Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Flere bankkrak

+4
Plyds
klogeaage 35
Gorrion
Thomas
8 deltagere

Go down

Flere bankkrak Empty Flere bankkrak

Indlæg af Thomas Tirs Sep 25, 2012 8:38 am

JP

Ja der har været lidt småknalder på pengepolitiske udlån.
Man skal have 3. kvartal gjort op, så panikovertagelserne og Finansiel Stabilitet ikke kolliderer med større ting, der formentlig er på vej i begyndelsen af november.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Gorrion Tirs Sep 25, 2012 5:42 pm

Ikke råd til flere bankkrak
http://epn.dk/brancher/finans/bank/article4851273.ece

Kvalmen vil ingen ende tage.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Carsten Andersens

Indlæg af klogeaage 35 Tirs Sep 25, 2012 6:07 pm

Glasklare tale


Han gider eller ikke høre på dem, der siger, at lånebogen er hårdere ramt end gennemsnittet.

”Det kan jeg heller ikke bruge til en dyt. Ved i hvad det hedder i mit lille hoved? Det er jo selvforskyldt, lad være med at bruge det som undskyldning for fanden”.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Gorrion Tirs Sep 25, 2012 6:33 pm

If we could trun back time....*singing*
If we could find a way....*Singing*

åhh mand...

Det sku dejligt at ofre sin rettigheder til dagpenge, at opgive sin efterløn, og have udsigt til at ens sidste gerning på arbejdsmarkedetbliverr at grave et hul og kaste sig ned i som 71 årig...og dø.
TAK FORDI DU BETALTE SKAT!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Plyds Tirs Sep 25, 2012 7:10 pm

Fortjener at blive fatsholdt i sin helhed. Citeret fra JP:

Kvalitetsjournalistik kræver investeringer. Del venligst denne artikel med andre ved at bruge nedenstående link. Kopier og videresend ikke artiklen. Det er i strid med ophavsretsloven og vores abonnementsbetingelser. Kontakt vores salgsteam på abonnement@fwatch.dk for at få yderligere rettigheder eller ved tvivlsspørgsmål. http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/Vestjysk_Bank_/article4851666.ece#ixzz27Uy2OqNs

Vestjysk-formand raser over fyret direktør
AF KASPER KRONENBERG OG HEIDI BIRGITTE NIELSEN
Offentliggjort 25.09.12 kl. 15:42

Carsten Andersen tordner på markant vis mod den tidligere ledelse – og mod alle undskyldningerne i branchen. ”Alle ulykkerne skyldes dårlig ledelse”. Direktøren er nu fyret med et gyldent farvel til 10 mio. kr. men det er ikke med formandens gode vilje.

Foto: Andreasen Carsten

Carsten Andersen fortæller på usædvanlig direkte og kontant facon på dagens pressemøde i Vestjysk Bank om sit syn på, hvad der er gået galt i Vestjysk Bank.

Den tidligere Sydbank-direktør, der er sat ind som oprydder af staten, bruger en retorik og tone, som er ganske usædvanlig i den finansielle sektor. Carsten Andersen har simpelthen fået nok af alle de dårlige undskyldninger i branchen – bl.a. dem der også er kommet fra Vestjysk Bank, hvor Carsten Andersen har været formand i ca. et halvt år.

På dagens pressemøde starter han med at fortælle, hvorfor han mener, at Vestjysk Bank er kommet i problemer. Og ifølge ham er der kun én eneste årsag – ufattelig dårlig ledelse. Og utroligt ringe kredithåndværk.

”Selvfølgeig er det ikke Lehmann Brothers skyld, som nogle siger. Det der fnidder fnadder det kan jeg ikke bruge til noget. Glem det, problemerne i bankerne har ikke en dyt med Lehmann at gøre,” siger Carsten Andersen.
Bare lavkonjunktur

”Så er der andre, der siger, ”det er finanskrisens skyld”. Hvad er det for noget? Det er bare en lavkonjunktur som alle andre. Se hvordan andre store virksomheder i Danmark klarer sig, de klarer sig glimrende, fordi de godt ved, at der på et tidspunkt kommer lavkonjunktur. De ved godt, at nogle gange så falder BNP med 4 pct. Det har de da tænkt igennem. Man er naiv, hvis man tror at højkonjunkturen bare fortsætter,” tordner han – både mod den tidligere ledelse i Vestjysk Bank og mod andre institutter, der kommer med undskyldninger i forhold til dårlige resultater.

”Det er korrekt, at krisen er lidt dybere end normalt, men selv den slags kriser bør man tænke igennem. Hvis en bank har bare en smule dygtig ledelse, så er den slags tænkt igennem. Hvad er konsekvenserne af en krise for vores kapitalstruktur, den slags overvejelser. Det hedder ledelse. Det var der ikke for meget af i Vestjysk Bank. Og lavkonjunktur var ikke en del af Vestjysk Bank,” siger Carsten Andersen.

Han gider eller ikke høre på dem, der siger, at lånebogen er hårdere ramt end gennemsnittet.

”Det kan jeg heller ikke bruge til en dyt. Ved i hvad det hedder i mit lille hoved? Det er jo selvforskyldt, lad være med at bruge det som undskyldning for fanden”.
Dårlig kultur

Endelig gider Carsten Andersen ikke høre på mere kritik af Finanstilsynet.

”Jeg er helt helt uenig i den kritik. Jeg mener tværtimod, at politikerne burde give dem noget mere i løn,” siger Carsten Andersen.

Formanden beskriver også den kultur som har været i banken, som en hvor medarbejdere fik skæld ud, hvis de påpegede risici i bankens strategi.

"Forskellen på godt ledede banker og dårlige ledede banker er, at i gode banker får man ikke skæld ud, hvis man finder nye hensættelser på et engagement, når man fortæller det til ledelsen. Den slags beskeder bliver modtaget med åbne arme i banker med god ledelse og god kreditstyring, siger Carsten Andersen og fortsætter:.

"At man ikke får ros af sin ledelse, når man finder risici, udvikler en dårlig kreditkultur."

På et efterfølgende spørgsmål om hvorfor direktør Frank Kristensen så har fået 10,3 mio. kr. i afskedsgave efter fyringen, siger Carsten Andersen at det absolut heller ikke er med hans gode vilje.

Han har nærlæst kontrakten, siger han, og hvis der havde været bare et lille bitte smuthul, så havde han benyttet sig af det. men det er der altså ikke, og Vestjysk må derfor aflevere de 10,3 mio. kr. til Frank Kristensen
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Thomas Tirs Sep 25, 2012 7:40 pm

Gorrion skrev:Ikke råd til flere bankkrak
http://epn.dk/brancher/finans/bank/article4851273.ece

Kvalmen vil ingen ende tage.
Det mest deprimerende er de løgnehistorier vi har fået bundet på ærmet hele tiden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Cirb Tirs Sep 25, 2012 11:38 pm

@ Plyds

Ja, for hvis direktøren har været så slem og uduelig er der vel ingen der finder på at komme efter bestyrelsesformanden.......

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Plyds Ons Sep 26, 2012 12:04 am

Det er da en del af det - helt sikkert - MEN - han har jo ikke været forman ret længe, og dårligdommene i VB stammer tilbage da "Friske Frank" kom til, såååh.....

Men formanden prøver vel at rydde bordet og give den nye direktør de bedste muligheder for en frisk start.

Men en forfriskende måde at gøre det på. Stårup skulle jo have haft samme tur - og et dusin andre.

Det er første gang vi høre det udtalt klokkeklart.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af doctor Ons Sep 26, 2012 9:42 am

Og jeg som altid har betragtet mig som naiv.

http://epn.dk/brancher/finans/bank/article4852253.ece

Bankeksperter slår alarm efter nye megatab
Bankaktionærer er prisgivede og ved ikke, om banken er sund eller tæt på at kollapse.

De danske bankaktionærer har ingen chance for at vide, om de kaster penge efter en bank med sund eller sur økonomi.

Sådan lyder den alarmerende melding fra en række investorer og revisorer dagen efter, at Vestjysk Bank overraskede alle med et giganttab og en fyreseddel til direktøren, skriver Børsen.

Så sent som for en måned siden meddelte banken ellers i halvårsregnskabet, at alt var i skønneste orden.

Ja jeg husker tydeligt 15. maj 2008, hvor jeg læste nationalbankens rapport om finansiel stabilitet. Den dag stod hele denne nedsmeltning af bankvæsnet klar for mig. affraid
Der var røde lamper så langt øjet rakte i min optik. cyclops
Det var så svært at overbevise mange andre om , at det ikke kun var i USA det var galt , men at den økonomiske krise ville nå til Danmark og udradere bankvæsnet. Jeg troede de fleste med forstand på bankvæsen og økonomi havde fattet det i efteråret 2008, men man skal ALTSÅ fortsat høre på sådanne henrivende naive udtalelser.

Sig mig engang: Tror de selv på det de siger eller er det spil for galleriet?

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af HenningK Ons Sep 26, 2012 11:39 am

doctor skrev:
Sådan lyder den alarmerende melding fra en række investorer og revisorer dagen efter, at Vestjysk Bank overraskede alle med et giganttab og en fyreseddel til direktøren, skriver Børsen.

Så sent som for en måned siden meddelte banken ellers i halvårsregnskabet, at alt var i skønneste orden.

Jeg troede de fleste med forstand på bankvæsen og økonomi havde fattet det i efteråret 2008, men man skal ALTSÅ fortsat høre på sådanne henrivende naive udtalelser.

Sig mig engang: Tror de selv på det de siger eller er det spil for galleriet?

Det her er vel nok den mindst overraskende overraskelse... Vestjysk brød med intentionen i Bankpakke 4 da de fusionerede med Aarhus Lokalbank - resultatet blev en horeunge på statsforsørgelse. Ikke engang med 53% statsligt ejerskab og statsgarantier fra Financiel Stabilitet på 6.8 mia. ser banken ud til at overleve.

Gad vide hvad der gemmer sig af yderligere, artige overraskelser i sådan en halvt-fusioneret, rygende bunke l...?

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af donkstar Ons Sep 26, 2012 1:11 pm

Det er dybt deprimerende.

@Doctor
Det var så svært at overbevise mange andre om , at det ikke kun var i USA det var galt , men at den økonomiske krise ville nå til Danmark og udradere bankvæsnet. Jeg troede de fleste med forstand på bankvæsen og økonomi havde fattet det i efteråret 2008, men man skal ALTSÅ fortsat høre på sådanne henrivende naive udtalelser.
Jeg stod i samme situation i julen 2008. Den høje gældssætning og faldende boligpriser samt situationen i USA, burde gøre enhver klar over situationens omfang. Men nej. Efter hvert krak tror folk at det er sidste krak. Men det hjælper sgu heller ikke at statsministre, bankfolk, mæglere og den samlede journaliststand, ikke kan se det.

Eller som du siger:
Sig mig engang: Tror de selv på det de siger eller er det spil for galleriet?.


donkstar

Antal indlæg : 74
Join date : 08/12/11

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af klogeaage 35 Ons Sep 26, 2012 1:14 pm

donkstar skrev:Det er dybt deprimerende.

@Doctor
Det var så svært at overbevise mange andre om , at det ikke kun var i USA det var galt , men at den økonomiske krise ville nå til Danmark og udradere bankvæsnet. Jeg troede de fleste med forstand på bankvæsen og økonomi havde fattet det i efteråret 2008, men man skal ALTSÅ fortsat høre på sådanne henrivende naive udtalelser.
Jeg stod i samme situation i julen 2008. Den høje gældssætning og faldende boligpriser samt situationen i USA, burde gøre enhver klar over situationens omfang. Men nej. Efter hvert krak tror folk at det er sidste krak. Men det hjælper sgu heller ikke at statsministre, bankfolk, mæglere og den samlede journaliststand, ikke kan se det.

Eller som du siger:
Sig mig engang: Tror de selv på det de siger eller er det spil for galleriet?.


Eller ikke VIL se det ,da de sidder med for dyrt indkøbt aktier boliger og gæld til langt op over begge ører Suspect
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Thomas Ons Sep 26, 2012 5:32 pm

Plyds skrev:Det er da en del af det - helt sikkert - MEN - han har jo ikke været formand ret længe, og dårligdommene i VB stammer tilbage da "Friske Frank" kom til, såååh.....

Men formanden prøver vel at rydde bordet og give den nye direktør de bedste muligheder for en frisk start.

Men en forfriskende måde at gøre det på. Stårup skulle jo have haft samme tur - og et dusin andre.

Det er første gang vi hører det udtalt klokkeklart.

Ja, formanden er indsat af Finansiel Stabilitet og han skal have vasket sine hænder for fortidens synder.

Hvis du ikke tror at Straarup fik den tur, så tager du fejl - det blev bare holdt internt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Thomas Ons Sep 26, 2012 5:41 pm

HenningK skrev:
doctor skrev:
Sådan lyder den alarmerende melding fra en række investorer og revisorer dagen efter, at Vestjysk Bank overraskede alle med et giganttab og en fyreseddel til direktøren, skriver Børsen.

Så sent som for en måned siden meddelte banken ellers i halvårsregnskabet, at alt var i skønneste orden.

Jeg troede de fleste med forstand på bankvæsen og økonomi havde fattet det i efteråret 2008, men man skal ALTSÅ fortsat høre på sådanne henrivende naive udtalelser.

Sig mig engang: Tror de selv på det de siger eller er det spil for galleriet?

Det her er vel nok den mindst overraskende overraskelse... Vestjysk brød med intentionen i Bankpakke 4 da de fusionerede med Aarhus Lokalbank - resultatet blev en horeunge på statsforsørgelse. Ikke engang med 53% statsligt ejerskab og statsgarantier fra Financiel Stabilitet på 6.8 mia. ser banken ud til at overleve.

Gad vide hvad der gemmer sig af yderligere, artige overraskelser i sådan en halvt-fusioneret, rygende bunke l...?
Det er det, der er problemet med fusion af lort og lort - det er bare en mødding.

Det, der gemmer sig er nok to ting:
1) Man finder ud af at man OGSÅ har lånt penge ud til SAMME platugle.
2) Enhver form for crossholding, hvor man har skaffet "kapital" ved at købe hinandens aktier op - meget gerne af hinanden, det elimineres i en fusion - de bliver nemlig til egne aktier. (Jeg tror - jeg sagde tror - at det var det, der skete i Bankia i Spanien) Man har prøvet at undgå det her ved at fusionere banker, der ligger MILEVIDT fra hinanden. Problemet er:
- at alle fjolser går med en drøm om at blive storbank, så de bevæger sig ind på hinandens områder, det kan man godt, for så slipper nogen af med problembørnene - ligesom i Korsbæk.
- når man så også køber aktier i hinanden mhp. en senere overtagelse, så går det jo fremragende.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Thomas Ons Sep 26, 2012 5:48 pm

donkstar skrev:Det er dybt deprimerende.

@Doctor
Det var så svært at overbevise mange andre om , at det ikke kun var i USA det var galt , men at den økonomiske krise ville nå til Danmark og udradere bankvæsnet. Jeg troede de fleste med forstand på bankvæsen og økonomi havde fattet det i efteråret 2008, men man skal ALTSÅ fortsat høre på sådanne henrivende naive udtalelser.
Jeg stod i samme situation i julen 2008. Den høje gældssætning og faldende boligpriser samt situationen i USA, burde gøre enhver klar over situationens omfang. Men nej. Efter hvert krak tror folk at det er sidste krak. Men det hjælper sgu heller ikke at statsministre, bankfolk, mæglere og den samlede journaliststand, ikke kan se det.

Eller som du siger:
Sig mig engang: Tror de selv på det de siger eller er det spil for galleriet?.

Nårhh begyndelsen af 2005? Januar for at være præcis - da jeg solgte min ejerlejlighed....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af HenningK Ons Sep 26, 2012 9:53 pm

Thomas skrev:- når man så også køber aktier i hinanden mhp. en senere overtagelse, så går det jo fremragende.

Men kan man påvise det - f.eks. ved unaturligt store køb på kryds - så falder hammeren vel? Børs-etiske regler om at informere om fusionsplaner og den slags?

Nå, men sådan som det ser ud, så er regningen jo grudigt tørret af på staten - som ejer 50+% af aktierne, og som foreløbigt står til tab på 160 mio beregnet ud fra lukkekursen den anden dag. Beregnet ud fra den lukkekurs har staten aktier for 450 mio, som jo reelt kan vise sig værdiløse. Læg dertil 1.2 mia i hybrid kapital og svimlende 6.8 mia i garantier fra Financiel Stabilitet. (iflg. Ritzau).

Beroligende øffen fra Corydon

Og det er sket på Corydon's og Sohn's vagt, det her! Staten har 8.5 mia ude at svømme her - og må se til at bestyrelsesformanden sætter klovnenæser på- og hælder en direktør og en kreditchef af brædtet for fuld musik. Og så kommer debatten til at køre om en gylden faldskærm til en sløj direktør på "sølle" 10 mil.

Hvis Frank Kristensen har ret til den, så skal han vel ha' den - man kan vel sige at hvis staten netop ikke har kigget på direktør-vilkår i forbindelse med at de overtager kontrollen med banken, så peger den bebrejdende finger ikke på Frank Kristensen i min bog.

Ny direktør? La' os da ta' ham der fra Aarhus Lokalbank. Det skal satme nok blive underholdende. En absurd teater-forestilling, som vi er vidner til her - men er det prisen værd? 5.000.000 billletter á 1.700 kr

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Thomas Ons Sep 26, 2012 10:21 pm

HenningK skrev:
Thomas skrev:- når man så også køber aktier i hinanden mhp. en senere overtagelse, så går det jo fremragende.

Men kan man påvise det - f.eks. ved unaturligt store køb på kryds - så falder hammeren vel? Børs-etiske regler om at informere om fusionsplaner og den slags?
Min bare røv - det har de da altid været ligeglad med! Det giver højst en symbolsk bøde.


Nå, men sådan som det ser ud, så er regningen jo grundigt tørret af på staten - som ejer 50+% af aktierne, og som foreløbigt står til tab på 160 mio beregnet ud fra lukkekursen den anden dag. Beregnet ud fra den lukkekurs har staten aktier for 450 mio, som jo reelt kan vise sig værdiløse. Læg dertil 1.2 mia i hybrid kapital og svimlende 6.8 mia i garantier fra Finansiel Stabilitet. (iflg. Ritzau).
Ja. Det er derfor man ikke må "hjælpe" banker - de skal overtages; men dengang var tiden ikke til det - og man skal have tid til at rode igennem hvor slemt det står til.
Det væsentlige er at aktionærerne bliver ruineret. Så kan vi tale om at tilføre kapital.


Beroligende øffen fra Corydon

Og det er sket på Corydon's og Sohn's vagt, det her! Staten har 8.5 mia ude at svømme her - og må se til at bestyrelsesformanden sætter klovnenæser på- og hælder en direktør og en kreditchef af brædtet for fuld musik. Og så kommer debatten til at køre om en gylden faldskærm til en sløj direktør på "sølle" 10 mil.

Hvis Frank Kristensen har ret til den, så skal han vel ha' den - man kan vel sige at hvis staten netop ikke har kigget på direktør-vilkår i forbindelse med at de overtager kontrollen med banken, så peger den bebrejdende finger ikke på Frank Kristensen i min bog.

Ny direktør? La' os da ta' ham der fra Aarhus Lokalbank. Det skal satme nok blive underholdende. En absurd teater-forestilling, som vi er vidner til her - men er det prisen værd? 5.000.000 billletter á 1.700 kr

Det er derfor man ikke må fusionere lort med lort. Problemet er bare, at der ikke er nogen til at købe de gode udlån ud af vragende. Det er hele branchen, der er kaput.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Flere bankkrak Empty Sv: Flere bankkrak

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum