Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Vestas, insiderhandel eller bankaftale

+3
klogeaage 35
Thomas
dkguy66
7 deltagere

Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af dkguy66 Ons Aug 29, 2012 9:43 am

Normalt når man offentliggøre informationer til fondsbørsen efter gældende regler, sker det oftest når man enten meddeler ændringer i den økonomiske vurdering - op- nedjustering - eller man offentliggør en indgået aftale.

I denne Vestas sag, vælger man pludselig at offentliggøre en "ikke-afgørende nyhed"

Hvorfor lige nu ?

Man har forhandlet i længere tid. Hvorfor ikke offentliggøre det tidligere at man forhandler ?

Der ligger endnu ikke en aftale, så hvorfor offentliggøre at man er i samtaler, NU ?

Jeg kan ikke undgå den tanke at der ligger helt andre grunde bag, at man lige nu vælger at offentliggøre at man er i forhandlinger.
Det er ikke længe siden man oplyste at Vestas pt. lever på bankernes nåde. Er en offentliggørelse af denne "ikke nyhed" aftalt, for at lade bankerne nyde godt af en forventet kursstigning, som en kompensation ?

Eller sidder der en del i ledelsesgruppen, med en god portion optioner, der har mulighed for at sælge nu her, og derfor kan nyde godt af en stigende kurs ?

Hvad end grunden er til en offentliggørelse, så er faktum, at intet er afgjort. Udfaldet af disse forhandlinger, kan blive både status quo med ingen aftale, eller man kan indgå en aftale med betingelser om aktiekapitaludvidelse, eller man kan ende med en ubetydelig aftale, udelukkende baseret på et tættere samarbejde.

Glem ikke, at det er Vestas der rettede henvendelse til Mit. ikke omvendt.

Så umiddelbart er der noget der lugter i denne sag.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af Thomas Ons Aug 29, 2012 10:48 am

dkguy66 skrev:Normalt når man offentliggøre informationer til fondsbørsen efter gældende regler, sker det oftest når man enten meddeler ændringer i den økonomiske vurdering - op- nedjustering - eller man offentliggør en indgået aftale.

I denne Vestas sag, vælger man pludselig at offentliggøre en "ikke-afgørende nyhed"

Hvorfor lige nu ?

Man har forhandlet i længere tid. Hvorfor ikke offentliggøre det tidligere at man forhandler ?

Der ligger endnu ikke en aftale, så hvorfor offentliggøre at man er i samtaler, NU ?

Jeg kan ikke undgå den tanke at der ligger helt andre grunde bag, at man lige nu vælger at offentliggøre at man er i forhandlinger.
Det er ikke længe siden man oplyste at Vestas pt. lever på bankernes nåde. Er en offentliggørelse af denne "ikke nyhed" aftalt, for at lade bankerne nyde godt af en forventet kursstigning, som en kompensation ?

Eller sidder der en del i ledelsesgruppen, med en god portion optioner, der har mulighed for at sælge nu her, og derfor kan nyde godt af en stigende kurs ?

Hvad end grunden er til en offentliggørelse, så er faktum, at intet er afgjort. Udfaldet af disse forhandlinger, kan blive både status quo med ingen aftale, eller man kan indgå en aftale med betingelser om aktiekapitaludvidelse, eller man kan ende med en ubetydelig aftale, udelukkende baseret på et tættere samarbejde.

Glem ikke, at det er Vestas der rettede henvendelse til Mit. ikke omvendt.

Så umiddelbart er der noget der lugter i denne sag.
Det ville ikke undre mig - jeg er ikke en beundrer af Ditlev!

Sagen er nok den, at man kan ikke sælge skidtet: Der, hvor der med rimelighed kan stilles vindmøller op, der har de sgu svinet land-, sø- og grevskabet til.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Mere lugt af l...

Indlæg af klogeaage 35 Tors Aug 30, 2012 10:42 am

Kineserne har erkendt, at det er alt for besværligt og tidskrævende at overtale hver enkelt af Vestas' mange hundredtusind småaktionærer til at sælge deres aktier, så i stedet forsøger Ming Yang at overtage det danske selskabs voksende bankgæld.


Der skal bruges nogle
Vestas, insiderhandel eller bankaftale Z

inden det er forsent

Ming Yang har sikret sig en kredit på omkring 30 milliarder kroner fra China Development Bank. Kreditten løber indtil 2015 og skal bruges til at understøtte det kinesiske vindfirmas ambitiøse planer
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af Uffe Tors Aug 30, 2012 11:09 am

Det er simpelt.

Mitsubishi har fået på trynen af GE i USA. Det har de lige for nylig og de fik de tilbage i 90erne også.

Vestas har teknologi til at omgå de patenter som GE ejer. Mitsubishi vil have patenterne for at kunne sælge møller fortsat - evt. opgradere de eksisterende for at undgå at betale royalties.

Jeg kender en smule til disse problemer.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Vestas og Mitsubishi har brug for hinanden

Indlæg af klogeaage 35 Tors Aug 30, 2012 11:38 am

Så er Vestas i spil – og det spil kan ikke stoppes.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af wh Tors Aug 30, 2012 12:45 pm

Ja, det er spændende tider. Jeg fik samlet op i Vestas til en kurs lige under 30 og jeg satser da på yderligere stigninger. Men det er selvfølgelig et sats.

Om ikke andet kan møllerne vel drive et par af Gorrions luftbiler *host*

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af dkguy66 Tors Aug 30, 2012 9:34 pm

wh skrev:Ja, det er spændende tider. Jeg fik samlet op i Vestas til en kurs lige under 30 og jeg satser da på yderligere stigninger. Men det er selvfølgelig et sats.

Om ikke andet kan møllerne vel drive et par af Gorrions luftbiler *host*

jeg fik så en god slat med et snit lige under 25. Men da jeg foretrækker en fugl i hånden, så røg de igen før "ikke-nyheden", med et godt sikkert afkast.

Og der skal jo ikke meget til før den ryger ned med 20 - 25 % igen.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af Uffe Tors Aug 30, 2012 10:20 pm

De rige har mange bekymringer Very Happy

Jeg har mit lille flexlån og banklån at drible med. Alt andet kan jeg nøjes med at spille klog på uden at satse en krone. Det føles ret godt ikke at stå med valget om at gå i aktier eller obligationer for frie penge.

...men det ville nok føles endnu bedre uden gælden Very Happy
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af wh Tors Aug 30, 2012 10:45 pm

Ja, nu har jeg selv også realkreditgæld (ingen banklån) og man kan jo godt investere lidt frie midler alligevel.

Lidt offtopic så skifter jeg nok mit mangeårige f1-lån ud med en f5'er her til nytår nu hvor renten er så ekstrem lav. Det er jo en ren fornøjelse at se 2/3 af terminen gå til ren afdrag og kun 1/3 til renter.

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Ham Jens Nymark må være en bestilt men ikke afhentet

Indlæg af klogeaage 35 Man Sep 03, 2012 9:48 pm

siden den dag han købte aktien for dyrt :
Ekstrabladet
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af Jomsviking Man Sep 03, 2012 10:02 pm

Er der noen der kan forklare mig hv'd fan'en der er galt med vestas, mig bekendt kan de godt bygge møller og de kan også godt sælges - hvad er der galt?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af Plyds Tirs Sep 04, 2012 12:22 am

Meget enkelt - de sender penge med hver mølle der forlader fabrikken.

Det skyldes så en uduelig ledelse, og en enorm administration, og at man ikke i tide tilpassede sig finanskrisen - dvs. enorme fastomkostninger.

Se bare hvad der går til adm. , direktørlønninger, nyt hovedkvarter osv. De hælder penge ud af vinduet til faste omkostninger, så nu står de så der, hvor jo flere møller de sælger, jo større bliver underskuddet.

Hvordan kan man lade det komme så langt? Tjoo - den ene luftkastel plan efter den anden, udtænkt ved et skrivebord i direktionen, men uden reel forbindelse til resten af virksomheden eller virkeligheden uden for direktionsgangen.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af Uffe Tirs Sep 04, 2012 8:51 am

Da finanskrisen ramte i 08, reagerede man ikke i Vestas - vi var jo statsstøttet langt ind i helvede, så vore kunder ville naturligvis stadig være der. Det var sikkert en tanke der var generelt opfattet som værende korrekt.

Efter 1 år hvor flere fabrikker i USA stod stille, og folk gik og drak kaffe sammen dagen lang, besluttede man at skære i antallet af medarbejdere - det var april 09. Ditte gik på podiet og sagde at man havde holdt vejret for længe, nu var man nødsaget til at afskedige folk.

Det samme skete i efteråret 09. Vi fik af vide at vores vice president at krisen var overstået i 2010. Jeg rystede på hovedet, de havde ikke forstået noget som helst.

I foråret 10 blev vi kaldt sammen og fik at vide at NU var krisen overstået, og der skulle fordobles antallet af medarbejdere i udviklingsafdelingen. Vi skal ansætte 2000 mand på 6-9mdr sagde de. Vi var rystede, men alligevel var der en god stemning (vi må jo have penge nok).

I november 10 blev der fyret 17% i udviklingsafdelingen her i Århus.

Jeg tror det samme er sket i produktionen. Vestas har inderligt troet at krisen ville være ovre i 10, så var det bare om at være gearet godt op til at modtage alle de glædesstrømmende kunder der ville købe møller - og så gjaldt det om ikke at stå med for lille kapacitet.

Det sats er det som har fået Vestas til at udstede for 4,5mia kr virksomhedsobligationer som skal indfris i marts 2015.

Det er inden marts 2015 der virkelig skal rykkes noget i biksen. Ellers bliver vi erklæret konkurs (igen, igen, igen).
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af wh Tirs Maj 28, 2013 11:34 am

wh skrev:Ja, det er spændende tider. Jeg fik samlet op i Vestas til en kurs lige under 30 og jeg satser da på yderligere stigninger. Men det er selvfølgelig et sats.

Om ikke andet kan møllerne vel drive et par af Gorrions luftbiler *host*

Som Thomas altid siger: Hvad sagde jeg!

Kursen har lige pt. rundet 80

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Lort på lort med hjælp fra banker

Indlæg af klogeaage 35 Ons Aug 26, 2015 5:44 pm

dkguy66 skrev:Normalt når man offentliggøre informationer til fondsbørsen efter gældende regler, sker det oftest når man enten meddeler ændringer i den økonomiske vurdering - op- nedjustering - eller man offentliggør en indgået aftale.

I denne Vestas sag, vælger man pludselig at offentliggøre en "ikke-afgørende nyhed"

Hvorfor lige nu ?

Man har forhandlet i længere tid. Hvorfor ikke offentliggøre det tidligere at man forhandler ?

Der ligger endnu ikke en aftale, så hvorfor offentliggøre at man er i samtaler, NU ?

Jeg kan ikke undgå den tanke at der ligger helt andre grunde bag, at man lige nu vælger at offentliggøre at man er i forhandlinger.
Det er ikke længe siden man oplyste at Vestas pt. lever på bankernes nåde. Er en offentliggørelse af denne "ikke nyhed" aftalt, for at lade bankerne nyde godt af en forventet kursstigning, som en kompensation ?

Eller sidder der en del i ledelsesgruppen, med en god portion optioner, der har mulighed for at sælge nu her, og derfor kan nyde godt af en stigende kurs ?

Hvad end grunden er til en offentliggørelse, så er faktum, at intet er afgjort. Udfaldet af disse forhandlinger, kan blive både status quo med ingen aftale, eller man kan indgå en aftale med betingelser om aktiekapitaludvidelse, eller man kan ende med en ubetydelig aftale, udelukkende baseret på et tættere samarbejde.

Glem ikke, at det er Vestas der rettede henvendelse til Mit. ikke omvendt.

Så umiddelbart er der noget der lugter i denne sag.


VESTAS ER BLANDT DE MISBRUGTE FIRMAER I SVINDELSAG   Vindmøllekoncernen Vestas er tilsyneladende på lige fod med en række andre danske selskaber uforvarende blevet misbrugt som dække for den gruppe af svindlere, der har franarret Skat og den danske stat mere end seks milliarder.  Selskabets pressechef, Michael Zarin, fortæller til DR, at Vestas er blandet ind i sagen, selv om man har været helt udvidende om svindlen.  Bedrageriet er foregået ved, at udlændinge har foregivet at være aktionærer i danske virksomheder.  Reglerne foreskriver nemlig, at selskaber, der udbetaler udbytte til udenlandske aktionærer, skal indbetale udbytteskatten på 27 procent til Skat.  Bagefter kan udlændingene så bede Skat om at få udbetalt det tilbageholdte beløb, hvis han også betaler skat i sit hjemland af udbyttet, og der foreligger en aftale med hjemlandet om dobbeltbeskatning.  Ved at præsentere Skat for forfalsket dokumentation er det lykkedes for svindlerne med hjælp fra banker  at udgive sig for at være aktionærer hos Vestas og dermed få penge udbetalt, som de ikke var berettiget til.  Skat har mistanke om, at der er foretaget 2120 falske anmodninger med hjælp fra banker  om at udbetale tilbageholdt udbytte i perioden fra 2012 til 2015.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Vestas, insiderhandel eller bankaftale Empty Sv: Vestas, insiderhandel eller bankaftale

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum