, der ejede deres obligationer var tyske pensionskasser eller bankerne anvendte dem som skillemønt.
Det viser sig klarere og klarere, at fratager man ikke finanssektoren de vilkårlige beføjelser, som de end ikke kan forvalte til egen fordel, så er der ikke megen national selvstændighed at forvalte!

Tidligere var skræmmebilledet politisamarbejde og europahær - udviklingen er gået i den stik modsatte retning - eller lad mig sige det sådan: Det har bevæget sig i forskellige dimensioner!
Politisamarbejdet er frem for ens fartbøder i Europa uddelt af tyske betjente inde midt i Odense, så går det i retning af den grænseoverskridende økonomiske kriminalitet - herunder ikke mindst skattesvig.
Det forsvarsmæssige samarbejde er aldrig rigtigt blevet til noget - ikke i EU regi; men Nato har vist - i overraskende grad - i stand til at rumme en radikal anderledes sikkerhedspolitik, hvor Danmark har en langt mere central rolle end siden middelalderen. Europahæren har jo vist sig - i en EU sammenhæng - at være et mislykket beskæftigelsesprojekt for en forsvarsindustri, der laver sekunda våben, for dyrt, for sent.

Jeg tror vi skal prøve at se på¨det hele med friske øjne - det går meget stærkt i øjeblikket.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34081
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Plyds Ons Okt 03, 2012 10:33 pm

Jeg er sådan set ikke uenig i det du skriver, men sandheden har haft trange kår, siden Schlüter bedyrede, at der ikke var fejet noget ind under gulvtæppet.

Medier, politikkerene, opinionsdannere, lobbyister, foreninger osv. lyver om en hals dagen lang, enten bevidst eller af direkte uvidenhed.

Befolkningen labber det i sig. (Iphone og popkulturen) For størstedelens vedkommende helt ukritisk. Pressen svigter totalt (Mangel på uddannelse).

Beviset ligger såmænd i dette forum - altså forskellen på hvad der skrives herinde og andre steder.
Her inde færdes en del der har bevaret evnen til selvstændig kritisk tænkning. ""Masserne"" uden for er efterhånden komplet hjernevaskede af "velfærdsstaten" eller af velfærden i sig selv. (De har ikke behøvet at tænke i 2 generationer).


Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Jomsviking Tors Okt 04, 2012 12:23 pm

Her inde færdes en del der har bevaret evnen til selvstændig kritisk tænkning. ""Masserne"" uden for er efterhånden komplet hjernevaskede af "velfærdsstaten" eller af velfærden i sig selv. (De har ikke behøvet at tænke i 2 generationer).

Næsten en definition på sekterisk tankegang: Vi, en lukket gruppe: "ved"; "har indsigt";"Er rene". De "andre" som er de mange, er "uvidende"; "mangler indsigt"; "besmittede". Dette forklarer for medlemmerne det vanskelige forhold, at alle andre, "de mange", ser med skeptisk på gruppen/sekten; er uenige; udsætter den for spot og spe eller, muligvis, forfølger den.

På sin vis galvaniserer dette sekten/gruppen, da det opfattes som et indirekte bevis på sektens rigtighed, at de "urene", "uvidende","enfoldige" lige netop er skeptiske overfor sekten, da det er let at opstille en dualitet mellem det rene-urene, rigtige-forkerte eller indsigt-enfoldighed.

Very Happy

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Thomas Tors Okt 04, 2012 2:11 pm

Jomsviking skrev:
Her inde færdes en del der har bevaret evnen til selvstændig kritisk tænkning. ""Masserne"" uden for er efterhånden komplet hjernevaskede af "velfærdsstaten" eller af velfærden i sig selv. (De har ikke behøvet at tænke i 2 generationer).

Næsten en definition på sekterisk tankegang: Vi, en lukket gruppe: "ved"; "har indsigt";"Er rene". De "andre" som er de mange, er "uvidende"; "mangler indsigt"; "besmittede". Dette forklarer for medlemmerne det vanskelige forhold, at alle andre, "de mange", ser med skeptisk på gruppen/sekten; er uenige; udsætter den for spot og spe eller, muligvis, forfølger den.

På sin vis galvaniserer dette sekten/gruppen, da det opfattes som et indirekte bevis på sektens rigtighed, at de "urene", "uvidende","enfoldige" lige netop er skeptiske overfor sekten, da det er let at opstille en dualitet mellem det rene-urene, rigtige-forkerte eller indsigt-enfoldighed.

Very Happy

Det har du meget ret i - jeg kan ikke noget specielt i at have ret.

De "andre" er bare så småt ved at indhente.

Det næste er kunne man have handlet så meget anderledes end man gjorde. Jeg vil stadig mene, at man kunne have gjort NOGET i 2007; men nok ikke så forfærdelig meget.

Nu ER jorden imidlertid gået under! - og hva' så? Der kom ikke nogen fra en fjern planet og hentede "os"! Bemærkelsesværdig mangel på trafik fra det ydre rum!

Det meget mere spændende er hvad sker der nu?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34081
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Jomsviking Tors Okt 04, 2012 2:17 pm

Vi har jo ret, og jorden gik under - Herren vil kende sine egne, og belønningen vil komme: Brødre og søstre: Hold ud!

Man skal, som kultleder, altid være varsom med at spå om de messianske tider der skal komme, men mon ikke en del af det er at man ville blive betalt for at overtage et hus, hvis bare man også vil hæfte for gælden? (lidt lige som biler i Island da det gik "bedst")

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Jomsviking Tors Okt 04, 2012 2:36 pm

Jeg mener jo at parallellen er klar:

OM Den messianske tilstand eller paradiset;

Adam og Eva betalte jo ikke for edens have, de fik edens have gratis i tilgift til livet som mand og kone. "Gratis" kommer forøvrigt af old. græsk "Gratia" der kan oversættes med "nåde" eller "gave".
Det eneste de skulle gøre tilgengæld var at leve op til en række betingelser som gavegiveren, eller kreditor, satte.
Her af ser vi at en del af den messianske tilstand er at man får foræret sit hus, mod at man accepterer en række betingelser fra kreditor - man skal altså ikke betale noget: i jordiske termer, man skal bare accepterer gælden for at få huset.
Af Adam og Evas paradisiske tilstand ser vi også et andet forhold: De havde hverken svigerforældre eller børn. Det vil sige at den messianske tilstand der afventer os, er ikke kun at få foræret sit hus, men også at man slipper for svigermor og ungerne. Med hjemmehjælp, plejehjem m.m. er vi ganske tæt på med hensyn til svigermor, og den nye snak om helhedsskolen og heldagsskolen er jo kun et sten kast væk fra hel-døgns skolen hvor ungerne er permanent placeret i kyndige hænder.

Så, ja, der er mange tegn på at de messianske tider er nært forstående.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Thomas Tors Okt 04, 2012 2:46 pm

Jomsviking skrev:Vi har jo ret, og jorden gik under - Herren vil kende sine egne, og belønningen vil komme: Brødre og søstre: Hold ud!

Man skal, som kultleder, altid være varsom med at spå om de messianske tider der skal komme, men mon ikke en del af det er at man ville blive betalt for at overtage et hus, hvis bare man også vil hæfte for gælden? (lidt lige som biler i Island da det gik "bedst")

Jo såmænd.

Man har overtaget nogle ruiner; men i forbavsende god stand.

Vi har et EU, der kører ganske udmærket - ikke lydefrit; men i det store og hele.
Vi har et Nato, der køre helt udmærket.
Vi har en finanssektor der ikke kører; men det er jo sket så tit i historien. Tyskland kom jo på fode efter anden verdenskrig - stort set uden finanssektor.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34081
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Længere frist til kulegravning af finanskrise Empty Sv: Længere frist til kulegravning af finanskrise

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum