Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Der skete jo en del mandag 26.

3 deltagere

Go down

Der skete jo en del mandag 26. Empty Der skete jo en del mandag 26.

Indlæg af Thomas Tirs Jun 26, 2012 12:13 pm

Først til afledningen:

1) Forhørslisten til lækageundersøgelsen vedr. Thornings skattesag blev offentliggjort.
2) Sass-Larsen blev "rehabiliteret".

Man er med andre ord sikker på, at der under afhøringen ikke kommer noget frem om Sass-Larsens engagement i den sammenhæng.
Så er den kage klappet. Resultatet af den undersøgelse vil være nul.

3) Forliget kom på plads. De er ved at rydde op i fjollerierne omkring fedtafgift; men det er almindelig rengøring efter en fest.
4) Helle T fremførte støtte til Tobin-skat (globalt) i Rio. Vestager kom så ikke til at se dum ud. Det er et gok til Danske Bank. Dvs. man har lavet noget, så man kan leve med tidsforskydningen.

Det viser bare at focus er skiftet fra økonomien til finanserne.

5) Torsdag - efter lukketid - annoncerer Onkel Nils, at han vil ud og sælge mange, mange statsobligationer (100 mia. er immervæk en slat). Hvordan reagerede "markedet" fredag? Slet ikke - og jeg mener: Ikke en hujende fis.
Den reaktion, der var - den var i den gale retning.

6) Jeg forstår, at man vil straksbeskatte kapitalpensionerne. Her må man hellere se at få dem ophævet - og betale sin gæld.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der skete jo en del mandag 26. Empty Nu kan vi så gætte

Indlæg af Thomas Tors Jun 28, 2012 11:19 am

Renter
Det var ikke Nationalbanken, der hjalp Danske Bank ud af forlegenheden i mandags - så meget er klart: De pengepolitiske udlån er uberørt.

Til gengæld falder indskudsbeviserne torsdag til fredag 10 mia. Fra mandag til tirsdag falde de yderligere 20 mia.
Samtidig stiger Tomorrow/next renten fra 0,01% til 0,15% mandag til 0,17% tirsdag.

Det bliver så et gætteri - rent gæt; men de eneste, der ligger med så store kontante summer omkring dette tidspunkt er vel ATP - renten er også lidt sjovere end foliorenten på 0% - havde alternativet været indskudsbevisrenten (0,17%), så havde vi nok skullet lidt højere op.

Så man har antagelig bidt hovedet af al skam og tigget ATP om at låne 20 mia. til i morgen.
Det passer også med de 24 mia. omkring årsskiftet på de pengepolitiske udlån.
Danske Banks situation er så blevet 8 mia. værre end ved årsskiftet - vi taler om 32 mia.

Hvorfor ATP - det er vel de eneste, der ligger med den slags kontanter i nærheden af månedsskiftet???? Altså sådan at de kan flyttes en dag eller 2.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der skete jo en del mandag 26. Empty Sv: Der skete jo en del mandag 26.

Indlæg af BehnReady Tors Jun 28, 2012 12:35 pm

Det var ikke kun Danske Bank der havde problemer mandag, det var hele den skandinaviske banksektor:
http://www.computerworld.dk/art/218159/hele-skandinavien-ramt-af-samtidige-bank-nedbrud

BehnReady

Antal indlæg : 27
Join date : 09/11/11

Tilbage til toppen Go down

Der skete jo en del mandag 26. Empty Fint nok men der er så mange ting det ikke forklarer

Indlæg af Thomas Tors Jun 28, 2012 6:52 pm

BehnReady skrev:Det var ikke kun Danske Bank der havde problemer mandag, det var hele den skandinaviske banksektor:
http://www.computerworld.dk/art/218159/hele-skandinavien-ramt-af-samtidige-bank-nedbrud

Det er it-sikkerhedsfirmaet Csis, der på vegne af bankernes lobbyorganisation Finansrådet holder styr på stort set alle de berørte bankers sikkerhed på nettet.

Nu ved vi jo hvilket anstrengt forhold Finansrådet har til sandheden.

Det forklarer heller ikke sammenfaldene:

30/12 - 11, 30/3 2012 og 25/6 2012. På en eller anden måde er det en ulykke, der kan skubbes rundt.

Der er så også en den 20/4 - 2012 - der så igen er rettet efterfølgende i Nationalbankens regnskab - det er ikke første gang, at det er sket - altså, at der bliver bogført bagud i tid i Nationalbanken.

Det bemærkelsesværdige var også, at man fra bankens IT afdeling henviste til, at det var noget meget sjældent og påstod at det sidste fortilfælde var i 2009 - men uden at omtale 30/12 2011.
Det er typisk Danske Bank at hive en eller anden forklaring op af en hat - uden at være særlig opsat på om det er sandt.

Der er også sammenfaldet med klakørerne. Hvorfor skulle man sende sådan et kryb herind? De kan da bare lade en nød, som mig snakke. Det kan da være lige meget, hvad jeg siger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der skete jo en del mandag 26. Empty Sv: Der skete jo en del mandag 26.

Indlæg af BehnReady Tors Jun 28, 2012 9:01 pm

Thomas skrev:Nu ved vi jo hvilket anstrengt forhold Finansrådet har til sandheden.

Det forklarer heller ikke sammenfaldene:

30/12 - 11, 30/3 2012 og 25/6 2012. På en eller anden måde er det en ulykke, der kan skubbes rundt.

Der er så også en den 20/4 - 2012 - der så igen er rettet efterfølgende i Nationalbankens regnskab - det er ikke første gang, at det er sket - altså, at der bliver bogført bagud i tid i Nationalbanken.

Det bemærkelsesværdige var også, at man fra bankens IT afdeling henviste til, at det var noget meget sjældent og påstod at det sidste fortilfælde var i 2009 - men uden at omtale 30/12 2011.
Det er typisk Danske Bank at hive en eller anden forklaring op af en hat - uden at være særlig opsat på om det er sandt.

Der er også sammenfaldet med klakørerne. Hvorfor skulle man sende sådan et kryb herind? De kan da bare lade en nød, som mig snakke. Det kan da være lige meget, hvad jeg siger.
Jeg er med på at der foregår noget der ikke tåler dagens lys. Min tanke var mere om man kan forestille sig, at de andre nævnte banker kan have tilsvarende problemer?

BehnReady

Antal indlæg : 27
Join date : 09/11/11

Tilbage til toppen Go down

Der skete jo en del mandag 26. Empty Sv: Der skete jo en del mandag 26.

Indlæg af Thomas Tors Jun 28, 2012 9:17 pm

BehnReady skrev:
Thomas skrev:Nu ved vi jo hvilket anstrengt forhold Finansrådet har til sandheden.

Det forklarer heller ikke sammenfaldene:

30/12 - 11, 30/3 2012 og 25/6 2012. På en eller anden måde er det en ulykke, der kan skubbes rundt.

Der er så også en den 20/4 - 2012 - der så igen er rettet efterfølgende i Nationalbankens regnskab - det er ikke første gang, at det er sket - altså, at der bliver bogført bagud i tid i Nationalbanken.

Det bemærkelsesværdige var også, at man fra bankens IT afdeling henviste til, at det var noget meget sjældent og påstod at det sidste fortilfælde var i 2009 - men uden at omtale 30/12 2011.
Det er typisk Danske Bank at hive en eller anden forklaring op af en hat - uden at være særlig opsat på om det er sandt.

Der er også sammenfaldet med klakørerne. Hvorfor skulle man sende sådan et kryb herind? De kan da bare lade en nød, som mig snakke. Det kan da være lige meget, hvad jeg siger.
Jeg er med på at der foregår noget der ikke tåler dagens lys. Min tanke var mere om man kan forestille sig, at de andre nævnte banker kan have tilsvarende problemer?

Så koordineret tror jeg heller ikke bankerne er. Men der kan være kaskade effekter: Altså hvis Danske Bank ikke leverer den fil de skal, så kan kontiene blive lukket. Det var efter det efter hvad jeg forstår, der skete.
Man var nød til at rulle en kørsel tilbage - og så starte forfra. Dvs. alle de berørte konti må være lukket mens man kører tilbage og frem igen - det er altså ikke noget, der gavner ekspeditionen i Ikea.
Men igen: Det peger på en større aktør.

Jeg tror nemlig ikke, at det er et EDB problem - men det bliver det så.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der skete jo en del mandag 26. Empty Sv: Der skete jo en del mandag 26.

Indlæg af Plyds Fre Jun 29, 2012 12:07 am

Ja det er påfaldende..... Men det må så vedrøre en af de to store, enten Nordea eller Danske Bank, som vel er de eneste der har en størrelse og en samhandel med norden, der gør at der skal rulles tilbage i flere skandinaviske lande.

Der foregår sjove ting og sager for tiden. Det bliver interessant, når arkiverne kan åbnes om en 30 - 40 år, og man kan læse om panikredningerne.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Der skete jo en del mandag 26. Empty Sv: Der skete jo en del mandag 26.

Indlæg af Thomas Fre Jun 29, 2012 5:14 am

Plyds skrev:Ja det er påfaldende..... Men det må så vedrøre en af de to store, enten Nordea eller Danske Bank, som vel er de eneste der har en størrelse og en samhandel med norden, der gør at der skal rulles tilbage i flere skandinaviske lande.
Ja, og den er placeret hos DB, fordi de medgav et problem med en opdatering. Det har de nok været tvunget til, fordi de andre ikke vil finde sig i at skulle stå på mål for DB uansvarlige EDB-drift.


Der foregår sjove ting og sager for tiden. Det bliver interessant, når arkiverne kan åbnes om en 30 - 40 år, og man kan læse om panikredningerne.
Jeg tror det såmænd ikke - hvem interesserede sig egentlig for Landmandsbankens krak i 1970?
Sådanne panikredninger er man jo meget omhyggelig med IKKE at få optegnet nogen steder. Dernæst sørger man jo omhyggeligt for at ødelægge arkiverne. Du kan jo bare se, hvordan landsforræderne slap efter den kolde krig. Arkiver gemmes kun for så vidt de kan bruges - f.eks. sørge for at en nogen opfører sig ordenligt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der skete jo en del mandag 26. Empty Sv: Der skete jo en del mandag 26.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum