Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Schäuble

3 deltagere

Go down

Schäuble  Empty Schäuble

Indlæg af Marovingian Man Jun 11, 2012 11:50 am

http://www.welt.de/wirtschaft/article106490956/Schaeuble-will-Spanien-an-die-kurze-Leine-nehmen.html

Die aktuellen Schritte seien eine Erkenntnis aus der Immobilienkrise in den USA. "Als Lehre aus der Krise von damals haben wir Spanien geraten: Ihr müsst die spanischen Banken mit genügend Geld ausstatten - ob die das wollen oder nicht."

finder Schaubles retorik interessant ... benhård snak. Jo klart at tyskerne kræver noget for noget, men mon ikke det også er rettet imod den voksende modstand i tyskland imod at finansiere sydeuropa ?

betingelserne bliver spændende - og heldigt at der er lang tid til det spanske valg, ellers følger udviklingen formentlig grækenland. næste parlament bliver befolket med alskens mærkelige protestpersoner. øvelsen må gå ud på at spanierne kan se lyspunkter før det, hvilket formentlig ikke kan lade sig gøre.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Schäuble  Empty Sv: Schäuble

Indlæg af Thomas Man Jun 11, 2012 1:07 pm

Marovingian skrev:http://www.welt.de/wirtschaft/article106490956/Schaeuble-will-Spanien-an-die-kurze-Leine-nehmen.html

Die aktuellen Schritte seien eine Erkenntnis aus der Immobilienkrise in den USA. "Als Lehre aus der Krise von damals haben wir Spanien geraten: Ihr müsst die spanischen Banken mit genügend Geld ausstatten - ob die das wollen oder nicht."

finder Schaubles retorik interessant ... benhård snak. Jo klart at tyskerne kræver noget for noget, men mon ikke det også er rettet imod den voksende modstand i tyskland imod at finansiere sydeuropa ?

betingelserne bliver spændende - og heldigt at der er lang tid til det spanske valg, ellers følger udviklingen formentlig grækenland. næste parlament bliver befolket med alskens mærkelige protestpersoner. øvelsen må gå ud på at spanierne kan se lyspunkter før det, hvilket formentlig ikke kan lade sig gøre.

Det er kontrol med de Spanske banker gennem ECB. Spanien har at holde sig til finanspagten, ellers hiver man bankkreditten - det kan man gøre uafhængigt. Den spanske stat kan jo ikke finde tilsvarende penge.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Schäuble  Empty Sv: Schäuble

Indlæg af Skizo Man Jun 11, 2012 8:21 pm

Thomas skrev:Det er kontrol med de Spanske banker gennem ECB. Spanien har at holde sig til finanspagten, ellers hiver man bankkreditten - det kan man gøre uafhængigt. Den spanske stat kan jo ikke finde tilsvarende penge.

Jeg tror ikke helt du er klar over konsekvensen af at hive kreditterne til de Spanske banker.

_________________
They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

http://www.økonomidebatten.dk/
Skizo
Skizo

Antal indlæg : 174
Join date : 01/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Schäuble  Empty Sv: Schäuble

Indlæg af Thomas Man Jun 11, 2012 9:08 pm

Skizo skrev:
Thomas skrev:Det er kontrol med de Spanske banker gennem ECB. Spanien har at holde sig til finanspagten, ellers hiver man bankkreditten - det kan man gøre uafhængigt. Den spanske stat kan jo ikke finde tilsvarende penge.

Jeg tror ikke helt du er klar over konsekvensen af at hive kreditterne til de Spanske banker.

Mon ikke; men det er Rajoy også.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Schäuble  Empty Sv: Schäuble

Indlæg af Skizo Man Jun 11, 2012 9:19 pm

Thomas skrev:Mon ikke; men det er Rajoy også.

Hvad sker der så i følge dig hvis ECB trækker kreditterne til de Spanske banker?

_________________
They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

http://www.økonomidebatten.dk/
Skizo
Skizo

Antal indlæg : 174
Join date : 01/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Schäuble  Empty Sv: Schäuble

Indlæg af Thomas Man Jun 11, 2012 10:22 pm

Skizo skrev:
Thomas skrev:Mon ikke; men det er Rajoy også.

Hvad sker der så i følge dig hvis ECB trækker kreditterne til de Spanske banker?

Så lukker Spanien ned - helt enkelt. Det ved Rajoy også - han er ikke helt så stupid som en græker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Schäuble  Empty Sv: Schäuble

Indlæg af Skizo Man Jun 11, 2012 10:29 pm

Thomas skrev:Så lukker Spanien ned - helt enkelt. Det ved Rajoy også - han er ikke helt så stupid som en græker.

Så er vi enige....men hvad sker der når Spanien lukker ned? (deres banker ryger rundt)

Mon ikke det har en effekt på andre europæiske banker?

_________________
They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

http://www.økonomidebatten.dk/
Skizo
Skizo

Antal indlæg : 174
Join date : 01/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Schäuble  Empty Sv: Schäuble

Indlæg af Thomas Man Jun 11, 2012 10:57 pm

Skizo skrev:
Thomas skrev:Så lukker Spanien ned - helt enkelt. Det ved Rajoy også - han er ikke helt så stupid som en græker.

Så er vi enige....men hvad sker der når Spanien lukker ned? (deres banker ryger rundt)

Mon ikke det har en effekt på andre europæiske banker?

Det har allerede haft indflydelse på de andre europæiske banker: Indskyderne i de spanske banker er stukket af med ca. 100 mia. Euro.
Nu kan de så fryde sig over at få 1% i rente på en 10 årig tysk statsobligation.

Hvis Spanien nu lukker ned, så tror jeg ikke det får den store betydning for de øvrige europæiske banker - de er jo allerede gået deres vej.
Det er det, der er pointen: De spanske banker kunne kun låne penge af den spanske stat - uheldigvis kunne den spanske stat ikke låne penge heller - undtagen i EFSF/ESM.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Schäuble  Empty Sv: Schäuble

Indlæg af Skizo Man Jun 11, 2012 11:09 pm

Thomas skrev:Det har allerede haft indflydelse på de andre europæiske banker: Indskyderne i de spanske banker er stukket af med ca. 100 mia. Euro. Nu kan de så fryde sig over at få 1% i rente på en 10 årig tysk statsobligation.

Det kan ikke gøre det, de tal jeg kunne finde var €100 milliarder for de første 3 måneder af 2012 - og April var ca €55 milliarder.

Hvor om alt er, situationen nu er jo ikke det samme som at de Spanske banker ryger rundt - gør de det, så snakker vi massive tab der skal tages alle mulige steder.

Thomas skrev:Hvis Spanien nu lukker ned, så tror jeg ikke det får den store betydning for de øvrige europæiske banker - de er jo allerede gået deres vej.

Det finder vi ud af hvis den nogensinde kommer så vidt - personligt er jeg lang fra overbevist om at du kan detonere det Spanske banker, og undgå at det breder sig til italienske etc.

Thomas skrev:Det er det, der er pointen: De spanske banker kunne kun låne penge af den spanske stat

Ja de er løbet tør for brugbart pant - alt der ikke lugter decideret af bæ er blevet stampet ved ECB (LTRO/LTRO2)

Thomas skrev:uheldigvis kunne den spanske stat ikke låne penge heller - undtagen i EFSF/ESM.

Du mener de kunne ikke låne til en ordentlig rente - om de så ville ha kunnet finde €100 milliarder i markedet er så en anden sag (og jeg tør slet ikke tænke på til hvilken rente).

_________________
They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

http://www.økonomidebatten.dk/
Skizo
Skizo

Antal indlæg : 174
Join date : 01/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Schäuble  Empty Sv: Schäuble

Indlæg af Thomas Man Jun 11, 2012 11:17 pm

Skizo skrev:
Thomas skrev:Det har allerede haft indflydelse på de andre europæiske banker: Indskyderne i de spanske banker er stukket af med ca. 100 mia. Euro. Nu kan de så fryde sig over at få 1% i rente på en 10 årig tysk statsobligation.

Det kan ikke gøre det, de tal jeg kunne finde var €100 milliarder for de første 3 måneder af 2012 - og April var ca €55 milliarder.

Hvor om alt er, situationen nu er jo ikke det samme som at de Spanske banker ryger rundt - gør de det, så snakker vi massive tab der skal tages alle mulige steder.

Thomas skrev:Hvis Spanien nu lukker ned, så tror jeg ikke det får den store betydning for de øvrige europæiske banker - de er jo allerede gået deres vej.

Det finder vi ud af hvis den nogensinde kommer så vidt - personligt er jeg lang fra overbevist om at du kan detonere det Spanske banker, og undgå at det breder sig til italienske etc.

Thomas skrev:Det er det, der er pointen: De spanske banker kunne kun låne penge af den spanske stat

Ja de er løbet tør for brugbart pant - alt der ikke lugter decideret af bæ er blevet stampet ved ECB (LTRO/LTRO2)

Thomas skrev:uheldigvis kunne den spanske stat ikke låne penge heller - undtagen i EFSF/ESM.

Du mener de kunne ikke låne til en ordentlig rente - om de så ville ha kunnet finde €100 milliarder i markedet er så en anden sag (og jeg tør slet ikke tænke på til hvilken rente).

OK de yderligere 55mia. EUR havde undgået min opmærksomhed.

Sagen var at den rente man kunne opnå på statsobligationsauktionerne var over den rente, der højest ville kunne betales uden at Spaniens økonomi ville gå yderligere i knæ - dvs. BNP falde yderligere.

Fra et vist punkt bliver renten på en statsobligation så høj, at det i praksis er et nej.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Schäuble  Empty Sv: Schäuble

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum