Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Lav rente truer pensionsløfter

+3
Storebror
Thomas
peter777
7 deltagere

Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af peter777 Tors Aug 16, 2012 8:42 am

http://epn.dk/privat/pension/article4809768.ece?partner=pol

Ikke nogen overraskelse for os som læser herinde, men nu er den ude af skabet.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Thomas Tors Aug 16, 2012 9:50 am

peter777 skrev:http://epn.dk/privat/pension/article4809768.ece?partner=pol

Ikke nogen overraskelse for os som læser herinde, men nu er den ude af skabet.

Myndighederne har satset på, at den økonomiske nedtur med lave renter ikke bider sig fast herhjemme længe, da de lavede aftalen med pensionssektoren, der havde lovet mere væk, end den kunne skaffe sikkerhed for, fremgår det af en kulegravning af junis aftalegrundlag. Samtidig håbede myndighederne, at kunderne i stor stil kunne flyttes ud af deres garanterede pensionsaftaler.
Det har de jo gjort imod bedre vidende, da Nationalbanken klart har udtalt at lave renter vil være en kendsgerning i den overskuelige fremtid.
Konsekvensen af højere renter vil jo være at alle banker braser sammen med et hult drøn, for deres debitorer KAN IKKE betale.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Storebror Tors Aug 16, 2012 10:05 am

De lave renter er der jo netop fordi nationalbanken/staten/bankerne/realkreditten/pensionerne etc. ikke vil erkende tabene. Istedet forsøger man at svede tabene af over tid. Konsekvensen er at næste generation kommer til at tage tabene for den foregående generations dumheder.

Nu nævner de 45-årige der har en garanteret rente. Det har den 25-årige derimod ofte ikke (eller i hvertfald ikke så gunstige garantier). Det er skam ikke den 45-årige der er hårdest ramt af de lave renter, det er de helt unge mennesker der tvinges ind i et pensionsselskab.



Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Thomas Tors Aug 16, 2012 10:43 am

Storebror skrev:De lave renter er der jo netop fordi nationalbanken/staten/bankerne/realkreditten/pensionerne etc. ikke vil erkende tabene. I stedet forsøger man at svede tabene af over tid. Konsekvensen er at næste generation kommer til at tage tabene for den foregående generations dumheder.

Nu nævner de 45-årige der har en garanteret rente. Det har den 25-årige derimod ofte ikke (eller i hvertfald ikke så gunstige garantier). Det er skam ikke den 45-årige der er hårdest ramt af de lave renter, det er de helt unge mennesker der tvinges ind i et pensionsselskab.



Tingene hænger nu engang sammen: Hvis man har en høj rente, så får man et højt afkast på sin pensionsopsparing; men samtidig betaler man en høj rente på sin (hus)gæld - og omvendt.

Der, hvor det IKKE passer sammen, det er, at de mennesker med en høj (hus)gæld er IKKE de samme som dem med en stor pensionsformue, der skal forrentes.
HVIS det var tilfældet, så¨var problemerne til at klare nogenlunde enkelt - nemlig at lade pensionsformuen (beskattet) gå ud mod boliggælden. Men bortset fra dem, der har spekuleret med en pensionsopsparing ved at optage gæld (og dermed sikre sig tab mindst ét sted), så er dem med opsparing og dem med gæld IKKE de samme mennesker.

Den 45 årige er såmænd ikke ramt: De penge han sparer på sin boliggæld kan gå nogenlunde lige op med det han ikke får i pensionsafkast.

Den 25 årige kan vi ikke vide om han er hårdt ramt - det er en fuldstændig vanvittig alder at spare op i til pension - hvis de sparer op, så skal det være til et mere umiddelbart formål: Nemlig f.eks. bolig eller arbejdsløshed. At spare op til pension før man er fyldt 45 er knald i låget! Vi taler om 20 år inden den nærmeste alder for pensionering.
Opsparing på så tidligt et tidspunkt er uansvarligt: Der er ikke nogen, der har en begrundet opfattelse af, hvad man kan få for pengene om 40 år, man aner ikke hvad afkastet netto vil være af opsparingen om 40 år!
De, der kom på arbejdsmarkedet fra de store årgange efter krigen - omkring Cuba-krisens tid - de havde ikke engang en formodning om, at de nogensinde ville blive gamle nok til at få pension! Deres bedstefædre var stort set døde inden de blev 70!

Det er rent pyramidebyggeri! Det første en farao gjorde når han overtog magten var at lave sit gravkammer - eller starte sin pyramide. Den pensionsordning er siden draget i tvivl: Formålet var et evigt liv!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Uffe Tors Aug 16, 2012 1:31 pm

Vi er tvunget af politikerne til at skyde penge på en pension når vi får arbejde. Det er pyramidespil lovliggjort af regeringen selv.

Jeg har forsøgt, men kan ikke stoppe mine indbetalinger til pensionen. Det er nedfældet i min kontrakt med Vestas og derfor kan det ikke ophæves.

Så jeg står tilbage med muligheden for at hæve hele lortet til 60% "afgift". Giv mig muligheden for at hæve dem med 40% beskatning, så skal jeg nok nedbringe mit boliglån prompte!
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af dkguy66 Tors Aug 16, 2012 1:43 pm

Så tjener du jo også lige en god 10 % i forhold til at du har haft topskattefradrag.

Hvad med at de blot tilbageføres til indkomsten og beskattes som al anden indkomst ?

Der er vel ingen grund til at du lige skal profitere af dette eller ?

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Thomas Tors Aug 16, 2012 2:21 pm

Uffe skrev:Vi er tvunget af politikerne til at skyde penge på en pension når vi får arbejde. Det er pyramidespil lovliggjort af regeringen selv.

Jeg har forsøgt, men kan ikke stoppe mine indbetalinger til pensionen. Det er nedfældet i min kontrakt med Vestas og derfor kan det ikke ophæves.

Så jeg står tilbage med muligheden for at hæve hele lortet til 60% "afgift". Giv mig muligheden for at hæve dem med 40% beskatning, så skal jeg nok nedbringe mit boliglån prompte!

Det er jo den bankerne frygter. Hvem skulle de ellers sælge flexobligationerne til?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Uffe Tors Aug 16, 2012 5:09 pm

dkguy66 skrev:Så tjener du jo også lige en god 10 % i forhold til at du har haft topskattefradrag.

Hvad med at de blot tilbageføres til indkomsten og beskattes som al anden indkomst ?

Der er vel ingen grund til at du lige skal profitere af dette eller ?

"Profitere" er et flot ord om 40% beskatning af mine penge.

Men fordi skattesystemet er sindssygt indrettet så kan vi da bare sige at det skal være beskattet ligesom personlig indkomst. Jeg vil gerne stoppe min pensionsindbetaling hvis jeg kunne, så jeg kunne få flere penge til at betale afdrag med.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Thomas Tors Aug 16, 2012 7:27 pm

Uffe skrev:
dkguy66 skrev:Så tjener du jo også lige en god 10 % i forhold til at du har haft topskattefradrag.

Hvad med at de blot tilbageføres til indkomsten og beskattes som al anden indkomst ?

Der er vel ingen grund til at du lige skal profitere af dette eller ?

"Profitere" er et flot ord om 40% beskatning af mine penge.

Men fordi skattesystemet er sindssygt indrettet så kan vi da bare sige at det skal være beskattet ligesom personlig indkomst. Jeg vil gerne stoppe min pensionsindbetaling hvis jeg kunne, så jeg kunne få flere penge til at betale afdrag med.
Vent og se.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Quasimodo Tors Aug 16, 2012 8:35 pm

Storebror skrev:De lave renter er der jo netop fordi nationalbanken/staten/bankerne/realkreditten/pensionerne etc. ikke vil erkende tabene. Istedet forsøger man at svede tabene af over tid. Konsekvensen er at næste generation kommer til at tage tabene for den foregående generations dumheder.

Nu nævner de 45-årige der har en garanteret rente. Det har den 25-årige derimod ofte ikke (eller i hvertfald ikke så gunstige garantier). Det er skam ikke den 45-årige der er hårdest ramt af de lave renter, det er de helt unge mennesker der tvinges ind i et pensionsselskab.



Mildest talt Storebror:

"”Udgangspunktet er en stærk solvensmæssig position,” siger Morten Malle, investeringschef i Lærernes Pension.
Lærernes Pension giver garantier i alle deres pensionsordninger. Eksempelvis får nye pensionsopsparere en garantirente på 0 pct. Men han gør det klart, at selskabet selvfølgelig ikke kan holde til uendelige lave renter."
(Børsen 8.juni)

Vi garanterer at dine pensionspenge højst taber værdi svarende til inflationen, evt. plus lidt gebyrer, hvis markedet arter sig. Jamen, så siger jeg Tak.

Send lige den mand i skolegården til en olfert, for at kalde det en garanti.




Sidst rettet af Quasimodo Fre Aug 17, 2012 12:37 am, rettet 1 gang

Quasimodo

Antal indlæg : 7
Join date : 10/08/12

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af guldimund Tors Aug 16, 2012 10:07 pm

Quasimodo skrev:Eksempelvis får nye pensionsopsparere en garantirente på 0 pct.
ROFL. Finansiel værkstedshumor af bedste karat.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Storebror Tors Aug 16, 2012 10:09 pm

Tja, jeg vil tro at de fleste pensionsselskaber har stoppet garantirenten.

Der kan dog stadig være forskellige garantirenter alt afhængig af hvornår man er blevet optaget i pensionskassen. Oftest vil de ældste personer i en pensionskasse have den højeste garantirente.

Som jeg ser det er problemet er ikke så meget garantirenten eller størrelse, selvom det er bedst den ikke er der. Specielt ikke hvis der var vandtætte skotter mellem dem med og dem uden garantirente. Med vandtætte skotter vill en garantirente der ikke blev håndteret korret af pensionskassen/pensionsopsparerne medføre at pensionskassen gå konkurs og garantirenten ville blive sløjfet. Hvis garantirenten blev håndteret korrect vil den i bedste fald være værdiløs.

Normalt ville pensionsopsparer selv sløjfe garantien før selskabet gik konkurs. Men, i dagens danmark er situationen anderledes fordi staten ikke vil tillade at noget gå konkurs selvom personerne bag agerer uansvarligt - så længe personerne bag er en stor nok vælgerskare eller personerne bag er politisk godt forbundet. Det betyder at jo mere uansvarligt du agere jo mere kan du potentiel vinde. Men der er nogen der skal betale gildet. P.t. er den svageste gruppe de unge og næste generation, så de er p.t. sorteper.

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Thomas Fre Aug 17, 2012 4:22 am

Problemet er at en pensionskasse typisk har købt et antal obligationer, der så at sige følger de konkrete sparere til f.eks. 5% i rente.

Nu skal man være opmærksom på at realkreditobligationer ikke har de 5% i rente for investor - det er nemlig det fine ved realkreditter. Det er nemlig debitor, der gennem konverteringsmuligheden har fordelene. Det hører til sjældenhederne at en 30 årig realkredit lever 30 år.

Reelt har en realkredit en forrentning, der højst er en anelse over statsobligationsrenten.
Det er fordi lærerformanden ikke har fattet et muk af hvad finansiering er.

Boligers værdi - dvs. det afkast en boliginvestering i sidste ende giver reguleres i sidste ende af boligbehovet.

Hvis der er mangel på boliger - evt. på specifikke adresser - så går boligprisen op. Boliger vil blive bygget så længe opførelsesomkostningerne ligger under brugtprisen. Når boligmanglen så er ophævet, så er der ikke nogen gevinst ved at bygge nyt, fordi brugte boliger vil (med evt slitagekorrektion) nå opførelsesprisen.
Nu er der bare det ved det, at der er opført for mange boliger, som følge af spekulation - man er blevet ved med at bygge for længe.

Derfor er der i en stabil situation et vedvarende pres på prisen indtil markedet er clearet. Herefter afhænger boligprisudviklingen af reallønsudviklingen, der igen afhænger af investeringerne - og navnlig deres afkast.

At tro at et langsigtet afkast på boliger kan hæve sig væsentligt over afkastet på en statsobligation er en illusion.

Men i de processer, der er meget langsigtede (og som også påvirkes af migrationer mm.), så sker der altid et eller andet, der gør at pensionskassen skal skifte sin portefølje hele tiden, således at de midler, der bliver frigjort gennem afviklingen af gæld ikke nødvendigvis skal reinvesteres i samme værdipapir som de blev frigjort fra.

Investering er faktisk hyle svært.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lav rente truer pensionsløfter Empty Sv: Lav rente truer pensionsløfter

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum