Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Overførsel af pension - 3 års grænsen

3 deltagere

Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af peter777 Ons Okt 03, 2012 8:25 am

Jeg er ved at overføre min pension til mit nye selskab, da jeg har skiftet erhverv.

På trods af, at det er under 3 år siden, at jeg ophørte på mit sidste job, har pensionsselskabet afvist bare at overføre pengene. De henviser til, at det er over et bestemt beløb, og at min arbejdsgiver faktisk oprettede 3 pensionsordninger.

Det er nok muligt, at nogle af ordningerne ikke er blevet indbetalt til de sidste 3 år, men kan pensionsselskabet virkelig hænge sig i det? Er det ikke hvornår jobbet ophører?

Og hvad kan jeg gøre for at få mine penge helt ud? Hvor stort vil et evt. gebyr være?
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Sv: Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af Plyds Ons Okt 03, 2012 6:23 pm

Bed dit nye selskab / bank om at ordne det. Så går det som smurt - de kanaljer kender hinandens tricks.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Sv: Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af peter777 Ons Okt 03, 2012 7:00 pm

Plyds skrev:Bed dit nye selskab / bank om at ordne det. Så går det som smurt - de kanaljer kender hinandens tricks.

hmmm ... ja det var sådan set det jeg startede med at gøre, og så har det gamle selskab meddelt, at der ikke er indbetalt til visse af ordningerne i mere end 3 år. Så uanset de hører til samme ansættelse mener det gamle selskab sig altså berettiget til en slat. Det er der den står nu. Jeg skal gerne vende tilbage når jeg har kontaktet de nye endnu en gang. Ja, jeg synes netop at det ligner et billigt trick. Men sådan er det vel - påsatand mod påstand. Og det viser også krisen i pensionsbranchen.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Sv: Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af peter777 Ons Okt 10, 2012 5:47 pm

Jobskifteaftalen (pdf)

Jeg kan se, at det handler om at det skal være 3 år fra jeg er fratrådt, og ikke 3 år siden sidste indbetaling. Så jeg er home free, sådan da. Skal bare have det sat på skinner.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Sv: Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af peter777 Man Okt 15, 2012 10:25 am

Det mærkelige ved jobskifteaftalen er, at det tilsyneladende er en frivillig aftale mellem pensionsselskaberne. De er altså ikke forpligtet overfor nogen, mindst af alt overfor kunderne (?), og derfor kan de indføre deres egen fortolkning af reglerne.

Jeg sidder med en ordning, som er delt i 2. Skiftet skete i 2006, og sidste halvdel af ordningen vil de godt overføre uden "ekstra omkostninger", men altså ikke første halvdel af ordningen.

Selvom begge ordninger hører til samme job, og §8 i jobskifteaftalen således er overholdt, slår de sig altså for at få nogle penge ud af mig.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Sv: Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af Thomas Man Okt 15, 2012 1:05 pm

peter777 skrev:Det mærkelige ved jobskifteaftalen er, at det tilsyneladende er en frivillig aftale mellem pensionsselskaberne. De er altså ikke forpligtet overfor nogen, mindst af alt overfor kunderne (?), og derfor kan de indføre deres egen fortolkning af reglerne.

Jeg sidder med en ordning, som er delt i 2. Skiftet skete i 2006, og sidste halvdel af ordningen vil de godt overføre uden "ekstra omkostninger", men altså ikke første halvdel af ordningen.

Selvom begge ordninger hører til samme job, og §8 i jobskifteaftalen således er overholdt, slår de sig altså for at få nogle penge ud af mig.
ja.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Sv: Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af peter777 Man Okt 15, 2012 4:07 pm

Nå, nu har jeg så hevet min gamle fagforening med ind i spillet, og de kunne heller ikke lige forstå, hvad det skulle være problemet. Men de ville gerne have en skriftlig redegørelse fra pensionsselskabet.

Jeg ringede så tilbage til pensionsselskabet, og nu ville de undersøge sagen til i morgen. Jeg har på fornemmelsen, at de ikke synes det er sjovt at fagforeningen bliver inddraget - det er trods alt dem som vælger pensionsselskab til medlemmerne - så måske vil de forsøge at lave en sniger, hvor jeg får min pension overført uden problemer, men hvor de slipper for at få sagen pustet op, så fagforeningen begynder at gøre bemærkninger.

hehehe
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Sv: Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af Thomas Man Okt 15, 2012 4:09 pm

peter777 skrev:Nå, nu har jeg så hevet min gamle fagforening med ind i spillet, og de kunne heller ikke lige forstå, hvad det skulle være problemet. Men de ville gerne have en skriftlig redegørelse fra pensionsselskabet.

Jeg ringede så tilbage til pensionsselskabet, og nu ville de undersøge sagen til i morgen. Jeg har på fornemmelsen, at de ikke synes det er sjovt at fagforeningen bliver inddraget - det er trods alt dem som vælger pensionsselskab til medlemmerne - så måske vil de forsøge at lave en sniger, hvor jeg får min pension overført uden problemer, men hvor de slipper for at få sagen pustet op, så fagforeningen begynder at gøre bemærkninger.

hehehe
Ja - selvfølgelig er det da det!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Sv: Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af peter777 Tirs Okt 16, 2012 1:06 pm

hm ... nå, som forudsagt i går ... nu har de kigget på sagen igen, og det var en fejl fra deres side. Så nu kan jeg godt få overført pensionen under jobskifteaftalen.

Der var godt nok noget med at de havde skiftet intern leverandør (hvad det så END er), men jeg må tro, at det handler om at de forsøgte at smide tekniske hindringer i hovedet på mig, men måtte sande til sidst, at de ikke har magt til at gennemføre det.

Godt nok for mig, men uha ... en rådden pensionsbranche.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Sv: Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af Thomas Tirs Okt 16, 2012 10:23 pm

peter777 skrev:hm ... nå, som forudsagt i går ... nu har de kigget på sagen igen, og det var en fejl fra deres side. Så nu kan jeg godt få overført pensionen under jobskifteaftalen.

Der var godt nok noget med at de havde skiftet intern leverandør (hvad det så END er), men jeg må tro, at det handler om at de forsøgte at smide tekniske hindringer i hovedet på mig, men måtte sande til sidst, at de ikke har magt til at gennemføre det.

Godt nok for mig, men uha ... en rådden pensionsbranche.
Det tro da pokker, når man anvender diskonteringsfaktorer på 5% overfor en statsobligationsrente på (temmelig præcist) 1 1/4%.

Dvs. de har ingen muligheder for at opfylde deres løfter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Overførsel af pension - 3 års grænsen Empty Sv: Overførsel af pension - 3 års grænsen

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum